Eli nyt kun on hommattu pirun hyvät tallitilat niin on aikaa suunnitella kaikenmaailman hullutuksia sportin ja lompakon kiusaksi.
Kysymys heräsi mieleeni:
(kyseessä -98 evosportti)
Onko koneen lohkot ja enskakoppa hitsattavissa siten että laatikossa pysyy vielä öljyt sisällä, eli mitä materiaalia ko. osat on, ja mistä löydän pellepelottoman joka on myös mestarihitsari?
Kuva selventäköön, keltaisella ympyröity olisi tarkoitus laikata pois ja hitsata kopasta jäljelle jäänyt reikä umpeen.
Kuulostaako suunnitelmalta, vai otanko lisää kaljaa ja unohdan koko ajatuksen?
Anna palaa vaan. Ihan turha se kiksisetti on jos et tota tee. Ainakin ne mun nelivaihteisen lohkot hitsaantui oikein hyvin kun leikattiin se öljyfiltterin kaula niistä pois.
Kyllä se näin taidetaan tehdä...
Mitenkäs muuten kun kiksipeleissä yleensä on kohtuu pienikokoisia akkuja käytössä, juurikaan mitään en sähköistä saatikka laista ymmärrä, niin jos siitä samalla tekisi akuttoman pelin, ei taida elektroninen sytkä toimia ilman virtaa?
Ja tarviiko jonkun lain mukaan parkkivalot pystyä kytkemään päälle vaikka laite ei käy?
(http://www.huntmagnetos.com/images/harley_sportster71.jpg)
Ei mulla mitään kokemusta mankkupeleistä oo, mutta kyllä mä sellaiseenkin laittaisin pienen akun laturin perään. Ei konkkaviritykset oikein tunnu toimivan. Tuollainen mankku käsittääkseni antaa vaan sytkävirran, valot sun muut tulee sitten laturilta.
Jepulis, mankkua himoitsen kyllä, mutta se taitaa jäädä kaupan hyllylle, ei anna lompakko periksi.
Oon jopa kelannut että jos rakentelisi rc-autojen ajoakuista 12V patterin, olis sopivan pieni jotta voisi sijoittaa vaikka tankin tunnelin sisään...
Kyllähän akusta saa halutessaan vaikka kuinka pienen, muista kuitenkin että pyörän vaihtovirtalaturi keittää nopeasti liian pienikapasiteettisen patterin piloille. Kyllä reilunkinkokoisen akun saa jemmattua ihan hyvin moneenkin paikkaan. Sitä paitsi se on ihan mukava varuste jossain korpitaipaleella jos vaikka lataus sippaa...
mulla on jytässä ollu sama 1.2ah akku 3vuotta, tosin laturi ei ole orkkis vaan sellanen 180wattinen kestomagneettimalli.
mulla ainakin shovelissa toimii "konkkaviritys" täydellisesti (koputtaa puuta), eli ei akkua eikä valonappuloita, koneen kyljessä horisontti-Huntti. Valot syttyy, kun polkasee käyntiin ja sitte eiku ajelee vain.
mitäs vikaa niissä "konkka-virityksissä" sitte on ollu? Sovelissa on battery eliminatori, pannussa taas ei. Kummassakaan ei mitään ongelmia. En nyt sitte ees tiiä mitä ongelmia siinä vois olla, jos komponentit on laturi, johto ja 2x polttimo.
Hemuli on kyllä aivan oikeassa (taas) tuossa että mitä sitten kun olet yksin keskellä korpea ja lataus loppuu...
Mutta toisaalta taas eihän mulle ikinä satu mitään...? Ja olisko se sitten hauskaa jos kaikki laitteet aina toimisi?
Muistatko Hemuli millä langalla sitä sportin lohkoa hitsailit?
Tallille tulossa TIG, ja talvella on aikaa harjotella...
Olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin vai onko jotain jäänyt ymmärtämättä:
Battery eliminaattori = iso konkka?
Kuten sanottu, mulla ei ole mitään kokemusta mankuista niin ehkä kannattaa jättää meikän kommentit omaan arvoonsa ;)...
Emmä mitään hitsannu, kaveri paistoi osat kiinni. Tuskin sillä mitään erikoislankoja oli.
eliminaattori on tosiaan sopiva konkka. Halvalla pääsee jos tietää millanen ja ostaa jostain elektroniikkapuodista jos ei jaksa paneutua, ostaa vaikka accelin tuotteen. Jos ja kun lataus sitten sippaa korpitaipaleella keskellä yötä, magneetto tuo kuskin taskulampun valossa kotiin.
Isohkoja konkkia saan duunista, varaosahyllyt pullollaan niitä...
Nyt vaan kirjoittamaan joulupukille kirjettä jos sais sen mankun...
Mikä hitto tossa magneetossa on niin erinomaista? showelementti?
Pahanen kärkisytkä sekin. Tekee omat sähköt, mutta orggis kärkisytkälläkin
ajaa pitkät pätkät ladatulla akulla tai vaikka paristonipulla jos lataus nyt sattuu niikahtamaan.
paremman kipinänkin se antaa vasta sellasilla kierroksilla, ettei ne paljon normi päristelijää
koske. Kisakäytössä kierroksilla vasta alkaa edut näkyä.
Tota mäkin oon vähän ihmetelly. Siis onhan mankku makee kapistus mutta kun se laturi jää sinne kuitenkin. Ja pikkuakun saa hyvin jemmaan jonnekin peltien sisään. Enempi siinä on vissiin sitä erikoisuustekijää.
Edittiä: Eihän mulla mitään mankkuja vastaan oo, meinasin itsekin sellaisen tohon KHK:hon laittaa.
Mä suorastaan vierastan mankkuja, koska junnuna ku sumuisen saaren vermeiden kanssa tuli pelattua, tuli magneettoja jokunen kerta kirottua. En mä esmes tuuttiin koskaan magneettoa laittais, vaan kärjettomän ku en tykkää siit tuplakätkisydeemistä. PanShovelis mul oli mankku, möin pois ja laitoin kärjettömän automaattijakajan tilalle, käynnistyvyys parani kuten myös käytettävyys ja mankust sai enempi rahaa ku mitä kärjetön jakajineen ja uus laturi maksoi, mut ulkoasullisesti monen mielest miinusta. Magneettosytytys linee vain magea monen mielestä.
Lainaus käyttäjältä: tyg - 13 syyskuu 12, 22:51:14
Pahanen kärkisytkä sekin. Tekee omat sähköt, mutta orggis kärkisytkälläki
ajaa pitkät pätkät ladatulla akulla tai vaikka paristonipulla jos lataus nyt sattuu niikahtamaan.
mitenkään mankkua turhaan ylistämättä.
toki isolla akulla ajaa satoja kilsoja ilman latausta varsinkin jos kääntä etuvalon pois päältä mutta tyypillisestihhän latauksen loppuminen havaitaan vasta kun akku on ajettu tyhjiin ja paristokauppaan jokunen taival. Kun ei vekotimeen ollu tullu laitettua amppeeri- tai volttimittaria tai edes merkkivaloa.
ja akun porsiminen on myös ei-niin-epätavallinen taphtuma. mahtaneeko pysyä käynnissä pelkältä suoraan laturilta tulevan virran varassa
Vika magneetossa on myöskin ei-niin-epätavallinen-tapahtuma ja pysäyttää matkanteon... kaksi viimeisintä mopoa mitkä olen itse tuonut rahtitilassa pois tienpäältä on kummatkin hukanneet mankun tekemän kipinän kesken matkan, toisessa Hunt ja toisessa Karata... ihan vaan näin "epätavallisiin" sattumiin. Mä en magneettoa jälkiasenna, jos on orkkiksena ni olkoon. Mahdollinen vikakohde se kuitenkin on siinä ku kaikki muukin ihmisen tekemä. Magneetolle loistava perustelu on "Ma_Tahtoo" tai "Tahtoo_akuttoman_mopon", muuten sen järkiperustelu on kyllä aika vaikeaa, tosin matahtoohan on tunnetusti järkiperusteist väkevimpiä.
Tötteröshoveliin käypänen Hunt-mankku olisi joutilaana... ::)
Lainaus käyttäjältä: jyrggä - 13 syyskuu 12, 19:55:15
mitäs vikaa niissä "konkka-virityksissä" sitte on ollu? Sovelissa on battery eliminatori, pannussa taas ei. Kummassakaan ei mitään ongelmia. En nyt sitte ees tiiä mitä ongelmia siinä vois olla, jos komponentit on laturi, johto ja 2x polttimo.
"Kummassakaan ei mitään ongelmia" :D
Yhteensattumat mankkuvikaisten kanssa ei herätä mussa mitään pelkotiloja.
Tuolla tavalla kun ajatellaan niin ei pitäisi ostaa mitään missä ei ole bensamittaria, duunin puolesta olen tänä kesänä noukkinut tien varresta toistakymmentä mopo/prätkää sen jälkeen kun asiakas on huutanut vähän aikaa puhelimessa että "Tää paska on taas rikki!" Vika on usein kuitenkin selvinnyt kurkkaamalla tankkiin...
Ja se "matahtoo" on aika vahva täälläkin. Ehkä vaan siksi että niitä ei paljoa näy.
Magneetto on Parhautta. ;D
Kts toinen topikki samalla foorumilla...
Mut en mä normijakajaan vaihtais, vaan Hunttiin, jos tosta Splitistä ei tuu kalua...
Lainaus käyttäjältä: Jack - 14 syyskuu 12, 08:41:50
Mut en mä normijakajaan vaihtais, vaan Hunttiin, jos tosta Splitistä ei tuu kalua...
Tuo kuulostaa yltiöutopistiselta tavoitteelta. Yrittäisit vaan pitää sen magneeton alkuperäisellä vakanssillaan... ;D
Kyllähän siitä jotain tulee, eihän mulla rahaa Hunttiin oo ;D Eli pakko on vanha korjata...
Huntti on se last chance...Mut sit pitää duunaa jo uudet putketkin. :o
Laita sinne kärkisytkä. Ja taskuun varakärjet ja konkka.
Tämäkin keskustelu näyttää menevän tuohon eipäs-joopas suuntaan, niinku täällä(kin) nykyään on tapana. Toiset tykkää kärkisytkästä - toiset ei sitä ikinä laittais, toisella taas on pakko olla vakio 883 spårassa joku 500e ohjelmoitava supersytkä. Mä tykkään yksinkertaistaa omat laitteeni, kaikki ylimääränen vaan vittu pois. Ja plussana, onhan siinä sellanen tietty toivottu vaikutus kymenlaaksolaisiin ;D
Vieläki muuten jäi vähän epäselväks tuo "konkkaviritys"?
Kaikista erikoisinta tässäkin asiassa on se, että taas kovimpia asiantuntijoita tuntuu olevan ne joilla ei oo ikinä ollutkaan magneettoa. Mut yhellä kaverilla oli.
Ajakaa vaikka märkä peruna konkkavirityksenä mun puolesta, se kuulemma oli vitun hyvä ruotsalaisten mukaan ;D
;D
samaa mieltä joka suhteessa, perkele (paitsi se peruna?)
Ihan alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, en ole mistään vielä kuullut kovin pitkäkestoisia kokemuksia tosta Ledsledin kiksistä. Parilla frendillä sellaiset on, toinen ei ole vielä saanut asennettua sitä ja toinen on vissiin kerran polkaissut sillä käyntiin.
Meinaan vaan että saattaisin itse asentaan kiksisarjan ensin ja kokeilla sitä päivittäisessä käytössä hetken aikaa ennen radikaalimpia toimenpiteitä. Tai sitten en :D...
Jyrkkä, toi mun heitto konkkaviritysten "toimimattomuudesta" perustuu lähinnä tuttujen kertomuksiin aiheesta. Moni on laittanut pienen akun konkan sijaan ja ollut tyytyväinen siihen. Ei tästä sen vakavampaa väittelyä kannata muodostaa, makuja on monia. Siinä olen samaa mieltä että yksinkertainen on kaunista. Ainakin pyörässä. :)
Kinaamatta
Mä ajelin jokusen kesän akun tilalla konkka. Ei toiminu intijaanissa toivotulla tavalla, eli aina tyhjäkäynnillä putos valot pois päältä. Toki tähän on oma osuutensa sillä, että intijaanin laturi pyörii tyhjäkäynnillä niin hitaasti, ettei latausta silloin vielä tapahdu.
Laturin välityksiä ei juuri muutella...vika niitti oli kun keksin laittaa Boschin laturin perään Boschin elektronisen säätimen. Joka vaati herätteen toimiakseen, eli ei toiminu konkan kanssa. Luovutin ja laitoin akun takasin. Nyt pelittää hyvin ja oon tainnu pari kesää vetää samalla 5Ah halpisakulla.
Peruna = Konkka. Totena tarinana ihan Suomessa on mulle kerrottu, etta jos karkisytkan konkka posahtaa, pala raakaa perunaa sen tilalle johdon paahan, niin taas matka jatkuu
Tosi vai ei, en ole kokeillut.
Lainaus käyttäjältä: Jack - 14 syyskuu 12, 12:58:09
Peruna = Konkka. Totena tarinana ihan Suomessa on mulle kerrottu, etta jos karkisytkan konkka posahtaa, pala raakaa perunaa sen tilalle johdon paahan, niin taas matka jatkuu
Tosi vai ei, en ole kokeillut.
Tätä opetettiin takavuosina ihan ammattikoulussa autopuolella. Toimii.
Lainaus käyttäjältä: Juvakka - 14 syyskuu 12, 13:13:57
Lainaus käyttäjältä: Jack - 14 syyskuu 12, 12:58:09
Peruna = Konkka. Totena tarinana ihan Suomessa on mulle kerrottu, etta jos karkisytkan konkka posahtaa, pala raakaa perunaa sen tilalle johdon paahan, niin taas matka jatkuu
Tosi vai ei, en ole kokeillut.
Tätä opetettiin takavuosina ihan ammattikoulussa autopuolella. Toimii.
Joo, ja noin 30km:n jälkeen on ihan vihreä ja pittää vaihtaa taas uuteen...
Ei o prätkän kanssa kokemusta, mutta Rättärillä on ajettu takas ihmisten ilmoille noin... ;D
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 14 syyskuu 12, 12:39:41
en ole mistään vielä kuullut kovin pitkäkestoisia kokemuksia tosta Ledsledin kiksistä.
Tätä juuri olen vähän arponut että uskallanko silpoa lohkoja ennenkuin on varmuus kiksin toiminnasta... Ja toinen juttu mikä arveluttaa on se että mitenköhän takuujutut noissa menee.
Lainaus käyttäjältä: -väiski- - 14 syyskuu 12, 15:10:25
Ja toinen juttu mikä arveluttaa on se että mitenköhän takuujutut noissa menee.
Minkä takuu? Silpoessa yleensä kyllä takuut silpoutuu.
Eiköhän tuon kiksisatsin takuusta ole kyse.
Juu, kiksisetin takuusta puhuin... Ei tietääkseni -98 pyörässä ole vähään aikaan ollut muuta kuin perävalotakuu... ;D
Eiköhän Pat suhtaudu mahdollisiin takuukysymyksiin varsin suopeasti. Hän on esimerkiksi ilman eri pyyntöä lähettänyt päivitysosia tohon settiin ensimmäisille ostajille joiden sarjoissa oli joku biitti joka ei ihan toiminut pidempiaikaisessa käytössä.
Magneetto asiaan näkökulmaa tästä 4Q:n kuvasta.
(http://photo.blogpressapp.com/big_photos/12/08/25/1548.jpg)
Tuottaako toi mankku sähkön myös valoille? Vai onko vaan kilpaversio että voi laturin jättää pois?
mun mielestä noissa mankuissa ei oo valokäämiä... eli laturi tarvitaan aina näissä vehkeissä.
Saatan kyllä olla väärässäkin, niinkuin monta kertaa aikasemmin (mitään en myönnä)
Joo, Schaaffin Maxi on näköjään yksinkertaistanut myös valot pois 8)
Joo. Ei se Morrisin/Fairbanksin tai Joe Huntin mankku mitään muuta tuota kun kipinän sytytystulpille.
Kuten myös ei Prince of Darkness eli Lucas. :D
-eeko
ameriikan meininkiä vissiin tossa... .l. mankku tosiaan tuottaa sähkön koneelle ei valoille, (mopoissa kai eri juttu) jos haluaa pimeällä mennä, jostain muualta sähköt valoille.
Pitäiskö sitten ihan piruuttaan hoitaa sähköt valoille mummonvanhasta helkamasta pöllityllä dynamolla? ;D
mä olen etsinyt pitkään moottoripyörään tehtyä dynamoa. Niitäkin oli joskus viime vuosisadan alkupuolella...
Lainaus käyttäjältä: -väiski- - 20 syyskuu 12, 20:57:31
Pitäiskö sitten ihan piruuttaan hoitaa sähköt valoille mummonvanhasta helkamasta pöllityllä dynamolla? ;D
Oliskoha kirkkaat valot 80 vauhdissa? ;D
Kuis liikennevaloissa. ;D
Häh? Kaippa ny valoissa näkee, vaikka moposta ne sammuukin. ;D
-Spöke-
Ledivalot pelastaa.
Bilteman veivattavan "taskulampun" magneetto/akkuyhdistelmä on yllättävän tehokas. Välitys veiville pitää olla melko hidas ettei tule ylilatausta. Jaa mistäkö tiedän. Eräs henkilö teetti pajallani näistä lampuista puretusta elektroniikasta mainostaulun jossa on viisi viiden ledin ryhmää joiden ledit antavat eriaiakaista stobovaloa yhtä aikaa. Sitä ei voi olla huomaamatta. Tosin järjestelmä toimii 12 voltin seinälaturilla eikä veivaamalla.
Polkupyörän napadynamo voisi olla tehokas virtalähde myös. Siihen kumikiekko ympärille ja nojaamaan renkaan syrjään.
Vaikka tämä: http://www.bikestation.fi/shop/elektroniikka/napadynamot/schmidt-napadynamo-son-28-klassik-musta-eloksoitu-32-reikainen (http://www.bikestation.fi/shop/elektroniikka/napadynamot/schmidt-napadynamo-son-28-klassik-musta-eloksoitu-32-reikainen)
http://www.taskulamput.fi/tuote/polkupyoran_lamppu_lumilight_biker_1400/ (http://www.taskulamput.fi/tuote/polkupyoran_lamppu_lumilight_biker_1400/)
Tolla näkee kiitettävästi ainakin eteen päin, taakse riittää sitten heikommalla teholla oleva.
http://www.taskulamput.fi/tuotteet/polkupyoran_valaisimet_lamput/ (http://www.taskulamput.fi/tuotteet/polkupyoran_valaisimet_lamput/)
Hullunhilpeää päivitystä aiheeseen, paketin sain aamulla käsiini.
Aika paljon ollut mutkia matkassa tässäkin aiheessa, toimitus kesti lopulta reilu 2,5kk.
Mukana tuli kaljanviilennin, tarroja yms sälää... 8
muistat sitte laittaa videoo käynnistys rituaaleista, eikä mitää esilämmityksiä vaan pakkasessa ;D. saahaan semmonen "on tämä työmaa"-tyylinen viteo
Lainaus käyttäjältä: -väiski- - 13 marraskuu 12, 12:14:05
Mukana tuli kaljanviilennin, tarroja yms sälää... 8
Mitä helvettiä te tarinoitte noille myyjille kun irtoaa kaiken maailman ylimääräistä kamaa.
Mä en oo koskaan saanut mitään tarroja tms. Porukka kirjoittelee tarroista ym. mitä sai paketin mukana.
Onkohan mulla väärät nettikaupat ;D
Muista en tiedä, mut ite en ainakaan mitään turhia ole turissut...
Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 21 syyskuu 12, 16:48:40
Kuis liikennevaloissa. ;D
Laittaa sellaiset polkimet kuin tunturissa, niin voi polkea liikennevaloissa.... ;D
Lainaus käyttäjältä: Lexus - 13 marraskuu 12, 20:27:19
Onkohan mulla väärät nettikaupat ;D
Todennäköisesti... nettikaupoista nimittäin yleensä mitään saa, mut jos suoraan valmistajalt tilaa ni useinkin sapi.
Ei millään jaksa lukea alusta asti, mutta onko täs rojektissa oikeesti tarkotus jättää laturi pois?
Ei, niinkuin otsikko kertoo, niin startti olisi jäämässä pois. Siitä pari ajatusta eteenpäin: akku pois yms.
Miksi laturi pois, voihan sen jättää vaikka akku ja startti olis pois? Sehän on vielä kaikenlisäks hyvällä paikalla, eikä törrötä tossa koneen eessä niinku rautapäässä. Ite laittaisin mielellään rautikseen evon laturin, jos vaa viittis osais jaksais ja pystyis sellasen kustantamaan...
Täh???
Niinkuin tuossa ylempänä sanoin, laturi ei ole jäämässä pois. Starttimoottori on poistettavien listalla.
Eiku ny oli jo mun ymmärryksestä kiinni... Ku laitoit että akku pois ym. Asia pihvi.
http://www.pipedreamz.biz/openprimary.html (http://www.pipedreamz.biz/openprimary.html) sieltä vielä avobelttiä!!
HYI! :o
Karmean näkönen ja hintanen. Avoketju vielä menis.
ihan siisti vielä asennuskuvissa ilman helvetillistä billet suojusta mut hinta on tosiaan melko raju....
Löysinpä äkkiseltään jockeyjournalilta mainion kuvan, joku on tehny jo -07 kiksin evosporttiin. Startti ilmeisesti otettu pois, ja käynnistys tapahtuu normisti bendixin kautta?
(http://www.jockeyjournal.com/forum/attachment.php?attachmentid=18162&d=1183325874)
Lainaus käyttäjältä: -väiski- - 18 maaliskuu 13, 22:32:50
Löysinpä äkkiseltään jockeyjournalilta mainion kuvan, joku on tehny jo -07 kiksin evosporttiin. Startti ilmeisesti otettu pois, ja käynnistys tapahtuu normisti bendixin kautta?
(http://www.jockeyjournal.com/forum/attachment.php?attachmentid=18162&d=1183325874)
Toi on ihana! Svallan mainio mekaaninen hässäkkä!
himottas kyl tehä omaan evolaatio-ratikkaan tommonen yllä oleva vätvätin startin tilalle
löytyykös tältä palstalta ketään joka ois koittanu toteuttaa tommosta yllä olevan kuvan kaltaista kiksiä? eipä ollu tuol jockey journalissakaan mitään mainintaa kuinka tuo on toteutettu. mites on kun tosta startin akselin päästä kun kääntää, niin lähteekös se pendiksi sieltä siihen kehälleen vai mitens se ny oikeen pelas? vissii nuissa vanhemmissa starteissa oli ns. heittobendiksi nii semmoi systeemi.