Minkälaisia äänentoistolaitteita porukat on asennelleet pyöriinsä? Pikaisella Googlehaulla näyttäs ettei Suomessa juurikan oo tarjolla vartavasten pyöriin tarkoitettuja soittimia/vahvistimia/kaiuttimia. Onkos jollain esim. jotain projektikuvia tai kertomuksia aiheesta joihin vois tutustua? Paikallisessa autohifiputkassa kävin tiedustelemassa niin ehdottivat lähinnä venekäyttöön tarkoitettua rompetta...
Laitoin tohon omaani ihan tavalliset autostereot, harvoin ne niin paljon kastuu että siitä erityistä haittaa olis - ne on kuitenkin sen verran hyvin siellä katteen suojassa. Nykypäivänä on hyvä kun saa sellaista laitetta missä on pelkkä radio ja muistitikun paikka - paino putoaa puoleen eikä ainakaan mulla ole mitään käyttöä jollekin cd-soittimelle. Ja siitä USB-portista voi myös ladata kännykkää ajon aikana.
Tuollainen - hintakin on sen verran sopiva että ei haittaa vaikka joskus hajoaisikin...
http://www.autostudio.fi/autohifi/autoradiot/pioneer-mvh-150ui-autosoitin-2013.html (http://www.autostudio.fi/autohifi/autoradiot/pioneer-mvh-150ui-autosoitin-2013.html)
Vahvistimet tuppaa kaikki olemaan vähän suurikokoisia pyöräasennukseen.
Joo meinasin kans ilman cd:tä olevaa ohjelmalähdettä. Mites sulla ämyrit, onko jotenkin suojattu vai onko ihan venekäyttöön tarkoitetut?
Tällanen ois aika näpsän kokoinen styrkka, eikä vaadi juurikaan mitään erikoisjohdotuksia:
http://www.audioimport.fi/?tuotteet&tuote=669&merkki=6&mallisto=26&teksti=PP20 (http://www.audioimport.fi/?tuotteet&tuote=669&merkki=6&mallisto=26&teksti=PP20)
Ootko luukuttanut musiikkia parkissa? Meinasin et mitenhän ton akunkeston kanssa jos laittaa watteja vähän enempi niin syö kuitenkin jonkinverran virtaa et pitäs varmaan sit laittaa tyrnempää patteria ja joku äly/ylläpitolaturi kiinteeseen asennukseen et saa tarvittaessa vaikka leirintäalueella pyörän verkkovirtaan kiinni... Rapakon takana olis tarjolla josjonkin näköistä kokoonpanoa: www.cruisingwithtunes.com (http://www.cruisingwithtunes.com)
Kyllä mulla toi "luukuttaminen" on jääny sinne johki teinivuosille ;D. Aika vähällä käytöllä noi reteot on ollu, joskus reissun päällä saatan tökätä tikun koneeseen ja kuunnella musiikkia ajaessa. Nykyään elämässä pärjää vähemmälläkin metelillä.
Kaiuttimet on ihan tavalliset autoämyrit, kyllä nekin kestää ihan sen mitä tarvitsee. Ainakin jos valitsee jotkut muut kuin pahvikartiot.
Mikä pyörä elikkäs haetko kingiin tankoon asennettavia? Mulla ois tommoset rumble roadit http://www.mhinstruments.com/products/rr_premium_plus.htm (http://www.mhinstruments.com/products/rr_premium_plus.htm) jääny ylimääräiseks, niitten lisäks tankoon kännykkäpidike jossa volumesäätö ja soitto kännykän soittolistalta. Sopii erityisesti kingiin kun kaitsarit on koteloitu samanlaiseen koteloon kuin lisälyhdyt. Pistä yv jos kiinnostaa
Kingiin joo, Mut tarkoits on laittaa vähän isompaa setuppia erillisellä vahvistimella ja tod.näk neljällä kaiuttimella joten ei ole tarvetta ainakaan tällä hetkellä tolle rumbleroadin setille...
Tuli taas mieleen, että jäänyt hyllyyn tuo kikkula jolla Sonyn soittimet (ehkä muitakin) saa tottelemaan Harrikan tanko-ohjaimia.
No anyway kaiuttimet ainakin itse hankin lepakkokatteeseen ihan normi hifiliikkeestä ja katsottiin että sopivat alle. Aika ronskisti annan pesuvaahdon edetä tuonne sisäkatteen puolellekin ja letkupaineella huuhtelu ei ole aiheuttanut ainakaan tiedostettuja ongelmia.
Soittimet on toisaalta olleet noita HD merkkisiä.
Kun neljästä kaiuttimesta puhut, niin itselle on jäänyt epäselväksi noiden polvenlämmittimien paikalle tulevien ämyreiden teho. Toki parkkipaikalla ne lisäävät ääntä, mutta pitäisi ihan oikeasti saada kuulla miten ne vaikuttavat vaikka moottoritienopeuksissa toistoon. Olen nimittäin antanut itseni ymmärtää, että siinä vaiheessa kuuluu vain pihinää ja enemmän katteen sisälle tulevat tweeter tyyliset piipittimet antaa lisäsävyä. Bassojahan normi-ihminen ei pysty enää vauhdissa aistimaan, tulevat sen verran matalalta ja hitaasti että vauhdissa hukkuu muuhun. Toisaalta tuo uusi CVO kingi taitaa olla vain niillä varustettu laukkukajareiden lisäksi. Nyt siis taas spekuloin tilanteessa jossa tuo batwing olemassa ja siellä jo kaiuttimet.
Tämä tuntuu olevan välillä sellainen tabu kuin homoporno, että jos sitä katsookin niin ei siitä ainakaan puhuta. Mutta selvästi Baggereiden yleistyessä tämä sananmukaisesti hifistely tulee lisääntymään.
Olenkin erittäin tyytyväinen että tästä asiasta on pystytty keskustelemaan ilman ensimmäistäkään "yäk, en tykkää" -tyylistä kommenttia. Baggerien rakentaminen on isoa bisnestä maailmalla ja selkeästi rantautumassa myös Suomeenkin. Itse taisin olla muodin edelläkävijä täällä, rakensinhan oman Electrani jo muistaakseni vuonna 2006 ;D.
Tuosta motarinopeuksissa kuuntelusta, olen yllätyksekseni huomannut että korvatulppien käyttö auttaa musiikin kuulemista kun tuulen suhina jää pois. Talven aikana pitää kyllä päivittää kaiuttimet parempiin ja jos löytyy riittävän pieni vahvistin niin sellainen menee hankintalistalle. Autokäyttöön tarkoitetut vahvarit vaan on säännönmukaisesti vähintään 20x20x5 cm joka on jo haastava sijoitettava moottoripyörään. Olihan mulla oman baggerin ensimmäisessä versiossa tourpackiin rakennettuna täysmittainen subbariboksi 8" elementillä jonka päällä sitten iso Denonin vahvari ;D. Tuli vissiin ylitettyä suurin sallittu kantavuus moninkertaisesti eikä siitä mainittavaa iloa ollut mutta olipahan keskustelunaiheita kun laukun kannen avasi...
fXLrd:hen kun ei mahdu oikeastaan nelituumaisia isompia kajareita niin voisi kokeilla erillissarjaa pinta-asennettavilla diskanteilla.
Kickeriltä löytyy ainakin 2x50W mitoilla L88mm K50mm P177mm ja painoo kilon verran. eikä ollu pahan hintanenkaan, Teletukku tarjoo 185â,¬ hintaan.
Näkyyhän noita olevan Rockford Fosgatellakin samaan hintaluokkaan: Ebay (http://www.ebay.com/itm/New-Rockford-Fosgate-PBR300X2-300-Watt-2-Channel-Motorcycle-Audio-Amplifier-/200950184002?pt=Car_Amplifiers&hash=item2ec9907842&vxp=mtr)
Minusta on melko ällistyttävää, että ainakin Ultran orkkiskajarit näyttävät tavan pahvikartiokaiuttimilta. Ja aika hyvin ne säätä kestävät. Vai onkos niissä jokin vedenjakosteudenhylkimispintakäsittely??
-Spöke-
JK. Aattelin itekki, että musiikin kuuntelu reissussa ois mukavaa. Niinpä kokeilin Lumian korvanappeja musiikkilähteenä jollain reissulla. Jäi yhteen kertaan. Ei vaan oikein pystynyt keskittymään, kun piti kuunnella konevanhuksen kilinöitä ;D. Mutta noilla uudemmilla härpäkkeilä voi olla toinen juttu
Tuntuu kestävän, omista -86 vuoden FXRD-katteista purin orkkiskajarit pois ja pahvia nekin oli. Koko pakettia oli säilytetty vaihtelevissa olosuhteissa erilaisissa ulkovarastoissa viimeiset toistakymmentä vuotta. Ja ihan kelvolliset ne oli vielä.
Eilen ajoin himaan kohtuullisessa sateessa eikä sinne katteen sisään tullut pisaraakaan. Tuossa D:n katteessa stereot on vielä snadin lipan alla suojassa. Pestessä sinne tuppaa roiskumaan mutta veden määrä on niin pieni että ei oo soitin ollut vielä moksiskaan.
Aika vähän itsekin tulee noita soitettua, pääasiallinen käyttö on näytössä näkyvä kello ja sitten kännykän lataaminen USB-portin kautta.
Neljän kaiuttimen kokoonpanolla haetaan lähinnä sitä että kun on parkissa niin on mukavempi kuunnella. Lepakko katteeseen Midit ja Diskantit pinta-asennukseen. Laukkujen kansiin jotain tähän tyyliin : http://www.cyclesounds.com/bagger-audio/saddlebag-speakers/saddlebag-speaker-lids-for-hd-lids-only.html (http://www.cyclesounds.com/bagger-audio/saddlebag-speakers/saddlebag-speaker-lids-for-hd-lids-only.html)
Jos ei sopivia kajareita ei löydy muovikartiolla niin tässä vois olla varteenotettava vaihtoehto pintakäsittelyyn: The Official Ultra-Ever Dry Video - Superhydrophobic coating - Repels almost any liquid! (http://www.youtube.com/watch?v=IPM8OR6W6WE#ws)
Ja laukkukajareitten päälle kun tekee ritilän ja alle kangas mikä on käsitelty tolla töhnällä niin voi huoletta asentaa kartiot ylöspäin...
Nyt kun on asiaan alkanut perehtymään enemmän niin variaatioita tuntuu löytyvän niinpaljon kun on tekijöitäkin.
Mites kaukosäädin stongaan? onko pakollinen käyttömukavuuden kannalta?
En ole kaukosäädintä kaivannut oikeastaan kuin ainoastaan silloin kun tullaan jostain motarilta ja joutuu pysähtymään valoihin tms. Silloin vähän hävettää kun ämyrit huutaa täysillä ja käsillä on muutakin tekemistä kuin kurottaa volumenappulaa.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 14 elokuu 13, 10:41:48
...Olihan mulla oman baggerin ensimmäisessä versiossa tourpackiin rakennettuna täysmittainen subbariboksi 8" elementillä jonka päällä sitten iso Denonin vahvari ;D. Tuli vissiin ylitettyä suurin sallittu kantavuus moninkertaisesti eikä siitä mainittavaa iloa ollut mutta olipahan keskustelunaiheita kun laukun kannen avasi...
mitähelvet.. ;D
Ajateltuun käyttöön kuuluis siis paljon huudattamista leirissä. Silloin huolesi akun kestosta ei ole ollenkaan turha. Varmin tapa olis rakentaa musasysteemeille kokonaan oma sähköjärjestelmä omalla akullaan. Jota latais sit reissun jälkeen himassa. Tai vaihtoehtoisesti muuten yhteinen systeemi mut kytkimellä valittaisiin kumpi kahdesta akusta olis liitetty järjestelmään. Yhden akun systeemissä kävis kuiteskin niin että vaikka oliskin iso Ah-määrä niin sen tyhjiin huudattamiseen vaan menis hieman pidempi aika.
Toinen patteri vaan painaa niin pirusti ettei mieliis sitä laittaisi. Tottakai äänentoiston omalla virtajärjestelmällä pystyy varmistamaan että matka jatkuu aamulla ilman starttiapua....
Lainaus käyttäjältä: _Juha_ - 14 elokuu 13, 16:05:13
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 14 elokuu 13, 10:41:48
...Olihan mulla oman baggerin ensimmäisessä versiossa tourpackiin rakennettuna täysmittainen subbariboksi 8" elementillä jonka päällä sitten iso Denonin vahvari ;D. Tuli vissiin ylitettyä suurin sallittu kantavuus moninkertaisesti eikä siitä mainittavaa iloa ollut mutta olipahan keskustelunaiheita kun laukun kannen avasi...
mitähelvet.. ;D
No sehän oli PimpGlide, eikö vaan? ;D
Jep, sen ykkösversio tourpackilla. Harmi ettei ole siitä suppasesta mitään kuvia, oli nimittäin aika siisti toteutus ;D.
Eiku löytypäs tällanen lyhyt video toteutuksesta...
Pimpglide (http://www.youtube.com/watch?v=7mRrOiBlAFo#ws)
Tuli tämä ketju heti mieleen, kun näin ebayssä tämän "Hifi" laitteen http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-Handlebar-Audio-System-FM-Radio-Stereo-2-Amplifier-Speaker-Harley-/190885303166?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item2c71a6937e (http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-Handlebar-Audio-System-FM-Radio-Stereo-2-Amplifier-Speaker-Harley-/190885303166?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item2c71a6937e)
Tottapuhuen samalla myyjällä polvenlämmittimiä kohtuu edulliseen hintaan ja luultavasti tulee tilattua setti jonka maalari saa samantien käsittelyyn. "Taas tienvieressä jne.." keskustelussa viittasinkin heavy breatherin ongelmiin sateessa, niin toivon näistä apua siihenkin. Itsellä tuo ilmanputsari ehkäisee hyvin minkään suuremman kaiutinsetin asentamisen samoihin suojiin. Mutta jos jollain normi putsari ja miettii kaiuttimia eteen, niin suojien hinta on tippunut ihan parissa vuodessa satoja dollareita. Eli kaiuttimille saa todella tyylikkään koteloinnin ilman sitä lepakkokatettakin.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 13 elokuu 13, 10:50:49
Laitoin tohon omaani ihan tavalliset autostereot, harvoin ne niin paljon kastuu että siitä erityistä haittaa olis - ne on kuitenkin sen verran hyvin siellä katteen suojassa. Nykypäivänä on hyvä kun saa sellaista laitetta missä on pelkkä radio ja muistitikun paikka - paino putoaa puoleen eikä ainakaan mulla ole mitään käyttöä jollekin cd-soittimelle. Ja siitä USB-portista voi myös ladata kännykkää ajon aikana.
Tuollainen - hintakin on sen verran sopiva että ei haittaa vaikka joskus hajoaisikin...
http://www.autostudio.fi/autohifi/autoradiot/pioneer-mvh-150ui-autosoitin-2013.html (http://www.autostudio.fi/autohifi/autoradiot/pioneer-mvh-150ui-autosoitin-2013.html)
Vahvistimet tuppaa kaikki olemaan vähän suurikokoisia pyöräasennukseen.
Aiheuttiko moisen soittimen asennus kovasti johtojen vetelyä uusiksi, vai menikö ns. suoraan vanhaan liittimeen? Ei oikeen tuo sähköpuolen osaaminen ole vahvinta aluetta :)
Ja joku soittimen päivitys olisi tämän talven hommia...
En oo nähny Hoodeessa vielä tähän päivään mennessä DIN-liitintä ;D. Mutta eihän toi ny rakettitiedettä oo, mitäs tollaseen rammariin menee - plussa sulakkeen kautta suoraan akulta ylläpitotoimintoja varten, plussa virtalukon takaa käyttövirraksi, maa, kaiutinpiuhat.
Jaa'a, nyt alkoi kiinnostaa tämä aihe ton 2010 kinkyn osalta. Itsellä on tullut uniin lepakkokate 4 kajarilla ja nyt ollaan siinä vaiheessa, että ms:n lepakko on myyty, soitin ja kajarit on tilattu, katetta kattellaan... Soittimeksi tuli kenwoodin kmm-357sd eli "mechless" usbilla ja SD-lukijalla, RMS tehoksi luvattu 4x30 wattia (olisi tarkoitus pärjätä ilman vahvistinta toistaiseksi). Kajareiksi lantajatsarin 200w marine-kaiuttimet, ihan vaan kun halvalla sai ja olettaisin että vauhdissa jää joka tapauksessa ne pienimmät nyanssit kuulematta. Lisäksi tilasin 22" lanka-antennin, joka olisi tarkoitus piilottaa katteen sisään ja soittimelle roiskevedeltä suojaava kannen.
En ole koskaan aiemmin asennellut stereoita, joten himpan tuo asennus nyt arveluttaa. Tämänhetkinen ajtus olisi tuota Hemulin ohjetta muikaillen: "muistilanka" akulle sulakkeen kautta ja virta+maa accessory-liittimeen deutschilla, niin saan vääntää namikasta radion päälle/pois. Piuhat ajattelin vedellä tankkikonsolin alta ja jonnekin keulaputken tietämille vielä 3-johtoinen liitin, että saan katteen pois helposti.
Sitten kysymyksiä nimimerkillä lepakkohifisti:
-pitääkö johtojen kanssa huomioida jotain, esim mikä pinta-ala virtajohdoille? Entä kajareille?
-ajattelin koittaa vähän suojata soitinta katteen sisällä, mitä tuossa pitäisi huomioida? Voiko vetää jesarilla kortsun pintaan vai lämpiääkö soitin niin että pitäisi olla hengitystilaa?
-kaikissa katteissa ei näyttäisi olevat tukea soittimelle ja jengi on liimannut puupalikkaa kiinni katteeseen. Toiset vannoo epoksin nimeen ja toiset ovat mainostaneet käyttäneens sikaa kiinnittämiseen... Eli millä puun saa kiinni lasikuituun?
Lainaus käyttäjältä: ss - 04 tammikuu 14, 10:53:18
Jaa'a, nyt alkoi kiinnostaa tämä aihe ton 2010 kinkyn osalta. Itsellä on tullut uniin lepakkokate 4 kajarilla ja nyt ollaan siinä vaiheessa, että ms:n lepakko on myyty, soitin ja kajarit on tilattu, katetta kattellaan... Soittimeksi tuli kenwoodin kmm-357sd eli "mechless" usbilla ja SD-lukijalla, RMS tehoksi luvattu 4x30 wattia (olisi tarkoitus pärjätä ilman vahvistinta toistaiseksi). Kajareiksi lantajatsarin 200w marine-kaiuttimet, ihan vaan kun halvalla sai ja olettaisin että vauhdissa jää joka tapauksessa ne pienimmät nyanssit kuulematta. Lisäksi tilasin 22" lanka-antennin, joka olisi tarkoitus piilottaa katteen sisään ja soittimelle roiskevedeltä suojaava kannen.
En ole koskaan aiemmin asennellut stereoita, joten himpan tuo asennus nyt arveluttaa. Tämänhetkinen ajtus olisi tuota Hemulin ohjetta muikaillen: "muistilanka" akulle sulakkeen kautta ja virta+maa accessory-liittimeen deutschilla, niin saan vääntää namikasta radion päälle/pois. Piuhat ajattelin vedellä tankkikonsolin alta ja jonnekin keulaputken tietämille vielä 3-johtoinen liitin, että saan katteen pois helposti.
Sitten kysymyksiä nimimerkillä lepakkohifisti:
-pitääkö johtojen kanssa huomioida jotain, esim mikä pinta-ala virtajohdoille? Entä kajareille?
-ajattelin koittaa vähän suojata soitinta katteen sisällä, mitä tuossa pitäisi huomioida? Voiko vetää jesarilla kortsun pintaan vai lämpiääkö soitin niin että pitäisi olla hengitystilaa?
-kaikissa katteissa ei näyttäisi olevat tukea soittimelle ja jengi on liimannut puupalikkaa kiinni katteeseen. Toiset vannoo epoksin nimeen ja toiset ovat mainostaneet käyttäneens sikaa kiinnittämiseen... Eli millä puun saa kiinni lasikuituun?
Sanoisin että tuo 30W RMS ei riitä alkuunkaan. Oma kokemus Road Kingiin tuosta aiemmin mainitsemastani erillisasennuksesta joissa 45W/kanava että ne kuuluu kunnolla vain kaupunkinopeuksissa. Lisäksi volumesäätö pitää olla sormen tavoitettavissa käsiä kahvoista irrottamatta ja vieläpä jarru ja kytkin pohjassa. Kaupungissa volumea on pystyttävä säätään nopeasti ja enenkaikkea hidastettaessa.
Lainaus käyttäjältä: jty - 04 tammikuu 14, 12:04:02
Sanoisin että tuo 30W RMS ei riitä alkuunkaan. Oma kokemus Road Kingiin tuosta aiemmin mainitsemastani erillisasennuksesta joissa 45W/kanava että ne kuuluu kunnolla vain kaupunkinopeuksissa. Lisäksi volumesäätö pitää olla sormen tavoitettavissa käsiä kahvoista irrottamatta ja vieläpä jarru ja kytkin pohjassa. Kaupungissa volumea on pystyttävä säätään nopeasti ja enenkaikkea hidastettaessa.
Taidan kuitenkin ensin kokeilla ilman vahvaria, mutta alan varautumaan vahvistimen hankintaan jos sitä tosiaan tarvitaan. En tiedä olisiko tuosta kokonaistehosta hyötyä kuuluvuuden kannalta, tossa rr:n setissä näyttäisi RMS olevan 64w, tällä suunnittelemallani setillä se olisi 120w. (Kaikki asiasta jotain tietävät saavat nyt nauraa, tämä on mulle tosiaan aivan usvaa ja kuljen lähinnä netistä luettujen viisauksien sekä mainosbrosyyrien viitoittamaan tietä... Loppui vaan tekeminen ja kinkyn musiikkikate tuntui sopivalta kevätprojektilta.)
Kaukosäädintä olen kyllä miettinyt aiemminkin, en ole varma saako tohon kenwoodin sellaista, mutta voisi katsella vielä.
Tuollahan niitä on valmiita paketteja kingiin, soittimet asennettu, ei tarvi kun virtajohto vetää ja kahvaan kiinnitettävä bluetooth kaukosäädin saatavissa mukaan.
http://tsukayu.com/QuickDetachableFairing.html (http://tsukayu.com/QuickDetachableFairing.html)
Sitten on tuo 3rd generation paketti, jossa on kajarit ja 2x350 W vahvistin valmiina. Sekä se kaukosäädin kahvaan. Tuohon voi laittaa soittimen tai käyttää puhelinta soittimena, kaukosäädin ohjaa myös sitä. Lisäksi mahtuu tavaraa lukollisen kopan taakse. Tabletin kun tunkee tuonne, niin voi vaikka telkkariohjelmia katella ja luukuttaa ääni koko pitäjälle.
http://tsukayu.com/QuickDetachable3rd6x9Fairing.html (http://tsukayu.com/QuickDetachable3rd6x9Fairing.html)
Näille on myös sweduissa maahantuoja. Blocketissa välillä mainos.
Ihmettelinkin miks myit ms -katteen pois.
Itse asiassa noita tsukayuja on kyllä tullut vilkuiltua, mutta ajattelin (ainakin yrittää) kasata paketin itse... Siinä juuri sopivasti projektia tähän keväälle eikä haittaa ajoa vaikkei ensi kesäksi valmistuisikaan :D Suurin bonus on jos opin siinä samalla jotain johtotehtävistä, niihin en juurikaan ole aiemmin joutunut.
Mistä hommaat sen tyhjän katteen?
eGaystä löytyy tyhjää katetta useammassa hintaluokassa. Rahdin osuus tietty tulee aika messeväksi mutta ei voi mitään.
Osaisko joku sanoa noiden johtojen paksuuksista, kajareille voi varmaankin vetää mitä hyllystä sattuu löytymään, mutta mites noi virtajohdot?
Entä tuo puun kiinnittäminen lasikuituun, ilmeisesti sika saattaisi pysyä paremmin, mutta mikä sika se sitten olisi? Todennäköisesti hommaan tuollaisen hinnat alkaen -mallin katteen eli luultavasti edessä on tällainen homma:
(http://i1328.photobucket.com/albums/w522/car9cop/FAMILYPC/Fairing%20Install/DSC01158_zpsf2c2c7a7.jpg)
Sika 221, Sika 291, KiiltoFix clear, Scudal fix all high tack, Casco Marin & Teknik, PPFix on kaikki ainakin tuollaisessa käytössä hyvin toimivia.
Lainaus käyttäjältä: ss - 05 tammikuu 14, 11:13:46
Osaisko joku sanoa noiden johtojen paksuuksista, kajareille voi varmaankin vetää mitä hyllystä sattuu löytymään, mutta mites noi virtajohdot?
Jos vehje tuottaa 120w maksimissaan keskiarvotehoa niin kulutuson suunnilleen saman verran kun lyhyet ja pitkät valot yhtä aikaa päällä tai huukan enemmän. Johdot siis vähintään samanlaiset kuin lampuille. Tehot otettava oman 15 amppeerin sulakken läpi ja releellä ohjaus kuten tuolla aiemmin sanottiin eli joko suoraan akunkengältä ja sulake väliin tai accessoryliittimeltä. Ite varautuisin ehkä lisävahvistimen asennukseen vetämällä samalla viereen pari pykälää jykevämmän piuhan jonka sitten vois kytkee myöhemmin suoraan akulta isolla sulakkeellta ja virittelisn sillekin jo releen valmiiksi ja katsoisin paikan niin ei tarvi sit taas purkaa atomeiks jos vahvaria halajaa.
Tuo piuhan ja sulakkeiten kokohan menee niin että katsotaan vahvistimen teho ja jaetaan 12:lla nii saadaan amppeerit, siihen joku puolet lisää varmuuskerrointa ja sulake sen mukaan. Virtajohdon halkaisijan pinta-alan koko sit amppeerilukuun verrannollinen.
Eli jos vahvistin on 2x200w niin se ottaa virtaa maksimtehoilla huudatettuna ainakin 34 amppeeria joten sulake 50A ja about tuplasti paksumpaa johtoa kuin valoille. Sitten on tietysti muistettava ettei se laturi pysty tuotamaan tarpeksi tehoa jos täysillä jatkuvasti huudattaa niin että akun saa sillain nopeesti tyhjäks.
http://www.adita.fi/laskuri.asp (http://www.adita.fi/laskuri.asp)
tossa tommonen kaapelin paksuus laskuri
Ok, kiitokset. Johdoksi siis riittänee 1,5 mm2, taidan vetäistä samalla piuhalla sitten myös kajarit.
Pitääpä suunnata sitten kaupoille haalimaan kytkentätarvikkeita ja sikaa.
Terve. Mitenkäs saitte hitit toimimaan? Koska mulla ois hakusessa soitin,Sony tai vastaava 95 vm Electraan. Onko jotain tyyppi/malli tietoja mikä toimii,mulla on siellä biketronic bt 1006 adapteri valmiina.