Finnbikers

Tarinaa ja kuvia => Projektialbumit => Aiheen aloitti: Karvanaama - 12 Syyskuu 2016, 17:30:23

Otsikko: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 12 Syyskuu 2016, 17:30:23
Rohkaistuinpa minäkin aloittamaan tällaisen, no .. eihän tämä projektialbumi ole, mutta huoltoa ja murheiden sekä ilon hetkien jakamista. Jos tällainen ei aihepiiriin sovi, ilmoittakoot minulle niin poistan.

Emäntä on narissut jo Tallinnan superrallista alkaen, että kottikärryn sisärenkaalla ei olisikaan enää niin mukava istua. Joten kakkospyöränä ollut sportster myyntiin ja tilalle löytyi laukkupyörä, FLH 1200-77. Kohtuullisen alkuperäisen oloinen, mutta ei museokunnossa kuitenkaan.

Ensimmäisen kuvan kuosissa pyörä on saapunut Suomeen ilmeisesti -98.
Toisessa kuvassa nykykuosissa, paitsi lepakkokate on nyt paikallaan ilman tuulilasia.

Taipaleensa pyörä on aloittanut Miamissa kyttämopona, jonka jälkeen Saksaan, josta edellinen omistaja on tuonut vehkeen Suomeen. Tätä ei ole tarkoitus zopperoida eikä silpoa, vaan säilyttää alkuperäishenkisenä matkalehmänä.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: twinspeed - 12 Syyskuu 2016, 18:53:25
Ton ekan kuvan satulan kun löytäisit jostain. 
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: tase - 12 Syyskuu 2016, 19:00:48
Semmonen satula oli myynnissä keväällä muistaakseni nettimotossa, olisiko ollu Salon seutuvilla.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 12 Syyskuu 2016, 19:50:44
Juu mainitsematta jäi että toki se tuli pyörän mukana  ;D
Sekä takapaksi.
Ja tarkoitus on paikalleen laittaa.

Tekniikasta: Pytyt on porattu ensimmäiseen ylikokoon n.2000 km sitten, kannet vaihtui savutuksen takia S&S valmistamiin.
Laatikko on myöskin totaalituhon jälkeen korjattu, uudet kuoret, pääakseli ja 3 ratasta ainakin.
Kaasutin on samoihin aikoihin vaihdettu S&S super E:ksi, sytkä Dyna 2000i.
Ketjut & rattaat + (banaani)jarrupalat vaihdettu viime vuonna.
Nämä kaikki entisen omistajan toimesta.

Niitä pikku vastoinkäymisiäkin on tullut.
Hakumatkalla mopo kieltäytyi lähtemästä pois kodistaan, ei enää startannut paprujen teon jälkeen.
Työntämällä käyntiin ja sammuttamatta kotiin, tankkaukset hoiti emäntä, minä pumppailin kaasua.
Vikakin sittemmin löytyi, bendix-pyörä oli tullut käyttötuntiensa päähän.

Pari päivää korjauksen jälkeen sitten startti jäi päälle. No starttinappi oli tähän syynä ja ehjä käytetty löytyi kerhoveljen romulaatikosta.

Pakoputket on väsätty vesijohtoputkesta, vaimentimina toimii pari mutkaa, joten meteli oli infernaalinen. Tähänkin löytyi lääkettä noilta rakkailta veljiltä, Irtohuilut piippujen päihin, jopa melu laski siedettävälle tasolle.

Sitävastoin alkoi koneen mekaaniset äänet kuulua kovempina. Tönärien tarkistus tuotti tulosta: etu pakotönärissä 3mm. välys, takaimussa 1mm. muut ok.
Tässä oli hydraulit muutettu koviksi, säätö oli ehken ollut hätäinen. Enivei kyllä mylly hiljeni ratkaisevasti.

Seokset oli rikkaan puoleiset kuten myyjä mainitsikin, suuttimet 33/82. Kaverit epäilikin tämän olevan diesel, mustan savun määrästä päätellen. Nyt on paikallaan 29,5 / 72. Tasakaasulla matalilla kierroksilla hieman nykii ja aivastelee.
Lie parasta tarkistaa imukaulan tiivisteet pikaisesti.

Laiskanpulskea tämä on verrattuna talouden toiseen kevennettyyn soveliin, mutta toki tässä on painoa ja tuulipinta-alaa enemmän.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 26 Syyskuu 2016, 21:02:08
Imukaula tuli riivittyä irralleen, tiivisteiden virkaa toimittaneet o-renkaat olivat hieman kärsineet joten uudet tilalle. Käyttäytymiseen (nypyttämiseen) ei mainittavaa vaikutusta, paitsi aivastelu loppui.
Imukaula osoittautui väärän malliseksi, paikallaan on keihiniin tarkoitettu ja nythän kaasottimena on sössöläinen. Joissa on eri kokoiset kurkut, siispä tilaukseen s&s.

Ärsyttävä nypyttäminen ratkesi muuttamalla sytkän (dyna 2000i) kytkimiä, törkeästi apinoin Jappiksen asetukset toisesta topikista. Eli 1-kytkin off, 2 on, 3 off, 4 off, 5 off, 6 on, koska tässä singlefire. Ja violetti karva maadoittamatta. Ei voesia. Jopa olevinaan kulkukin muuttui jouhevammaksi.

Tönärit kilistelivät suojaputkiinsa toisinaan, puikoista löytyikin selkeät jäljet, jopa ihan kynsin tuntuvat.
Tikut kiinni tönärisorviin (porakoneeseen) ja paperilla sileäksi, ainakin kilistely väheni, vaan ei täysin poistunut.

Takalaatikko ja Elvispenkki ovat paikallaan, tuulilasi oli niin naarmuinen etten viittinyt sitä laittaa.
Muuten ensimmäisen kuvan kaltainen luukki on tällä hetkellä.
Ja on sitten ärsyttävää, ettei valkoista kilpeä saa matalana automallisena, se kun sopisi takapaksin alle just sopivasti. Pitää kait teettää jonkinlainen kopio, eihän sitä ilman kilpeä sovi olla.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: flhx - 26 Syyskuu 2016, 23:07:46
... Pitää kait teettää jonkinlainen kopio, eihän sitä ilman kilpeä sovi olla.

Muistelin etta jossain vaiheessa 2000-luvun alussa jotkut tuollaisia pienempia kopioita teki omista rekisterikilvista ja kuului olevan mahdollista saada tuosta toiminnasta joku petos tai virallisen asiakirjan tms vaarennos syyte tai jotain muuta vastaavaa. En tieda toteutuiko kellaan tuollaiset jutut ja tieda pateeko enaa nykyaan? Helpommalla varmaan paasee kun lykkaa kilven tourpakkiin ja jos joku kyselee niin no kato kun se just putos eika oo tyokaluja eika pultteja (paitti ne kolmetoista lenkkiavainta,leatherman ja kolme erikokoista jakaria ja kaks kiloo erilaisia pultteja, muttereita ja nippusiteita siina samassa tourpakissa)...Tai riippuu toki missa ajelee, tietty jossain paikoissa kilveton mopo saattanee aiheuttaa lievaa narastysta eika varmaan kovin mielekasta kokoajan pysaytella tiensivuun. Toisaalta jos teetat valkoisen kilven matalampana niin saattaa olla sama touhu edessa.

En ny tieda miten nykysellaan menee mutta saisko ton keksinnon museokilpiin ja sita kautta matala musta kilpi?
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Kiwi - 27 Syyskuu 2016, 08:22:28
Ei kai sitä tartte museokilpiin saada, sen kun tilaat vaikka ruotsista museopyörän kilven oikeella tunnuksella ja lyöt sen kiinni. En usko että kukaan tulee pahemmin kyselemään.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 27 Syyskuu 2016, 17:00:19
Juu pyörään olisi mahdollista saada museostatuksen myötä se vaakamallinen musta kilpi.
Tosin en ajatellut tätä vaihtoehtoa toteuttaa. Mielummin pidän tämä alkuperäisen kaltaisena, mutta normaalit käytönjäljet saavat olla läsnä.


Ei kai sitä tartte museokilpiin saada, sen kun tilaat vaikka ruotsista museopyörän kilven oikeella tunnuksella ja lyöt sen kiinni. En usko että kukaan tulee pahemmin kyselemään.

No nytt..! Kerroppas lisää vaikka yv:llä, ettei kukaan luule että tässä laittomuuksiin ryhdyttäisi.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Spöke - 27 Syyskuu 2016, 17:05:00
Ei tässä mitään laitonta ole:
http://www.showplate.se/butik/index.php (http://www.showplate.se/butik/index.php)
-Spöke
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 27 Syyskuu 2016, 17:24:57
Joo, eipä tarvinnut kummoista googlailua, kun tuo osoite löytyikin.
Kiitos kuitenkin vihjeestä ja linkistä, taitaa kilpipulma olla ratkaistu nyt.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: flhx - 27 Syyskuu 2016, 17:37:19
Juu pyörään olisi mahdollista saada museostatuksen myötä se vaakamallinen musta kilpi.
Tosin en ajatellut tätä vaihtoehtoa toteuttaa. Mielummin pidän tämä alkuperäisen kaltaisena, mutta normaalit käytönjäljet saavat olla läsnä.

...

No eikos nykyaan saa jo normaali kaytonjaljillakin olevan ajoneuvon museorekisteriin, toisin kuin MR puuhastelun alkuaikoina..? Ois vakuutukset varmaan kohtuupaljon halvempia.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Spöke - 27 Syyskuu 2016, 18:40:31
No ainakin näkemäni yksilöt ovat olleet pitkälti as is eikä as was- tyyppisiä, eli kulumaa jopa ei oem- osaa.  Mr- kilpiin vaan.
-Spöke
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 27 Syyskuu 2016, 20:15:02
Onhan tuo MR vaihtoehto yhä taka-alalla olemassa, mutta siihen mun pitää motivoitua muista kuin vakuutussyistä. Nykyinen liikennevakuutus maksaa mulle 203e. vuodessa 50% bonuksilla. Tuonkin saanee alaspäin vaihtamalla seisonta-ajalliseen vakuutukseen. Tai saisihan mr-vakuutuksen ja tuon erotuksella aimo läjän pussihousuja.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 16 Lokakuu 2016, 20:38:52
Niimpäniin.. Onhan tässä kuunneltu useampien korvien ja stetoskoopin avulla sellaista epäsäännöllisesti kuuluvaa kalahdusta, joka alkoi vaivaamaan siinämäärin että nokkakoppaa auki.

Sieltä löytyi Andrewsin J - nokka josta kahdessa nokassa raapimajäljet.
Näiden kohdalla olevista nostajan rullista toinen oli kiilannut itsensä pyörimättömäksi ja toinen hukannut neulansa ja näinollen pyöri hyvinkin väljänoloisesti.
Näiden takiahan tuolla aikaisemmin mainittu tönärien iso välys aiheutui.

Pohjalta magneettiin tarttui takiaispallo, jossa ehkä parin neulan verran silppua, ei yhtään ehjää neulaa.
Öljynsuodattimesta ei löytynyt mitään ylimääräistä, pumppua ei ole vielä avattu Teräksinen breatheri oli ehjä, pesässä ei ihmeempiä jälkiä.

Kannet irti, molemmissa pytyissä pystyraitaa, jopa ihan sormin tunnettavissa.
Koko pata on nyt sitten lattialla ja on avattava kokonaan.
Muutama kuva kun ne on niin kivoja:
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 09 Marraskuu 2016, 20:11:39
Lisää väliaikatuloksia:
Öljypumppu taitaa olla moro, läpi on sitä silppua kulkeutunut, komiat urat pesässä.
Takapytyn kiertokangen yläpään pusla myöskin moro, lohkeillut muruja tervehtimään öljypumppua.
Pytyt menee poraukseen ja uudet männät tilaukseen. Tästä päästäänkin valitsemaan uutta nokkaa tuon eläköityneen Andrewsin tilalle.

Männät tullee 9:1, 1200 +0.30 ylikoko, sytkänä dyna 2000i + voes, S&S super E, kannet S&S ilmeisesti jotain vanhempaa sarjaa.
Vanhat männät oli KB hypereutanasiamännät, joita mulla oli ennestään jo neljä kellarissa lojumassa.
Sellaisia ei tähän enää tule!
Toiveissa olisi saada kone jossa olisi vääntöä jo alhaalta. Huippukierroksien tehoa en pidä niin tärkeänä. Sohvalla edetään majesteettisesti.
Nokaksi Andrews F /A2 /AB, olisiko näillä saatavissa toivotunlainen tulos, vai olenko ihan mettässä näine ajatuksineni?
Andrews lähinnä helpon saatavuuden vuoksi.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 09 Marraskuu 2016, 21:14:14
L3S
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Spöke - 09 Marraskuu 2016, 21:56:32
L3S
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 10 Marraskuu 2016, 17:37:06
Jahas, vastaukset tulivat juuri niiltä herroilta joita arvelinkin ja vastauksenkin arvasin.  ;D

Hyväonhyväon, uskotaan.. Mettässä ollaan Andrewsin kanssa.
Olin jo aikaisemmin lähestynyt valmistajaa sähköpostitse, mutta vielä ei ole vastausta tullut. Laitoin äsken uudestaan, soittaa en taida rohjeta, ei kielitaito riitä millään.
Tyssääkö hankinta nyt tähän sitten.. Onko mitään muuta reittiä saada L3S? Ebay kait..
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Spöke - 10 Marraskuu 2016, 23:33:05
Sulolla ompi vissiin ihan virallinen narunkutojan edustus. Laitappa tuolle Teeluulle viestiä, saattaapi olla, että usiampi nenu otettais kerralla.
-Spöke
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 11 Marraskuu 2016, 08:38:58
Juuh, täälä kartoitetaan, mimmoisia tarpeita Jim-herran kauppaan olisi. Otan itellenikin hyllyyn jonku nokan, joten joku tilaus lähtee tässä lähiviikkoina. Jim-herra on vaan aika iäkäs, joten voi olla, että tilauksissa kestää hetki...
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Smokie - 11 Marraskuu 2016, 13:59:54
Eikös siinä tapauksessa kannattaisi olla asialla ettei tilaus jää kokonaan saamatta?
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Hessu - 11 Marraskuu 2016, 21:06:59
Jätkät liiottelee, kun niillä itellä on sellainen. Arvojen mukaan lähes sama kuin Anteron A, Woodin W6
ja lukuisat muut bolt in nokat. No joo vakkari jousien kanssa W6 ei pelaa.  Mä ehdotan AB:tä jos sellasta saa vielä. Siitä hyviä kokemuksia. Vakiokokoisessa motissa.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 12 Marraskuu 2016, 10:27:55
Vitut mulla mitään vakiokoneen nokkia oo... ;D

Arvot paperilla eivät kerro kaikkea, esimerkiksi ramppien nopeutta. Toisaalta, paskasta ei myöskään tule timanttia vain sillä että siihen upottaa Leineweberin. Havaittavia eroja lähtökohtaisesti samankaltaisissa nokissa silti on. L3S on tontyyppiseen koneeseen parasta, mitä mä oon ikinä testannu.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 05 Joulukuu 2016, 20:43:51
Kävin pääasentajan luona pällistelemässä.
Asiat tuntuvat luistavan.. Kohta varmaan tulee edes jotain takapakkia.

No, kampura on kasattu ja rihdattu, pytyt porattu ja myös maalattu, sekä lohkot maalattu.
Keinuvipuakseleissa ollut päittäisvälys hoidettu uusilla holkeilla. Olin ollut siinä uskossa että s&s kansissa olisi rullakeinut, mutta eipäs ollutkaan.

Uusi öljypumppu tilattu (blingbling Sifton - kopio). Laturi taitaa mennä uusiksi myös, johtimet oli jo ilman eristeitä. Uudet nostajanpesät + hydraulit tilattu.
Kohta alkaa olla kahdesta sovelista jääneitä b-osia kolmattakin pataa varten.  ;D

Laatikosta päästin öljyt (n.2 dl) ulos, tilalle huuhtelutarkoituksessa moottoriöljyä niin paljon kun meni (n.litra) ja pyörittelyä porakoneella pääakselista. Jospa näkisi samalla vuotaisiko kovinkin paljon, ei ainakaan vielä tullut mitään.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Kapteeni sika - 05 Joulukuu 2016, 21:10:27
Joo ei kuulu rullavivut, eikä edes rullattomat, kansipaketteihin, ne pitää ostaa erikseen.

Jos vaihteiston öljyt on vähissä muista kun säästösyistä niin tässä on hyvä ratkaisu pääakselin vuotoihin:

http://www.ebay.com/itm/SHOVELHEAD-PANHEAD-SPACER-O-RING-LEAK-FREE-TRANSMISSION-/182374578063?hash=item2a765f378f:g:7RcAAOSwRLZT6fy7&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/SHOVELHEAD-PANHEAD-SPACER-O-RING-LEAK-FREE-TRANSMISSION-/182374578063?hash=item2a765f378f:g:7RcAAOSwRLZT6fy7&vxp=mtr)

Ei korvaa kulunutta nelosrattaan puslaa mutta jos se on kunnossa niin tästä hyvä speiseri.

Mulla on ollut tollanen lehmänläjässä parivuotta ~28K km, ei tippaakaan vuotoja askista.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 06 Joulukuu 2016, 21:41:03
Kiitos linkistä, makustelen nyt hetkenaikaa jos lootan alle tulee läikkiä. Sisällä on nyt 20-50 moottoriöljy, jos se pysyy sisällä, luulisi lootaöljynkin pysyvän. Jospa siellä olisikin säästösyistä vaan ollut liian vähän.  :o Joo toki eihän porakonemetodilla laatikkoa normaalilämpöön saa.

No lisäsin muutaman päämekaanikolta saamani kuvan:
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: ma^ko - 07 Joulukuu 2016, 00:08:49
Sisällä on nyt 20-50 moottoriöljy, jos se pysyy sisällä, luulisi lootaöljynkin pysyvän.

Perustele miksi näin päättelet? 75W-90 vaihteistoöljy vastaa viskositeetiltaan pikemminkin 10W-40 mottoriöljyä kuin 20W-50... Ei se 20W-50 lähtökohteisesti ole ainaskaan vaihteistoöljyä juoksevampaa tavaraa... joskaan ei siinä isoa eroa ole.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 07 Joulukuu 2016, 11:28:30
Tuo lausunto perustuu lähes täydelliseen tietämättömyyteen ja arvaukseen.
Kuten varmaan arvasitkin.
Se ei taida nuo numerot ihan suoraa kertoa juoksevuutta. Joskin molempien siellä pitäisi pysyä.
Mutta hyvä että korjasit virheellisen olettamukseni.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: ma^ko - 07 Joulukuu 2016, 22:42:42
Joop, molempien pittäs pysyä ja noil voimansiirtoölpillä on omaa juoksevuusasteikkonsa ja mottoriölpillä omansa.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Smokie - 08 Joulukuu 2016, 22:52:14
Mun tietojen mukaan viskositeetti on numeroitu ihan erilailla ettei moottori- ja lootaöljy sekoittuisi lukutaidottoman asentajan täytellessä öljyjä ;D
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: ma^ko - 08 Joulukuu 2016, 23:19:47
Mun tietojen mukaan viskositeetti on numeroitu ihan erilailla ettei moottori- ja lootaöljy sekoittuisi lukutaidottoman asentajan täytellessä öljyjä ;D

Muutoin oivallinen teoria, mut mitäs ne eroavat tekstit sen viskonumeron osalt auttaa lukutaidotonta?
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Smokie - 09 Joulukuu 2016, 00:19:56
Yks kaveri on auttamattomasti lukihäiriöinen mutta ei ole juurikaan ongelmia numeroiden kanssa, ainakaan jos ne liittyy johonkin polttoainetta käyttävään härveliin. Ehkä tuossa on perää. Aakkosia on kuitenkin 29 ja numeroita vain 10 eli apaut 3 kertaa helpompaa ainaskin. Ehkä sen W:n voi skipata ihan huoleti.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 10 Joulukuu 2016, 21:18:21
Haa! taisi löytyä loputkin kadonneet nostajan rullien neulat.
Tällainen satsi tuli kuusi kertaa öljyleilin huuhtelun yhteydessä.
Loppuun vielä kuva koneen tilanteesta perjantai-iltana.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Kapteeni sika - 10 Joulukuu 2016, 21:24:47
Pornoo!

Minkäslaista nostajaa/hydraulia tulee, jos soppii udella?
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 10 Joulukuu 2016, 22:00:58
Muistaakseni konepäällikkö puhui Jimssin hydrauleista, pesistä ei muistikuvaa.
Jaa..no mustat..
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Spöke - 10 Joulukuu 2016, 22:08:07
No entäs kärsä? Laitoitkos tuohon jonkun kunnon kärsän vai jonku lopolpoppaksan?
-Spöke
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 10 Joulukuu 2016, 22:49:03
Kärsää ei vielä ole, paitsi tuo andrews j evp, jota ei tuohon jätetä.
Saas nähdä pannaanko jotain tilapäistä, L3S on tavoitteena, onhan toki paljon pimeitä päiviä vielä kärsittävänä ennen kevään tuloa.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Kapteeni sika - 11 Joulukuu 2016, 08:30:59
Mulla on Jimssiläiset nostajat, nyt noin 60K ajetut, hyvät vieläkin.
Jimssin Big Axlet ei kait oo hyvät, googlella löytyy käyttökokemuksia.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 11 Helmikuu 2017, 18:33:39
Oli pieni epäilys että svingin laakerit on saattaneet olla huoltovapaassa tilassa jonkin aikaa.
Ei ollut turhaa tämäkään työ. Koolit lähti ilahduttavan helposti irti, uutta on tilattava tiivisteineen.
Nipan kohdalla oli kyllä kölli vaseliinia, mutta ei sitä laakereille asti riittänyt.

Tilaukseen menee myös valkosivurengas taakse. Eteen olin hankkinut jo aikaisemmin.
Startti tuli uusi "prestolite", sekä lisävaloumpiot (sealed beam, ihanan halpoja).
Pyöränlaakerit tarkistettu ja rasvattu, edellinen omistaja sanoikin hiljan ne vaihtaneensa.

Kohta saisi The Nokkakeppi tulla. Muuten joutuu ottamaan AB - suunnitelman käyttöön. SULOOOO!!  ;D

Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: shoveltimppa - 11 Helmikuu 2017, 23:00:17
Huoltovapaat laakerit on ihan parhaita  ;D
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 22 Maaliskuu 2017, 08:53:21
Ja nyt niitä ilon hetkiä, maanantaina olleen kevätpäivän tasauksen kunniaksi pistettiin sohveli käyntiin (tiistaina ;D).

Pyörän niputtaminen on kestänyt melko kauan, mutta suuria vastoinkäymisiä ei juurikaan ole tullut.
Enskakopan tyhjennyspropun kierteet morjens, joka tuli tietenkin tarkistettua just ennen öljyjen kaatamista.

Sytkän (Dyna 2000i) esiasetus aiheutti jo ihmetystä, merkkiledi ei suostunut vilahtamaankaan missään tilassa.. Ei ennakkomerkillä, eikä yläkuolokohdassa, myöskin puristustahdilla ja pakotahdilla kokeiltiin. Sitten kerhoveljen suosiollisella avustuksella tarkistettiin että kipinä kuitenkin tuli kynttilälle.
Pyörän käydessä ei ledi vilku siltikään, en ole varma jos kuuluukaan vilkkua, mutta parempi näinpäin.

Hydraulien kalina loppui melko pian, varmaan asiaa auttoi, että pyörittelin konetta startilla ilman tulppia öljynpaineen nostamiseksi.
Puuhaa riittää vieläkin, putket on vielä vaiheessa, tilasin semmoset isolapaiset kalanpyrstöänkkärit.
Vaativat kiinnitysten väsäämistä, sekä muuta hierontaa.

Yritin myöskin uudistaa naarmuista tuulilasia, jälkiviisaana olisi helpommalla päässyt jos olis hakenut polykarbonaattia ja leikannut uuden. No toki se parempi on kuin alkutilanne, mutta katsotaan miten käy vasta-auringossa.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 24 Maaliskuu 2017, 09:11:54
Seuraavilla käynnistyksillä alkoi sitten kuulua kalinaa. Käynnistymisen jälkeen n.6-7 sekunnin kuluttua esiin tuli kalpatus, joka katosi vasta koneen sammuttua. Uusi käynnistys, jälleen se 6-7 sek. ja kalina alkoi.
Konepäällikkö saapui ensiapulaukkunsa kanssa, tarkisti öljynpaineet ja -kierron. Kaikki OK.
Aikansa kuunneltuaan totesi: etupytyn pakonostajasta se tulee. Hydrauli auki ja mäntä jumittanut pohjaan, löysipä sitten pienenpienen metallimurun, joka lie estänyt hydraulin toiminnan.
Ainakin kalina loppui siihen paikkaan. Jippii!

Sytkän ledeistä ei minkäänlaista vilahdustakaan, mutta kone käy silti, käyköön sitten.

Loppuun vielä kuva: Didyougetafish? Yes i did!
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: ezmo - 24 Maaliskuu 2017, 19:47:27
Toivottavasti oli ainoo metallimuru, mikä oli moottorissa.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 08 Huhtikuu 2017, 12:23:40
Tilannekuvat tältä aamulta.
Lie yksi hydrauli vieläkin jossain määrin viallinen, kalpatus loppui vasta kilometrin ajon jälkeen huoltsikan pihassa. Tyhjäkäynnillä sitten häviää ja kierroksilla taas alkaa. Pitää kai kokeilla laittaa konversiopalikka paikalleen hydraulin tilalle josko vaikuttaisi.

Talouden toisesta sovelista löytyi tönäreitä säätäessä keinuvivun akselin suuntaista päittäisvälystä nopeasti mitattuna n. 2,5 mm. Jippii!
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 25 Huhtikuu 2017, 20:42:50
Kalapatus näyttäisi nyt olevan poissa, etupytyn pakopuolen nostaja on vaihdettu uuteen.
Nyt saisi tulla kuivempaa keliä, niin voisi käydä oikein päätiellä kuulostelemassa jos lastentauteja löytyy lisää.

Eikä tähän nyt sitä Leineweeperiä sitten saatu, ainakin toistaiseksi mennään Andrewsin AB:llä.
Kyllä se L3S kuitenkin takaraivossa vielä polttelee.. Ehkäpä myöhemmin sitte.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 29 Huhtikuu 2017, 17:23:34
Tänään 50 km testilenkki, loppupuolella alkoi vedätyksessä tuntua lievää kytkimen luistoa.
Pienen sapuskoinnin jälkeen vielä testaamaan ja selvä luisto havaittavissa.
Säädin vaijeria hieman, sekä piikkisian muttereita tiukemmalle, sekä kytkinpuikkoa ettei varmasti kanna. Mutta luistipa se kuitenkin.

Enskan kasauksen yhteydessä pistin sisään BT evo enskaöljyä 3 dl. Pitää kokeilla vaihtaa ATF tilalle.
Ennen koneremppaa enskassa pyöri alkuperäisen öljynkierron kautta moottoriöljy, enkä sillä havainnut luistoa. Jospa se ATF sitten toimisi paremmin.

Nostajat edelleen hiljaiset, kuumana tosin kuuluu takapytyn nostajista sentään pientä tikitystä.
Etupytyn alapään yhden pultin juuresta valskaa öljyä. Lepakkokatteen yksi pultti katosi matkalla.
Ei ne hommat lopu.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: shoveltimppa - 29 Huhtikuu 2017, 22:35:49
Shovelin kytkimen pitäisi toimia kuivana. Se alkuperäinen öljykierto on tarkoitettu vain ketjun voitelua varten. Mä en enää muista minkä verran koppaan tarvii laittaa öljyä, että se piisaa ketjujen voiteluun, niin ettei kytkin joudu öljykylyyn. Siis silloin kun alkuperäinen systeemi on tulpattu. Mutta helppohan se on tarkasta, kun nappaa kytkimen luukun auki. Nykyään mulla on peltikoppa ja kuminauha, nin ei oo tarvinnu hetkeen tuota öljyasiaa miettiä.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 01 Toukokuu 2017, 19:58:40
Juuri näin.
Nyt on ATF:ää enskassa sama 3 dl. Luisto on ehkä vähäisempää, mutta luistaa edelleen vedätettäessä. Tuo on vaan niin lirua että ei tahdo pysyä kopan sisällä, samallapa vähenee luonnollisen poistuman kautta. Jos vaikka olisi kuitenkin liikaa.

Muutenkin lastentauteja on ajeltu ulos.
Aiemmin mainittu etupytyn juuritiivisteen vuoto on turhan iso. On pakko varmaan vielä nostaa pytty ylös.
Ei tainnut koneen linjaus mennä sekään ihan putkeen, sisemmän enskakopan etukorvakkeet molemmat murtuneet. Kyllähän minä yritin, vaan kait se jäi kuitenkin vinoon.

Pleksin vaihdoin matalampaan, kaverilta peräisin oleva naarmuuntunut testiin.
Tallilla oli jotain liuotinpesua pumppupullossa, oli melko tymäkkää tavaraa.
Pleksin sisäpinnalta lähti päälikerros hilseenä pois, mutta näkymä kyllä kirkastuikin!  ;D

Kävin myös ulkoiluttamassa toista sovelia, on nämä veljekset NIIN eri planeetalta. Tämä pienempi vetää kyllä ihan mukavasti verrattuna matkalehmään ja on todella hauska laite. Toinen on kantri-iskelmää ja toinen rokkenrollia.
Rokkipyörä on yhä suosikkini. Tuossapa kuva veljeksistä.


Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 27 Toukokuu 2017, 13:13:48
Moottorin öljyvuoto näyttäisi saadun kuriin. Etupytty kävi irrallaan, cometicin tilalle massatiiviste tiivistelärsmän kera.

Vitulleen menneen koneen linjauksen takia sisemmän enskakopan etukorvakkeet murtuivat.
Kiitokset jälleen kerhoveljelle hitsauksesta, tiivistepintojen koneistuksen jälkeen enskassa olevat 3dl. ATF:ää näyttäisi toistaiseksi pysyvän sisällä. Oikeaan linjaukseen piti myös laatikkoa kääntää, vaikka lootaa ei talven aikana edes löysätty.

Aikaisemmin kytkimen saaminen edes siedettäväksi tuntui melko mahdottomalta. Asiaan taisi vaikuttaa jossainmäärin ainakin että kiksikopan puolella oleva "oilslingeri" hinkutti kiinni kytkimen käyttövipu haarukkan. Ainakin siinä jäljet oli, joten jätimmä slingerin poies.
Katotaan mitä miniatyyri painelaakeri asiasta tykkää. Kytkinlevyt vaihdettiin (käytettyihin) uralliseen malliin entisen sileän tilalle. Saattoihan se olla myös pelkkä säätöjuttukin, mutta kytkin pitää nyt.

Katiskalla on nyt ajettu n.500km rempan jälkeen joten sisäänajoöljyt+suodatin voisi vaihtaa uusiin.
Perstuntumalla voisi väittää liikkumisen parantuneen pikkuhiljaa kilometrien karttuessa, kait ne paikat notkistuu samalla.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 19 Kesäkuu 2017, 17:05:01
Sytkän (Dyna 2000i) esiasetus aiheutti jo ihmetystä, merkkiledi ei suostunut vilahtamaankaan missään tilassa.. Ei ennakkomerkillä, eikä yläkuolokohdassa, myöskin puristustahdilla ja pakotahdilla kokeiltiin. Sitten kerhoveljen suosiollisella avustuksella tarkistettiin että kipinä kuitenkin tuli kynttilälle.
Pyörän käydessä ei ledi vilku siltikään, en ole varma jos kuuluukaan vilkkua, mutta parempi näinpäin.

Viime viikon puolella mopo sammui täydestä laukasta, eikä millään käyntiin.
Illemmalla kärryn kanssa hakemaan ja kun saatiin lehmä alas kärryltä, lähtipä napista käyntiin kuin nykyaikainen evomoottori konsanaan.
Pari päivää yritin etsiä sähköistä vikaa, paria löysähköä liitosta lukuunottamatta ei mitään selkeää syytä. Starttinapin vaihdoin kun siitä mittaamalla epävarmuutta löytyi. Tämä tokikaan ei sammumista selitä, mutta startti ei aina mennyt päälle.
Vika ei poistunut, lämmettyään häviää kipinä. Tämä saatiin todettua kunhan vika tuli päälle.

Puolaa lämmitin kuumailmapuhaltimella, käydä louskutti vaikka puolan pinta ainakin oli kuuma.
Tulpanjohdot lainasin rokkikoneesta, vian ollessa päällä ei kipunaa näilläkään.
Toistaiseksi syyllisenä pidän tuota Dynasytkää. Ja uusi onkin jo tilattu.
En tallilla ollessani älynnyt kokeilla lampulla puolalta tuleeko sytkältä ohjauspulsseja. Ainakin keskinapaan jännite tuli vian päälläollessakin.

Laatikko vuoti ärsyttävän paljon sivutuella ollessaan, pistin Redlinet tilalle, jonka jälkeen ei pisaraakaan (vielä) ulos! Juhuu! Eli tällä hetkellä ei vuoda mitään. No pensahana vähän hikoilee..

Oman matkamittarin mukaan kilometrejä on ajettuna n.1100. Uudet moottoriöljyt + suti on jo sisällä.
Kummasti tuntui voimaa tulevan lisää kunhan älysin rasvata kaasuvaijerin..auts.


Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: wertty - 26 Kesäkuu 2017, 11:53:04
Mulla Evolaisessa joskus vastaavaa ongelmaa... Vika löytyi automaattisulakkeesta.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 29 Kesäkuu 2017, 21:24:35
Kiitos vihjeestä.
Juuri automaattisulakkeesta aiemmin mainitsemani löysähkö liitos löytyikin. Ei se vaan vaikuttanut mihinkään.

Sitävastoin sytkämoduli on tuomittu lopullisesti syylliseksi todistajien läsnäollessa.
Mopo käyntiin ja kuumailmahönkimellä sytkälle esilämmitys ja kipinä katosi.
Nopea tarkistus irtolampulla puolan plussalta ja puolan kahden muun navan välistä.
Ei lamppu vilkkunut starttaillessa, kunnes pienen jäähdyttelyn jälkeen lamppu vilkkui ja konekkin hörähti käyntiin.
Uusi sytkä paikalleen ja nyt on viitisen päivää testailtu, kipinän osalta ainakin mopo toimii.
Myöskin uuden sytkän myötä merkkiledit vilkkuvat iloisesti.

Kaikenlaisiä räminöitä ja kilistelyjä kuuluu sieltätäältä, tässä on hirveä määrä joutavia osia ja pultteja, jotka haluavat löystyä. Koko työmatkan pyörittelin löystynyttä katteen mutteria sormin kireämmälle.
Eikä vieläkään vuoda öljyä mistään..!
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 17 Heinäkuu 2017, 20:39:47
Otin keväällä matkamittarista kuvan, vaan puhelimen muistikortin kuoltua joutui vähän laskeskelemaan. Arvioni mukaan tällä olisi nyt ajettuna 2200-2300km (oman matkamittarin mukaan).

Kylmänä jotain kalakatusta on hetkenaikaa kuultavissa, toki tässä on niin hiljaiset putket että kaikki sirinätkin kuuluu ärsyttävästi. Ehkä joku uusista nostajista kuitenkaan ei täyty heti. Muutaman kilometrin ajon jälkeen ääni vaimenee. Olkoon nyt kun muuten toimii mainiosti.

Purijaisreissulla putosi yksi laukkurauta, joka saatiin talteen ja on nyt lukitteen kanssa kiinni.
Samalla muutkin laukkurautojen pultit on liimattu.
Myöskin Ikaalisissa on käyty, kulutus matka-ajossa on 6,1 - 6,5 l. sadalla. Pitäisin sitä varsin hyvänä tuollaiselle virtahevolle.

Sivulaukkujen päällä joudun pitämään varmistuksena mustekalaa pingotettuna kansien yli.
Lukot eivät pidä ihan sataprosenttisesti.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 09 Joulukuu 2017, 20:55:17
Pientä päivitystä.
Kesän ajot oli matkamittarin mukaan 3574 km.
Kaikenlaista kekkulointia oli kesän aikana, mutta luotettavuus parani kesän edetessä.

No viimeisillä ajoreissuilla tosin bensatankin vuoto jo äityi häritseväksi. Tätä oli jo kesällä hitsailtu, vaan alkoipa uudestaan. Eli siitäpä seuraava remontin aihe.

Uudet kalanpyrstöänkkärit ovat molemmat murtuneet hitsaussaumasta.

Vetelä ja ylöspäin joustossa kolahtava keula pitää avata.

Jarrut pitää huoltaa, lievästi taitaa laahata. Pyörä on epäilyttävän raskas liikutella lihasvoimin.

Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Don Quijote - 12 Joulukuu 2017, 12:32:32
Jarrut pitää huoltaa, lievästi taitaa laahata. Pyörä on epäilyttävän raskas liikutella lihasvoimin.

Tarkista myös rengaspaineet, eipä olisi ensimmäinen kerta kun pyörä tuntuu raskaalta siirrellä ja onkin vaan vajaat kumekset. Jotenkin liian itsestäänselvää ja helposti jää huomioimatta, ainakin itseltäni  ::)
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 17 Joulukuu 2017, 10:48:53
Tämä DQ:n vihje on NIIN totta. Kesällä huomasinkin  tämän olevan erityisen raskas.
Ja niinhän molemmissa renkaissa oli ilma vähissä. Vaan täytöstä huolimatta on tämä liian kankia käsitellä.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 11 Maaliskuu 2018, 19:59:03

Jarrut pitää huoltaa, lievästi taitaa laahata. Pyörä on epäilyttävän raskas liikutella lihasvoimin.


No joo tämä saattaa jotain vaikuttaa, joku on käynyt paskomassa jarrunestesäiliöön.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 23 Heinäkuu 2018, 09:33:36

Jarrut pitää huoltaa, lievästi taitaa laahata. Pyörä on epäilyttävän raskas liikutella lihasvoimin.


No joo tämä saattaa jotain vaikuttaa, joku on käynyt paskomassa jarrunestesäiliöön.


Vauvanpaskan poisto ja jarrunesteen vaihto ei vaikuttanut toivotulla tavalla. Etu - ja takapään puristimet lämpeni kuitenkin molemmat.

Banskussahan on ne neljä pulttia, jotka pitävät puoliskot kiinni toisissaan.
Löysäsin niitä pari kierrosta, täten sain mäntään lisää liikettä. Sitten kahvan puristelua, jarrut kiinni, massanuijalla koputtelua ja sama uudestaan. Ja niin vain alkoi jarru palautumaan.
Saattaahan olla että nopeampaa olisi ollut avata ja putsata jarrut oikeasti, muttakun laiska sortuu näihin.
Ihminen on valmis näkemään uskomattoman paljon vaivaa päästäkseen helpommalla.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 23 Joulukuu 2018, 15:42:12

Vetelä ja ylöspäin joustossa kolahtava keula pitää avata.


No viimeinkin on keula avattu, ei havaintoja että mitään puuttuisi tai olisi rikki. Avatessa tietenkin noita dampperin paperitiivisteitä rutisi rikki, uusi satsi on tilattu ja toimitettu.
Uudessa setissä oli osa, jota ei keulassa ollut.
Kuvan ottamisen jälkeen keksin kyllä tuon kumirenkaan olevan korkkien tiiviste, joten se on väärällä paikalla, mutta tuonne alapäähän sopisi kyllä tuo kirkas osa. Siinä on jopa suorat osuudet reijässä, jotka passaa alapään kierreosaan. Räjäytyskuvassakaan tuota ei ole. Jätänkö vaan laittamatta?

Edit: Mutterilinko jo ilmoittikin tuon pimpulan kuuluvan alaputken alapäähän, josta dampperin alapää tulee läpi. Tämän voi siis tarvittaessa vaihtaa ja tulee varaosana tiivistesarjan mukana. Kitoos!!
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 22 Maaliskuu 2019, 20:37:55
Niin.. keula oli näköjään joulukuussa avattu, nyttemmin myös suljettu.
Vietereiksi tuli kerhoveljen kaapista löytyneet PS:n valmisteet, jotka olivat hieman lyhyet.
Mutta se hoitui putkiholkeilla ja sisälle W30 ruohonleikkuriöljyä.

Keula tuntuu jo jämäkältä, eikä kolahtele, saas nähdä miten toimii ajossa sitten.

Etu -ja takabanskut on avattu ja jarruhoonilla putsattu.
Öljynvaihto vielä, niin saa kevät tulla. 
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 19 Huhtikuu 2019, 18:54:41
Majesteetti on käytetty testilenkillä, keulan kolahdukset ovat taaksejäänyttä elämää.
Keula on ehkä hieman pintakova, holkkeja voisi kokeilla lyhentää vähän. Kasauskin oli melko vaivalloista, joka sekin viittaa turhan pitkiin holkkeihin.
Täytyy nyt kuitenkin vielä ajella lisää ennen muutosta.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Motomatti - 19 Huhtikuu 2019, 23:21:47
Jos keula ei luista voi kokeilla liukastusaineita kuten X-1R tai RVS. Vaatii toki hetken ajoa että vaikutus alkaa. Ainetta ei paljoa tarvita, tuskin edes yhtä millilitraa per putki.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 22 Huhtikuu 2019, 20:20:33
Kyllä tuo niiaa jarrutellessa mielestäni ihan sopivasti ja tänään ajellessa aloin kallistumaan siihen ajatukseen että keula saa olla noin. Töyssyt se ottaa eleettömästi ja mutkissa löydetyt kuopatkaan eivät aiheuttaneet ylimääräisiä sydämentykytyksiä. Ei toki vauhtikaan ollut riskirajalla, ei lähelläkään.

En ole hyvällä keulalla koskaan ajanut, enhän minä paremmasta tiedä, mutta omasta mielestä tuo kelpaa toistaiseksi.
Otsikko: Vs: FLH 1200 -77 Mörrimöykky
Kirjoitti: Karvanaama - 20 Heinäkuu 2021, 16:01:13
On kohtuullisen pitkä päivitysväli tässäkin ketjussa.
Ei toisaalta juuri mitään projektiluonteista ole tapahtunutkaan.

Toisen sovelin jouduttua telakalle, piti tällä möhkäleellä ajella, joten keventelin olemusta.
Jopa on mukavampi ajella.