Muutoskatsastuksessa mittasivat liian korkeat häkäarvot (ylittyivät puolella hyväksymisrajasta).
Dynaan asennettu suutinsarja (alkuperäinen kaasari) ja vapaa hengittävä suodatin.
Voiko näitä säätöjä suorittaa itse esim. onko saatavana edullisia lamda-mittareita.
Saisiko kohdalleen neulan korkeutta säätämällä?
Muita vinkkejä?
Nyt ensinnä kiinnostaa missä mittasivat ja millä laitteilla? Ja miksi?
Minkä vuotinen peli on kyseessä?
-03 taisi tulla viimeinen TC kaasuttimella.
Saksassa nimittäin mitattiin katsastuksessa myös ko. arvoja, mutta eihän niissä ollut mitään järkeä, kun mittalaiteet olivat autoihin suunnitellut, eikä ne siten toimineet mitenkään luotettavasti moottoripyörille. Etenkään useampipakoputkisille.
CV:n säätöohjeet: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=445.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=445.0)
Kyllähän lambda anturit auttavat säätöä suuresti.
Kaikilla katsatus asemilla mitataan muutoskatsastuksen yhteydessä nykyään pakoputkiston päästöt (määräys tullut kuulemma n. vuosi sitten), kun pakoputkisto ei ole e-hyväksytty eikä alkuperäinen.
Dyna vm. 2000 ja tuotu käytettynä USA:sta.
On se määräys ollut voimassa aina - tai siis niin että 1.1.2010 on noiden vanhempien (käytännössä alle 2003) muutoskatsastuksessa päästöt VOIDAAN mitata konttorilla. Ennenhän vaadittiin täysi direktiivin mukainen päästömittaus. Käytännössä harva konttori viitsii prätkiä muutoskatsastuksen yhteydessä mittailla.
Millä kierroksilla mittaus tehtiin? Pykälien mukaan jos mennään niin kierroksethan on niin alhaiset että ei taida juuri muut kuin tyhjäkäynnin seosruuvi ja välialueen suutin vaikuttaa kaasarin päässä.
Kierrokset mittauksessa 1/3 maksimista (n. 1800 rpm).
Putki 2-1.
Mittaus tulokset:
- lambda -> 1.018 -> ok
- CO -> 6.92 -> ei ok
- HC -> 167 -> ei ok
Mittaus tehtiin samalla laitteistolla, jolla mitataan myös autojen päästöt.
Millä kierrosluku todennettiin? Toivottavasti käytössä oli luotettava mittari, korvakuulolta tulee aina tonnin verran liikaa.
Samoilla romppeilla mittasivat kun autotkin.
Käytin Dynaa pajalla ja mittasivat lamdamittarillaan arvon 0.9.
Mekaanikko sanoi, että ei uskalla laihemalle säädellä.
Kokemuksia kilpa-autoilun parista.. sielläkin tahtoo olla päästöongelmia. Nämä on poppakonsteja joilla pääset testin yli, mutta muista palauttaa oikeisiin säätöihin -muuten käräytät koko masiinan. EI ole kokeiltu pyörään, joten olet omillasi. Joskin luulen että samat fysiikan lait toimivat tässäkin.
a. Tyhjäkäynti suuremmalle. Nopeampi tyhjäkäynti polttaa tavaran puhtaammin.
b. Huohotinletkut pois ilmanputsarista. Tämä on tietty kiellettyä, joten tee muutos niin ettei sitä huomaa yhdellä vilkaisulla.
c. Jos tarpeen, sytkät reilusti myöhälle. Silloin tavara palaa vielä pakosarjassa. Välittömästi katsastuksen jälkeen sytkät kohdalleen. ÄLÄ AJA, KUN SYTYTYS ON MYÖHÄLLÄ ettet polta pakoventtiilejä.
d. Viina palaa puhtaammin kuin bensa. Pistä reilusti tenua lähes tyhjään tankkiin ja tankkaa välittömästi testin jälkeen mahdollisimman tenutonta bensaa.
e. Ilmanputsarin sisukset pois jos et saa muuten seosta laihalle, varo kuitenkin polttamasta konettasi.
Edit: taitaa olla aika hankala muuttaa sytytyshetkeä näissä, joten em. kohta vähän hankalahko.
Kolmannes RE85:tta jailmanputsari pois oli kaverin lääke ko vaivaan ja lääkitsi vaivan katasatusmiestä tyydyttävästi. Kyseessä oli tosin tyttöpyörä, eli kaverin tyttären sporty.