Finnbikers

Tekniikka / Moottori => Flathead => Aiheen aloitti: Sepixlh - 26 Marraskuu 2009, 14:25:17

Otsikko: 45 cui D ja R mallit
Kirjoitti: Sepixlh - 26 Marraskuu 2009, 14:25:17
Kenellä sitten on se tieto VL VLD malleista eli (julkistus 1929) 1930-36 lätyskästä...moottorissa ei ole painevoitelua. Onko sama asia kuin malli R ?
Otsikko: 45 cui D ja R mallit
Kirjoitti: Kokkonen - 01 Joulukuu 2009, 13:57:01
Tuosta 750cc R eli "Racer" versiosta ei infoa tunnu hevin löytyvän. Se on kuitenkin 45cui  1929 esitellyn 45 cui D-mallin peruja, jossa läpivoitelu vielä tietääkseni oli.
Tähän jatko kysymys, milloin 45 cui lättäpäähän tuli kiertovoitelu?
Otsikko: 45 cui D ja R mallit
Kirjoitti: Thomas - 01 Joulukuu 2009, 14:10:45
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=138.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=138.0)

Mun tietojen mukaan '37 eli kun W-sarjaa alettiin valmistamaan..

W series '37-'51
Bore/Stroke samat kuin aiemmissa R-malleissakin, kuten koneen sisuskalut muutenkin. Mutta vuotta vanhempiin OHV koneisiin tullut öljynkierto korvasi aiemman 'hukkaavan' voitelumenetelmän. Tuplajärjestelmällinen öljynkierrätys - pressure & scavenge.


D malli '29-'31 vaihtui R malliksi '32-'36..
     D mallin omituisuutena oli pystyasennossa ollut laturi (ks. kuva, linkki alempana)
     R mallissa laturi oli 'normaalissa' asennossa eli etummaisen pytyn edessä vaakatasossa.


-t-
Otsikko: 45 cui D ja R mallit
Kirjoitti: Sepixlh - 01 Joulukuu 2009, 14:53:06

D malli '29-'31 vaihtui R malliksi '32-'36..
     D mallin omituisuutena oli pystyasennossa ollut laturi (ks. kuva, linkki alempana)
     R mallissa laturi oli 'normaalissa' asennossa eli etummaisen pytyn edessä vaakatasossa. [/size]

-t-


Tutkin lisää eri kirjoista, niin pääsin sellaiseen käsitykseen että onhan niissä kuitenkin painevoitelu mutta hukkaava eli kartanolle menee...
Ja kuten Thomas valisti laturi muuttui -32 R-mallissa (1932-36) "nykyiseen" paikkaan.
Hyvin vähän noista löytyi netistä tietoa ( ainakaan vielä ei löytynyt)


Otsikko: 45 cui D ja R mallit
Kirjoitti: Kokkonen - 01 Joulukuu 2009, 16:58:24
Legend of Harley-Davidson kirjassa on tosiaan maininta että R-mallissa olisi 1932 tullut "improved oil pump" muutaman muun muutoksen lisäksi, joita oli tuo laturi, lisäksi jäykemmät venttiilijouset, alumännät, kiinteä kampiakseli, uusi kampikammio.
Samssa opuksessa mainitaan myös W-sarjan 1937 myötä tulleen "new lubrication system and oil pump", joka sitten tarkoittaa tuota jo aiemmin esille tullutta kiertovoitelua, kuten Thomas on sen jo aiemmin foorumiin kirjoittanut.
Otsikko: 45 cui D ja R mallit
Kirjoitti: Thomas - 01 Joulukuu 2009, 17:32:10
Noi hukkaavalla voitelulla toimivat koneet alkavat menemään tuonne pussihousu-osastolle, eli VMPK'n foorumilta saattaisi joku tietää käytännön hommista enemmän. Sen verran harvinaisiakin noi ovat (vrt. XA-malli) että myyntihinnat ovat yleensä aivan eriluokkaa kuin WLA'n kohdalla..

Parillakin tutulla veteranistilla on tuollainen R-malli, mutta ei ole tullut kyseltyä sen enempää noista eroista.. Itse olen päättänyt pysytellä sotamalleissa ja sitä tuoreemmissa.. tosin pitäisi jossain vaiheessa päästä tutkimaan K-koneen sisuskaluja ja sielunelämää hieman lähemmin..

-t-
Otsikko: Vs: 45 cui D ja R mallit
Kirjoitti: patu - 03 Joulukuu 2009, 15:45:45
Kyllä toi "painevoitelu" noissa ennen -36 malleja oli todellisuudes iha jottai muuta. ;D
Otsikko: Vs: 45 cui D ja R mallit
Kirjoitti: Sepixlh - 07 Joulukuu 2009, 14:41:38
Amerikan ihmemaasta löytyi lisää tiedonmurusia:
Ei tuohon aikaan lättää olisi jo kahta kokoa ja kolmea mallia ( ainakin kirjain tunnusta).

1932 The Model D was replaced by the Model R.
While very much an identical type motorcycle series, the engine for the
Model R would see a mass overhaul. For one, the generator was mounted
horizontally in front of the engine, leading to the nickname, "The three
cylinder Harley".
Amoungst some 35 additions, changes, updates, ..etc were; valves,
cylinders, baffles, flywheels, crankcases, pistons, rings, connecting
rods, covers, oil pump, oiling, clutch, throw-out bearing, chainguard,
gas strainer, Linkert carb, downtube, muffler and heavier forks.

V-Twins 45ci:
32-R   Solo, low compression
32-RL   Sport Solo, high compression
32-RS   Sidecar Twin, low compression
32-RLD  Special Sport Solo, high compression

Servi-Cars, 45ci
32-G Servi-Car, w/tow bar
32-GA Servi-Car, w/o tow bar
32-GD Servi-Car Large Compartment, w/o tow bar
32-GE Servi-Car Large Compartment, w/air tank

V-Twins 74ci:
32-V Solo, medium compression
32-VL Sport Solo, high compression
32-VS Sidecar Twin, medium compression
32-VC Commercial, low compression

Otsikko: Vs: 45 cui D ja R mallit
Kirjoitti: jouni-K - 07 Joulukuu 2009, 16:45:38
Itse en nyt ehtinyt asiaa enempää tutkimaan, mutta olen joskus tallettanut tuollaisen saitin:http://www.dl45homepage.com/ (http://www.dl45homepage.com/)
Näkyy vielä olevan ainakin pystyssä, toivottavasti sieltä löytyy kiinnostuneille jotain infoakin. Näistä kun ei aina tiedä... ::)

***jouni-K