Mistä saa valmiita mutkia omavalmiste putkistoa varten. Motonet ja Biltema myy suoria ja jotain akselinylitys osia, mutta niiden mutkat on ihan lytyssä... Tarttis pyöreempiä mutkia ja jopa tiukemmalla R:llä...
Jos musta putki kelpaa niin pääkaupunkiseudulla niitä myy www.moposport.fi - taitavat olla Marteliuksen tekeleitä, todella siistejä kurveja. Parilla U-käyrällä tekee melkein jo koko putkiston kun niissä tulee aika pätkät suoraakin mukana. Rosteri on sitten vähän hankalampi, kai sitäkin saa ainakin suoraan Marteliukselta. Pakoputkiliikkeet jotka autoihin tekevät putkistoja ovat vähän huono paikka koska niissä käyrät harvoin on niin siistejä että ne kelpaa prätkän putkiaihioiksi.
Jos viitsii niin ulkomailta tilaamalla saa sitten mitä vaan, tässä pari linkkiä:
http://store.racing-solutions.org/
http://www.speedwaymotors.com/COMBO-EXHAUST-BEND-1-3and4-,11302.html
Marteliukselta sai sellaista "rakennussarjaa" joka on tarkoitettu kuplavolkkarin pakosarjan tekoon (ein ole varma saako enää soita) Sarjassa oli 6 kpl sellaisia 1 3/4" putkia jotka oli pituudeltaan metrin ja toisessa päässä 180º mutka.
Noista on helppo rakentaa putkisto "mihin vaan"
http://www.martelius.com/index.php?module=ekauppa&type=1
EDIT: OSAT JA TARVIKKEET PAKOSARJOJEN JA -PUTKISTOJEN RAKENTAMISEEN
Eli myyvät nimellä J-Putkisarja 38x1,5 sis.8 kpl hintaan 68 euppa löytyy myös koot 41.5mm ja 44.5 (=1 3/4")
tuon putken taivutussäde on 75mm
kiitokset. Ihan suorat thermoteippiputket oli tarkoitus tehdä, ettei tosta tule liikaa bling bling osastoa :P. Vaimennin pitää vielä miettiä, 2 to 1 vai molempiin omansa?
Jos meneekin mustalla patarautaputkella, niin onko olemassa muita lämpösuojia, kuin katalogien valmiit kromipalaset? Kovat jätkät tietty vääntää itse rosterista ja porailee reikiä. Jos olis jotain valmiiksi perforoitua levyä, niin pääsis ehkä vähemmällä ja tulis tehdyn tuntuinen.
Lämpösuojan voi kopioida suoraan motor companyn racer mallista eli 5mm lankaa sopivaan kohtaan ettei lahkeet savua. Kuten kuvassa vasemmalla, hitsattu putken takapuolelle.
(http://i107.photobucket.com/albums/m318/sepixlh/mikuni/IMG_0586.jpg)
En tiennytkään että tehdaskin on käyttänyt tuollaista lankasuojaa, itse tein moisen FXR:ään ja ajattelin olevani kovinkin originelli ;D .
Viritys jopa toimii, sen huomaa hyvin kun putket on maalattu kuumakestomaalilla mustiksi niin siinä missä putki on palanut enempi harmaaksi niin noi suojaraudat on edelleen syvän mustia.
Hyvä idea, mutta vedetään säätövipua vähän takasin päin blingimpän suuntaan. :)
Itse tein sen virheen joskus että ostin Motonetistä kasan putkistoainesta.Sen paremmin en kaupassa niitä ihmetellyt vaan,nappasin matkaan ja ei kun kotiin nikkaroimaan putkistoa.
Ekan leikkauksen jälkeen totesin että ei näillä kyllä tee mitään.
Taitaa olla noiden putkien valmistajilla lestit finaalissa,sen verran karsean näköistä rööriä oli.Kaipa nuo jossain teinicorollassa tai vastaavassa menee,ei kukaan niitä kuitenkaan(katsastusmiestä lukuunottamatta)katsele..
Ostin sitten Marteliukselta suoraan tuon tee se itse-setin.
Todella laadukasta putkiaihiota on,ei voi muuta sanoa.Siitä on jokunen vuosi aikaa kun ostin,mutta silloin tuon kasan reilulla 60 egellä.Tämän päivän hintapoliitikasta en tiedä.
Mikäli joku nuukajussi kauhistelee tuota hintaa,niin ei se loppupeleissä paha ole.
Räknäilin että noista saa ainakin kahteen mopoon putket,ehkä kolmeenkin mikäli malttaa pysytellä keep it simple-osastolla...
Mr. Moorelta löytyi ohiajaessa hyllystä hyvät 1 3/4" rakennusaihiot koko putkistoon. Melkein oikeat mutkat ja suorat valmiina evoon (jesse james tyylinen keskilinjan shotgunit tai mitä vaan mielikuvitus tuo tullessaan). Vielä yksi tiukka lisämutka päälle ja setistä saa tehtyä just mitä tarvin. Näytti nuo mutkatkin olevan kelvollisia, eikä lytyssä. Lisäksi löytyi Mikan itsensä sorvaamat pätkät, jolla saa putken lähdöt helposti kansiin kiinni. Enää tarvii löytää sopiva vaimennin :P
Mä löysin paikallisesta Motonetista myös Marteliuksen vääntämiä putkia. Samassa korissa oli myös niitä todella surkeita ja venyneitä romuja.
Siinä sitä kyllä näki laatueron aika selvästi, onneksi hinta oli sama...
Vielä tarttis löytää joku kartiomallinen hyvä vaimennin.. katalogeissa näyttää olevan kaikki aika pitkiä...joku 35 cm olis jees. Mustakin kelpaa, joten saahan tollasen laikalla lyhennettyä
Nykyisin putkimiehet käyttää lämpölinjoissa (talot) prässäys liitoksia ja putken mutkat on valmiita ja tosi siistejä. (ei rypyn ryppyä)
Ite tein putket sellaisia hyväksikäyttäen. Ulko halkaisija tais olla42mm.
Ainakin mulle tuli halvaksi, kun töistö pöllin osat.
Lainaus käyttäjältä: bootsi - 17 maaliskuu 09, 21:42:59
Nykyisin putkimiehet käyttää lämpölinjoissa (talot) prässäys liitoksia ja putken mutkat on valmiita ja tosi siistejä. (ei rypyn ryppyä)
Oliskos sulla laittaa kuvaa? Minulle tuntematon materiaali.
Tuohon omaan tehtiin putket ns. tuubiputkesta ja käyristä tigillä hitsaillen. Onhan tuo tavara hiukan paksumpaa kuin pakoputkikama, mutta tiukoilla käyrillä saatiin ainakin meikäläisen silmille sopivat putket.
En tiedä tarkoitetaanko tuossa ylempänä Mapress putkea ja osia? Niitähän saa vaikka rosterisina. Vakiona osissa on vain sellainen tiivistemyhky, joka pitää ajella pois, jos siistin haluaa. Toisaalta osavalikoimaa riittää ja ovat halpoja osia.
Tai sitten sanpress. Kaikilla oma mallinimi :-\
Kuvasto http://www.viega.fi/pdf/PDF_FI/G1_FI.pdf
Lainaus käyttäjältä: Hannu_L - 19 maaliskuu 09, 20:43:46
En tiedä tarkoitetaanko tuossa ylempänä Mapress putkea ja osia? Niitähän saa vaikka rosterisina. Vakiona osissa on vain sellainen tiivistemyhky, joka pitää ajella pois, jos siistin haluaa. Toisaalta osavalikoimaa riittää ja ovat halpoja osia.
Just oikein.
Oli vaan toi nimi hukassa.
Just "liimailin" sportsteriin putket noista rautaisista osasista.
Tiiviste kyhmy vaan veks ja sovittelemaan.
Näin ne mieltymykset muuttuu pojektin edetessä. Ei toi Propipe nyt niin huono olekkaan, joten säästetään rakennuspalikat johonkin muuhun projektiin. Toi tyhjä V&H on vaan sellainen mölytoosa, että täytyy "tuunata" siihen itetehty vaimennin, vaikka virtauksen kustannuksella. Ei jaksa kuunnella tota pauketta näillä puristuksilla.
Onko jossain hyviä vinkkejä/kuvia toimivasta vaimentimesta. Noi läpivirtaavat kurkkuputkivaimentimet on tietty tuttuja. Helppo tehdä ja villaa vaan paljon ympärille. Mutta onko jotain muuta ideaa, tilaahan tossa propipessa on vaikka mihin?
Täälläpäin juuri tehty Sportsteriin halpisversio V&H Indy Outlaw:ista, alkukäyrät muokattu Softailin alkukäyristä ja mikälie Suzukin tötterö isolla rälläkällä poikki ja rosteri reikäputkea euro stainlessista. löytyy 45 ja 55 millisenä. Isompi maksoi 110 euroa/metri.
nostetaas tätä aihetta kun ois putkien tekoa tiedossa....eli oisko jotain tän päivän vinkkejä mutkien hankintaan? rosteri mieluiten mut mustakin huomioidaan(marteliuksen ja mopo-sport:in sivuilla ei osunu silmään) voin olla puusilmä.....
vähä jemmas vaan..
http://www.martelius.com/verkkokauppa/index.php?module=ekauppa&type=3&product_group=YLHA (http://www.martelius.com/verkkokauppa/index.php?module=ekauppa&type=3&product_group=YLHA)
Nuista Viegan valmis osista tulis sellaisenaan komiat röörit sohveliin... ;D ;D
thanks!! siellähän niitä oli,olen siis puusilmä..... :P
Prosessi putkesta on tehty noita rosteri röörejä 44.5x2 koko ja mutkat maksaa noin 9e/kpl ja putki metri samaa luokkaa, riippuu vähän osto ajankohdasta.
o.k. pitää selvitellä löytyykö meijän kylästä diileriä vai pitääkö tilata isoltakirkolta...
Itse tilasin täältä http://www.kodinrakennus.com/products/LVI65/LV1210/LV121030/1140046 (http://www.kodinrakennus.com/products/LVI65/LV1210/LV121030/1140046) ja läettäjä oli hyvinkään onninen.
Minkäslaisilla kiinnikkeillä ootte tukenut putkia runkoon?, sovelin runkoputki 1 1/6". Paras olis varmaan hitsata korvake mut ei ole nyt mahdollista enkä mielelläni muutenkaan hitsailis siihen mitään.
Takaputken tukeminen on vähän kinkkisempi homma, aattelin laittaa toisen tuen kiksikopan pultin alle, onko helvetin huono idea? Molemmat putket on kyl takapäästään tuettu runkoon ja niitä on vahvistettu viimekesän jäljiltä, 3 kertaa piti hitsata. Toiset tukipisteet olis pop.
Näitä olis tarkotus käyttää, silmukat pakoputkiin mut toisen pään kiinnityspisteet ja tapa vielä auki:
(http://www.storm-motor.fi/media/img/products/280x280/EMG-80-62322.jpg)
Jos hitsaus ei ole vaihtoehto, niin käyttäisin kolmiosasia jalkatappi-clampsejä putkikiinnittimien ankkurointiin. Niitä joilla kaatumarautoihi ripustellaan highway pegsejä etc ryönää. Kolmiosanen clämppi, mis neljä kuuskoloruuvii mil tulee kasaan.
Ton mallisia:
(http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/mnafnc3b0nfqoDWjV0KRV5A.jpg)
pitää käydä onnisella tutkimassa tarjontaa...
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 10 joulukuu 13, 12:16:03
Jos hitsaus ei ole vaihtoehto, niin käyttäisin kolmiosasia jalkatappi-clampsejä putkikiinnittimien ankkurointiin. Niitä joilla kaatumarautoihi ripustellaan highway pegsejä etc ryönää. Kolmiosanen clämppi, mis neljä kuuskoloruuvii mil tulee kasaan.
Ton mallisia:
(http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/mnafnc3b0nfqoDWjV0KRV5A.jpg)
Joo tuollainen täytyy varmaan laittaa etuputkelle. P-clamp riittäs mut en o sopivan kokosta löytänyt.
Laitoin takaputken kiinnikkeen kiksikopan mutterin alle ja tuli hjuva. Mutteri auki ja tukirauta irtoo kopasta putken mukana.
Nyt voi viisastella että ei se yksi kiinnityspiste kannen lisäksi riitä.
Niin tota. 44.5x2 koko saattaa mennä tilaukseen koska se on vähemmän käytetty koko prosessiteollisuudessa kuten taas tuo 48x2 on yleinen. Jos on tarvetta niin meiltä saa ja putkeakin metri kaupalla ei tartte ostaa kankea kerralla.
Taitaa olla vaan yritysmyyntiä täällä paikallisella Onnisella. Typerää tuollainenkin tapa.