Finnbikers

Tarinaa ja kuvia => Projektialbumit => Aiheen aloitti: rmk - 31 joulukuu 16, 20:52:23

Otsikko: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: rmk - 31 joulukuu 16, 20:52:23
Koska tätä projektia on päivitetty jo instagramissa pitänee kirjotella nopee selostus millä saa kaikki vauhtiin.

niille jotka seuraa myös bomber foorumia. kyllä tämä on täsmälleen sama alotus texti

Kyseessä on siis töysin omavalmiste käyttäen niin vähän tehdas moottoripyörien osia kun mahdollista.

Tällä hetkellä lista on aika vaatimaton.

- Etu ja taka iskarit.
-ylä ja alakolmio
-jarrut
-vanteet

Lisäks masentavana inffona valot on oltava e hyväksytyt. enkä ole ainakaa toistaseksi löytäny kiertotietä jolla saisin omavalmisteeseen omavalmiste takavalon. ainakaan niin että mulla olis siihen varaa.

Tähän mennessä valmistettu omavalmiste osat

-runko
-takahaarukka

seuraavana tulossa

- akku kotelo ( mainitsinhan että tää on täys sähköpyörä )
-penkki + muut päälirakenteet

vehkeen yksinkertaistetut specsit on about
30 kw piikkitehoa
max nopeus vaan 140kmh
120km on tän hetkisen laskelman minimi kantama yhdellä latauksella

akkuina toimii litium akkukennot. samanlaiset mitä sähköröökissä. ainoaastaan niitä tulee 1600-2000kpl

tässä projektissa on 2 kokonaan eri työtä.

itse pyörän rakennus. joka olis ohi 2 viikon päästä ellei tätä joutuis ite maksamaan. saatikka käymää töissä samalla.

ja lakiasiat joista vois turista tuntikausia. osviittaa antaa niinki erikoinen asia ku sivuseisontatuki josta olen nyt saanut 5 eri ohjeet. 3 ohjeet on kertonut että tarvitsen e hyväksytyn ja loput 2 on ilmoittanut ettei omavalmiste tartte e hyväksyttyä. ja näitten ongelmien setviminen onki työtä kerrakseen.

muutama hassunhauska avoin kysymys

-mittariston e hyväksynnän tarve
-ohjaustangon kytkimien e hyväksynnän tarve
-sivuseisontatuen e hyväksynnän tarve

mistä vitusta saa sähkösäteilymittauksia niin että normiduunarilla on varaa
ja jos joku keksii mulle porsaanreijän takavaloon olisin kiitollinen.

Koko lakiselvitys savotta on hoidettu ihan omin pikku kätösin ahdistelemalla eritahoja niin trafin kun katsastus asemien suunnalta. ja vielä on vitusti selvitettävää. vaikeeksi tekee koska tarttee löytyy sellasta faktatietoo mistä voi tarvittaessa lyödä lapun vastaan väittävän poliisin tai katsastusmiehen eteen. ja google ei kerro mitään. mmaf olis tietty loistava tietolähde ja heiltä lupailtiin jeesiä selvitykseen. ei vaan oo vielä ehtiny tulemaan.


sitten itse pyörä. koko kampe on nyt rullaamis kunnossa. muutamia strategisia osia kaivataan vielä. hiton joulupyhät lamauttaa myös koneistajat.

mm takapyörän epäkeskoholkit. takaakseli ja haarukan akseli. puuttuu toistaiseksi

(https://lh6.googleusercontent.com/SUIxKc2MYv0Rqkmkp6LGsSuTFy1UYoGENxlpJRd6MtKev4nX4HOx_24e5NEk_m1QCnK_BjxPjW55RSo=w600)

tässä erikulmasta toi takaiskarin kiinnitys

(https://lh5.googleusercontent.com/UdHpG4Osm2vCzi55fts4GLI_LvYm94pZOulVakFfrHM4jycJjfSFmMhxtd-EGC718TVkj8IXX7mM8Uk=w600)

ja lopuksi vielä takahaarukka

(https://lh6.googleusercontent.com/P7uRq25o0RrTNDIHMKM74yif_ghpJ75GF7v1xXIdSvAcWqamkW8UebNEBwPLlOyDJ-AZlZbea97MTkA=w600)

takahaarukka on 3mm teräslevystä tehty kotelorakenne. runko on tehty 22 ja 25mm e235 putkesta.

nyt tulevana viikonloppuna nähdään millanen tuuri kävi runkojigin kanssa kun on koittanut hetki hakea ekat viralliset laput rekisteröintiin. nimittäin rungon suoruus lappu. sen hoitaa rungonmittaus.com joka on lupautunut sponsoriksi tähän.

teholappujakaan ei tartte murehtia enää koska nekin tulee sponsorilta. moottoripyörähuolto.fi

säästän teidät ny toistaseksi tosta akkusavotasta koska se vasta show onki. kesästä lähtien niitä on purettu läppärien akuista jotka ystävällisesti lahjoitti turun ekotori. luojan kiitos koska muuten ei tähänkään leikkiin tarttis ruveta. ton mun akkusetupin kauppahinta kun on jotain 10000e luokkaa

tämäki postaus sisältää varmana enstex eniten kielioppivirheitä mutta vittuakos sitten. mä osaan rakentaa mitä vaan. vaikka moottoripyörän. kirjottaminen ei oo mun juttu.

lisää kuvia löytyy instagramista nimimerkki rmkdoesstuff

yritän päivitellä tätä tilannetta niin usein kun vaan kerkeen. mutta instagramissa vilkkuu päivitystä melkeen päivittäin

31.12 lisäys. runko mittautettu. ei ollu ihan suora mutta onni onnettomuudessa. heitot on juuri optimi rajoissa jotta ne saa suoristettua hehkuttamalla :D takahaarukan kannakkeista toinen 2.26mm liian takana ja ohjausputki vinossa 0.46 astetta. vakaa uskomus että takahaarukan kiinnikkeen korjaus korjaa osittain tai täysin myös ohjaus putken
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: rmk - 01 tammikuu 17, 13:24:36
päivän specsi laskut tuo tullessaan hyviä ja huonoja uutisia.

ensiks vähiten huono uutinen. tän hetkisellä laturilla menee tyhjästä täyteen 20h. sinänsä ei ongelma koska se on muutenkin käytön aikana laturissa yöllä. ja laturi on helppo vaihtaa isompaan jos tarve vaatii.

arvioitu kantama. 160 km yhdellä latauksella.

huippunopeus 140kmh

paino menee yli tavotteen joka oli 165kg tän hetkisten komponenttien ja tulevien osien painoista laskettu nyt yhteensä 163kg. se ei sisällä penkkiä päälirunkoa ja akkukoteloa.

rungon paino 12kg

takahaarukka napoineen 13kg

keula vanteineen 21kg

moottori 17kg

akut max 80kg

oon positiivisesti yllättyny miten kevyt toi runko loppupeleis on :D oletin sen olevan paljo enemmä.

ja nää punnitukset on tehty normaalilla vanhalla koti vaalla. joten saattaa olla vielä kevyempääkin

Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: etelahelsinki - 01 tammikuu 17, 14:04:58
Noinni,

Linkit.

https://drive.google.com/open?id=0BwJUeLOYhkuVUHJMWERXWExoYmc

https://drive.google.com/open?id=0BwJUeLOYhkuVU0ZJSUNvRGloWHc

https://drive.google.com/open?id=0BwJUeLOYhkuVYjBRRFo3YkpUOXc

Asiallista vääntöö.

Ile
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: V-8 - 02 tammikuu 17, 19:09:11
Minkä nimimerkin takaa tää instasta löytyisi?

T: ig:n fxRace
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: rmk - 02 tammikuu 17, 20:05:47
rmkdoesstuff

juur laitoin kuvan. runko suoristettu.
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 03 tammikuu 17, 00:29:01
Mielenkiintoinen projekti, odotan uteliaana mitä tästä tulee.

Mä laitoin sähköpostilla sulle asiaa koskevan Trafin määräyksen, tässä se nyt yleisestikin tiedoksi:

http://finlex.fi/data/normit/42592/TRAFI_20118_03.04.03.00_2016_Fi_Kaksi-_ja_kolmipyoraisten_ajoneuvojen.pdf (http://finlex.fi/data/normit/42592/TRAFI_20118_03.04.03.00_2016_Fi_Kaksi-_ja_kolmipyoraisten_ajoneuvojen.pdf)

Omavalmisteiden vaatimukset on lueteltu liitteessä 3, alkaen sivulta 21, taulukon oikeanpuoleisin sarake. Jos ruudussa lukee kirjain E tai C, se tarkoittaa, että E-hyväksyntää ei vaadita. Tämä koskee mm. sitä sivuseisontatukea ja nopeusmittaria. Sen sijaan valaisinkomponenttien ja renkaiden pitää olla hyväksyttyjä.

Tässä voi olla haasteellinen tuo EMC-vaatimus, se kun on sikakallista testata jos SGS:ltä menee kyselemään. Vaatii varmaankin Trafin kannanoton, että miten EMC:n osalta menetellään.
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: Wii - 03 tammikuu 17, 10:33:40
Mielenkiinotinen projekti. Mitä kautta olet noita moottoreita ja akkuja hommaamannut? Ja mikä on "noin"hinta akuilla ja moottorilla?
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: rmk - 04 tammikuu 17, 20:40:04
toi emc mittaus on luojan kiitos murheena vasta keväämmällä. nyt stressataa et saadaa vehkeet nippuu mp messuihi mennessä :D moottori ja ohjainlaite tulee jostain verkkokaupasta. tod näk jenkeistä. kattelin yhtä suomalaista mut hinta oli sangen korkee:D tää määrä akkuja mitä mul on maksais jonku 8000-10000 emut mä oon purkanu noita vanhoista läppäri akuista viimeset 6kk :D ni ei maksa muuta ku oman työn
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: rmk - 04 tammikuu 17, 20:42:44
ja palatakseni vielä toho emc mittauksee. eihän siihe pitäis tarvita mitään sen kummallisempaa ku bensa vehkeisiinkään. kun niillekkin semmonen vaaditaan

lisäyksenä perään. tossahan nimen omaan sanotaan että valmistajan suorittamista testeistä laaditulla raportilla osoitetaan. eli perjaatteessa sen voi vaikka tehä ite jos vaan olis "Säädöksen teknisiä määräyksiä
on noudatettava ja säädöksessä säädetyt testit on suoritettava." tosta jotain hajua
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: rmk - 04 tammikuu 17, 21:13:25
Päivän edistykset. akkukotelon päärunko väännetty :D

(https://lh3.googleusercontent.com/qssay_ZFDpqGCZ9VH2SRkwfpwqz-3d5OXVisj33oHrwvegIXZddLDYfY9l5BKnStJTrH1Y6Rzy2IhV0=w400)
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: Smokie - 04 tammikuu 17, 21:32:00
Oletan että tiedät mitä teet mutta vanhoja akkuja ??? Mistä voi tietää ettei korissa ole mätiä munia? Oon saanut elämän risaiseksi jo kahdella auton akulla joista vuorotellen uusin vain toisen ja aina oli suupielet alaspäin. Lisäksi noitten kennojen, mitä lie patteriakkuja ovatkaan, kanssa on tullut tapeltua akkuporakoneiden kanssa. Joku viisasteli ettei tinaukset kestä niin hitsasin ne patterit yhteen. Kyllä, näinkin voi tehdä.

Joskus unohdin läppärin pariksi vuodeksi kaappiin ja akku oli laturin mielestä ihan killed by death. Mä latasin sitä väkisin auton akkulaturilla ja virtaa jopa meni ja läppäri toimi mutta sen oma laturi ei enää ottanut osaa toimintaan. Kuulemma noissa akuissa on joku viisas älypiiri joka kerran asian todettuaan on vakaasti sitä mieltä että paska mikä paska. Toimiiko ne sitten irrallaan vaikka oliskin vähän elähtäneitä?
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: Motomatti - 04 tammikuu 17, 21:33:30
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1997L0024:20090907:FI:PDF (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1997L0024:20090907:FI:PDF)
Sivu 371 Luku 8.
Tiedä sitten mitä pykälää juuri tässä tapauksessa sovelletaan. Vai liekö jo vanhentunutta tietoa.

Ne sähköpyörät joiden rakentamisessa olen ollut itse mukana ovat olleet helppoja katsastaa. Yksi syy lienee se että ne ovat olleet olemassa olevia moottoripyöriä ja riittävän vanhoja joihin on asennettu akut ja sähkömoottori bensatankin ja polttomoottorin sijaan. Mutta siitä on jo aikaa.

Jokin sellainen muistikuva oli että kun käyttöjännite on riittävän alhainen vaatimustaso laskee.

Huumoriakin yhdestä katsastuksesta löytyi: katsuri vaati päästötodistusta niin pyörän omistaja kysyi että hiili- vai atomivoimalan? Katsastusmies otti järjen käteen ja kirjoitti että päästötön. Mutta ei hymyillyt.
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: rmk - 04 tammikuu 17, 21:49:15
mä puran akuista kennot irti ja ajelen ne läpi testilaitteilla :D siitä tiedän mitkä on ehjii ja mitkä ei.
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: rmk - 04 tammikuu 17, 22:15:16
Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 04 tammikuu 17, 21:33:30
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1997L0024:20090907:FI:PDF (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1997L0024:20090907:FI:PDF)
Sivu 371 Luku 8.
Tiedä sitten mitä pykälää juuri tässä tapauksessa sovelletaan. Vai liekö jo vanhentunutta tietoa.

Ne sähköpyörät joiden rakentamisessa olen ollut itse mukana ovat olleet helppoja katsastaa. Yksi syy lienee se että ne ovat olleet olemassa olevia moottoripyöriä ja riittävän vanhoja joihin on asennettu akut ja sähkömoottori bensatankin ja polttomoottorin sijaan. Mutta siitä on jo aikaa.

Jokin sellainen muistikuva oli että kun käyttöjännite on riittävän alhainen vaatimustaso laskee.



toi dokumentti oliki aivan saatanan pehmeetä iltaluettavaa. oon aika varma et tän vehkeen katsastuksessa tulee viel monta ärräpäätä
Huumoriakin yhdestä katsastuksesta löytyi: katsuri vaati päästötodistusta niin pyörän omistaja kysyi että hiili- vai atomivoimalan? Katsastusmies otti järjen käteen ja kirjoitti että päästötön. Mutta ei hymyillyt.
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 04 tammikuu 17, 22:27:53
Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 04 tammikuu 17, 21:33:30
Huumoriakin yhdestä katsastuksesta löytyi: katsuri vaati päästötodistusta niin pyörän omistaja kysyi että hiili- vai atomivoimalan? Katsastusmies otti järjen käteen ja kirjoitti että päästötön. Mutta ei hymyillyt.

Mahtoiko olla sama kaveri, joka yritti ostaa Fortumilta pelkästään ydinvoimalla tuotettua sähköä? Ei kuulemma ollut sellaista tuotetta valikoimissa. Jotain vihreää sähköä olis ollu. Mä en tiedä mitä se on, mä tiedän vain että oranssi sähkö kuuluu uuniin ja sininen pakastimeen.

Sähköturvallisuutta koskevan E-säännön R100 vaatimuksissa käyttöjännitteellä on merkitystä. Mutta EMC:tä koskevan R10:n osalta ei ole. Emissiot pystyy mittaamaan vielä inhimillisin ponnistuksin, esimerkiksi Stadialla on siihen vehkeet. Mutta häiriönsieto vaatii testaustilalta omat juttunsa. Virallisia testejä ei Suomessa voi tehdä kuin SGS Fimko, mutta siellä saapi kaivaa jonnin verran kuvettaan...

Jos joku osaa kirjoittaa R10:lle jonkun järkiperäisen vaihtoehtoisen vaatimuksen, niin semmoinen osaaminen otetaan MMAF:n puolella kiitollisena vastaan. Mä en osaa - siksipä sähkökäyttöisten vaatimukset ovat vähän hankalia toistaiseksi.
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: JKKo - 04 tammikuu 17, 23:54:28
Eiks tommosen häiriönsietovaatimuksen saisi selätettyä valmiiksi hyväksytyllä moottorinohjausmodulilla?

Tarkentaen siis tuossa häiriönsiedätystestissä, jota olen teettänyt samaisen SGS:n ja monen muun hallissa muille vehkeille, tarkkaillaan, että laite säilyttää normaalin toiminnan tietyn vahvuiseen radiotaajuiseen kenttään sijoitettuna. Elikkäs häiriölähettimellä laitetaan taajuuspyyhkäisy jollakin voltteja metrille vaatimuksella.

Oishan se levoton motskari, kun sekoaisi kännykästä täyteen laukkaan. Mut jos on tarkoitus käyttää valmista ohjainta eikä kolvata sitä kokoon itse, niin sen valmistajalla on varmaan testit tehtynä ja sieltä saattaisi saada todistuksen, että laite soveltuu ja mitä sille on testattu suorituskyvyksi, pätee myös tässä yksittäistapauksessa.


Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: Motomatti - 05 tammikuu 17, 11:28:47
Menee ohi pyöräasiasta mutta liittyy sähköön:
LainaaFortumilta pelkästään ydinvoimalla tuotettua sähköä? Ei kuulemma ollut sellaista tuotetta valikoimissa. Jotain vihreää sähköä olis ollu.
Jonkin artikkelin taannoin luin että vihreää, ja hieman kalliimpaa, sähköä ostavat kuluttavat sitä enemmän kuin sitä tuotetaan. Bisnes kun vain on bisnestä.
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: rmk - 05 tammikuu 17, 20:53:23
se oiski kiva jos täst selviäis ainoastaa laite valmistajan todistuksilla -.- mutta ei tarttee koettaa koko ajoneuvo :D
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: rmk - 09 tammikuu 17, 20:09:06
nyt on pyörä rakenteellisesti valmis. ei puutu ku luukkuja akkuboxiin. ajotietokonepaneeli penkki ja viimeistelyö :D

Ulkonäkö on aika radikaali kun vertaillaan normivehkeisiin mutta mä koen että se on just sellanen ku mun visiossa :D lisää seuraa vielä jahka viimeistelyt alkaa etenemää :P

https://drive.google.com/open?id=0BwJUeLOYhkuVR2NUVVlkTkRSd2s

https://drive.google.com/open?id=0BwJUeLOYhkuVdWNkRldYOFdJaHc

https://drive.google.com/open?id=0BwJUeLOYhkuVUWtPQTNIMWZGRVU


mielipiteitä :D ??
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: wartzenkekkeri - 09 tammikuu 17, 21:43:02
Hyvältähän tuo näyttää heti niinkun jostain tieteiselokuvasta. Kyseessä on sähköpyörä ja sen takia pitääkin näyttää erilaiselta. Ainakin omasta mielestä asian on oltava niin! 😊
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: rmk - 09 tammikuu 17, 21:57:37
juuri näin :D sähkötekniikka suo uusii mahollisuuksia :D ja siitä pitää ottaa hyöty irti :D
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: PK-67 - 09 tammikuu 17, 22:16:47
Oletko miettinyt tuon takaswingin kuinka tarkkaan? joustoliikehän kiristää ketjuja,entä miten ohjaus ja jättö muuttuu joustossa.
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: rmk - 09 tammikuu 17, 22:37:08
ohjaus ja jättö pitäis olla ok. moottori tulee kiinni swingiin ni ketjulinjakin toimii :D
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: rmk - 27 tammikuu 17, 18:56:29
viimepostauksesta on aikaa :D mutta nyt on nii paljo tapahtunu että kehtaa laittaa lisää kuvia :D tässä siis olis parikuvaa messuvalmiista pyörästä. ajokuntoon on vielä matkaa :D

seuraavaks hitoksee ylitöitä ja 3000e säästöön ni pääsee ostoksille


https://drive.google.com/open?id=0BwJUeLOYhkuVOG1xaERtSUltQU0

https://drive.google.com/open?id=0BwJUeLOYhkuVYThMYTRxZ1RGWW8

https://drive.google.com/open?id=0BwJUeLOYhkuVbFAzRTVzWVpZclU

https://drive.google.com/open?id=0BwJUeLOYhkuVY3JxeDBEVHJSTHM

https://drive.google.com/open?id=0BwJUeLOYhkuVeU5RU1ZOb05BN2s

https://drive.google.com/open?id=0BwJUeLOYhkuVa0ZpQ1d3ZDhncFk


perhekuva

https://drive.google.com/open?id=0BwJUeLOYhkuVcjE1ZnBoM3Q3Qm8
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: shoveltimppa - 28 elokuu 17, 21:55:50
Tää projekti on näköjään valmistunut

http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/suomen-ensimmainen-omavalmisteinen-sahkopratka-ei-toimi-teoriassa-mutta-se-toimii-kaytannossa-6671765 (http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/suomen-ensimmainen-omavalmisteinen-sahkopratka-ei-toimi-teoriassa-mutta-se-toimii-kaytannossa-6671765)

Hatun nosto rakentajalle ennakkoluulottomuudesta ja oman tien kulkemisesta!
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: Rezi - 29 elokuu 17, 14:43:27
Hyvä lehtijuttu. Kannattaa lukea. Tässä on kyllä asennetta vaikka muille jakaa. Ja pyörä vieläpä näyttääkin hyvältä!
(https://d3egew7zjohdb1.cloudfront.net/ponIltIpIv-1503660046/tektal/ox5cw7-E1_runko_ja_akkukotelo_192549.jpg/alternates/FREE_768/E1_runko_ja_akkukotelo_192549.jpg)

(https://d3egew7zjohdb1.cloudfront.net/ponIltIpIv-1503659755/tektal/76qaf6-E1_s_hk_moottoripy_r__7621.jpg/alternates/LANDSCAPE_960/E1_s_hk_moottoripy_r__7621.jpg)

(https://d3egew7zjohdb1.cloudfront.net/ponIltIpIv-1503659777/tektal/pu8wxt-Teemu_Saukkio_ja_E1_7645.jpg/alternates/FREE_768/Teemu_Saukkio_ja_E1_7645.jpg)

Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: etelahelsinki - 17 joulukuu 18, 18:20:15
Täs,
Jotain on tapahtunut. HD ei enää ainoa vaihtoehto..
https://www.rmkvehicles.com (https://www.rmkvehicles.com)
Vanhaa asiaa yleistä höpinää osiosta.
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=13555.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=13555.0)

Ile
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 17 joulukuu 18, 21:15:33
^Tuosta tulee vielä kova juttu! :)
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: etelahelsinki - 18 joulukuu 18, 19:36:02
Tot,
Linkin kuvassa MASSIIVINEN moottori.
https://blog.motorcycle.com/2018/09/13/electric/meanwhile-finland-rmk-e2-electric/
Jos kestää hiekkatiet, hypyt, polttavankuumat olosuhteet ja
massiivisen jousitusmassan, niin ok!
Ja onhan jäykkäperäisenkin takarenkaan hyppymassa iso.

Ile
Otsikko: Vs: rmk e1 omavalmistepyörä
Kirjoitti: etelahelsinki - 27 huhtikuu 19, 18:00:53
Noh
Jotain uutta liberaalissa Hesarissa.
Kertoo sähkömoottori moottoripyöristä, HD, KTM, Zero, Volta Ja RMK.
https://www.hs.fi/autot/art-2000006084591.html (https://www.hs.fi/autot/art-2000006084591.html)
RMK:sta jutun lopussa tätä:

UUSIAKIN valmistajia on tulossa. Helmikuussa Helsingin MP-näyttelyssä tuli esiin suomalainen sähkömoottoripyörä RMK E2, jonka takana on suunnittelija Teemu Saukkio.

Hän uskoo sähköiseen tulevaisuuteen ja siihen, että sähköprätkien hyöty tullaan jatkossa näkemään ja hyväksymään. Kantomatkakin on vain järjestelykysymys, hän sanoo.

”Sähkömoottoripyörää on yksinkertaisesti hauska ajaa, ja siinä on monta hyödyllistä puolta. Jos halutaan ajaa pitkää matkaa, se pitää järjestää laturien puolesta siten, että matkanteko onnistuu.”

RMK E2 on vielä kehitysasteella, ja ensi kesänä sitä on tarkoitus testata tieliikenteessä. Suunnitelmat ovat kunnianhimoiset, ja tarkoituksena on saada tuotantolinjasto kuntoon. Tuote on mielenkiintoinen, mutta ennen kuin pyörä pääsee tuotantoon, on ratkottava monta lupa-asiaa ja ongelmaa.

RMK E2 käänsi katseita MP-näyttelyssä. Sen ehdottomasti silmiinpistävin asia on vanteesta ripustettu takapyörä, joka pitää sisällään sähkömoottorin.

”Kaikki perinteiset moottoripyörän suunnittelusäännöt on heitetty romukoppaan. Peruselementit, kuten kaksi pyörää, ohjaustanko ja satula ovat olemassa, mutta muuten ajattelu on hyvin erilaista.”

Kopioi Ile