Sama vanha aihe, mutta päivitellään silti tilannetta...
Onko jonkun mielestä evo-bt:n öljynvaihtoväli 4000km hieman yliammuttua nykyöljyillä? Eihän se iso vaiva ole niitä vaihtaa, mutta eihän neljään tonniin ehdi kuin käymään pari kertaa kylillä. Ja varmaan moottoriöljyt on erilaisella kulutuksella ja rasituksella kuin enska- tai laatikkoöljyt...
Eikös uudemmilla twin-cameillä vaihtoväli olekin selvästi pidempi? Ja kuitenkin, samat öljythän niissä usein kiertää.
Työmaalla tuumailee,
maick
Viittä tonnia pidin itse välinä kun vielä näillä tavallisilla Kendall/Valvoline/HD-öljyillä ajoin. Siirryttyäni Redlineen pidensin sitä kahdeksaan tonniin tai sitten kerran vuodessa, kumpi nyt tulee ensin (totuuden nimissä ei taida kahdeksaa tulla kesässä meikäläisen ajoilla ikinä :-[ ...)
Hmm. Pitäisiköhän sitä itsekin kokeilla Redlinea... Näyttäisi porukoilla olevan hyviä kokemuksia ko. tuotteista. Ja varmaan löytyy sopivat liemet joka rakoon?
Hinta ei näissä ole kynnyskysymys, vaan laatu ja luotettavuus.
Kannattaa tosiaan suhteuttaa omaan ajomääräänsä, öljyt olisi kuitenkin hyvä vaihtaa kerran vuodessa joka reikään.
Siirryin muutama vuosi sitten Redlinen öljyihin ja olen vaihtanut ne nyttemmin matkamöhkäleeseen (FLHTC -98 Evo, vakio) kerran vuodessa, tulipa kilometrejä ajokauteen enempi taikka vähempi. Käytän myös pitkää K&N:n mutteripää-filtteriä (17mm), joka lisää jonkin verran öljytilavuutta ja jäähdytyspintaa. Näppituntumalta tuo koneöljy on ajokauden lopussakin vielä "kimmoisan" tuntuista (vrt. mineraaliöljy vaihtovälin lopussa).
Rock rock . Mikäs on toi koneen öljy jota käytätte . Itselläni on BT ja matkalehmä .
t. Ruma 8) 8) 8)
Evo ja TC käy 20W-50
Rautis ja Shoveli SAE 50 HD
Mulle merkkiin vaikuttaa saatavuus paikkakunnalta, joskaan ei ihan kaikkia Wal Marktin litkuja pidä koneeseen siltikään kaataa.
Tuolta löytyy lisää infoa, joskin saattaa olla jo päivittämisen tarvetta
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=49.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=49.0)
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 10 heinäkuu 09, 08:48:49
Viittä tonnia pidin itse välinä kun vielä näillä tavallisilla Kendall/Valvoline/HD-öljyillä ajoin. Siirryttyäni Redlineen pidensin sitä kahdeksaan tonniin tai sitten kerran vuodessa, kumpi nyt tulee ensin (totuuden nimissä ei taida kahdeksaa tulla kesässä meikäläisen ajoilla ikinä :-[ ...)
Rock rock ja huomenta . Mikäs on toi Redlinen öljy jota käytätte ja mistä hakenu pk seudulta ??
t Ruma 8) 8) 8)
Ainakin Motonet myy niitä, sekä HotBike.
Ei kai Redlinella ole kuin yhtä 20W50 synteettistä moottoriöljyä. Tai onhan niillä se musta purkki jossa lukee erikseen "motorcycle". Tiiä sitten onko siinä mitään eroa tavalliseen, ei ole koskaan tullut kokeiltua.
Onhan redlinellä noihin wanhuksiin 20W60HD Motorcycle Oil
"Erityisen kuumana käyviin ilmajäähdytteisiin V-Twineihin, kuten H-D Knuckle, Pannu ja Shovel.
Luokitukset JASO MB, API SJ, SG, SH"
Evoon kuitenkin sitä 20w-50:stä
-M-
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 16 elokuu 10, 09:26:49
Evo ja TC käy 20W-50
Rautis ja Shoveli SAE 50 HD
Mulle merkkiin vaikuttaa saatavuus paikkakunnalta, joskaan ei ihan kaikkia Wal Marktin litkuja pidä koneeseen siltikään kaataa.
Tuolta löytyy lisää infoa, joskin saattaa olla jo päivittämisen tarvetta
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=49.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=49.0)
Pistin -81 Shoveliin Kendalin 20w-50 GT1:stä, olisiko syytä vaihtaa tyyppiä? Oletin (taas) että se olisi big twinille hyvä valinta.
Clymerin kirjassa mainitaan että öljysäiliö olisi välillä syytä irrottaa ja putsata kerosiinilla paskat pois. Kuinkas aktiivisesti mopoilijat huuhtoo öljytankkinsa?
Kyllä sitä Kendallia on käytetty vuosikymmeniä näissä härveleissä, taisi olla aikoinaan Suomen eniten H-D:hen myyty öljy.
Tuskin kovinkaan moni huuhtelee öljytankkiaan, olisihan se tietysti hyvä tehdä varsinkin jos on ostanut käytetyn pyörän jonka aikaisemmista vaiheista ei ole mitään tietoa.
Joo juuri tuosta syystä sen tekisin. Vaihdoin viime viikolla pelkät öljyt kun oli väärä suodatin ja taidan tehdä vaihdon vielä uudestaan suodattimineen ja huuhtasen tankin samassa tohinassa, vielä ennen talvitelakointia.
Saattaa olla hätävarjelun liiottelua mutta siltikin. :)
Vai että kerosiinilla ;D On Suomessa nuo vähittäismyyntipisteet aika harvassa.
No saman totesin kun KVG:llä katsoin. Jotain muuta sitten. Perusliukkari, lamppuöljy?
Diesel tai löpö käy tuohon hommaan hyvin.
No niin ensimmäiset sisäänajoöljyt vaihdettu. Pyörittelin konetta pihalla ja autotallissa muutamana viikonloppuna ja ajoinkin 15km maantiellä. Käyntiaikaa tuli kaikkiaan 2,5 tuntia. Öljynä oli mineraalipohjainen Motorex 20/50 Legend. Koko Käytön aikana ei ollut vaahtoamisongelmaa vaikka Ultiman MÖRKÖ-moottori käykin kuumana johtuen Euro 3 kattiputkista äänenvaimentimin. Kierrokset tyhjäkäynnistä<3000. Öljyt näyttivät kirkkaalta ja puhtailta eikä pitäneet sisällään vaahtokuplia. Viskositeetti heti lämpimänäkin "asiallisen oloista". Kierrosten mukaan vaihdellen nätisti öljynpaine kuumana 25-60psi.
MP-Mesta Heikkisen mukaan kannattaa vielä pyörittää toiset mineraaliöljyt koneessa ennen synteettisiin RedLinen öljyihin siirtymistä. Perkule jäi ne Motorexit Joensuuhun. No eipä hätää oli hyllyssä heräteostona Kendaalin GT-1 20/50 syksyllä ostettu purkki. Uusi suodatin paikoilleen ja öljyt sisään. Tasan sama määrä kuin mitä Motorexia. Kone käyntiin, viiden minuutin kuluttua alkoi tapahtua kummia. Öljysäiliöstä alkoi valua öljyt lattialle. Öljyn pinta oli noussut 5cm. Öljy oli ihan vaahtona ja harmaana ja ohutta, kuin kusta. Öljynpaine laski kuumana vaahtona 10-15psiihin. Jäähdyttyään oli taas samassa tasossa ja uudelleen käynnistettäessä 25-60psi ja kun öljyt muuttuivat ihan vaahdoksi niin paine tippui 10-15psiihin tyhjäkäynnillä. Soitin Heikkiselle, pelkäsin että koneeseen tuli vika. Hän sanoi että öljy ei toimi vaihda öljyt johonkin muuhun merkkiin. Hyllyssä oli HD:n omaa 20/50 öljyä. Uusi suodatin ja mitä v...tua ongelma katosi. Paineet kohdallaan. Öljyt ei vaahtoa juuti lainkaan ja paineet taas kohdallaan. Eikä lämpölaajene juurikaan. Mittatikussa nousua kylmän ja kuuman välillä 1,5cm.
Ultiman mörköön suositellaan 500milen jälkeen synteettiset öljyt. Pistän seuraavaksi sinne Redline 20/50.
Mielenkiintoista? Aina vähän ihmetelly tota öljyn vaahtoamisesta johtuvaa vaahtoamista. Rataspumppu totta kai siihen öljyyn tulee kuplia, ehkä ne kuplat kertoo jotain sen öljyn pintajännityksestä tai sitkosta tai jostain? Mistä sitä tietää. Ainakin niistä kuplista näkee että öljy kiertää. Ikinä ne kuplat ei ole mulla mitään rikkoneet eikä öljytankki ole räjähtänyt.
Muutamat kuplat on munkin mielestä ihan normaalia, mutta vaahtoaminen ei. Öljyissä on, tai pitäs olla, vaahtoamisen estäviä lisäaineita.
Edit: Olisko tuo Kendall päässy vanhentumaan ja lisäaineistus sitämyöten osin hävinnyt? :-\
Lainaus käyttäjältä: Motor oil evaluator
Anti-Foaming Agents
Although necessary for engine cleanliness, detergents and dispersants can have a negative effect on the lubricating fluid within your engine as well. Sometimes, these oil additives can play a part in oil foaming. In other words, air bubbles are produced within the oil. These air bubbles, if not neutralized, will reduce the lubricating qualities of the motor oil. Anti-foaming agents such as small amounts of silicone or other compounds are used to control this phenomenon.
Lainaus käyttäjältä: Amsoil
Prevent Foaming
Anti-foam additives in modern oils prevent foaming due to air in the crankcase being whipped into the oil. Foamed oil contains air bubbles that may or may not readily collapse which when they exist they inhibit heat transfer and impede lubrication performance due to the high compressibility of air. In order to allow an engine to run efficiently, motor oil must be non-foaming.
Kendallit koneessa mutta pitää varmaan hommata sanakirja että yllämainitun jummartaa.
Tossa vaahtoamisessa saattaa olla väliä, jos puhutaan autonmoottorista missä kaikki öljyt on koneessa ja kampiakseli vatkaa niitä kokoajan. Mutta niinku HD:ssa missä erillinen öljytankki ja rataspumppu ja paluu toimii vähän niinku pätkittäin(sille paluulle ei ole mitään jatkuvaa syöttökanavaa) niin se että öljyssä on ilmaa ei mun mielestä kerro oikein mistään mitään. Ehkä sen että öljypumpun paluu tehokas ja jakopäässä vähän öljyä.
Lainaus käyttäjältä: RautahauliKendallit koneessa mutta pitää varmaan hommata sanakirja että yllämainitun jummartaa.
Ei ny sentään.... :)
Tuossa mainitsevat että öljyn lisäaineet saattavat osaltaan aiheuttaa öljyn vaahtoamista, jota estetään taas omalla lisäaineellaan, kuten pienillä määrillä silikonilla.
Ilmakuplat öljyssä estävät lämmön siitymistä ja heikentävät öljyn voiteluominaisuuksia. Moottoriöljyn tulisi siis olla vaahtoamatonta.
Siinä lyhykäisyyydessään.
Täng juu!
Vaikka aikaisemmin mainitsin ettei tuo Kendall vaahtoa mun mopossa niin kyllä se kuitenkin vähän sitä tekee. Vai pitäisikö sanoa että se vaan kuplii. ;D Koneen käydessä niitä kuplia on ehkä sentin verran pinnalla.
Voisihan sitä Redlineäkin tyypätä kun tulee öljynvaihdon aika.
Lainaus käyttäjältä: Röpöttäjä - 13 maaliskuu 11, 09:17:02...Ultiman mörköön suositellaan 500milen jälkeen synteettiset öljyt. Pistän seuraavaksi sinne Redline 20/50.
En tiedä olenko vainoharhainen mutta itse ajan koko sisäänajon mineraaliöljyillä ennen synteettisiin siirtymistä. Eli lämminkäytön jälkeen kolme/neljä viidensadan kilsan siivua öljynvaihdoilla ja sitten vasta täysiä.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 13 maaliskuu 11, 22:40:58
Lainaus käyttäjältä: Röpöttäjä - 13 maaliskuu 11, 09:17:02...Ultiman mörköön suositellaan 500milen jälkeen synteettiset öljyt. Pistän seuraavaksi sinne Redline 20/50.
En tiedä olenko vainoharhainen mutta itse ajan koko sisäänajon mineraaliöljyillä ennen synteettisiin siirtymistä. Eli lämminkäytön jälkeen kolme/neljä viidensadan kilsan siivua öljynvaihdoilla ja sitten vasta täysiä.
Olen samaa mieltä. Synteettisillä öljyillä sisäänajoa ei käytännössä tapahdu ! Synteettisillä voisi ajaa hyvin hyvin pitkään ellei se keräisi moottorista epäpuhtauksia, polttoainetta ym.
Ulkomaanelävien voorumeita tulee joskus tavattua ja muutamaan kertaan törmännyt öljynvaihtojutuissa että pitäisi tarkistaa Tappet Screen? Öljypumpussa joku siivilä vai mikä?.
Tossa on video aiheesta:
Harley-Davidson maintenance on Tappet Screen Evo (http://www.youtube.com/watch?v=Pgtnh9AlW5o#ws)
-eeko
Tänks tuostakin linkistä, on oikein selkokielellä että tyhmempikin ymmärtää. Minä tutkailin öljypumpun räjäytyskuvia... :D Pitää tsekata rysän kunto, uuden saa jousineen iipeistä kybällä kotiin.
Mikä vika on mineraaliöljyissä että ne pitää vaihtaa synteettisiin?Eikös vanhat koneet tykkää paksuista mineraali ööleistä esim kendall sae 50
Voi pillu että oli Tappet Screen Plug tiukassa. Juuri siihen uraan ostettu avain ei sopinut koska urassa oli kolhuja, iskumeisselilläkään ei uskaltanut oikein käyttää. Aukesi kuitenkin eikä siellä ollut mitään ylimääräistä, magneettiinkaan ei tarttunut mitään. Pitää varmaan tinata joku kuusiokanta tulpan päälle että sen saa toistekin auki.
Niin tai laitat jotain mietoa lukitetta kierteisiin joka toimii eristeenä teräksen ja alumiinin välillä. Etkä väännä sitä raivolla kiinni.
CRC:n Soft Lockia onkin ostettuna yleiskäyttöön, pistetään sitä.
Kuusiokantaisia tulppia näkyy olevan valmiinakin jos on vaikeuksia saada muljattu tulppa auki/kiinni.