Rautiksen -74 moottori ja laatikkoremontti tehty, mitkä öljyt sisäänajoon ja enskaan??
Jostain olen kuullut et sisääajon ajaksi 20w50, voitelis kuulemma paremmin, ja sit vaihtais w50 ja enskaan sinne tarkoitettu oma öljy????
eikait tota suoraa 50w:tä käytä enää kun paatuneimmat pussihousut,tai ainakaan mitään järkevää syytä sen käyttöön ei ole.
50w on jäähtyneenö paksua, ettei vuoda tallinlattialle....
Lainaus käyttäjältä: RAUTIS65 - 26 kesäkuu 14, 13:18:33
Rautiksen -74 moottori ja laatikkoremontti tehty, mitkä öljyt sisäänajoon ja enskaan??
Jostain olen kuullut et sisääajon ajaksi 20w50, voitelis kuulemma paremmin, ja sit vaihtais w50 ja enskaan sinne tarkoitettu oma öljy????
Näin minäkin toimisin ja toiminkin ja rouvan Rautapääkin toimii edelleen. :)
Kiitosia vastauksista,
niinhän manuaalissakin mainitaan w50 käytettäväksi, mutta halusin vain varmistaa asian :)
Lainaus käyttäjältä: RAUTIS65 - 27 kesäkuu 14, 12:59:50...niinhän manuaalissakin mainitaan w50 käytettäväksi, mutta halusin vain varmistaa asian :)
Johtuisko siitä että se on vuonna -74 ollut parasta mitä rahalla sai ;)?
Osimoilleen näin, ja kun kilpurikin on vielä XLCH, niin vain paras on kyllin hyvää ;D
Et nyt varmaan mitään synteettistä ollut laittamassakaan mutta mainitaan nyt että sitä ei suositella käytettäväksi sisäänajossa, ilmeisesti männenrenkaat eivät hioudu niin nopeasti kuin mineraaliöljyllä.
A-moottorin sisäänajo-ohje:
http://www.a-moottori.com/sisaanajo_ohjeet.pdf (http://www.a-moottori.com/sisaanajo_ohjeet.pdf)
Hyvät ja ytimekkäät sisäänajoohjeet nuo A-moottorin ohjeet. Natkingin mainitsema syntisistä pidättäytyminen on hyvä vielä lisätä; ei syntistä menoa sisäänajossa ;)
Mulle valehdeltiin et hyvät öljyt heti alkuun. Hoonauksen ja rengastuksen jälkeen pientä tupruttelua 100-200km mut sit loppu.
Aika pieniä kait erot tänäpänä syntisellä ja mineraalilla, ainakin kun molemmat öljyt on tuoreita ja niillä ajetaan vaan sisäänajossa muutama satku, jos sitäkään.
Ohjeitahan riittää joka lähtöön. ;)
Mineraaliöljyillä mennään,mutta mitäs arvon raati suosittelis merkiksi, kun joutuupi öljyt useampaan kertaan vaihtamaan sisäänajossa, lähinnä hinta/laatu,
meinaan että yks tankoapina mainitsi tossa männä viikolla kyseiseen asiaan kun tuli juttua, et ainoo ja oikee on moottoriin ja enskaan on harrikan omat öjlyt ja muut ei kuulemma toimi tai ole hyviä :-\.
Tost vaihtaa useeseen kertaan ja on muuten ihan oikeasti hyvä öljy: Teboil Power D 50 (http://www.villenrengasjakone.fi/verkkokauppa/teboil-voiteluaineet/raskaan-kaluston-moottorioljyt/power-d-sae-50-detail), on vaan huonosti saatavilla pienemmissä erissä.
Lainaus käyttäjältä: RAUTIS65 - 12 elokuu 14, 19:56:07
yks tankoapina mainitsi tossa männä viikolla kyseiseen asiaan kun tuli juttua, et ainoo ja oikee on moottoriin ja enskaan on harrikan omat öjlyt ja muut ei kuulemma toimi tai ole hyviä :-\.
Höpöhöpö, Harrikka ei valmista öljyjä, kunhan brändää niitä. Koneeseen esmes Valvolinen VR1 20W-50, tai joku muu 20W-50 tai sit yksasteinen SAE50 jos tuntuu siltä. Älä kuitenkaan laita rautapäähän ainakaan Rewtechiä. Kun rautiainen o tasavirtalaturilla niin lootaan/enskaan käy oikeestaan mikä vaan, ATF type F, 20W-50 moottoriöljy, 10W30 moottoriöljy jne kunhan on kytkimen kanssa toimeentulevaa evästä, sit jos on vikoi rautiksia tai evosportyjä joissa vaihtovirtalaturi enskassa niin väitttävät et vain sportyn voimansiirtoliemeks myytävä olis jotenkin turvallista magneettien liimauksen suhteen. Tiedän kyllä mokomillakin ihan hyvin ajtun ATF type F:llä, mut onhan niit magneettei irtoillutkin porukalla(öljyist riippumattakin).
Itse olen sisäänajoöljynä käyttänyt halvinta mahdollista 20W50 mineraaliöljyä ihan vaan tiheiden vaihtovälien takia. Öljyjen erot kun tulee esiin isommissa määrin vasta pidemmän ajan kuluttua - siinä missä jollain halpismerkillä vaihto pitää suorittaa viimeistään viidessä tonnissa, voi esimerkiksi Redlinella päästellä kahdeksan kilokilometriä huoletta.
Synteettisiä ei pidä laittaa sisäänajovaiheessa juuri noiden männänrenkaiden asettumisen takia. Mineraaleilla ensimmäinen tonni tai pari ja vasta sitten synteettiset.
Mainitsit ettei Rewtechiä kannata laittaa, onko siihen jokin erityinen syy, näin vaan mielenkiinnosta haluis tietää :)
Höpöhöpö, Harrikka ei valmista öljyjä, kunhan brändää niitä. Koneeseen esmes Valvolinen VR1 20W-50, tai joku muu 20W-50 tai sit yksasteinen SAE50 jos tuntuu siltä. Älä kuitenkaan laita rautapäähän ainakaan Rewtechiä. Kun rautiainen o tasavirtalaturilla niin lootaan/enskaan käy oikeestaan mikä vaan, ATF type F, 20W-50 moottoriöljy, 10W30 moottoriöljy jne kunhan on kytkimen kanssa toimeentulevaa evästä, sit jos on vikoi rautiksia tai evosportyjä joissa vaihtovirtalaturi enskassa niin väitttävät et vain sportyn voimansiirtoliemeks myytävä olis jotenkin turvallista magneettien liimauksen suhteen. Tiedän kyllä mokomillakin ihan hyvin ajtun ATF type F:llä, mut onhan niit magneettei irtoillutkin porukalla(öljyist riippumattakin).
[/quote]
Lainaus käyttäjältä: RAUTIS65 - 13 elokuu 14, 21:52:58
Mainitsit ettei Rewtechiä kannata laittaa, onko siihen jokin erityinen syy, näin vaan mielenkiinnosta haluis tietää :)
Ei tykkää oikein rautapäässä toimia, menee vedeksi ja vähäisetkin öljynpaineet katoaa. Perus huoltis 10W40 pitää paineet paremmin. Voi toki vaihdella pakkauserien mukaan, koska eipä CCI/Rewtekkikään mitään öljyi tee, kunhan brändää uudelleen bulkkikamaa, mut huonot kokemukset ohjaa välttämään ko tuotetta.
Selväksi tuli, EI Rewtechiä koneeseen, mutta näin vrmistukseksi, Hemuli mainitsi "halvinta" 20w50 öljyä, varmaankin toi Motonetin Motox 20w50 kävis hyvin sisäänajoon?
Jos vaahtoaa hillittömästi tai menee niin ohueks et öljynpaineet rupee olemaan kortilla, niin on ekan öljynvaihdon aika Motoxilla... En ole kokeillut, uskoisin et toimii ihan ok, vähemmän on oikeasti niitä viskositeetiltaan sopivia öljyjä jotka ei toimi kuin toimivia.
Ok, täytynee käydä paikallisella Teboililla tilaamassa tota teppanan power D50 öljyä 20L pänikkä.