Viikkotolkulla oon lueskellut juttuja ison veden takaa ja pähkäillyt et minkä kaasarin sitä hankkis talven projektiin, vaihtoehtoina on hsr42, hsr45 sekä cv44.
vm.-95 883-1200 koneessa tulee olemaan XB kannet jonkin verran porttailtuna venturi seeteillä, Hammer performancen (http://"http://hammerperf.com/xlvalvetrain.shtml") Impact 560 nokat, sledge hammer -.050" tönärit, Striker 7mm Stem Stainless Steel venttiilit orkkis koossa sekä Wisecon männät (http://"http://www.wiseco.com/ProductDetail.aspx?ItemID=4891PS&ModelID=3216&ModelYear=2005&AppID=16012") nekin orkkis porauksella koska paikoillaan on 4000km ajetut 1200 pytyt niin ei liene tarvetta porata vielä ylikokoon. Lisäksi löytyy tuo Ultiman säädettävä sytkä.
Täällä olen juttuja kans lukenut ja ymmärtänyt et ainakin eräs henkilö ;) "tyrmää" tuon hsr 45 tuossa 1200 koneessa liian isona, tämä (http://"http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=1498522") taas puolustaa sitä että tuo hsr soveltuu ja toimii jopa paremmin kuin orkkis cv.
Pyörä on tulossa jokapäiväiseen ns. normaali käyttöön ja silloin tällöin olis tarkoitus stripillä käydä.
Nyt tarvis neuvoja ja kokemuksia asiasta usemmalta kantilta.
-Janne
Mä en usko kyllä 1200cc kokoisen koneen tarvitsevan 45millistä kaasutinta ja koska teho ja kaasukäytös lienee tavoitteena vastaan ihan puhtaalta mutu-pohjalta että HSR 42.
Kerrankin oon Makon kanssa täysin samaa mieltä - ehdottomasti HSR42. Nelivitonen on aivan turhan suuri 1200cc normi katukäyttöön. Mulla oli sellainen 1450cc Buellissa mistä otettiin 110 heppaa takapyörältä. Nelikakkosia mulla on tällä hetkellä kahdessa 1200cc virisportissa eikä kumpikaan niiden takia hyydy. Isommasta kurkusta on hyötyä vasta huippukierroksilla, normaali katuliikenteessä ei mitään iloa.
CV ja Mikuni on toimintaperiaatteeltaan eri tyyppisiä kaasareita, mä tykkään Mikunista koska se suoravetoluistillaan vastaa kaasuun herkemmin kuin alipainetoiminen CV.
HSR45 vs CV40
(http://hammerperf.com/images/hsr45vscv40.gif)
"Take a look at the chart above to see what an HSR carburetor can do for your bike. We tested a highly modified Buell S1 (1250 Kit, Sledge Hammer Head Porting, IMPACT 560 cams) with both the stock CV40 and an HSR45, with no other changes between the two pulls. Look at the difference! In our experience, we've found the CV40 to really start becoming a restriction at about 90 horsepower, and they tend to put a cap on the power at about the century mark as shown. By comparison, a Mikuni HSR42 will easily support 110hp, an HSR45 will easily support 130hp, and we've made over 150hp using an HSR48."
http://hammerperf.com/xlinduction.shtml (http://hammerperf.com/xlinduction.shtml)
HSR42 muutti omaa fillaria enemmän kuin mikään muu yksittäinen muutos mitä on tehnyt, helvetin paljon kivempi vaihtelevassa ajossa kun reagoi niin nopeasti.
Suoravetokaasuttimessa tai läppäkaasarissa, joka siis ei ole muuttuvakurkkuinen, on liian isosta kurkusta jopa selkeää haittaa, koska virtausnopeus putoaa ja sekoittuma heikkenee. Tämä siis ilmenee, usein ihan havaittavasti, nimenomaan välikierrosalueela ja alemmilla kierroksilla kaasua reippaammin annosteltaessa. Sitä onko tuo 45 niin paljon liian iso että haitta on havaittavissa, en tiedä.
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 03 lokakuu 12, 23:43:34
Suoravetokaasuttimessa tai läppäkaasarissa, joka siis ei ole muuttuvakurkkuinen, on liian isosta kurkusta jopa selkeää haittaa, koska virtausnopeus putoaa ja sekoittuma heikkenee. Tämä siis ilmenee, usein ihan havaittavasti, nimenomaan välikierrosalueela ja alemmilla kierroksilla kaasua reippaammin annosteltaessa.
Justiin näin on asia.
Mulla on tosta HSR42:sta liki 10 vuoden kokemus, tosin Softailissa. Ei ongelman ongelmaa siltä osin. Toisaalta en käsitä, mitä itua on CV-tyyppisen kaasarin käytössä silloin, kun kaasareita on vain yksi.
Tiiän kyllä yhen hepun, jonka mielestä HSR on perseestä, koska se muistuttaa visuaalisesti maitotölkkiä.
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 04 lokakuu 12, 00:06:57
Toisaalta en käsitä, mitä itua on CV-tyyppisen kaasarin käytössä silloin, kun kaasareita on vain yksi.
Mä en kyllä ymmärrä miten se kaasuttimien lukumäärä vaikuttaa siihen onko käytössä parempi kiinteä vai muuttuvakurkku. Muuttuvakurkkuinen on persaatteessa erinomaisen fiksu laite, eli koneen imu avaa kurkkua sen verran kun kone tarvitsee ja virtaama pysyy nopeana ja sekoittuma hyvänä. Tämä aikaansaa hyvän taloudellisuuden(periaatteessa, kohtuu usein myös käytännössä) ja hyvän ja tasaisen vedon ala ja välikierroksilla. Vastapainona kaasuun vastaaminen on aina hieman hitaampaa ja liki poikkeuksetta huipputehossa hävitään hieman.
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 04 lokakuu 12, 00:06:57
Tiiän kyllä yhen hepun, jonka mielestä HSR on perseestä, koska se muistuttaa visuaalisesti maitotölkkiä.
Tiedän useampiakin, yks niist tapaa tuijottaa peilistä. Ulkoasusyistä laittaisin B-mallin SöSSön, sen pitkän ja kiihdytyspumputtoman viemärin pätkän, mutku se tulee niin halavatusti mopon linjast ulos(et persjalkasen oikeet kinttuu ahdistaa) ja CV toimii oikeesti paremmin. Kuitenki vaik tuo Mikunin maitotölkki on ihan anuksesta, niin jos halutaan herkkää kaasuun vastaamista ja puhutaan virikoneesta ni onhan se maitotölkki tai Dellorto parempia ku vakuumikaasari tai S&S(jolla kyllä saa saman huipputehon, mut kokokierrosalueen käytös ei ihan samaa tasoa).
Sehän herätti jo mukavasti keskustelua. Tiedossa on ollut koko ajan et toi 42 mikuni toimii erittäin hyvin näissä mut onko kokemuksia et toimiiko 45, onko jollakin ollut se paikoillaan 1200 padassa ja miksi se ei toimis. Tuo hammerin testi jossa cv40 vs. hsr45 testataan samassa koneessa (1250), jonka oletan olevan viritys asteeltaan lähellä omaani näyttää 45 jotenkin toimivan.
Näyttävät jenkeissä käyttävän menestyksekkäästi myös tuota sössön super e.tä jossa poraus yli 47mm.
-Janne
Tuolla Hemulin tekstissähän se tuli, varmaan toimis mutta tarttee kierroksia. Rataako meinasit ajaa?
Kun kattoo noita Hammerin saavuttamia lukemia 1250cc Buellista niin on siinä pikkaisen muutakin tehty kuin pelkkä kaasarin vaihto. Nimittäin kun takapyöräteho alkaa ykkösellä niin puhutaan jo viimeisen päälle viilatusta moottorista jossa soppatykinkin valinta alkaa merkitä jotain. En usko että kadulla montaa yli 90hp sporttia liikkuu. Ja vääntökäyrä olis ollu mukava lisä tohon viereen niin olis voinut päätellä jotain ko. mosan sopivuudesta katukäyttöön. Nimittäin kadulla ajetaan väännöllä, ei huipputeholla.
Aikoinaan kun mulla oli 124cid FXR niin siinäkin toi nelivitonen oli ihan tarpeeks. Kadulla siis. Jonain kauniina päivänä kun saan ton 100cid S&S sportster-moottorin johonkin kiinni niin siihen tulee nelikasi Mikuni - mutta vain sen takia että mulla sattuu sellainen olemaan, muuten siihenkin laittaisin nelivitosen.
Kyllä joskus tapahtuu ihmeellisiä asioita kaasutinta vaihdettaessa. Mulla on eniten tietotaitoa 2-tahtivempeleistä, mutta esim. RG500 vakio Mikuni VM28:t kun vaihtaa TMX35:n niin teho nousee ihan tyhjäkäynniltä lähtien mikä on täysin järjenvastaista. Molemmat on litteäluistikaasuttimia. Pyöreä- vs. litteäluisti ero taitaa olla vielä isompi, esim. RD Yamahat. Kaasuttimessa on paljon muitakin ominaisuuksia kuin poraus...
Tai ex Ramben ShelbySubaru. Alkuperäisellä kaasuttimella menee päästötestistä läpi vaikka vähäpäästöisenä mutta CB500 Hondan kaasuttimella se muuttuu ajettavaksi, lähtee käyntiin, pysyy käynnissä, syö vähemmän bensaa yms mutta päästöt on niin kauheet ettei mitään rajaa. Eli en taida tajuta mitään..
Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 04 lokakuu 12, 13:22:22
Tuolla Hemulin tekstissähän se tuli, varmaan toimis mutta tarttee kierroksia. Rataako meinasit ajaa?
Nojoo, niinkin sen voisi ilmaista, tosin vain sellaisia 12s. pyrähdyksiä silloin tällöin. :)
-Janne
Kaasuttimessa on huomattavastiki erilaisia muuttujia ja ominaisuuksia, kurkun halkaisijaakaan ei oikeastaa tulisi verrata kuin samantyyppisten välillä. Liika on kuitenkin liikaa, eli jossain vaiheessa ensin hyöty loppuu ja seuraavaksi rupee tulemaan haittoja. Sehän on perimmillään muuttuvakurkkuisen alipainetoimisen kaasuttimen syy olemassaoloonsa, että saadaan tarpeeksi iso kurkku ilman ison kurkun haittoja alemmilla kierroksilla. Se taasen että teho nousee läppäohjatussa 2t-koneessa tyhjäkäynniltä lähtien kaasutinta kasvatettaessa ei ole lainkaan järjenvastaista. Läppäohjatussa 2t-koneessa on imutapahtuma hieman nelarista poikkeava ja kunhan ilmaa ja bensaa tulee ni kaikki on hyvin, sekoittumalla ei mitään väliä koska se sekoittuu kuitenkin kampikammiosta ylös matkatessaan ennen polttoa. Monia läppäohjattuja 2t-koneita ajetaan jo välikierroksilta kaasutin täysin auki(läppäkaasari) ja kierroksia eli "kaasuasentoa" säädetään sytytysennakolla(=perämoottorit, mulle kohtuu tuttu alue).
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 04 lokakuu 12, 00:26:31
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 04 lokakuu 12, 00:06:57
Toisaalta en käsitä, mitä itua on CV-tyyppisen kaasarin käytössä silloin, kun kaasareita on vain yksi.
Mä en kyllä ymmärrä miten se kaasuttimien lukumäärä vaikuttaa siihen onko käytössä parempi kiinteä vai muuttuvakurkku. Muuttuvakurkkuinen on persaatteessa erinomaisen fiksu laite, eli koneen imu avaa kurkkua sen verran kun kone tarvitsee ja virtaama pysyy nopeana ja sekoittuma hyvänä. Tämä aikaansaa hyvän taloudellisuuden(periaatteessa, kohtuu usein myös käytännössä) ja hyvän ja tasaisen vedon ala ja välikierroksilla. Vastapainona kaasuun vastaaminen on aina hieman hitaampaa ja liki poikkeuksetta huipputehossa hävitään hieman.
Niin siis meinasin tietenkin alipaineella toimivaa luistia. On se HSR:kin muuttuvakurkkuinen.
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 04 lokakuu 12, 22:58:36
Niin siis meinasin tietenkin alipaineella toimivaa luistia. On se HSR:kin muuttuvakurkkuinen.
Toki tavallaan, mutta yleensä luistikaasuttimia ei lasketa muuttuvakurkkuisiksi jollei luisti ole ilmavirran ohjaama, eli avautuu vain virtaaman mukana(CV/SU/Strömberi....) ja edelleenkään en ymmärrä mikä pointti mielestäsi on sillä, että yhden kaasuttimen ratkaisussa ei käytettäisi virtausluistillista kaasutinta? Ylivoimainen valtaosa maailmassa valmistetuista alipainemuuttuvakurkkuisista on nimenomaan yhden kaasuttimen ratkaisuja, useamman SU/Strömber-kaasuttimen ratkaisut ei välttämättä loistokkaimmassa maineessa. Se miksei luistikaasutinta yleensä lasketa muuttuvakurkkuiseksi, on se ettei se oikeasti ole muuttuvakurkkuinen vaan kaasun annostelu hoidetaan läpän sijaan luistilla ja kaasun ollessa auki, ei kurkku muutu mihinkään virtaaman mukaan kuten muuttuvakurkkuisella tapahtuu.
Lainaus käyttäjältä: jsr85 - 04 lokakuu 12, 16:32:40
Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 04 lokakuu 12, 13:22:22
Tuolla Hemulin tekstissähän se tuli, varmaan toimis mutta tarttee kierroksia. Rataako meinasit ajaa?
Nojoo, niinkin sen voisi ilmaista, tosin vain sellaisia 12s. pyrähdyksiä silloin tällöin. :)
-Janne
Jos tosiaan on sillointällöin, niin kannattaa miettiä kannattaako edes miettiä...
Palataan alkuperäispostaukseen vastaamiseen.
Jos lähdetään siitä et kone on 1200cc ja kohtuullisella nokalla ja 10½ männillä, niin varmasti saa säädöissään olevalla HSR45:llä enemmän paukkuja kuin CV:llä ja nopeamman kaasuun reagoinnin. Vaikka konetta laulattais sinne 6800-7000rpm mihin asti nokilla pitäisi olla rahkeita, niin tuskin saa tuolla HSR45:llä kuitenkaan mitään etua verrattuna HSR42:een, mutta HSR42:lla saanee paremman kaasuvasteen alemmilla kierroksilla. CV:n suhteen en usko että 44 tuo mitään etua mihinkään verratessa.
Ja enempi taasen on niitä japsikikottimia, joissa on useita muuttuvakurkkuisia kaasareita. Ei se kaasutin ymmärrä, hoitaako se homman duona vaiko soolona.
-Spöke-
Onhan noit CV:tä Nipponin rivikoneissa, Mikunin kakskurkkusenakin Möhköissä, mut paljon on suoravetokaasareitakin. CV-tyyppiset ei ole oikein se sporttiratkaisu kuitenkaan.
Kuitenkaan, en näe mitään syytä miks CV-tyyppi olis jotenki enemmän eduksi silloi kun kaasuttimia on useampia.
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 06 lokakuu 12, 02:57:20
CV-tyyppiset ei ole oikein se sporttiratkaisu kuitenkaan.
Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikös kaikki kilogixerit yms. tehokkaista tehokkaimmat olleet CV-kaasareilla siihen asti kunnes päästöt vaativat ruiskuihin siirtymisen tuossa vuostuhannen alussa? Että siinä valossa väittämäsi olisi väärä. Ja tommenen ärräpyörä kyl ottaa nopeemmin kierroksia kuin katuharrikka ikinä joten oikein oo ikinä ymmärtänyt tuota ´hidas kaasuun vastaavuus´ aspektia. Kyllähän se tietty ainakin Sössön kanssa tuntuu reagointi nopeemmalta kun kaasun auki läväytyksessä on eka kunnon kuoppa tehokäyrässä ;)
Ajelin sattumoisin tossa viikolla HSR:llä varustettua pikkasen kutiteltua Twin Cämmiä ja koeajon aikana päädyin ajattelemaan että kerrankin saatu Mikuni toimimaan hyvin. Toimi jo ihan yhtä hyvin kuin alkuperäisellä CV:llä olisi toiminut. Ollut enemmän sääntö kuin poikkeus että Mikuni ei ole täysin säädöissään kaikilla kierrosalueilla.
Ei mitään hajuakaan millä noi '80-luvun jälkeiset Nipponit on. Se hitaampi kaasuunvastaavuus on rakenteellinen juttu, en tiedä paljonko käytännössä merkitystä. Kuitenkin jos avataan suoraan ränni, tai vasta lisääntyvä ilmavirtaama avaa rännin, niin jälkimmäinen ragoi hitaammin. CV-tyyppinen kaasutin korkeaviritteisessä ja korkeakierroksisessa on sinällään ihan looginen juttu, jos tilanne on se, että suoravetoisella kaasun avaaminen kerralla pikkukierroksilla tappaisi virtaaman ja sitä myöten nyykäyttäisi, niin CV-tyyppinen tuo helpotusta. Eli lausuntoni ettei ole sporttiratkaisu, on kenties hieman virheellinen, en taasen osannut ajatella singereitä.
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 06 lokakuu 12, 02:57:20
Kuitenkaan, en näe mitään syytä miks CV-tyyppi olis jotenki enemmän eduksi silloi kun kaasuttimia on useampia.
Mun käsityksen mukaan alipainetoimisuudesta on etua synkkauksessa. Jos kaasareita on vain yksi, en ymmärrä, miksi sen pitäisi olla alipainetoiminen. Tosin pitää sanoa, että omakohtaista kokemusta CV:stä Harliskassa ei oo. HSR:stä on, ja hyvin positiivisia sellaisia.
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 06 lokakuu 12, 22:12:49
Jos kaasareita on vain yksi, en ymmärrä, miksi sen pitäisi olla alipainetoiminen. Tosin pitää sanoa, että omakohtaista kokemusta CV:stä Harliskassa ei oo. HSR:stä on, ja hyvin positiivisia sellaisia.
Jouhea. Hyvin jouhea. On se sitten SU tahi CV.
-Spöke-
Lainaus käyttäjältä: Spöke - 06 lokakuu 12, 23:49:11
Jouhea. Hyvin jouhea. On se sitten SU tahi CV.
-Spöke-
SU:ta tekis kyl mieli kokeilla. Tosin niin tekis aika montaa muutakin. Onneksi toi viemäriputkenpätkä pelaa ihan hyvin... ;D
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 06 lokakuu 12, 22:12:49Mun käsityksen mukaan alipainetoimisuudesta on etua synkkauksessa. Jos kaasareita on vain yksi, en ymmärrä, miksi sen pitäisi olla alipainetoiminen.
Kaasuttimet synkronoidaan imusarjan alipainearvoilla, se onko kaasuttimet alipainetoimiset ei vaikuta tähän mitään.
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 06 lokakuu 12, 22:12:49Tosin pitää sanoa, että omakohtaista kokemusta CV:stä Harliskassa ei oo. HSR:stä on, ja hyvin positiivisia sellaisia.
Mul on CV ja toimii hyvin. Se alipainetoimisuus ei todellakaan liity siihen, onko niit yks vai useita vaan siihen että kun avaat läpän, et saa aikaiseksi niin isoa kurkkureikää että virtaus pysähtyy ja laite nyykähtää vaan kurkun aukko avautuu sen mukaan mitä moottori imee. Suoravetokaasutin/läppäkaasutin HooReen koneessa antaa herkemmän/nopeamman kaasuvaste tuntuman kuin CV tyyppinen, edellyttäen että on täysin säädöissään. FatBoyssa mul oli maitotölkki, nykyisessä on CV, aiemmin lähinnä S&S:iä ja Sportyssä Dellorto, kaikki toimii, CV on jouhein.
Mä alipainemittareilla synkronoin kolme ja neljäkaasuttimisia läppäkaasutinratkaisuja avovesikaudella about viikoittain, eli jotakin siitäkin ehkä olen vuosien varrella oppinut.
Hauska aihe. Tässä on vaan valitettavasti menny vähän puurot ja vellit sekaisin. Kysymyshän on laitteen virittämisestä ja sivulauseessa puhuttiin vielä kiihdyttelystä. Se mikä toimii vakio koneessa ja viritetyssä koneessa on kaksi aivan eri asiaa. Vakiossa ei toimi virikaasari ja viritetyssä ei vakiokaasari, niin simppeliä se on. Jos virittää ja haluaa että kone käyttäytyy kuin vakio ei kannata virittää. Jos kaksi identtistä vehjettä menee viivalle ja toisella on 42:nen ja toisella on 45:nen, lopputulos on että jompi kumpi menee kaasarikaupoille kisan jälkeen, jos ollaan tosissaan(voi olla että molemmat menee). Kokeilemalla se selviää mikä on hyvä ja minkä kanssa pystyy elämään.
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 07 lokakuu 12, 08:42:48
Hauska aihe. Tässä on vaan valitettavasti menny vähän puurot ja vellit sekaisin. Kysymyshän on laitteen virittämisestä ja sivulauseessa puhuttiin vielä kiihdyttelystä. Se mikä toimii vakio koneessa ja viritetyssä koneessa on kaksi aivan eri asiaa. Vakiossa ei toimi virikaasari ja viritetyssä ei vakiokaasari, niin simppeliä se on. Jos virittää ja haluaa että kone käyttäytyy kuin vakio ei kannata virittää. Jos kaksi identtistä vehjettä menee viivalle ja toisella on 42:nen ja toisella on 45:nen, lopputulos on että jompi kumpi menee kaasarikaupoille kisan jälkeen, jos ollaan tosissaan(voi olla että molemmat menee). Kokeilemalla se selviää mikä on hyvä ja minkä kanssa pystyy elämään.
Joo, kyllä se on ollut tiedossa et kilpa-ajoneuvot on erikseen, mut lähinnä sellaista kompromissia haen, ei ole tarkoitus tehdä täysiveristä dragbikeä... lähes kaikki vaan tuntuu tietävän ettei 45 toimi vaikkei kellään oo kokemusta siitä vakiokokoisessa motissa.
Tuosta virikaasarin toimisesta olen erimieltä, itse ainakin miellän jo 42 virikaasariksi joka tiedetään hyvinkin toimivaksi jopa vakio koneessa, se kun riittää ainakin juttujen mukaan helposti 110hv kun taas vakio cv tulppaa jo alle 100hv.
Voi se nopeakin mopo olla toimiva kadulla, kaveri ajoi vuosia alle 10.5 kulkevalla 124" dynalla jokapäiväistä ajoa ilman ongelmia.
Viimeiseen viel ettei aina viitsis kiivetä perse edellä puuhun, ei viiti 400â,¬.n kaasaria ostaa vaan kokeillakseen toimisiko se.
-Janne
e. Tällä saitilla tuntuu olevan ihmeellinen tyyli kun jotain kysytään niin suoraa vastausta on hyvin vaikea saada, asian vierestä kyllä jauhetaan. Kyselin kertaalleen esim tuosta etupytyn laihemmalla käymisestä niin mysteeriksi sekin jäi, luiskahti sekin ikäänkuin vahingossa eriraiteille... ???
Jollei sulla ole aietta nostaa tilavuutta ja kaasutin on kuitenkin hankintalistalla niin ota se 42-mikuni, se toimii kuitenkin vakikokoisella kevyesti viritetyllä normikäytössä paremmin ja 1200cc/7000rpm ei vielä ole ulkona sen maksimivirtaamasta.
Lainaus käyttäjältä: jsr85 - 07 lokakuu 12, 12:28:54...lähes kaikki vaan tuntuu tietävän ettei 45 toimi vaikkei kellään oo kokemusta siitä vakiokokoisessa motissa...
Onko tässä joku sanonut ettei 45 toimi? Ei minun mielestäni. Suurin osa on tyytynyt toteamaan että 42 toimii sun tarkoitukseen paremmin. Mutta koska sulla nyt on fiksaatio siitä nelivitosesta niin mene ja osta sellainen, kyllä sekin toimii. Ehkä vähän eri tavalla kuin pikkuveljensä mutta toimii kuitenkin.
Kyllä mullakin oli se satakaksnelonen ihan jokapäiväisessä käytössä. Lopulta kun löydettiin oikeat akku-, startti- ja puolipuristajakombinaatiot niin ei mullakaan ollut mitään ongelmia ;D. Ihan samalla tavalla mä ajoin tolla bigborebuellilla niin työ- kuin kauppareissutkin. Ei täällä kukaan ole sanonut etteikö niitä kireitä koneita voisi käyttää myös kadulla - on ollut puhe ainoastaan parhaiten toimivasta systeemistä.
Tää elämä näillä palstoilla valitettavasti on tällaista - ihmiset tykkää keskustella ja juttu helposti hairahtuu sivuun. Täällä sentään ei homma mene yleensä riitelyks niinkuin monella muulla saitilla - ja kyllä meillä se oikeiden vastausten osumaprosentti on loppupelissä aika korkea.
Lainaus käyttäjältä: jsr85 - 07 lokakuu 12, 12:28:54
Viimeiseen viel ettei aina viitsis kiivetä perse edellä puuhun, ei viiti 400â,¬.n kaasaria ostaa vaan kokeillakseen toimisiko se.
Aina pitää mennä perse edellä puuhun tai odottaa että joku tekee jotain ja kopioida sitten pilkulleen. Valitettavasti toi jälkimmäinen voi ottaa useita vuosia ja lopputulos voi olla kuitenkin jotain muuta kuin on kerrottu.Valitettavasti kaikki viritelmät pitää kokeilla ihan itse ja monta kertaa, hyvä tsägä jos eka kombinaatio on paras ja parantamisen varaa ei enää ole. Olis meinaan ihan eka kerta kuin niin olis käynyt, koskaan en ole edes kuullut moisesta onnen kantamoisesta.
Eli ei muuta kuin kättä taskuun ja leuka rintaan ja kohti uusia epäonnistumisia, toivottavasti sellasia joita muut ei ole jo tehnyt.
HSR42 on riittävä kaasari näihin vakioihin ja pikkuviritteisiin. 42 toimii hienosti ja rullilla ajettaessa moottorin käynti on tasainen ja virtaukset optimaaliset. Polttoaine ei pisaroi ja kierrosten noustessa ja suuttinalueiden vaihtuessa pisarointi on vähäistä. Moottori vastaa "kutsuun". Tällöin myös polttoaine jakautuu myös paremmin molemmille sylintereille. 45 jos laitetaan niin imua pitää olla huomattavasti enemmän eli kierroksia eli tilavuutta ja mäntänopeutta. Imuvirtausta sylinteriin lisätään tietysti imuvenan venttiilin koolla jne. Penkissä testailtuna vakioita pikkuviritteisiä koneita ei alle 100 kuutiotuuman koneisiin tartte edes kuvitella 45 kaasaria. 110 toimii hienosti. 127 tarttee jo 45...... Rata ja kiihdytysvehkeet on sitten erikseen ja ajotavat jotka ei sitten toimi välttämättä maantiellä.
Mulla on vakiotilavuudella (1340) varustettu kierrosherkistetty Shovel HS40 kaasarilla ja pelittää hyvin.