Onkos nää ihan ok vakio Shoveliin.... mainostavat paksuutta, eli onkos näitä eri tarkoituksiin?
http://www.motorcyclestorehouse.nl/product/500342 (http://www.motorcyclestorehouse.nl/product/500342)
Varmaan on ihan hyviä. Jos haluaa käyttää. Sillä paksuudella voi pelata esim. puristusten kanssa.
Mä en oo käyttäny enää juuritiivisteitä ollenkaan. Pari kertaa shovelissa semmonen levinnyt reissussa. Se on vähän tekemätön paikka tiellä. Tai ainakin vittumainen. Ilman tiivistettä kun vetää, ja jos rupeaa vuotamaan niin juurimutskujen kiristelyä ja matka jatkuu taas. Joku varmaan kertoo mitä neekerinpaska on oikeesti. Sitä sinne kantsii laittaa.
Kannattaa kuitenki huomioida, että sen tiivisteen pois jättäminen VOI aiheuttaa odottamattomia juttuja männän päällä. Ei pysty myöskään ulkoa muistaa vakio (1200?) lapion kanttia, mutta tuskin se kamalasti yli 8:1 puristaa.
Mun pannussa 4,5" iskulla ja vakio porauksella milli vaikutti 0,7 rutussa. Ja rystyssä (4-3/4"x3-5/8") 0,5:1. Tuskin tää ees ketään kiinnosti, mut tulipa sanottua.
Tuo Jameksen pelti/silikoni tiiviste on kuitenkin hieman eri asia kuin pahvitiiviste. Vaikka mitään kai ei ole keksittykään mitä tarpeeksi hullu kuski ei ajamalla rikki saa.
Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 08 tammikuu 14, 19:57:39
Tuo Jameksen pelti/silikoni tiiviste on kuitenkin hieman eri asia kuin pahvitiiviste. Vaikka mitään kai ei ole keksittykään mitä tarpeeksi hullu kuski ei ajamalla rikki saa.
eli ymmärsinkö oikein, että pelkän pahvitiivarin käyttö haittaa harrastustoimintaa?
Joo semmonen pahvi/massatiiviste maksaa varmaan 5 - 10 lanttia per pari, mutta niillä ei tee mitään. Ei edes evoissa joissa sentään pytty ja lohko on samaa ainetta. Nämä Jameksen tiivisteet maksaa vajaa neljäkymppiä pari, mutta niitä voi käyttää monesti uusiksikin.
Mulla on jonkinsortin pahvit juuritiivisteinä, ne on maalattu asetonilla ohennetulla hylomarilla. Viimekesän nyt ainakin kesti, vajaa 12K.
Jotkut on körötelleet tuolla systeemillä vuosia, ilman vuotoja.
Enkä väitä ettei parempia tiivistystapoja olisi.
Jos ei ole tarvetta kanttia pudottaa, ei juuritiivaria mun mielestä shovelissa kantsi käyttää ollenkaan. Mä oon laittanu Hylomaria, on pitäny. Neegerscheisse voi kyllä olla parempaa varsinkin, jos tiivistepinnat eivät ole ihan virheettömiä.
pakko kysyä tässä välissä että mitä tuo "tummaihoisen uloste" on? :D ;D
itellä ihan perus tiivistepaperista 0,25mm leikatut tee se itse tiivisteet ja kent moottorisilikoni välissä.Kolmas kesä menossa niillä ja kuivana on pysyny.
Itselläkin tuolta välistä tiputtelee... Villi arvaus, että on jäänyt jälkikiristys tekemättä edelliseltä omistajalta.
On kuulemma laaki ja vainaa nuo tiivisteet...
Pitäisikö itse yrittää noita vaihdella vai viedä suosiolla Aralle kun en ole konetta aiemmin avannut?
Onko siis paha homma? Onko jotain erityistä mitä pitää huomioida? Ei varmaan mitään erikoisvermeitä tarvitse?
Olisi tietysti mukava jos olisi joku osaava kaveri jeesaamaan niin voisi ottaa vaikka kopan huurteista talliin ja ihmetellä...
S&S pytyt paikallaan eli en ehkä edellisten perusteella uskaltaisi jättää tiivistettä kokonaan poiskaan...
Mulla on edelleen samat tiivisteet kun yllä mainittu, kilsoja vaan kertynyt 14K lisää. Ei vuoda vieläkään.
Sylinterien asennusta helpottaa "vyö" jolla saa männänrenkaat puristettua läjään.
Lisäksi kannenpulttien/ sylintereiden muttereiden momenttiin kiristys vaatii tämmösen:
(http://i22.ebayimg.com/04/i/000/a3/e8/0d9d_2.JPG)
Mun mielestä sylinterit pitää kiristää kans momenttiin koska jos ne repii apinan raivolla kii niin saattaa tiivisteet (jos käyttää pahveja) pullahtaa ulos. Kun laitoin kannet syksyllä kii niin kiristin samalla ne mutterit ja vissiin 20-30 astetta kääntyi ennenkuin momenttiavain napsahti. Eli ilmeisesti ne tiivisteet vaan painuu läjään pikkuhiljaa.
Niin ja kansipahvit menee uusiksi, jollei ne sit ole kuparia.
Ja jos teet jälkikiristyksen muutaman lenkin jälkeen niin sit tönärien säätö uusiks, ainakin normi kansipahvit painuu sen verran että venat kantaa. Kuparitiivisteillä säädöt pysyi samana.
milläs nimellä tollasta adapteria voi etsiä?
Torque adapter 7/16". Ei taida löytyä Bilhelvetistä. Esimerkiksi Pro Tools Järvenpää tilaa tommosen sulle. Tai sitte käyt lainaamassa multa.
Torque adaptor. Mä tilasin täältä: http://www.ebay.co.uk/itm/Stahlwille-Imperial-9-16-A-F-Torque-Adaptor-/310122902555?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item4834c3f41b (http://www.ebay.co.uk/itm/Stahlwille-Imperial-9-16-A-F-Torque-Adaptor-/310122902555?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item4834c3f41b)
Hain ensin sellaista jossa olisi puolentuuman kara momenttiavaimelle mut ei oikein löytynyt kun noita 3/8" karaisia. Ja itse asiassa se on parempi koska vasemman puolen pari pulttia on ahtaammassa paikassa kun toinen sylinteri on toisen tiellä. Hokaat mitä tarkotan kun kiristelet. Karamuuntimella tulee vähän lisää tilaa.
Tuota käytettäessä ei tarvi mitään kertoimia kun sen pitää momenttiavaimeen nähden 90 asteen kulmassa.
Jos sulla on 12 kulmaiset pultit niin koko on 7/16" (stroukkipeleissä/mitäliepikporeja, ainakin on sellaset) Mut jos normi 6 kulmainen niin 9/16"
mul o Normipultit ;D Pitää kysästä Kiiskeltä minkä kokonen sillä on. Eli tarttee sen 9/16.
Ja torque adapterin löysinki, mut aattelin et tolla olis suomenkielinen nimi;-)
Jaa normipulttimiehiä? No ei sitte mitään... ;D
Etolasta saa tilaamalla Stahwille:n kyseistä pikku avainta.