Kotkasta morjens tutuille ja tuntemattomille. Keräilen tähän muutamista viime vuosien mielenkiintoisista projekteista albumia. HDCF:n palstaa olen vuosia seuraillut, mutta en ole kovasti kommentoinut, enkä laitteistani kuvia kummemmin sille foorumille laittanut.
Kunhan saan vanhemmatkin valokuva muodossa olevat kuvat sähköiseen muotoon, lisäilen niitä ja tarinoita projekteista lisää.
2007 toukokuussa, potkiessani luotettavaa pannua käyntiin aamun koleudessa, muistutti krooninen pullistuma olemassaolostaan kivuliaasti ja samalla otsassa oleva pullistuma kasvoi uusiin mittasuhteisiin. Malboron jälkeen autoon ja nokka kohti Motoboxia.
Jo muutaman vuoden ajan olin katsellut sillä silmällä trumpettien uustuotantoa ja ajattelin käydä koeajamassa bonneville american. Kuinka ollakaan muutaman tunnin päästä vanha kopperipuritaani ajoi uutuuttaan kiiltävällä trumpetilla työmaalle.
Kaksi päivää nautin britin teknisistä hienouksista ja ihmettelin metelin vähyyttä ja hienoa kulkua. Kuitenkin verenkierron palautuessa ensin jalkoihin ja sieltä otsalohkoon, lähti trumppa pukille ja parin viikon päästä ulostautui verstaalta oheisessa kuosissa.
Loppukesä kului päristellessä.
Seuraavaksi talveksi (2008) mieli alkoi halajamaan muuta. Olin kuitenkin hyvin tyytyväinen trumpettiin , mutta mutta tiedätte kun syyhy käy on toimittava. Pannu oli jo palasina ja kahden päällekkäisen projektin, työn yhteensovittaminen toi mukanaan lieviä aikatauluongelmia. Onneksi yö aikaan on hiljaista ja rauhallista:)
Mielessä alkoi siintämään ajatus raaserihenkisestä hitekkivärkistä.
Edellisen kuosin Flake-seikkailusta, kyllä itse maalasin, (suutari pysyköön lestissään, konemestari omassaan) päätin seuraavassa maalauksessa hyödyntää ammattilaisia, Nasse kouvolasta suunnitteli ja teki Scallopit, Marttisen Pete ruiskutti maalin.
Muuten kaikki omaa käsityötä, suorasta pellistä.
.
Ei tuota enää ihan heti Americaniksi tunnistaisi. 8)
Pannu-projekti toivottavsti jatkuu siellä "yön hiljaisina tunteina", niinkuin tälläkin palstalla.
Pannu on valmis ja shovelikin tuossa tuli nääpäistyä, lisää tarinaa ja kuvaa tulossa.
MY
Tervehdys taas täältä kymenlaaksosta. Sikaplunssat sairastettu ja työkiireetkin helpottamaan päin, joten voi keskittyä olennaiseen. Kesällä 2009 siis anjalankoskelta tarttui käsiin -84 sohveli. Ameriikan Frankki oli "onnistuneesti" tingelitangelilla ja upealla paskanruskealla tempaissut sohvelin väriin.
Kauaahan ei mennyt (2 päivää:)) ja sohveli palasiksi ja pikabobberointi loppukesän kurvailuja varten. Mattamusta, aina toimiva, risukeula, peruskamat viikonloppubobberointiin.ö Loppukesä meni kurvaillessa.
Muutama viikko sitten alkoi siis purkuprosessi. Suunnitelmissa: runko jäykäksi stretsiä pari tuumaa, moottorin kunnostus, vaihteiston kunnostus. Uusi maali jne jne, tiedättehän, lista on loputon:)
Viikonloppuna tuli tuo moottori kasailtua.
Sekä vaihteisto ja enskakoppien maalaus. Liki oli iso haveri ollut vaihteistossa, ääni kuulostikin korvaan loppukesästä siltä, että hammastuksessa uupuu.
Samoin billetti spedut saivat aina luotettavan mattavärin päälleen, tapit ja polkimet tuleekin messingistä.
Polkimia ja tappeja:) Pyhäpäivät hyvä käyttää muualla kuin kankkusessa kärvistelemällä. Spedut ja kahvat tulevat siis messingistä, vielä raakatyöstövaiheessa kuvissa.
Runkoa
Pikkusen heittoa emäputkessa, DNA:n paskaspringerillä ei edes ajossa moista huomannut.... Rungon oikaisusta ja 10 + muutoksista, +2 " persiiseen, emäputken vaihto. Kiitokset V&T Äyräs( vanhaksi tulee, kun ei enään itse viitsi tehdä:))
Lainaus käyttäjältä: Mikko Yrjölä - 08 tammikuu 10, 15:15:08...Kiitokset V&T Äyräs( vanhaksi tulee, kun ei enään itse viitsi tehdä:))
Timpan jigihän alkaa näyttää ihan promeiningiltä ;D - muistan kun joskus kauankauan sitten käytiin jotain runkoa viemässä muutettavaksi, siinä sitten pajalla postailtiin ja kaveri kysyi että missäs se jigi? Timppa vaan tyynesti tokaisi että seisot sen päällä - lattialla oli metri kertaa puoltoista teräslevy jossa muutama viiva... Hyvä siitä tuli.
No niin taas on öitä tallissa aherrettu ja aamuisin töihin meno käy jo zombie-tyyliin:) Runko muutokset tosiaan onnistui just kuin piti. Ja nyt on päässyt tankin ja muiden himmeleiden kanssa edistymään.
Mulla on fiksaatio päässäni, en yksinkertaisesti osaa tankkia istuttaa, muuten kuin rungon päälle:)
'
Edelleen lisäkuvia, tankki syntyi vanhasta sportin tankista, pikkusen lyhennetty, levitetty, korkeutta kasvatettu. Runkolinja kyllä miellyttää ainakin omaa silmää. Kyllä amerikan miesten (tai taitaa olla tässä tapauksessa Taiwanin miesten) osien sovittaminen on hankalaa. Oli alumiinisälää lattialla koko iso keko jyrsinnän jäjiltä.
Olen suunnittellut laittavani ,magneeton härveliin. Kokemusta shovelista ja magneetosta ei minulla ole. Onko kellään toimivaa toimivaa kokoonpanoa aiheesta, kaikki vinkit fiksummilta otetaan vastaan. Ja jos second handina löytyy, ostan pois kuleksimasta.
Vähän olen samaa kipinäntekovälinettä harkinnut omaanikin. Mulla ei ole muuta kokemusta magneetoista kun -69 XLCH:sta jossa oli Hunt.... en silloin osannut sen kanssa oikein pelata, mutta kun sai käyntiin niin kipinä tuli takuuvarmasti. Ja ko. pyörä liikkuu edelleen Suomen teillä, samalla sytkällä.
Sanoisin että kaksi on vaihtoehtoa, Hunt tai Morris.
Uutta Hunttia löytyy ebayltä koko satsina, esim tämä. (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Joe-Hunt-Magneto-Natural-Fits-Harley-Big-Twin-Models_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem25564815ccQQitemZ160361354700QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories) Morris on hieman hintavampi.
Pelkkiä magneettoja kyllä löytyy käytettyinäkin, mutta tötteröshoveli vaatii vähän muutakin magneeton asennuksessa.
Ilmeisesti pelittävät hyvin, kun on aika vähän myynnissä. :)
Mulla on vissiin XLCH:n orggis magneetto. Kyllä sillä pitäis käymään saada, kipinää tulee joskus vähän liiankin herkästi. Simppeli, luotettava & tehokas, aika monta ominaisuutta jo yhteen pakettiin ;D
Joo kyllä tässä on tutkimustyö tehty ja hunttiin taidan kallistua. Ei noi nyt sikahintaisia ole, kun tilaa suoraan jenkeistä, tulli kun melkein työmaan viereesä niin olen aika lailla vakiovieras siellä.
Sissy tuli aamusella taivuteltua, kiillotettuna varmaankin komia. Tuli kokeiltua nyt 16 mm pyöröä. On pikkusen jöötimpi, mutta miellyttää ainakin omaa silmää. Tulee muutamia messinki detaileja sissyyn, näette myöhemmin. Peräpää miellyttää koruttomuudessaan allekirjoittaneen silmää.
Ohessa vielä sissyä. Huomenna olisikin öljytankin vääntö edessä. Suunnitelma on kunnianhimoinen, mutta katsotaan siirtyykö ajatus saumattomasti päästä käsien kautta raaka-aineeseen:???
Siirtyhän se päästä metalliin:)
Oheinen
Öljytankkia
No niin, pellityöt valmiina ja kahden vaiheilla pallottelen, maalatako itse vai antaa ammattilaisen hoitaa. No toisaalta poikkitaiteellisella, kun ei ole muuta värikarttaa kun musta, voisi suhaista itsekin.
Stonga tuli tuossa vkl:na taivuteltua. Samalla tein päätöksen noudataa rehellisenä ihmisenä kaikkia kekkoslovakian lainsäädäntöjä, joten vilkkujen runkojen jyrsintä messinkistä alkoi samalla.
Siinä vielä takaapäin tanko, putketkin tuli tehtyä, mutta kuvat unohtui näpätä.
Tuossa vielä kuvia putkista, less is more, kuten ameriikan frankki sanoo. Mustaa termoteckia päälle ja messinkiholkit päihin, niin vot.
Putkia lisää, ihan linjassaan ei vielä ole, koska en kiinnikkeitä joutanut tehdä.
Olen ameriikan frankin kanssa samoilla linjoilla ;D
Mulle tuo putkien linjauskin kävis tollasenaakin jo hyvin. :)
Jatkoa odotellaan.
Yksi käytännön vinkki kun putket on valmiit. Mulla on etupytyn putki samalla tavalla tuosta kaasarin alta vedettynä. Siinä on se ongelma, että kahvitauon aikana tuo putki lämmittää kaasarin niin, että bensat höyrystyy ja saa potkia itsensä hikeen. Jonkun verran auttaa kun jätät bensahanan tauon ajaksi auki että viileää bensaa virtaa tilalle. Vai meinasitko jättää sähköstartin paikalleen...?
Eipä jää starttia paikoilleen. Aika erikoinen juttu, mulla on ollut useammassa pyörässä vedetty putket tosta samasta paikasta ja ei ole kyllä mitään ongelmia ollut käyntiin potkimisessa?
Thermotecit kyllä ollut putkissa 99%:sesti, edesauttaisko asiaa?
Morjensta taas ja hienoa kevättä. Homma jatkuu taas pienen tauon (jumalaton hosu työmaalla), viikko olisi vapaata tässä ja laskeskelin, että niputettua värkin saan. Nasse ylitti itsensä maalaus puolella, joten edelleen suutari pysyköön jne... BDL linjausta huomenna ohjelmassa ja sähkötöitä.
Maalaustaidetta ja on muuten ehkä maailman hienoimmat kahvat noin K-techin messinkimallit, lusikallinen tirahti, kun paketti liedon suunnasta saapui
Hienot on messinki hantaakit ja varsin komee tulee tuosta mustasta shovelin koneesta, maustettuna matta harmailla palikoilla.
Mut heitä hittoon toi seittipeili jota oot viritelly tuohon stongaan.
Tässä just huomataan nämä tälläisen foorumin hyvät puolet, mä nimittäin fundeerasin ankarasti tota peiliä, kun sellainen tallin hyllystä löytyi ja ajattelin laittaa sen kiinni. Nyt omakin epäilys vahvistui eli takaisin hyllyyn´:) Raadille kiitokset ja kumarrukset.
Lisää edistymistä, kertakaikkisen hankala edelleen tuo ratasjaru, aiheutti harmaita hiuksia. Ikinä ei tule asiallisesti toimimaan. HUominen puserrus vielä ja viikonlopuksi kokeiluun, ehkä.
Äläppäs hättäile, kerkeen vielä huomenna lakata vituiks sen tankin! ;D On muuten vielä aivan saatanan hyvän näkönen Kasi-pasin jäljiltä...Vaikka en oo vielä ees nähny!! Hahhaa, kalja on hyvää! :D
Nii ja ei kai sua haittaa että tankin päällä on kikkelin kuvia? ;D
Taiteilijoille on suotava luomisen vapaus:)
Takavalon tuunausta ja kuviota. Jännä nähdä huomenna tankki, odotukset on korkealla.
Öljypletkua ja BDL:än mallailua, ei ihan bolt-on versio ollut tällä kertaa. Uusiksi koneistin kaikki paitsi etuhihnapyörän ja takahihnapyörän. Shoivelin vuosimalli 1984 aiheuttanut harmaita hiuksia vedon osalta. Toi on muuten oikein nyblääjän taivas tuo Namzin kuparisukka:)
Lainaus käyttäjältä: Mikko Yrjölä - 25 huhtikuu 10, 18:15:51
Shoivelin vuosimalli 1984 aiheuttanut harmaita hiuksia vedon osalta.
Pakko kysyä ihan mielenkiinnosta, että minkä takia?
Nasselle ja Kasi-Pasille nöyrimmät kiitokset ja kumarrukset! Kyllä se niin taitaa olla, että muut tekee mitä osaa ja ammattijätkät mitä haluaa.
Alkaa näyttämään, että laitteesta tulee aivan siedettävän näköinen, ainakin omasta mielestä ja sehän näissä autotalirakenteluissa riittää varsin hyvin:) Frisco stuukille on aina oma kannattajakunta.
Vielä yhdestä kulmasta.
Asiallisen näköinen häksätinhän siitä syntyi! En tiedä kuinka hyvin straipit istui sun ajatusmaailmaan (Nasse ainakin väitti tykkäävänsä), mut tollasia koukeroita ja numeroita sattu tällä kerralla ilmestymään... ;)
Nuokin räpellykset ilmestyvät varmaan joskus tuonne www.kasipasi.net (http://www.kasipasi.net) kokoelmiin.
Hienosäätöjen jälkeen voidaan todeta tuotteen olevan valmiina(Jos nyt nämä härvelit ikinä valmiina ovat???)
Lisää
Ja vielä yksi
No niin, syksyn käydessä alkaa taas talli vetämään puoleensa. Pari vuotta sitten rakensin kaverille Trumpan roketti 3:sen ja silloin oli jo puhetta hänen mielenkiinnosta tuoreempaa Harleyta kohtaan, erityisesti tuota V-rod mallia. No sopiva potilas on tainnut hänellä löytyä ja ensi viikolla saan härvelin käsiini. Saas nähdä mitä syntyy ja mielenkiintoista on kyllä tutustua tähän uudempaan, konservatiivisempaan Harley-mallistoon. Ohessa muutama kuva trumpetista, on se karmea peli:)
moi!
mistä tuota Namzin kuparisukkaa ostit?
Pitäisikö tuossa olla Rocket 3 kuvia myös, ei näy...
Mielenkiinnolla jatkoa odotetaan. :)
No nyt pitäisi kuvat Rocketin kuvat näkyä. Tuolla hämeessähän härveli pyörii.
Keskimmäiseen kuvaan päässyt onnellinen omistajakin kuvaan.
Onkos kuvien lataamisessa sivustolle ollut muilla ongelmia, kun ei tunnu toimivan. Olis VALTAVA kasa uutta materiaalia.
MY
Jarppi edit: kyllähän noi ainakin minulla tänne latautuu.
Maksimi kokohan on 500kb ja kuvan formaatti gif ja jpg.
Viisikuvaa per postaus.