Finnbikers

Tekniikka / Moottori => Rautapää => Aiheen aloitti: mikira - 23 syyskuu 09, 00:10:15

Otsikko: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: mikira - 23 syyskuu 09, 00:10:15
Olis kiva tietää mitä teknisiä muutoksia rautapäissä on ollut elinkaarensa aikana.
Otsikko: Vs: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: Raimo-Raato - 23 syyskuu 09, 00:16:02
Tässäpä ollos hyvä: http://www.sportster.org/history/ (http://www.sportster.org/history/)
Otsikko: Vs: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: Raimo-Raato - 23 syyskuu 09, 00:18:07
Ja tässä vielä mopopojan sivuilta suomeksi sama:
http://www.nic.fi/~puukkop/hd/historia/sportster.htm (http://www.nic.fi/~puukkop/hd/historia/sportster.htm)
Otsikko: Vs: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: Raimo-Raato - 23 syyskuu 09, 01:19:51
Ja sitten vielä historiaa siitä kuinka rautapää kehitettiin:

osa 1 (http://www.antiquemotorcycle.org/TheMag/features/sportster_pt1.html)

osa 2 (http://www.antiquemotorcycle.org/TheMag/features/200802/sportster.html)
Otsikko: Vs: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: mopar72 - 22 lokakuu 09, 22:14:59
mites tommonen -84 rautapää eroaa vanhemmista noin käytännossä? 
Tarjottu semmoista peliä mutta kun ei kyseisestä mallista mitään tietoa ,oisko hyviä linkkejä suomenkielisiltä sivuilta.
tallissa toi shoveli haluaisi vierelleen jotain kaveria.

-Esa
Otsikko: Vs: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: F 48 - 22 lokakuu 09, 23:44:55
Suurimpana asiana taitaa olla -84 mallisessa tuo evo-mallinen runko (taisi olla -83 alkaen). Sitten lisäksi vuosimalli -84 jakautuu early ja late versioihin, earlyssa generaattori-mallinen laturi koneen edessä ja latessa evo mallinen laturi. Näin olen antanut itselleni kertoa...

Sieltä tekniset tiedot -viestiketjusta löydät tarkemmat tiedot mitä esim. koneen puristuksissa on muuttunut.
Otsikko: Vs: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: mopopoika -65 - 23 lokakuu 09, 08:40:33
Lainaus käyttäjältä: F 48 - 22 lokakuu 09, 23:44:55
Suurimpana asiana taitaa olla -84 mallisessa tuo evo-mallinen runko (taisi olla -83 alkaen). Sitten lisäksi vuosimalli -84 jakautuu early ja late versioihin, earlyssa generaattori-mallinen laturi koneen edessä ja latessa evo mallinen laturi. Näin olen antanut itselleni kertoa...

Sieltä tekniset tiedot -viestiketjusta löydät tarkemmat tiedot mitä esim. koneen puristuksissa on muuttunut.

Evo-mallinen runko, vai pitäisikö puhua late-mallinen rautisrunko  :D, tuli -82. Alkuvuoden -84 mallissa siis vielä laturi koneen edessä ja loppuvuoden mallissa sen paikalla on öljysuodatin, kuten evosporteissa.

Itselläni on ollut aiemmin XLH 1200 -86 (4 vuotta) & XLS 1000 -81  (4 vuotta) ja parhaillaan XLH 1200 -91 (reilun vuoden) & XLH 1000 -84 (reilun kuukauden).

Kovin paljoa ei ole kokemusta tuon -84:sen ajo-ominaisuuksita, mutta yleisestiottaen se edustaa rautisevoluution huippua.

Kone on pääosin sama kuin vanhemmissa 1000 kuutioisissa, mutta muilta osin yhtäläisyyksiä on enemmänkin evosporttiin. Oleellinen ero -85 rautiksen (rautis -84 lähes täysin sama) ja -86 evosportin välillä on lähinnä hydrauliset nostajat, mutta esim. hallintalaitteissa, rungossa, lokareissa, jarruissa yms ei juurikaan ole suurta eroa. Tietysti tässä kohtaa kuuluu sanoa että rautapää on rokkipyörä, jota evosportti ei ole. Anteeksi vaan kaikkia rautislaisia kohtaan - kyllä ne ihan yhtä hyviä on.

-84 ja -85 rautiksissa on ilmeisesti sama laturin mangneettien irtoamisriski, kuin 4-vaiheisissa evo-sporteissa, mutta muuten en tiedä että -84:ssa olisi mitään heikkoja lenkkejä. Orkkisosia saa helposti, kun niin moni 82 - 90 -vuoden sportsteri on joutunut kirveen käsittelyyn.

Ostettaessa tietysti kaikki vanhan pyörän perusasiat on syytä tarkistaa. Öljyä ei kuulu kuluttaa eikä valuttaa. Enskan alla varmasti muutama tippa roikkuu. Moottorin kiinnikkeissä ei saa olla halkeamia. Jos öljytankin alaosassa on öljyä, niin voi olla merkki siitä että öljysäiliössä on repeämä akuntelineen kiinnikkeen juuressa. Tai sitten öljyletkut vaan on löysällä. Omissa pyörissäni sähköjä on joutunut aika paljon uusimaan, mutta muuten ei ole ollut suurempia ongelmia. Sähköongelmissa syynä aikaisempien pellepelottomien viritelmät ja ennen kaikkea käsikontrollien johtojen jääminen puristuksiin kuoren ja stongan väliin.

S&S ja Sepi antavat varmaan syväluotaavat kommentit.

(Muokattu hieman 23.10. klo 10:00)

Otsikko: Vs: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: Sepixlh - 29 lokakuu 09, 09:00:34
Tuo uusi "evosyle" runko tuli 1977 XLCR malliin ja 1979 muihin. Runko takaiskareiden yläkiinnikkeisiin asti on kaikissa sama, siitä taaksepäin erilainen eri malleissa.
Sitten onko tuo XLCR runko samanlainen kuin 1983 XLX runko johon evo on "rakennettu", vastaus on tiukka ehkä.
Otsikko: Vs: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: F 48 - 29 lokakuu 09, 23:12:25
Kyllä se xlcr runko on erilainen kuin tuo -83 alkaen oleva. Ittellä oli aikoinaan -79 ja nyt on -84 vuotinen tallissa ja kyllä tosiaan rungot erilaisia ovat.
Otsikko: Vs: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: mopopoika -65 - 30 lokakuu 09, 07:49:05
Kyllä se XLCR -runko oli vain vuoteen -81 ja sen jälkeen tuli tämä evorunko.

Itselläni oli aiemmin -81 XLS ja täytyy myöntää että siinä se oli vasta ruma runko. Varsinkin se akun seutu on aika karmea viritys. Kannattaa bongata jostain alkuperäisen -81 XLS:n kuva - voittanee "rumin harrikka" -äänestyksen  ;D
Otsikko: Vs: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: Hemuli - 30 lokakuu 09, 08:11:44
Tuossa 1981:

(http://www.sportster.org/history/images/HD-XLH-1981.jpg)

Sportster.orgin mukaan "evorunko" tuli jo 1982, se on samanlainen kuin alla olevan kuvan 1987 mallissa.

(http://www.sportster.org/history/images/HD-XLH-1100-1987.jpg)
Otsikko: Vs: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: F 48 - 10 marraskuu 09, 22:44:21
Kyllä kuvat aina auttaa hahmottamaan asioita paljon paremmin, on hyvät nuo Hemulin laittamat sivukuvat pyöristä.

Tuossa vielä lähikuva siitä -84 rungosta:

(http://www.sissybar.net/jukolamc/rautapaa1984/laikkaarungolle.jpg)

Ja tässä vielä -79 rungosta (kylläkin jo vähän katkaistuna ja svingi levitettynä+jatkettuna):

(http://www.sissybar.net/jukolamc/Sporstervm79/dsc02997.jpg)

Tiedä sitten onko näistä mitään hyötyä, mutta kun tällaiset kuvat löysin :-)


- Mika -
Otsikko: Vs: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: Sepixlh - 18 marraskuu 09, 12:38:57
Tuo F48:n lähettämässä alemmassa kuvassa oleva runko on sitten vaikka "välimallin" runko eli se löytyy -77 ja -78 XLCR sekä sitten 79 - 81 sporsterit.

(http://i107.photobucket.com/albums/m318/sepixlh/bikes/lastironfirstevo.jpg)
Otsikko: Vs: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: mopopoika -65 - 18 marraskuu 09, 14:24:06
Tuon Sepin kuvan äärellä sitä voi viettää hetken hiljaisuuden...
Otsikko: Vs: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: Kaaleppi - 18 marraskuu 09, 19:51:28
Aamen. :'(
Otsikko: Vs: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: mopar72 - 20 tammikuu 10, 17:41:58
Mitenköhän toi keulan t-kappaleet käy -99 sportsterista tohon -84:seen.Eli  noi runkomuutokset vaikutti kai näihinkin osiin.
Tuli hommattua rautiksen t-palat. Mut ilmeisesti vanhaan runkoon kun ohjainakseli on liian lyhyt eikä käynyt -84:seen,eli olisikohan noi -99 sopivat.
Mihin vuosimalleihin noi lyhyemmällä akselilla olevat kävisi,vois laittaa kiertoon tarvitseville.

-Esa
Otsikko: Vs: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: Hemuli - 20 tammikuu 10, 21:45:21
Kyllähän ne kappaleet käy runkoon mutta ysiysissä on jo 39 mm keulaputket joten on vähän väljät sun 35 millisille.

Jos ne kädessäsi olevat t-kappaleet on alunperin kartiolaakereille tarkoitetut - akseli on tasapaksu koko matkalta - niin silloin ne on tarkoitettu -78-81 malleihin. Jos ne taas on vielä vanhemmat niin silloin akseli on alhaalta aavistuksen paksumpi ja sopivuus on -54-77. Noissa vanhemmissa on alkujaan irtokuulilla toteutettu laakerointi mutta se on voitu vaihtaa erityisiin konversiokartiolaakereihin.

Käykö -78-81 kappaleet noihin vanhempiin pelkkien laakerikuppien vaihdolla?
Otsikko: Vs: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: mopar72 - 21 tammikuu 10, 18:37:48
Nää t-palat taitaa sit olla -78-81 malleihin. Joten metsästään vaan sitten -81 eteen päin 35mm:siä.
Minkä pituinen ton ohjainakselin tulee olla vähintään kun noissa vanhemmissa se on 18cm,ja liian lyhyt?
Ja jos t-kappaleita ei sopivia rupee löytyyn niin pitää varmaan pidentää toi akseli.
Mites kun oon lukenut juttuja akselin jatkoista ja pidemmistä muttereista,vai ainut mahdoillisuus että avaa hitsaukset ja sorvauttaa uuden pidemmän akselin?

-Esa
Otsikko: Vs: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: JH - 07 maaliskuu 10, 02:52:14
Haluaisin kans tietää tuon hemulin kysymän laakerikuppien vaihdolla sopivuuden. Pitäisi -72 keula vaihtaa huonosti toimivasta "risukeulasta" johonki pumppukeulaan. Eli miten menee sopivuudet keskenään uudempiin?
Otsikko: Vs: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: Hemuli - 07 maaliskuu 10, 10:46:11
Saahan siihen vaikka uuden Sportsterinkin keulan laitettua kun käyttää näitä erikoislaakerikuppeja:

http://www.billetwerx.com/products.php (http://www.billetwerx.com/products.php)
Otsikko: Vs: Rautapäiden muutokset
Kirjoitti: Pete73 - 14 maaliskuu 10, 23:18:36
Eikös noissa 84-up malleissa ollu jo diagram spring kytkimessä? Eli parannus sekin.

Mulle tulossa 81 XLH. Täytyy päästä urheilemaan nappularenkain ton Ultralla kruisailun vastapainox.

Kaanaan kahinat kutsuu!

Pete