Finnbikers

Tekniikka / Muut => Jousitus / Renkaat / Jarrut => Aiheen aloitti: 013 - 25 lokakuu 09, 11:28:28

Otsikko: rautiksen (keulan-) madallus
Kirjoitti: 013 - 25 lokakuu 09, 11:28:28
kysessä on 75 rautis projekti(lihakunnan laatikko) ja siit pitäs madaltaa keulaa jotain 6 cm.
mikä ois järkevin tapa? jos lyhentäs vain jousia tai hommais madallusjouset. niillä ei taida kuiteskaan tippua tarpeeks.

voiko orkkis putkia lyhentää, jos niin kummasta päästä? tarviiko damppereita modata?

moottori ei ole kiinni, eli ei ole tiedossa paljon takapää painuu kun on ajokunnossa.
näyttäs olevan jonkin moiset viriviri iskarit takana.
paljos on ollu sopiva (maksimi) madallus urheilumalleissa?

-mikko-
Otsikko: Vs: rautiksen (keulan-) madallus
Kirjoitti: Kiiski - 25 lokakuu 09, 20:22:55
Vedä hydraulin tai dampperin, vai mikä se nyt on putki poikki, poraa uudet reiät suhteessa samaan kohtaan siihen jäljelle jääneeseen nokkahuiluun. Tee uudet kierteet, mielellään samat kuin ne vanhat sinne hydraulin sisälle vai mikä se nyt on. Sit nippuun koko läjä, öljyn määrää voi vähentää jos haluu. Vehje madaltuu mut toimii kuin orgis ainoo mikä muuttuu on jousto vara. Ainakin toimi pari vuotta vanhemmassa urheilu mallin keulassa.
Otsikko: Vs: rautiksen (keulan-) madallus
Kirjoitti: Hemuli - 25 lokakuu 09, 21:04:27
Tarviiko sitä katkoa, eikö riitä jos tekee sopivan mittaisen holkin siihen paluujousen ja dampperin väliin - se tekee saman asian eli lyhentää dampperia ja liikerataa. Näin voi vielä joskus nostaa keulan takaisin alkuperäiseen mittaan.
Otsikko: Vs: rautiksen (keulan-) madallus
Kirjoitti: Kiiski - 25 lokakuu 09, 21:25:39
Paluujousen? Eiks silloin tarvii jousta pätkästä vastaavasti + siinä mun keulassa oli joku juttu mitä en nyt muista ehkä. Mutta tarkkaan harkittuani tulin tuohon pätkimis tulokseen ja hetkeäkään en ole katunut.
Otsikko: Vs: rautiksen (keulan-) madallus
Kirjoitti: 013 - 29 lokakuu 09, 19:23:08
Purin keulaputket ja siellä mitään paluujousta ollu. Oli vaan yks jousi josta pätkäsin 7 senttiä pois.
Jämapätkän laitoin sit dampperin juureen, jonne se kävi kuin isä äitin selkään.
Kokonaispituus lyheni sen 7 senttiä, eikä tyhjää liikettä ole ollenkaan.

Jos toi keula painuu liikaa ajokunnossa, niin laittaa jonkun holkin jolla kasvattaa esijännitystä.

Paljos keulaan laitetaan öljyä? Putkien tilavuushan ei muuttunut. Showan keula, tai lokarin kiinnityskorvassa lukee isolla Japan.
Ja onkos viskositeetilla väliä?
Otsikko: Vs: rautiksen (keulan-) madallus
Kirjoitti: Kokkonen - 31 lokakuu 09, 09:46:33
Madalsin rouvan -80 Rautiksen kaulan samalla tavalla, jousista pois. Toimii edelleen. Palautusjouset tuli joskus myöhemmin, liekö vasta Evokaudella tai jo -82, pitää tarkistaa.

Öljyä kuiviin putkiin menee 6 Oz (6 x 0,3 desiä = 1,8 dl), manuaalin suositus on H-D type B,  joka on ns. standari, (heavy duty  on type E).
Erään kataloogin mukaan -78 ja venhemppiin kuuluu 30W.
Itse taisin laittaa 20W joka on saman lähteen suositus 78-84.

"Märkiin" putkiin 5 Oz.

-72 ja vanhemmat, puoli (neste)unssia enempi.

Pilkuttajille 1 Oz, (fluid ounces)  = 0.29574 desiä  ;D