Finnbikers

Tekniikka / Muut => Ensiöveto / Kytkin => Aiheen aloitti: Mopopoika - 17 tammikuu 10, 19:59:53

Otsikko: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: Mopopoika - 17 tammikuu 10, 19:59:53
Pannussani on ensiövetona 3 tuuman BDL:n hihna. Mulla on outo halu vaihtaa se alkuperäiseen ketjuun  :-\
Joutuuko kytkinpaketin vaihtamaan vai onko se irtotavaraa?

Mitä etua on tosta paksusta hihnasta verrattuna ketjuun?

t. Jyrki

Otsikko: Vs: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: Tuukka - 17 tammikuu 10, 20:20:38
Jos siinä on sen mallinen bdl:län satsi, johon käy orkkis tyylin piikkisika kytkin, käy piikkisika kytkimineen myös ketjumallin rumpuun. Jos taas bdl:län omalla kytkimellä varustettu sarja niin ei sovi.   

Paksusta hihnasta ei varmaan ole muuta hyötyä, kun ulkonäkö ja se, että sille ei tarvitse järjestää
voitelua.

http://beltdrives.com/38md4es.htm (http://beltdrives.com/38md4es.htm)

Tossa kuva bdl:llän omalla kykällä varustetusta sarjasta
Otsikko: Vs: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: Soikkeli - 17 tammikuu 10, 20:23:55
Taidat olla ensimmäinen joka haluaa vaihtaa remmin ketjuu ;D

Ketju on hyvä mutta peltikopassa se vain vuotaa öljyt maahan. Alumiinikopassa käyttäisin ketjua, peltisessä en.
Hyvä vaihtoehto on peltikopat ja 1.5" remmi tervikekytkimellä.
Osti juuri BLD:n kytkimen noin 400e hintaan. Kannattaa harkita jos piikkisika kavereineen on lopussa.
Lisäksi BLD:n kytkimessä on 2 rivinen umpinainen laakeri joka pitää rummun paikoillaan kun kytkin on pohjassa.
Otsikko: Vs: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: Mopopoika - 17 tammikuu 10, 20:57:06
No niin, nyt sain kuvankin tänne.Näyttäisi tossa olevan pannun alkuperäinen kytkin.

Täytyy tota muutosta vielä miettiä, se on varmaa että alkuperäinen koppa siihen tulee päälle mutta jos vaihtaisi 1,5 tuumaisen hihnan niin ei olis öljy (ympäristö)ongelmaa.

Mihin olette sen öljyputken johtanut mikä on tullut ensiövedolle? Mulla se tulee nyt remmin alle maahan ja aina on lätäkkö alla kun vähän pyörittää konetta.
Otsikko: Vs: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: Soikkeli - 17 tammikuu 10, 21:21:38
Letkun olen vetänyt ihan vaihteiston alle ja päähän suodatin.
Onko I-ketjun voitelu päällä ? Öljypumpun kyljessä ( S&S ) säätö ruuvvi.
Tai sitten ö-pumppu vuotaa öljyt koneeseen seistessä.
Otsikko: Vs: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: Smuige - 18 tammikuu 10, 03:28:39
Lainaus käyttäjältä: Mopopoika - 17 tammikuu 10, 20:57:06
No niin, nyt sain kuvankin tänne.Näyttäisi tossa olevan pannun alkuperäinen kytkin.

Täytyy tota muutosta vielä miettiä, se on varmaa että alkuperäinen koppa siihen tulee päälle mutta jos vaihtaisi 1,5 tuumaisen hihnan niin ei olis öljy (ympäristö)ongelmaa.

Mihin olette sen öljyputken johtanut mikä on tullut ensiövedolle? Mulla se tulee nyt remmin alle maahan ja aina on lätäkkö alla kun vähän pyörittää konetta.

Ei ihan orkkis piikkisika sillä tuo on 5 mutterilla ja orkkis on kolmella. Mutta sama periaate. Käy.

Myös ketjua voi käyttää "kuivana" eli ilman jatkuvaa hukkaöljyämistä.
Silloin pitää laitta ketjuVAHA niin toimii.

Eikös nuo tiputtavat öljyputket ole joko tukittu taikka johdettu öljytankkiin?
Otsikko: Vs: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: Kiiski - 18 tammikuu 10, 11:44:20
Smuige herää! Ei siellä mitkään vahat pysy, siellä on kuuma. Se ketju venyy heti jos pääsee kuivumaan ja ruostuu jos kastuu ja laatikon pinnapultit suorastaa tykkää kun niitä koko ajan runkataan siis ainakin joka viikko jos vähänkin koittaa ajaa. Ja moottorin huohotusta ei kannata laittaa öljytankkiin ja jos laittaa kannattaa huolehtia että öljytankki huohottaa kunnolla mieluiten ajaa ilman korkkia.
Otsikko: Vs: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: Skippy - 18 tammikuu 10, 16:31:18
Ei toimi millään vahalla jos meinaa mennä isoa kovaa eikä vaan nakkarilla käväistä. Kokemusta on v.90 Belgian superireissulta, ketjua voideltiin joka tankkauksella silti ketju paskana Brysselissä ja uutta tilalle. Tulomatkalla tihennettiin voitelukertoja , Suomeen tultaessa ketju entinen ei muuta kun uutta ketjua kehiin ja voitelun järjestäminen niin loppu pelleily. Kyllä se peltikopilla ja sopivalla öljyn annostuksella toimii eikä tuu yllättäviä vedon loppumisia, vyöt kuuluu housuihin ;D
Otsikko: Vs: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: j - 21 tammikuu 10, 21:27:19
Joo...en ole myöskään saanut noita vaha- / rasva- tai mitään muitakaan spraytököttejä pelittään kunnolla - ottaa ketjun päälle kun aletaan ajeleen reissua. Sitten kun vaihtaa orkkisöljytsydeemiin, niin hyvin pian huomaa että pitääkö enskakoppa sen öljyn sisällä vai ei.
Ääni sellaiselle remelille, joka istuu sinne kopan sisälle nätisti piiloon. Sittenhän voi pitää sitä aiemmin housuvyötä vararemminä.

Itellä tulee nyt avobeltti, kuin liki kaikki romppeet -mukaanlukien enskaveto - muuttu takas alkuperäiseen malmimuotoon pikku verstaspalovaurion ansiosta; eikä huvittannu enää alkaa ettimään öljynpitäviä svappiosia... 

jussi
Otsikko: Vs: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: Mopopoika - 07 helmikuu 10, 12:42:53
Pystyykö ensiövetoa purkamatta sanomaan että onko kampiakselin pää kiilalla (-54 asti) vai booreilla (-55 eteenpäin)? Mulla on oikeanpuolinen lohko todennäköisesti alkuperäinen (ainakin numerot viittaavat siihen), vasemmanpuoleisessa lohkossa on jotkut oudot numerot.

t. Jyrki
Otsikko: Vs: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: börje - 23 helmikuu 10, 15:50:08
Ota kampiakselin päästä mutteri ja rikka pois, niin näät onko se booreilla vai ei. Jos on boorit ja päädyt 1,5" hihnaan, niin mulla olis Karatan käytetty setti jouten. Se on n. 11mm hammasjaolla.
Otsikko: Vs: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: Mopopoika - 01 maaliskuu 10, 19:55:56
Homma etenee  ???

1. Mitä käytännön eroa on 3 ja 5 mutterisella piikkisialla?

2. Nykyisessä piikkisiassa oli pitkät laakerit, toisessa (3 mutterisessa) on sellainen panta johon tulee kahteen riviin rullalaakerit. Kumpi on parempi?

3. Toisesta keskustelusta:
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 19 kesäkuu 09, 17:34:27
Ne kirjaimet on toisaan eri syvyyksille.
Oikea nimi tuolle satsille taitaa olla "Ram jett clutch retainer", jos joku haluaa googlettaa lisää infoa.

Heikkolaatuinen kuva:

(http://www.harley-davidsonparts.com/customparts_7034003.jpg)

Mulla on tollainen kytkimessä. Mistä tietää oikean syvyyden noille lukitusrenkaille?


t. Jyrki

Otsikko: Vs: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: Kihveli - 01 maaliskuu 10, 20:34:26
1. Taitaa ainoo todellinen ero olla ulkonäkö. Saisko viidellä mutterilla enempi rispektiä...
2. Pannassa kahdessa rivissä olevat rullat on se alkuperäinen systeemi. Nuo pitkät rullat kukee nimellä "big fix" ja kai ne sitten on paremmat
3. Mulla oli aikasemmin tommonen ja syvyyden pistin näppituntumalla sopivaan välykseen. Eli siinä on kolmea erisyvyistä upotusta välyksen passaamiseen. OIskohan ohjeen mukainen välys jossain 0.020" tietämissä?
Otsikko: Vs: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: rodchop - 01 maaliskuu 10, 20:41:00
1-Jotkut tykkää 5seta toiset 3sesta! Itse en oo huomannu juurikaan eroa. Noita on jopa 10piikkisiä.
2-mun mielestä nuo pitkät paremmat. Ovat kait alunperin tarkotettu remmille kytkin rumpu pysyy paremmin paikallaan.
3-Laita se vaihtoehto joka tiukin. (kunhan pyörii hyvin ) Eli mielestäni tuo levy ehdoton ainakin remmin kanssa. Noilla pitkillä laakereilla sekä tuolla levyllä oon saanu toimii pirun hyvin. Eli kytkinpohjassa pysyy kytkinrumpu tosi nätisti paikallaan.
Otsikko: Vs: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: Soikkeli - 01 maaliskuu 10, 21:30:23
Jos tappi löystyy tai irtoaa 3 mutterisesta niin katkeaa matka, 5:ssa ei mielestäni muuta etua. Itse olen niitannut mutterin akselit takapuolelta kiinni vielä varmuudeksi.
10 mutterin versio on jotenkin jonki sortin sisäpiirivitsi, varsinkin kun sitä mainostettiin tehokkaisiin koneisiin.
Otsikko: Vs: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: Kiiski - 01 maaliskuu 10, 21:34:00
1 Ei mitään väliä, paitsi toi Soikkelin kommentti kyllä totta.
2 Pitkät rullat paremmat, helppo kasata kenttäolosuhteissa, jos käy esim. niin ikävästi, että beltti menee poikki ei tarvitse kuin jakkarin, jouset pois, levyt pois, tukeva ote kytkinrummusta se jää käteen ja laakerit tärähtää katuun. Sit vaan rumpu ja beltti paikalleen, sen jälkeen vaan laittaa rullat yksitellen takaisin putsattuna ja kasaa kytkimen ja matka jatkuu. Ei onnistu orgis laakerilla.
3 Mä oon ajanut monesti  kokonaan ilman noita lukkoja enkä huomannu mitään eroa. Jos se kytkinrumpu lähtee erkanee vasemmalle niin ei ne lukot sitä pidä.  
Otsikko: Vs: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: Mopopoika - 20 huhtikuu 10, 14:21:15
Laitoin 1,5" remmin ja alkuperäisen kopan.

Lainaus käyttäjältä: Mopopoika - 17 tammikuu 10, 20:57:06
Mihin olette sen öljyputken johtanut mikä on tullut ensiövedolle? Mulla se tulee nyt remmin alle maahan ja aina on lätäkkö alla kun vähän pyörittää konetta.

Tähän vielä vahvistusta. Voiko laittaa ton huohotusputken tukkoon?

t. Jyrki
Otsikko: Vs: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: Jack - 20 huhtikuu 10, 15:15:03
jep, eikös siinä pumpussa ole ihan ruuvi sitä varten?

muoks. huohotinputkea ei tukkoon, ensiövedolle menevä öljylinja suljetaan ruuvilla.

J
Otsikko: Vs: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: Hemuli - 20 huhtikuu 10, 15:37:16
Kyllä huomaa että Jakki on ajanut liian pitkään vääränmerkkisillä vehkeillä - pannun ainoa huohotin tulee takimmaiseen lohkon alapinnapulttiin. Siihen ei vaikuta mitkään säädettävät ruuvit vaan huohotus pitää vetää letkulla pois ketjulta/remmiltä. Missään tapauksessa sitä ei saa tukkia.
Otsikko: Vs: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: Jack - 20 huhtikuu 10, 15:45:12
...tustako noita kaikkia muistaa, korjasin kuitenkin, ettei huoharia tukkoon ja mulla tais olla pannahisessa Shovelin pumppu, jossa oli kyllä tuo ruuvi....omalla hataralla muistilla ja kokemuksella tässä mennään. Eikä mulla oo iltalukemisena workshop manuaaleja ;D
Otsikko: Vs: Ensiövedon muutos beltistä ketjulle
Kirjoitti: Erppa - 21 huhtikuu 10, 09:08:25
Jack -manuaalilla saa parhaat unet: voipi miettiä mistä aloitetaan katkominen  ;) ;D

-E