Jokohan sitä uskaltais pitkästä aikaa aloittaa uuden projektialbumin ;)...
Aloitetaanpa tällä kertaa pienimuotoisella valehtelijoiden klubilla. Tehtävänä on tunnistaa oheisen osan käyttötarkoitus - vasta kun se on selvillä alkaa varsinainen projektin esittely. Ja ne kenelle olen tästä kertonut, eivät luonnollisesti saa osallistua ;D
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/p20121213-211213.jpg)
Sportin koneen takakiinnike?
::)
Jigi palikka takakiinnikkeelle?
palikan tarkotus on ilmiselvästi kiusata..tällähetkellä
Palikan ulkoasun perusteella sanoisin jotta laturin korvake, mutta kun kyseessä ei ole auto tai veneen sisäkone vaan prätkä(ilmeisesti) niin enpäs sano.
Saako yrittää jos on kuulopuheiden varassa...? :)
Nooohhh... Ootellaan vielä muutama sivu jos tarkka vastaus tulisi ilman lisävihjeitä ;D.
No höh,,
Jätkä rakentaa tietysti ilmastoitua "kopteria" kompuran jalka , ja kiinni tulee puhallin eaton...? ::)
Noh kokeillaan selvännäkökykyä. ;D 4-nokkainen urheilumoottori + kumiripusteinen BT-runko, moottorin takakiinnike.
Lainaus käyttäjältä: JuhaP - 21 joulukuu 12, 16:40:08
Noh kokeillaan selvännäkökykyä. ;D 4-nokkainen urheilumoottori + kumiripusteinen BT-runko, moottorin takakiinnike.
Ei välttämäti huono arvaus, vai oliko edes arvaus?
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 21 joulukuu 12, 16:43:37
Lainaus käyttäjältä: JuhaP - 21 joulukuu 12, 16:40:08
Noh kokeillaan selvännäkökykyä. ;D 4-nokkainen urheilumoottori + kumiripusteinen BT-runko, moottorin takakiinnike.
Ei välttämäti huono arvaus, vai oliko edes arvaus?
Oli se arvaus tai lähinnä 1+1. Jossain aikaisemmassa Hemulin postaamassa kuvassa näkyi FXR-projekti taustalla ja kun ukko on sportster-fanaatikko niin siitä voinee jotain päätellä.
No Juhahan sen keksi ;D. Eli kyseessähän on adapteri jolla Sportsterin moottori liitetään FXR/FLT-runkoon.
Nyt kun kissa on pois pussista niin lupaan viikonlopun aikana postata kuvia itse projektista.
Eli kaikkihan lähti siitä että piti keksiä sijoituspaikka vuosia nurkissa lojuneelle S&S sportsterimoottorille. Tästä motista riittää sitten tarinaa vielä pitkäksi aikaa, mm. siitä miten 100cid moottori kutistui yhdessä yössä 89 kuutiotuumaiseksi ;). Mutta palataan siihen myöhemmin.
FXR on aina ollut yksi meikäläisen lempparipyöristä kun puhutaan hyvästä ajettavuudesta. Kun sain tietää että Chopper Guys niminen firma Californiassa tekee moottorinkiinnikkeitä joilla sportin koneen saa suoraan FXR:n runkoon oli ratkaisu helppo. Säästyy paljon vaivaa kun ei kaikkea tarvitse mitoittaa tyhjän päälle.
Ihan ensimmäiseksi oli tarkoitus ostaa kaverilta 1982 FXR ja myydä sen tekniikka eteenpäin. Sitten kuitenkin sattui onni onnettomuudessa ja erään täälläkin vaikuttavan rakentelijapersoonan kesällä eteenpäin myymä FXR joutui onnettomuuteen ja päätyi aikoinaan AVK:n kautta Pirkanmaalle - tekniikka pyörästä oli jo myyty joten loppuraato ilman vaurioitunutta keulaa päätyi meikäläisen talliin.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1211061.jpg)
Tässä vaiheessa projektin suuntaviivat hakivat vielä muotoaan, paikalleen sovitettiin mm. Electran laukkuja (nää olis myytävänä (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=6476.0), wink-wink ;) ).
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1211063.jpg)
Suunnittelinpa jopa uudistetun Corbin Warbird (http://www.corbin.com/harley/fxr/warbird.shtml#) katesarjan hankkimista mutta hankala jälleenmyyjäpolitiikka pisti onneksi kapuloita rattaisiin.
No niin, nyt aletaan olla asian ytimessä, erittäin mielenkiintoiselta projektilta vaikuttaa. Arvelinkin ettei sinne mitään 883 pikkulohkoa ole tulossa. Se että tuo adapteri on ihan sarjatuotanto-osaa, tuli ainakin meikäläiselle yllätyksenä, en ole nimittäin nähnyt aikaisemmin kuin yhden FXR:n sportsterin moottorilla ja sekin oli susiruma 90-luvun tyyliin tehty jenkkiläinen kötöstys, värinä "traffic cone orange".
FXR on Suomessa valitettavan aliarvostettu pyörä, todennäköisesti "ruman" rungon takia.
Lainaus käyttäjältä: JuhaP - 22 joulukuu 12, 16:28:39...Se että tuo adapteri on ihan sarjatuotanto-osaa, tuli ainakin meikäläiselle yllätyksenä, en ole nimittäin nähnyt aikaisemmin kuin yhden FXR:n sportsterin moottorilla ja sekin oli susiruma 90-luvun tyyliin tehty jenkkiläinen kötöstys, värinä "traffic cone orange"...
Taitaa olla se sama jonka kuva pullahtaa aina esiin kun etsii hakusanoilla "Sportster FXR". Siinä on Chopper Guysin koko runko swingeineen. Sarjatuotanto on ehkä vähän turhan raflaava sana kuvaamaan tuon firman toimintaa. Tai ainakin viime aikojen kehitystä. Hommahan meni niin että löysin Chopper Guysin netistä kun etsin XL->FXR risteytyksestä juttua. Kaikki aina viittasivat heidän tekemiinsä runkoihin ja moottorinkiinnikkeisiin. Siinä vaiheessa firman nettisivutkin oli vielä pystyssä mutta jossain vaiheessa viime kesänä nekin menivät kiinni.
Homma kuitenkin jäi vaivaamaan ja niinpä kyselin paikallisilta tutuilta josko joku heistä tuntisi ko. firman. Yksi kavereistani, Jeff nimeltään, sitten sanoikin että hän on takavuosina tehnyt heidän kanssaan yhteistyötä - pyöränrakentamisen lisäksi heillä kun oli sormensa pelissä ihan tavallisissa metallipajahommissa. Hän lupasikin ottaa yhteyttä firmaan ja kysellä kiinnikkeitä. Homma ei osoittautunutkaan ihan läpihuutojutuksi, erinäisten käänteiden jälkeen CG:n oli ollut pakko lopettaa pyörien rakentelu toistaiseksi ja kaikki osat ja työkalut oli varastoitu firman vieressä sijaitsevaan halliin. Sieltä sitten luvattiin käydä etsimässä jos noita kiinnikkeitä löytyisi. Lopulta Jeff kyllästyi ja sanoi että hän menee käymään paikan päällä, välimatkaa kun ei ollut kuin puolisen tuntia. Tässä kohtaa juoni tihenee...
Eräänä kauniina Californialaisena aamuna Jeff lähtikin ajelemaan kohti Chopper Guysin liiketilaa, päästyään paikalle hän huomasi että näyteikkunat oli kaikki teipattu umpeen ja ovella oli vahti tarkastamassa kaikki sisääntulijat. Tässä vaiheessa Jeff tajusi mistä oli kyse - Californiassa laillistettiin kannabis lääkinnällisessä käytössä ja sitä tarvitsevat saavat lääkäriltä kortin joka oikeuttaa heidän ostamaan, kasvattamaan ja myymään cannabis sativa -kasvista saatavia hyödykkeitä. Korttibisnes on sitten poikinut erinäisiä kauppapaikkoja joissa ostetaan ja myydään möyhöä. Chopper Guyskin oli haistanut markkinaraon ja siirtänyt painopisteen pyöränrakentamisesta luontaistuotekauppaan ja firman ovella oleva vartija sitten tarkasti jokaiselta sisääntulevalta edellä mainitun lääkärin myöntämän kortin. Ja kauppa kuulemma kävi - sinä aikana minkä Jeff siellä vietti ovi pysyi tuskin viittä minuuttia kerrallaan kiinni.
No, takakiinnike saatiin lopulta hoidettua - etummainen jäi sinne kun sitä ei koskaan "löytynyt" ;D. Loppupelissä ehkä hyvä niin, sitä tuskin olisi voinut edes käyttää tässä sovelluksessa.
Tuosta FXR:n rungon rumuudesta olen kuullut ennenkin enkä ymmärrä sitä - johtuuko se kenties siitä että siinä on jonkin verran samaa näköä kuin saman ikäisten japsipyörien rungoissa? Omasta mielestäni se on yksi sulavalinjaisimpia H-D:n runkoja mutta nää on taas makuasioita. Mua ei haittaa yhtään että FXR:iä väheksytään - pysyypähän aihioiden hinnat kurissa.
Ketjun aloituskuvassa näkyvä moottorin takakiinnike oli rujosta ulkonäöstään huolimatta varsin hyvin mitoitettu kapistus, sovitus takahaarukkaan oli varsin tiukka ja moottorin kiinnitysreiät kohdallaan. Ainoa mikä itseä vaivasi oli moottorin asema rungossa sivusuunnassa. Jos kukaan on koskaan ihmetellyt miten Buellissa on vakiona 180 mm leveä takarengas ilman offset-rattaita niin homman juoni on juuri moottorin sijainnissa. Vakio Sportsterissa kun moottori on kampuran keskilinjaan nähden mitattuna noin 20 mm sivussa ensiövedon puolelle - Buellissa taas aika tarkkaan keskellä. Tämä on helppo todeta sportissa kun vertaa lohkojen keskisaumaa runkoputkiin - samassa kohtaa kulkee kampuran keskilinja.
Chopper Guysin takakiinnike oli tietysti mitoitettu Sportsterin vakiosijainnin mukaan ja vaikka tämän pyörän takarenkaaksi on tulossa "vain" 150 kumi vakiovanteella niin halusin siirtää moottoria keskemmälle. Miksi? No siksi että Sportsterin kone on huomattavasti kapeampi kuin bigtwinin vastaava moottori/enska/laatikko -paketti - tästä seuraa että jalkatapit pystyy tuomaan huomattavasti enemmän sisäänpäin mahdollistaen paremmat kallistusvarat. Mutta alkuperäisessä asemassaan ensiöveto tulee niin paljon ulospäin että sen puolen tappia ei ollut juuri varaa siirtää.
Tuossa moottori vielä alkuperäisellä paikallaan ja FXR:n orkkistapit kiinnikkeineen.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/p20121219-185226.jpg)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/p20121219-200413.jpg)
Ei muuta kuin suurella vaivalla hankittu takakiinnike kiinni jyrsimeen ja lastu lentämään :). Ihan edellä mainittua kahtakymmentä milliä en viitsinyt tuosta höylätä ettei tule ahdasta vetopuolen kanssa mutta kyllä 15 mm jo tuntuu.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1212222.jpg)
Toiselle puolelle sorvattiin vastaavan paksuinen holkki jota varten kiinnikkeeseen jyrsittiin upotus napakan sovituksen takaamiseksi.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1212223.jpg)
Takakiinnikkeen muokkauksen onnistuttua piti ruveta miettimään eteen sopivia tukia. Chopper Guysillä on tähänkin valmis palikka mutta sitä ei tosiaan löytynyt sovitussa aikataulussa - asia joka ei suuremmin jäänyt harmittamaan siinä vaiheessa kun nostin tulevan moottorin kokonaisena runkoon noiden sovituslohkojen sijaan. Puoli tuumaa pidemmällä iskulla olevan koneen korkeus ei sallinut sen asentamista täysin suoraan vaan se piti jättää aavistuksen etukenoon, muuten olisi takapytyn venakoppa napannut kiinni runkoon.
Tuossa valmis takakiinnike ja aihiot mistä lähdettiin tekemään etummaista. Pätkä kymppimillin latakkaa ja orkkis koneenkiinnityslevyt.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1212221.jpg)
Ensimmäiseksi moottori passattiin sopivalle korkeudelle runkoon, sitten sivulevyt kiinni lohkoihin ja latakka siihen väliin ja pultti FXR:n kumiripustuksesta läpi. Sitten vaan muutamalla heftillä latakka kiinni sivulevyihin ja voidaankin huomata että eihän kokonaisuus mahdu irtoamaan koneen ja rungon välistä ;D. Lopulta siitäkin selvittiin pelkästään irrottamalla takakiinnike ::).
Noi orkkislevyt on jotain alle viiden millin kamaa joten niitä ei voi ihan yksinään jättää kantamaan koko koneen painoa. Tallin metallivarastosta löytyi sopivaa kulmarautaa josta sai tehtyä hyvän vahvikkeen. Kuvassa valmis etukiinnike - huomaa varsin linjakkaiksi sheivatut sivulevyt.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1212271.jpg)
Tässä näkyy hyvin kiinnikkeen alle lisätty kulmarauta. Ruma on luja mutta pitikö siitä tulla nyt ihan NOIN kestävä ;).
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1212272.jpg)
Ja sitten vielä kone kiinni runkoon. Nyt mahtui etukiinnikkeenkin pujottamaan koneen ja rungon välistä paikoilleen.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1212273.jpg)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1212274.jpg)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1212275.jpg)
Olis vähän kiire saada runkohommat valmiiksi että ehtii pistää koko härvelin pulverimaalaukseen.
Myöskin FXR suharina tätä tullaan seuraamaan silmä kovana. Kovin helpon näköisesti näyttää tekniikkapakettikin runkoon asettuvan, taitaa tosin olla tekijämiehestä kiinni. Onko arviota paljonko laitos kevenee kun BT tekniikka vaihtuu sportin koneeseen? Keuliiko ens kesänä? :D:D
Vähän veikkaan että ei keuli ;)...
Kävi nimittäin niin, että kun projekti oli kannettu kotitalliin niin onnekkaiden sattumien ja hyvien ystävien myötävaikutuksella sain hommattua täydellisen FXRD:n kate- ja laukkusarjan. Kate pultataan suoraan runkoon ja voin kertoa että painoa on sen verran että etupyörä tulee pysymään tiukasti maankamaralla ;D.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1212305.jpg)
Kuten kuvasta näkyy niin jenkeistä tullut ässäsportti luovutti tuplalevyllisen säätökeulansa tähän projektiin. Olisin muuten käyttänyt Buellin upsidedownkeulaa joka sittemmin asennettiin ässään mutta se ei vaan yksinkertaisesti mahtunut tuonne katteen sisään.
Kate on muutenkin varsin ahdas, ohjaustangollekaan ei jää paljon vaihtoehtoja. Sen pitää olla kapean lisäksi varsin korkea että se mahtuu kääntymään. Kun vielä ässäsportin keulan säätöpalikat nousee varsin korkealle t-kappaleiden yläpuolelle niin kaikki apehangeritkin on poissuljettuja vaihtoehtoja. Jäljelle ei jää oikeastaan kuin suuren yleisön "Sons of Anarchy" -mallina tuntema tankomalli ;D. Siispä sanoista tekoihin...
Ensin 28 mm hydrauliputkea josta porattiin läpi 25 mm reikäsahalla että saatiin stongalle sopiva liitos. Laikalla loppukatkaisu. Tuollainen reikäsaha vippaa aina sen verran että 25 mm terä tekee snadisti isomman reiän, tuumainen stongaputki mahtuu hyvin siihen.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/p20121228-183436.jpg)
Sitten putken alapäihin sorvattiin olakkeelliset holkit joihin 1/2" UNC kierre.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/p20121228-203659.jpg)
Ennen hitsausta jyrsin stongaan ja raiseriputkiin 12 mm kolot johdotuksia varten. Tuli vielä porattua reiät alapään holkkien tulppahitsausta varten - ehkä vähän varmuuden maksimointia mutta eipä noista mitään haittaakaan ole.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1212291.jpg)
Ja muutaman saumanvedon jälkeen...
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1212292.jpg)
Yksityiskohtia...
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1212294.jpg)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1212293.jpg)
En ole itsekään ihan varma kuinka hienot noi nyt on, mutta ajoasennosta tulee todella rento kun kädet on aavistuksen olkapäiden alapuolella.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1212297.jpg)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1212299.jpg)
Tässä vielä näkymä kuskin silmien korkeudelta, mittarit näkyy ihan asiallisesti ja rammariakin mahtuu käyttämään :D.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1212298.jpg)
Hyvältähän tuo näyttää noillakin katteilla! Ei kaikissa tarvi olla Sportin tankki, 21" ja 16" renkaat, jäykkäperä ja solo penkki.
Venttiilikopatkin mielenkiintoisen näköiset.
Viikonloppuna oli vuorossa jalkatappien kiinnikkeet. Olishan noita FXR:n orkkiksiakin voinu käyttää mutta ne tuo tapit tarpeettoman ulos kun sportin kone mahdollistaa niiden reilun kaventamisen. Tulee lisää kanttivaroja nääs. Ei muuta kuin katsotaan mitä kaikkea lattaraudasta saakaan aikaan ;D. Latakan lisäksi käytettiin V-Twin Mfg:n katalogista löytyneitä Shovelheadin matkustajan tapin kiinnikkeitä ja spooritappeja joiden avulla ajoasentoa pystyy hienosäätämään varsin tarkkaan.
Ensin enskan puoli - tuossa vertailun vuoksi alkuperäinen edessä.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1301134.jpg)
Ja sama toiselta puolelta. Kuutisentoista milliä tota latakkaa piti tuoda ulospäin että se klaaraa enskakopan.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1301135.jpg)
Enskan puoli asennettuna. Sovitusvaiheessa käytössä vakio sportin enskakoppa - valmiissa versiossa kytkinvaijerin paikka muuttuu yläviistoon niin tapit ei ole sen tiellä.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1301137.jpg)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1301136.jpg)
Sitten oikea puoli, sen lisäksi että tappeja on tuotu sisäänpäin niin niitä on myös siirretty 28 mm eteen. Tuo kalikka vaatii vielä pientä viimeistelyä vaikka se ei näkyviin jääkään. Taas orkkis vieressä mallina.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1301133.jpg)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1301131.jpg)
Ja asennettuna. Päätin käyttää sportsterin jarrupoljinta koska FXR:n kampi on niin järkyttävän kokoinen. Pitää vähän avartaa sekä tapin kiinnikettä että poljinta että saadaan vielä liikeradat kohdalleen.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1301139.jpg)
Pikainen ajoasennon testaus vaikuttaa lupaavalta. Jalat ja kädet on varsin rentoina ja alaselkä tuettu hyvin muotoillun satulan ansiosta.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/13011312.jpg)
Hieman iloisempaa ilmettä, jos saan pyytää....jätkä mököttää... >:(
Motskarista tulee kyllä....erilainen.. ;)
Hyvä idea käyttää Shovelin säädettäviä puristusliitos tappeja. Joku vähemmän kanttaileva voi noita kääntämällä laskea tappeja aika reilusti alemmas. Vai osuuko oikea tappi käännettäessä jarruvipuun?
Jos nyt jostain kumman syystä haluaisi rajoittaa kanttivaroja niin voihan tohon laittaa sen FXR:n oman jarrupolkimen - siinä on mittaa tarpeeksi että tota tapinkiinnikettä voi pyörittää mielin määrin. Mutta omalle kropalle toi korkeus passaa hyvin. Mulla oli aikoinaan FXR vakiotapeilla ja ne oli aina asvaltissa kun vähänkään urheilullisemmin ajoi ;).
Jannu - sori, se on mun naama ;D
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/247915_435537463148663_1987697186_n.jpg)
Ehhehhehheheee, ku kaks marjaa ;D ;D ;D
kyllä siinä jollai puritaanisella iso-twini laukkupyörä-miehellä menee vatta kuralle, ku tommosen näkee kiihyttävän ohitte ;D
95% puritanistisistä big twin miehistä ei edes tajua mikä tuo on ennenkun se niille kerrotaan ja kuin salamaniskusta pyörä muuttuu hät täysin kelvottomaksi....ollen tietysti hetkeä ennen cool :D
Älkääs ny, mä veikkaan että kukaan ei edes kiinnitä huomiota tohon kun se näyttää ihan joltain 80-luvun jaappaninpyörältä mihin on ympätty Windjammerin varttikate ja Krauserin laukut ;D
aijai, aatella ku tolla kajauttaa kesällä semmoi kirkkaansininen kasari-mallin ajopuku päällä jonkii seon paarin pihaan ja stereot tykittää ihaa täysillä modern talkingia nii siinä rouvilta alakaa reiden sisäpinnat höyryymään.
hemulin lemmenlaiva ;D
Kasari tulee mullekin mieleen. Silloin oli paljon tuon tyyppistä muotoilua mutta rumempaa.
Ryhtipyörä joka tapauksessa.
Liitteenä Guzzin silloinen ryhtipyörä jossa silmäni ei kyllä lepää vieläkään. Väittivät että muoto johtuu tuulitunnelisuunnittelusta.
LainaaVäittivät että muoto johtuu tuulitunnelisuunnittelusta.
Taisivat optimoida myötätuuli ominaisuuksia :D
Jos mulla oois omassa pyörässä vastaavat katteet niin ois kyllä suu enemmän hevosenkengällä. ;D Eli ovat mielestäni kaikessa kasihenkisyydessäänkin helvetin hienot, ja sen perustella mitä olen muilta foorumeilta lukenut, myös erittäin toimivat katteet.
Ja stonga on just oikeenlainen, itellä suht´vastaavilla mitoilla paitsi irtonaisilla raisereilla, ei pääse kädet kyllä nukahtamaan pitemmilläkään siirtymillä.
siistiä pukkaa, erityisesti pidän epäortodoksisesta baggeristongasta ::)
Mieluusti seuraan projektia,
Kimmo
Joskus pienet jutut tekee paljon pyörän ulkonäölle. Esimerkiksi etulokari - en ole ikinä ymmärtänyt minkä takia tehtaan on pitänyt asentaa ne niin korkealle että oravat mahtuu juoksemaan välistä. Vaikka luonnonystävä olenkin.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1301151.jpg)
Ei muuta kuin toinen setti reikiä 21 mm edellisten yläpuolelle.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1301152.jpg)
Ja vanhat suitsait pois rälläkällä.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1301153.jpg)
Huomattavasti parempi.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1301154.jpg)
Ja vielä lopuksi vertailukuva. Edelleen tuolla on rakoa niin että ei ihan pienet kivet jää jumiin, äkkipäätään sanoisin joku 15 mm.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1301155.jpg)
Etulokarin kärki on minusta ruma ja siihen mestari Hemuli keksii varmaan parannuksen...?
Harvemmimpa sitä tuosta kuvakulmasta tiiraillaan. Tai silloin kun tiiraillaan niin ollaan jo siinä kunnossa ettei sillä juuri ole väliä ;D. Eiköhän toi lokari saa olla ihan noin.
Toi kuva missä "sekoitelinjainen soffa" on miehitettynä, antaa viitteen että ajoasento olis varsin vastaava ku mikä mun pianotehtaan sohvassa oli, lienee sit uskottava matkasohva-asento. Mun mielest on hieman sääli et toi poikkeava tekniikkaratkaisu piiloutuu noihi katteisiin turhankin tehokkaasti tässä säikeen projektiossa, monelt menee tyystin ohi et kuinka erikoinen konstruktio onkaan kyseessä.
(http://i959.photobucket.com/albums/ae72/masar666/Venture002.jpg)
Muo ei kyl homosoffat sinällään juuri puhuta, merkistä riippumati, tuo Venture kokeilu riitti siit lajista.
HD:n krossilokari ilmeisesti tehtaan säästö että 21" ja 19" mahtuu saman loksun/osanumeron alle.
Joskus tein saman tempun johonkin mopoon, silloin lokarin sisältä piti myös muokata tuota Hemulin lyhentämää kiinnitysrautaa. Kiinnitysrauta ei ollut muotoiltu lokarin sisäpintaa mukaillen, joka aiheutti sen että lyhentämisen jälkeen lokarin ja renkaan välissä oli reilu 10 milliä, mutta lokarin kiinnitysraudan ja renkaan välissä ollut kuin muutamisen milliä.
..BSAssa häiritsi silmääni sama asia. Pudotin samalla lailla; alemmat lyhyemmät kiinnitysraudat sai kätevästi tehtyä kromatusta kuparisesta vesijohtoputkesta. Vähän meltoahan tuo kupariputki on mutta hyvin tuossa paikassa kestää.
Joskus vituttaa kun luonto ei anna periksi tehdä asiota "sinne päin" vaan pitää tuhlata tuntitolkulla aikaa juttuihin mitkä ei ees jää näkyviin. Tuon FXRD:n katteen mukana tuli täydellinen mittaristo vaijerivetoisella nopeusmittarilla ja samaa sarjaa olevalla rundarilla. Hyllyssä sattui olemaan vastaava paketti 2000-luvun sportista ja jotenkin noi modernimmat mittarit on vaan siistimmän näköisiä. Swappi on sinänsä helppo että kuoret on saman kokoisia, ainoa ongelma tuli kiinnityksessä - uusien mittarien kehyskuppi toimii samalla niiden kiinnittimenä eikä sellainen mahtunut tähän sovellukseen.
Helpoin tapahan olisi ollut vetää reikänauhaa mittareiden yli ja itseporautuvilla kiinni ;D. No, jotain vähän fiinimpää ehkä... Romuläjästä löytyi pätkä alumiinia, ajattelin ensin että ihan vaan siistin noi reunat ja poraan muutaman reiän...
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1301231.jpg)
No, yksi asia johti toiseen ja lopulta käsissä oli "hiukan" muotoillun alsalatakan lisäksi rosteriakselista sorvatut holkinpätkät.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1301232.jpg)
Holkit makaa mittarin taustapanelia vasten ja alumiinilatta ruuvataan mittarien takana oleviin alkuperäisiin kiinnitysreikiin. Bonuksena mittarit eivät myöskään lähde pyörimään kun ne on toisissaan kiinni.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1301234.jpg)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1301235.jpg)
Ihan siistihän tuosta tuli, sorvasin samalla alumiininappulan peittämään alkuperäisen trippimittarin nollausnappulan reiän. Uuden mittarin sähköinen käyttönamikka tulee kiinni tankkipaneliin josta sitä on helpompi käyttää.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1301236.jpg)
Valmista tuotosta tarkastellessa ja tuota perfektionismia kirotessa kerhokaveri sen hyvin sanoi - nyt kun teit sen noin hyvin niin kukaan ei huomaa, jos olisit oikaissut niin kaikki olis huomannut kun mittarit ei olis kauaa pysyneet noin siististi kiinni :).
mihinkäs tuossa mittaristossa tulee tuo vilkkujen merkkivalo?
Näkyy vähän huonosti tossa kuvassa mutta siellä ne on lipan varjossa mittareiden välissä.
asia kunnossa
Ehdin jo riemuitsemaan että nyt on vähän tilaa tallissa kun lähetin FXR:n osat pulverimaalaukseen, sillä aikaa voi tehdä muita projekteja valmiimmaksi. Oli niin paljon pikkunippeliä siinä läjässä että oli pakko ottaa kuva josta voi sitten tarkastaa että kaikki tulee myös takaisin.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1302102.jpg)
Mutta ilo olikin ennenaikaista, ei tainnut mennä viikkoakaan niin tuli ilmoitus että kamat olis valmiit. Hatunnoston arvoinen suoritus Kellokosken pajalta. Eihän siinä muuta kuin osat kyytiin ja kotitalliin - onneks toi ässäsportti on enää paria sähköjuttua vaille valmis niin sen pystyi ottamaan alas pöydältä. Tää on aina hieno hetki kun pöytä on täynnä vastamaalattua osaa :D.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1303041.jpg)
Välissä oli pakko käydä laittamassa nappuloille päivällistä mutta sen jälkeen saman tien takaisin talliin - ensimmäinen tunti vierähtikin suojauksia purkaessa, olin kiertänyt jokaiseen kierteytettyyn reikään sopivan pultin niin ei tarvitse kierretappien kanssa kaivella pulverimaalia pois. Vuosien saatossa on tullut maalautettua useampikin runko, niinpä olenkin aina säästänyt nämä maalatut pultit ja niitä on melkoinen läjä. Ei tarvitse joka kerta uusia laittaa. Rupee vaan kannat olemaan niin paksun maalin peitossa että ei saa enää kuin kikkapihdeillä kiinni :D. Mutta päästiinhän sitä viimein kasaushommiin - tää vaihe projektissa on aina hieno kun voi vetää ruuvit lukitteen kanssa oikeaan momenttiin tietäen että niitä ei enää tarvitse ottaa irti.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1303042.jpg)
Tänään jatkuu, saas nähdä saisko jo koneenkin nostettua runkoon.
kuinkahan pahasti tulee "kostautumaan" lause..kun voi vetää ruuvit lukitteen kanssa oikeaan momentiin tietäen että niitä ei enää tarvitse ottaa irti :) omassa buell:li projektissa kyä väännettiin ja käännettiin paljon ennen ja jälkeen lukitteen,no kokemushan on tietysti tässäkin lajissa valttia..mulla sitä ei juurikaan ollu :D
Homma etenee, kone rungossa ja erinäisiä komponentteja ripustettu ympärille...
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1303052.jpg)
Viikonloppuna tuli tehtyä muutakin kuin tuijoteltua tuopinpohjaa ;)...
Perjantaina aloiteltiin johtotehtävissä...
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1303081.jpg)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1303082.jpg)
Ja lauantaina vedettiin homma nippuun - vielä tarvii muutaman liittimen ja katteen johdotus on vielä tekemättä. Terapeuttista hommaa tehdä koko johtosarja tyhjästä, vaihtelua metalli- ja moottorihommiin.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1303104.jpg)
Katteeseen ruuvattiin peilit H-D Street Glidesta...
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1303101.jpg)
Ja pyörän sininen väri korvattiin aina tyylikkäällä mattamustalla ;D. Alkuperäiset grafiitinharmaat panelit ja niitä ympäröivät hopeat pinstripet kelpasivat sellaisenaan.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1303102.jpg)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1303103.jpg)
Seuraavaks tosiaan katteen sähköt ja moottorin viimeistelyä - jossain välissä pitäis oikoa kolarissa lommoutunut tankki ja sitten pääsiskin pakoputkia vääntelemään.
Aijai, komeeta tulee... Kai moottorista tulee vähän kattavampaa tarinaa myöhemmin?
Aiotko laittaa tuplaputket ja jos aiot, niin miten ajattelit toteuttaa vas. puolen kiinnityksen, se tukirautahan pitäisi olla moottori-/vaihteistopaketissa kiinni eikä oikein tule mieleen mihin sen pulttaisi, nimimerkki "tupla Supertrappit FXR:ään" kyselee ;D
Tuplaputket tulee - mutta mulla onkin ässä hihassa ;D. Toi katesarja kun on FXRD eikä FXRT niin siinä on ollut tuplaputket vakiona - sivulaukkujen tukirautojen alla on kumivaimennetut kiinnikkeet äänenvaimentimille samaan tyyliin kuin Electroissa. Taitaa olla peräti samalla osanumerolla olevat osat.
Kilpiäkin on mistä valita,mulla ne on vielä puutoslistalla ;D
ompa hieno - tykkään fxd noin yleisestikin.
Komppaan Juhaa ja janoan lisää tietoa koneesta ;).
Kimmo
Lainaus käyttäjältä: FXDL - 18 huhtikuu 13, 11:26:43
ompa hieno - tykkään fxd noin yleisestikin...
Eihän tää oo Dynaa nähnytkään, FXR:hän se on jossa sitten FXRD:n katteet. Jotain päivitystä luvassa lähiaikoina, fillari on lopullisessa värissä ja putkistoa väkerretään.
Eipä sattunu kunnon kameraa mukaan kun iski putkistonvääntöinto päälle joten kännykuvilla mennään...
Tuli tehtyä ensimmäinen versio jo torstaina, esikiillotettuja rosterimutkia ja alumiiniset Supertrapp pöntöt. Katteet vähän rajoittaa etupytyn putken tuontia varsinkin kun Sportsterin moottorissa on rautapääajoilta muistona toi laturin kaula jossa evoissa on öljynsuodatin. Niinpä piti tuoda se ilmanputsarin alta. Ja koska kate/laukkusarja on FXRD:stä jossa ainoana FXR-mallina molemmin puolin tulevat putket niin pitihän niistä sitten sellaiset tehdä.
Ensimmäiseen versioon yritin selviytyä muokkaamatta änkkäreitä, en ollut lainkaan tyytyväinen kun ne jäivät kovin alas ja ulos - meikäläisen ajotyylillä ne olis ollu puhki alta viikossa ;D.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/p20130419-211321.jpg)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/p20130419-211502.jpg)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/p20130419-211434.jpg)
Niinpä tänään alkuperäiset korvakkeet sai laikkaa ja sorvasin tilalle neljä kierteytettyä holkkia jotka naapuritallin väen ystävällisellä avustuksella sulateltiin kiinni vaimentimen kuoreen.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/2013-04-21_14-08-12_412.jpg)
FXRD:n änkkäreiden kiinnitys on samanlainen kuin muissakin H-D:n matkamalleissa, taitaa samat osat olla käytössä vielä tänäkin päivänä. Kumiripustettu tottakai että kone pääsee elämään omien ripustustensa varassa.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/p20130421-142051.jpg)
Nyt näyttää paljon paremmalta, ensimmäisenä maahan ottaa katteen jalkasuojan alareuna ja siinä vaiheessa pyörä onkin jo lähes kyljellään :).
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/p20130421-141830.jpg)
Lopuksi vielä vertailun vuoksi torstain ja tämän päivän ero änkkäreiden sijainnissa.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/130421.jpg)
Vielä pitää pakosarjat nostaa ylöspäin että osuvat änkkäreihin, sitten vaan saumat kiinni ja seuraavaan kohteeseen. Jossain vaiheessa olisi tarkoitus tehdä yhdysputki tuohon eturattaan kohdalle, saa nähdä riittääkö aika ja motivaatio...
Hieno pyörä tulossa. I like oikeen veri mats 8). Ja kun moottoria (ja sen yksityiskohtia) katselee, niin aina vaan paranee.
Ettei nyt kukaan kuvittele että tämä projekti on unohdettu kesäksi niin pari huonolaatuista kännyräpsyä tähän väliin. On kyllä totta että snadi burnout tuli pyöränrakentamiseen tossa loppukeväästä kun oli kuitenkin tullut puskettua muutama pienempi projekti valmiiksi päätyön ohessa. Mutta noiden viimeisten kuvien jälkeen on pakoputkisto viimeistelty ja leikattu jo uudelleen palasiksi (olis sittenkin pitäny tehdä kaasarin kiinnitys ENNEN putkistoa, takapytyn putki otti kohokammioon kiinni) sekä erinäisiä muita pikkujuttuja tehty. Pyörä on myös päässyt takaisin kotitalliin kun isompia hitsaus- tai koneistushommia ei ole enää tiedossa. Paitsi tietty putkiston jälleenrakennus mutta koitetaan selvitä siitä pelkän putkiston kuljettamisella paikasta toiseen...
Eli tällaiset niistä sitten tuli, tän kuvan jälkeen on takapytyn ylempää vaakaputkea laskettu muutaman sentin verran alaspäin.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/0306164.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/0306164.jpg.html)
Ja vasen puoli, Kawan trapit sopii hienosti paikoilleen - tätä ennen ne ovat olleet Knucklen persiissä.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/0306163.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/0306163.jpg.html)
Joku saattaa muistaa kun ryhdyin kasaamaan kahdesta kolaroidusta Sportin enskakopasta vähän erilaista koppaa jossa vaijerin lähtö osoittaakin yläviistoon. Kaverin suosiollisella avustuksella osat saatiin hitsiliimattua toisiinsa ja taas on yksi maavaraa rajoittava tekijä pois tieltä. Jalkatapitkin saatiin tuotua pari senttiä sisäänpäin tämän modauksen ansiosta. Vielä jännittää pitääkö koppa öljyt sisäpuolella ;).
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/0306162.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/0306162.jpg.html)
Kaverilta jenkeistä löytyi hieno Streetgliden takavilkku/kilpitelinehässäkkä, sopii hyvin tämän laitteen stuukiin. Ainoa ongelma tuli kun uuden matkapyörän takalokari onkin muutaman sentin leveämpi kuin FXR:ssä ja sen myötä vilkkuraudan kiinnityspisteet ei kohdanneet peltiä. Siitäkin selvittiin neljällä kulmaan jyrsityllä spacerilla joilla kiinnityspultit saatiin lokarin kaaresta poikkeavaan asentoon ja sopivan etäälle. Millähän Suomeen saataisiin prätkiinkin maltillisemman kokoiset rekisterikilvet - sellaiset nykyisten siirtokilpien kokoiset lätkät olis jo melkoinen edistysaskel. Jos niiden näkyvyys täyttää viranomaisvaatimukset niin miksi ei sitten tavallisissa kilvissä kelpaisi sama fonttikoko?
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/0306161.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/0306161.jpg.html)
Asiallista! Putket on ihan parhautta!
Ei toi suomi-kilven koko juurikaan tökkää kun sen laitaa juuri tuolleen "kuraläpäksi", niin ihan hyvinhän se tuohon istuu. Olettaen, että kuvassa näkyvä levy on kilven kokoinen.
Maa oon noita kilpia teettany paikallisessa mainostoimistossa. Pikkusen asiallisemman kokosia ja hohtovareilla niin nayttaa kauempaa/pimeessa ihan oikeelta kilvelta. ;)
Saahan noita teetettyä monenkin näköisiä mut ei viittis ottaa päiväsakkoja jos posliinilla on huono päivä. Mun paasauksen takana oli ihan oikea haave siitä että tänne saataisiin virallista tietä pienemmät kilvet. Siinähän olis MMAF:lle yksi homma lisää ;).
Jaoin rekisterikilven koosta virinneen keskustelun omaksi aiheekseen alueelle Rakentelun pykälät.
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=7740.0]
[url]http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=7740.0 (http://[url)[/url]
Nyt on tästäkin savut otettu - venttiilikoneisto rallattaa vielä iloisesti kun nostajissa on S&S:n hydraulin liikkeenrajoittimet ja niiden kanssa kestää aina hetken että nostajat täyttyy. Mutta tästä on hyvä jatkaa, kaikki tuntuis toimivan ihan mallikkaasti.
Harley FXRD with S&S 89cid Sporster engine (http://www.youtube.com/watch?v=DjLiri0JxEE#ws)
Jotain pientä tänäänkin... Ensimmäinen testilenkki paljasti että jarrupoljin on sivusuunnassa auttamattomasti liian kaukana jalkatapista. Siispä jatkopalaa tekemään. Näinkin pienestä hommasta saa monta koreeta kuvaa aikaiseksi ;D.
Ensin orkkispolkimen pinta jyrsittiin tasaiseksi ja porattiin ja kierteytettiin M6 jenkalle.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1307072.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/1307072.jpg.html)
Sitten jyrsin kymppimillin alsasta jatkopalan jossa upotukset ruuveille sekä kitkapinnalle.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1307074.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/1307074.jpg.html)
Palaset yhteenruuvattuina - hitto kun oli vaan niin lyhyitä senkkikantaisia ruuveja käytössä että ne oli pakko upottaa noin syvään. Eihän se jää näkyviin mutta harmittaa silti...
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1307075.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/1307075.jpg.html)
Sitten romulaatikosta kumimattoa josta leikattiin sopivan kokoinen pala pitoa parantamaan - liitos polkimeen kontaktiliimalla.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1307076.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/1307076.jpg.html)
Ja valmis poljin kiinni pyörässä - huomattavasti miellyttävämpi käyttää :).
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1307077.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/1307077.jpg.html)
Tänään kurvattu ensimmäiset kymmenen kilometriä ja laite toimii kaiken kaikkiaan yllättävän hienosti. Joku katteen osa resonoi pahasti tietyllä kierrosalueella ja eturattaan päälle pitää tehdä suoja ettei ketju syö öljyletkuja puhki. Mutta pitkään naputtanut nostajakin hiljeni kun öljyt sai ajettua kunnolla lämpimiksi. Clearviewn matala pleksi tuntuisi ohjaavan ajoviiman ihan mukavasti kuskin yli, yläreunan taitos varmaan vaikuttaa asiaan. Ainakaan mitään epämiellyttävää pyörteilyä ei esiinny.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/20130719_212212.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/20130719_212212.jpg.html)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/20130719_212222.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/20130719_212222.jpg.html)
Toi Hemulin laite on kyl siin mieles hauska, et harva maallikko alkuukaan tajuaa kuinka paljolti kustom made laite on kyseessä. Eipä likikään kaikki vähemmän maallikotkaan.
Toi tourinki fxr:n koko kate on kyl niin überruma systeemi et se on jo melekeen kaunis, melekeen... sporty moottoroitu soffa fxr on kyl jo ideana sen verran pervon kuuloinen, et tuo on estotta laskettava hyväks jutuks.
ma^kon kanssa täysin samaa mieltä 8)
Todella hieno tuli. Nuo katteet on juurikin "niin rumat, että ne on jo hienot" ja vaativat pidemmälle kehittynyttä makua, että niitä osaa arvostaa ;D.
Vastaava setti on ollut tämän kesän kiinni omassa pyörässä ja kyllähän ne toimii myös käytännössä, ihmeellistä ajella sadekelillä ja pysyä kuivana tai 120km/h matkavauhtia eikä tarvi roikkua sarvissa yhtään. Sivutuuliherkkyttäkään ei juuri ilmene, eli yllättävän hyvin suunnitellut katteet. Lienee ihan tuulitunnelitestattu H-D:n toimesta aikoinaan?
Hauskana detaljina siellä katteiden sisällä on säädettävät "räppänät" niin kuin auton kojelaudassa, joilla voi ohjata ilmaa kuljettajalle.
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 20 heinäkuu 13, 01:20:18
Toi Hemulin laite on kyl siin mieles hauska, et harva maallikko alkuukaan tajuaa kuinka paljolti kustom made laite on kyseessä. Eipä likikään kaikki vähemmän maallikotkaan.
Tää on varmaan tuon pyörän paras ominaisuus, muita väheksymättä.
On hieno. Mites selkänojallinen penkki? Esim. Corbin Gunfighter. Olis tod.näk. sen jälkeen erittäin mukava ajella...
Kehut myös täältä. Hieno. Mites toi tekniikka-puoli? Ilmeisesti vääntöä on tarpeeksi.
Jonkinverran tuo fx-raami taitaa painavampi olla?
Vai että selkänoja - ei ny vielä, tossakin jakkarassa on oikein hyvin tukea alaselälle. Voishan se olla hyvä joskus kun lähtee oikein pitkälle turneelle eikä toteutuskaan olis varmaan paha tohon orkkissatulaankaan.
S&S:n 89 kuutiotuumaa riittää kuljettamaan tuota pakettia oikein hyvin, tietty enempää ei oo päässy vielä kurittamaan kun koneen ensimmäisiä kilometrejä vasta taitetaan. Koitetaan ny ajaa rauhassa joku sata kilsaa ennen kuin katsotaan mihin siitä on tositilanteessa.
Tänään sattu kamerakin mukaan, tuli väkästettyä ketju/lämpösuoja noille öljyletkuille ja pestyä fillari. Vielä pitää metsästää ärsyttävän peltisen räminän lähde, ääni kuuluu ainoastaan kun veto on päällä ja hyvin satunnaisesti määrätyllä kierrosalueella. Selkeästi liittyy moottorin kumiripustuksiin, noi katteet vaan tekee sen että äänen suuntaa on varsinkin meikäläisen puolikuurona mahdoton paikallistaa.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1307212.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/1307212.jpg.html)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1307215.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/1307215.jpg.html)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1307219.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/1307219.jpg.html)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/1307218.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/1307218.jpg.html)
Tyylikäs
lyöt vaan ghettoblasterii kovemmalle nii räminät katoaa :D
Aamupäivää, vihdoin Suomessakin näkee tälläistä...täysi kymppi!
Hyvän näköinen laite oli kun tänään näin livenä liikenteessä !
Kotikulmilla on tullut lähinnä pyörittyä, tuntuis toimivan niin hyvin että kävin jopa varaamassa ajan rekisteröintikatsastukseen. Räminän lähdekin taisi löytyä - ketju otti kuitenkin rosteripellistä tehtyyn ketjusuojaan. Tein hihnakuljettimien jatkoskohdissa käytettävästä muovista (liukasta ja kestävää) liukupalan, alkuun sekin piti pientä mekkalaa mutta pian ketju haki oman paikkansa eikä ääntä enää kuulu.
Hyvä projekti mutta eihän tosta "hienoa" saa tekemälläkään 8)
Yksi tykkää äidistä ja toinen tykkää kyttyrää... Minä tykkään tästä. Uutta ajattelua kehiin, hyvä Hemuli!
No, meikä ei oo sportyn perään mut tämä näyttää kyllä hienolta :o Hemulille kyllä propsit kaikesta hienosta rakentamisesta, yleensäkin. :)
Parasta tässä on minusta tehdasmainen toteutus. Ehkä sen vuoksi tuo träppi hiukan pistää silmään. Et jos mä diggaisin sportyistä ja tuntisin itseni yhtä vanhaksi mitä Hemuli, mäkin voisin yrittää tehdä jotain tommosta ;D ;D ;D ;D
-Spöke-
Heti alkuun oli tiedossa että tää projekti tulee jakamaan mielipiteitä - vahvasti :D. Siksi olisinkin kovin pettynyt jos kaikki tykkäisivät ;).
Yksi etappi saavutettu tänä aamuna - laite läpäisi rekisteröintikatsastuksen huomautuksitta. Vielä olis edessä pieni roadtrip että saadaan oikeat nimet oikeisiin papereihin ja laite lopulta kilpiin. Hyvässä lykyssä vielä tänään ;D.
Kyllähän tuo tyylikäs on!
Joko on musa soinut ajossa :D ?
Tykkään kanssa. Hämmästyttävää kun äijältä pukkaa hienoa peliä ulos tallista ja vielä ehtii ajelemaan toisella puolen maapalloa ja siinä ohessa tekeen runkomuutoksia pihalla toisten peleihin. varmaan aika kiva ajettava.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 heinäkuu 13, 09:58:08
Heti alkuun oli tiedossa että tää projekti tulee jakamaan mielipiteitä - vahvasti :D.
Mä en oikeen tajuu, minkä tässä pitäisi jakaa mielipiteitä. Tehtaan parhaaseen runkoon laitetaan ärtsy motti - mitäs pahaa siinä on?
Ulkonäkökysymykset on asia erikseen, kuten aina. FXR:stä joku on sanonut, että se on moottoripyörien Hiace: ruma mutta toimiva. Onks tää nyt sitte vähän sama juttu kun Hiaceen laittais jonku Alfa Romeon motin...? ;D
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 25 heinäkuu 13, 11:43:20
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 heinäkuu 13, 09:58:08
Heti alkuun oli tiedossa että tää projekti tulee jakamaan mielipiteitä - vahvasti :D.
Mä en oikeen tajuu, minkä tässä pitäisi jakaa mielipiteitä. Tehtaan parhaaseen runkoon laitetaan ärtsy motti - mitäs pahaa siinä on?
Ulkonäkökysymykset on asia erikseen, kuten aina. FXR:stä joku on sanonut, että se on moottoripyörien Hiace: ruma mutta toimiva. Onks tää nyt sitte vähän sama juttu kun Hiaceen laittais jonku Alfa Romeon motin...? ;D
Turha Italiaa sotkee ;D Lexus V8 Hiace Burnout (http://www.youtube.com/watch?v=RcONToOBETE#)
Ja kaikki itte tehty on hienoo, oli se sitten viimosen päälle hiplailtu tai sitten rujo ku perkele ;D
Tuskin se motti/runkokombo ketään niin häritsee, lähinnä noi kultaisen 80-luvun suunnittelutrendien mukaiset katteet ja laukut. Itsekin olin vielä joitain vuosia sitten sitä mieltä että moiset voisi uusiovalaa lapsille pulkiksi mutta jouduttuani kantahäme/pirkanmaa-akselin vaikutusvallan alle alkoi pulkka yhtäkkiä kääntymäänkin katteen suuntaan.
Ja täytyy kyllä sanoa että tämänpäiväinen Hki-Tre-Hki pyrähdys oli oikein miellyttävää sorttia - koneessa tuntuisi olevan aivan riittävästi voimaa liikuttamaan tuollaista petoa ja katteen takana oli varsin lämmintä. Hämeenlinnaan asti jaksoin pitää takkia päällä mutta sitten se läksi sivulaukkuun ja loppupäivä ajettiin t-paidalla. On muuten oikeasti hieno tunne kun ei tarvi miettiä mihin niitä ylimääräsiä tavaroita sullois ;). Vielä kun epämiellyttävä huohotusongelma saadaan kuriin niin alkaa ajaminen tuntumaan oikeasti hyvältä.
Jos tuon pleksin vaihtaisi pari tuumaa korkeampaan voisi musiikin kuuntelustakin tulla jotain, siihen asti nautitaan tuulen suhinasta.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 heinäkuu 13, 21:13:46
...jouduttuani kantahäme/pirkanmaa-akselin vaikutusvallan alle ...
No tämä on kyllä huolestuttavaa. Hyvin huolestuttavaa. ;D
Siis ihan karseen näköinenhän tuo kate on(todellakin vain melekeen rumankaunis), mutta se on kuitenki oikea kate, eli kiinni rungossa, ei stongassa. TourGlide ja tuo lienee ainoat oikealla katteella olevat HooReet kuitenki. Eikä mun silmään lepakkokate ole yhtään onnistuneempi visuaalisesti...
Ajettavuudesta täys kymppi, päästiin ihan Kemiin asti kun rupes tuntuu siltä että ajelututtaa ;D. Pientä ongelmaa öljynpaineiden kanssa mikä voi kyllä johtua ihan viallisesta anturistakin. Öljy kiertää ja kone toimii mutta valo palaa.
Ja se valohan paloi - alkaen 90 km ennen Oulua, siitä Kemiin ja takaisin Helsinkiin. Kaikenkaikkiaan noin 900 km ajettiin punavalon loisteessa. Tarkistin heti tienposkessa valon sytyttyä että öljy kiertää irrottamalla pumpulta suodattimelle menevän letkun ja pyöräyttämällä mottia. Pistin vielä varmuuden vuoksi pari pykälää isomman välialuesuuttimen Mikuniin moottoria viilentääkseni. Koko loppumatkan tarkkailin koneen lämpötilaa pitämällä aika ajoin kättä sylinterin kyljessä eikä missään vaiheessa tuntunut että lämpöä olisi ollut liikaa. Kotiin päästyäni laskin öljyt ulos eikä niiden seassa näkynyt mitään normaalista poikkeavaa.
Huomenna suolistetaan öljynsuodatin ja vaihdetaan anturi. Koskaa ei oo käyny noin että sellainen olisi hajonnut niin että valo palaisi - yleensä ne jumittuu just toisinpäin.
On vaan pirullinen ajella tollanen vika päällä, vaikka itselleen saisi vakuutettuakin, että kaikki on ok, öljy kiertää, niin silti jää kaihertamaan entäpä jos.... No, siinäpä se reissu taittuu vikamahdollisuuksia pohtiessa. Toivottavasti ei oo mitään vakavaa.
-Spöke-
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 heinäkuu 13, 22:15:19
Koskaa ei oo käyny noin että sellainen olisi hajonnut niin että valo palaisi - yleensä ne jumittuu just toisinpäin.
Mulla on autoissa käynyt useita kertoja(=3-4krt/35v) niin et öljykello jättää öljyvalon jatkuvasti palamaan, kellohan on kuitenkin samanmoinen, joten ei se hirveän harvinaista ole.
Kello on päällepäin samanmoinen kuin autossa ja sama jenga mutta paineherkkydessä on eroja.. Mulla oli Shovelissa auton anturi mutta isän neuvosta panin siihen prätkiin tarkoitetun.. Molemmilla kyllä toimi.
Saa niitä autoihinkin eri herkkyyksillä niitä kelloja, toimintaperiaate kuitenkin aina sama, eli ilman painetta maattaa ja paineella ei. Vikatyyppejä kaksi, joko saa jotain väliin, ei sulkeudu enään = valo ei pala lainkaan, tai jumii kiinni asentoon tai menee kanava öljypiestä tms tukkoon = valo ei sammu enään.
En halua tingata länkyttää mutta vesijäähyisessä autossa on suurempi öljyn paine kuin kuumassa harrikan moottorissa ja jos auton junttura niin voi olla että tyhjäkäynnillä valo palaa..
Oli miten oli mutta tässä tapauksessa riitti kun pistin hyllystä löytyneen vanhan anturin tuon hämminkiä aiheuttaneen tilalle, nyt valo sammuu ihan niinkuin pitääkin. Tosin tuo aikaisempikin anturi tuntuisi toimivan kun sitä testailin - piikillä painamalla "mäntä" liikkuu ja yleismittari piippaa samaan tahtiin. Itse asiassa liike on huomattavasti herkempi kuin anturissa mikä siinä nyt on mutta en enää ottanut riskiä ja pistänyt sitä takaisin - vaikka olisikin ollut vain jumissa.
^Tai sitten öljylle oli kehittynyt "vapaa reitti" paine-eroa tunnustelevan osan ohi. Useammin ovat alkaneet vuotaa ulospäin, vaan on noitakin vastaan tullut mitkä vaan "unohtavat tehtävänsä", ja tovi myöhemmin päästävät sitten öljyä läpi...
Yllättävän äkkiä muuten löytyy virtalukko vieraammastakin pelistä, kun reippaassa ohittelukiihdyttelyssä punavalo syttyy loistamaan... ::)
Ei varmaankaan uusia reittejä ole uuteen SS moottoriin löytynyt...
On kyllä Hieno!
Itselläni alkuperäine FXRT ja kyllä vähän hymyilyttää millainen laite tuosta tuli :)
Lainaus käyttäjältä: Jensen - 30 heinäkuu 13, 00:36:56
Ei varmaankaan uusia reittejä ole uuteen SS moottoriin löytynyt...
Anturiin, ei moottoriin. Anturi kun mittaa käytännössä paine-eroa, niin jos paineinen öljy pääsee mittauskammion kummallekin puolelle niin ei ole mitään mitattavaa paine-eroa jolloin anturi kuvittelee öljynpaineen olevan nollassa...
Lainaus käyttäjältä: Jensen - 29 heinäkuu 13, 19:34:12
En halua tingata länkyttää mutta vesijäähyisessä autossa on suurempi öljyn paine kuin kuumassa harrikan moottorissa ja jos auton junttura niin voi olla että tyhjäkäynnillä valo palaa..
Lähinnä liukulaakerikoneessa se suurempi paine, ei jäähdytysmuodon takia. Asiansa osaavasta autotarvikeliikkeestä, joita tosin nykymaailmassa on yhä vähemmän, saa noita kelloja eriarvoisina, eli voi valita haluamansa hälyrajan. Kilpurissa oli kaksi, toinen niin että kojelaudan alapuolinen takasumuvalo paloi tyhjäkäynnillä ja kojelaudassa oleva oli normi, slloin voi ehtiä hätiin jos painet droppaa kierroksilla, siis voi ehtiä.
Lainaus käyttäjältä: Jasu - 30 heinäkuu 13, 10:39:38
Lainaus käyttäjältä: Jensen - 30 heinäkuu 13, 00:36:56
Ei varmaankaan uusia reittejä ole uuteen SS moottoriin löytynyt...
Anturiin, ei moottoriin. Anturi kun mittaa käytännössä paine-eroa, niin jos paineinen öljy pääsee mittauskammion kummallekin puolelle niin ei ole mitään mitattavaa paine-eroa jolloin anturi kuvittelee öljynpaineen olevan nollassa...
Aaa... nyt mäkin tajusin. Tää vois selittää miksi anturi tuntui manuaalisesti mitattaessa olevan ihan ok kun sitä mäntää piikillä paineli. Mä jo ihmettelin että mitä reittejä se öljy keksis kun toi anturi on ennen suodatinta olevassa kammiossa josta se mittaa sudille menevän öljyn painetta.
fXLrd on toiminut päivittäisenä käyttöpyöränä ilman isompia ongelmia, jotain pientä kulutusosaa nyt on joutunut uusimaan - viimeisimpänä eturenkaan kun en keksinyt muuta syytä selittämättömään keulan vatkaukseen:
FXR wobble (http://www.youtube.com/watch?v=wsut5fQt-xo#ws)
Ongelma korjaantui vaihtamalla epätasaiseksi kulunut Pirelli Night Dragon uuteen Michelin Commander II:seen. Mutta tuli sitten uusi ongelma - misukka on ulkomitoiltaan niin paljon Pirelliä isompi että aikaisemmin madaltamani etulokari ei mahdukaan paikoilleen. Tein pikahätävirityksen että ei nyt jussina tarvitse ajella paljaalla ;D, mutta uusi lokari on hakulistalla. Onko kellään ylimääräistä Sportsterin tai Dynan vakiolokaria?
Sama kokemus ollut itselläkin, kulumaongelma tullut ilmeisesti liian pienistä rengapaineista.
Omassa tapauksessa veikkaan tuon etukatteen painon syövän etukumia - rengas oli kulunut lähinnä reunoilta, keskellä oli vielä reilusti pintaa. Tuolla kumilla oli ajettu alle kymppitonni joista noin puolet tällä pyörällä, sitä ennen se pyöri Sportsterin alla. Ajattelin että olisin ajanut samalla etusella vielä yhden takarenkaan loppuun mutta sehän hävisi ihan silmissä painavan pyörän alla. Paineet olen aina pitänyt 2,5-2,7 bar lukemissa.
Selkeäähän on, että jos kanteille on kulunut, niin renkaan kantavuus käytetyillä paineilla ei ole ollut riittävä. Olisiko suurempi paine auttanut vai kostautunut jotenkin muuten, paha arvailla. Onko uus rengas samaa kantavuusluokkaa kuin edellinen?
Toi voplaaminen on kyllä perseestä. Mulla oli kaks kesää dynassa edessä kudosvaurioinen rengas, me880. Satasesta ku pudotti alaspäin ja päästi tangosta irti nii lähti täristään, loppu kuitenki jossain kuuessakympissä. Vika oli nii ihmeellinen että ei mitään muuta haitannu, kahtasataa meni täsistämättä (etupyörästä). Eikä ollu kulunu kantikkaaks eikä rapulle. Noin 20t tuli ajettua sillä renkaalla.
Mulla saattais olla dynan etulokari, mut etköhän sää löydä lähempääki...
Projektina "kesäksi rantakuntoon" ;D. Pientä kevennystä luvassa...
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/P_20150518_225930.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/P_20150518_225930.jpg.html)
matala leveä ohjustustanko, ei muuta.
Tohonko ne orkkispeilit ja etuvalo on tulossa mitä facepookissa huutelit?
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 22 toukokuu 15, 13:20:57
Projektina "kesäksi rantakuntoon" ;D. Pientä kevennystä luvassa...
Älä nyt enää pienene, häviää koko äijä.
-Spöke-
jk. Kits puketista
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 22 toukokuu 15, 13:20:57
Projektina "kesäksi rantakuntoon" ;D. Pientä kevennystä luvassa...
Rintavarustus hävis, perse jäi?
Lainaus käyttäjältä: GlennHughes - 22 toukokuu 15, 16:16:39
Tohonko ne orkkispeilit ja etuvalo on tulossa mitä facepookissa huutelit?
Jep, mutta ei muutos siihen jää...
Mulla oli muutamia vuosia sitten Floridassa FXRD, ostaessa kaikki maholliset orkisosat oli matkassa, kate vaan irrotettu. En kovin paljon osannu kaivata sita katetta, se oli taltioituna tallin nurkassa kokoajan. Joku tarviketuulilasi (josta en sinansa paljon valittany mutta en laiskana jaksanu irrottaa, varsinkin kun sillon ainoat tyokalut oli tulppa-avain ja leatherman) kiinni. Samassa kuosissa fillari oli mulla kaytossa viime kesana euroopan rundilla, mukavan kevyt matkalaite. Jos laite olis viela mulla niin en valttamatta ees laittais sita isoa katetta kiinni vaan jonkun pienemman ja kevyemman.
On se iso kate oikein mukava, teki vaan mieli vähän keventää pyörää - se kompostori kun painaa kaikkine rojuineen varmaan sen 15 kg ja painonjakauma jää varsin yläpainotteiseksi... Onneksi tuli rakennusvaiheessa oltua fiksu ja kaikki sähköt on liittimillä - katteen purussa tais mennä puolisen tuntia.
Just toi ylapainoisuus ja sen katteen paino, sen takia en ehka niita olis pultannu kii. Oon vaan huomannu etta kate saa olla suht pienikin niin auttaa jo melkosesti. Niinku esim. toinen harhalaukaus omien pyorien myynnissa, FXDXT, siina huomattavan kevyt ja suht pieni orgiskate mutta piti hyvin ajoviiman pois , joku sellanen ois mulle ihan riittava. Kun vertas sita batwingiin niin toki batwing piti paremmin viimaa pois kasilta, tietty, mutta samaan tyyliin molempien katteiden takana kastu kun sadetta tuli niskaan.
Tuollanen siitä ny tuli - sitten Norrtäljen kautta kohti eteläranskaa ;D
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/20150604_092054.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/20150604_092054.jpg.html)
Miten jotenkin arvasin etta tuonnakonen siita oli tulossa...Hyvat reissut.
Reissu oli mainio vaikka reittisuunnitelma eli koko matkan ajan. Paljon olisi tarinoita kerrottavana noiden kuuden tuhannen kilometrin varrelta mutta niistä joskus toiste. Matkan suurin vastoinkäyminen kohdattiin Belgiassa jossa miehen mentävä routamonttu teki selvää etuvanteesta - kuvassa epätoivoisen suoristusyrityksen jälkeen...
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/20150612_191144.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/20150612_191144.jpg.html)
Tuossa oli kyllä tuuriakin matkassa, eturengas nimittäin piti ilmat sisällään sen verran että sain pyörän pysäytettyä satasen vauhdista eikä takavanteelle käynyt kuinkaan. Jouduin nilkuttamaan fillarin kävelyvauhtia viereisen rengasliikkeen pihaan - aika hankalaa hommaa ohjattavuuden kadottua tyystin. Belgiassa kun ollaan niin kukaan ei puhu englantia, onneksi liikkeen pitäjä oli avulias ja googlekääntäjä hoiti tulkin virkaa. Mutta vaikka mitä yritettiin niin ilmat ei pysyneet renkaan sisäpuolella.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/20150612_170926.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/20150612_170926.jpg.html)
Niinpä oli pakko hoitaa kuljetus, homma mikä ei ole helpoimmasta päästä perjantai-illan hämärtyessä. Lopulta paikalle saatiin luottamusta herättävä ajoneuvoyhdistelmä kuljettajineen ja saimme rampautuneen FXR:n Luxemburgiin kämppärille jossa frendin vaimo työskenteli ja parin oluen jälkeen päätimme jatkaa uuden vanteen metsästystä seuraavana päivänä.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/20150612_201621.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/20150612_201621.jpg.html)
Muutaman puhelun jälkeen sopiva osa löytyi saksalaisen hoodeediilerin käytettyjen osien hyllystä ja pienen tinkaamisen jälkeen tehtiin kaupat ja vaihdettiin vanhasta vanteesta rengas ja jarrulevyt uuteen. Illalla oltiin taas valmiita matkaan mutta päätimme jäädä vielä yhdeksi yöksi High Chapparaliin.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/20150613_182327.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/20150613_182327.jpg.html)
Mesta sijaitsee Luxemburgin vuoristossa ja on ehdottomasti käymisen arvoinen jos siellä päin liikutte. Itse asiassa koko maa on todella kaunis ja kuin tehty moottoripyörällä matkustamiseen.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/20150614_101139.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/20150614_101139.jpg.html)
Aikanaan päädyttiin Nizzaan asti ja nahkakuteet saivat lepovuoron, +30C riitti hyvin teepaitakeliksi. Suurkiitos Kangasalabaman suurvisiirille katteen lainasta, siitä oli iso apu reissussa.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/FXLR/20150618_190132.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/FXLR/20150618_190132.jpg.html)
Tollasessa tien reiässä on suuri mahdollisuus todelliseen katastrofiin, vauhtia ja vastaantulevaa liikennettä.... ??? Mutta hyvä, että kaikki päättyi onnekkaasti ja muilta murheilta vältyitte.
-Spöke