Finnbikers

Tekniikka / Moottori => Panhead => Aiheen aloitti: Tommihki - 03 kesäkuu 12, 20:09:21

Otsikko: pannun sytytyksen säätö
Kirjoitti: Tommihki - 03 kesäkuu 12, 20:09:21
Terve,

Pannun kone oli levällään talvella. Tuli uusi (vakio)nokka, pakoventtiilit ja jakopäähän rattaita.

Sytytys yhdellä kärjellä ja automaattisella ennakolla (limpuilla).
Kaasari sössön super E

viimekesänä oli laakin peli, nyt ei halua lähtee käyntiin.

eli sytkän säätö ohjeilla vois aloittaa:
oon säätänyt seuraavasti: etu pytty puristustahdille ja kärjet juuri aukeamaan ykk:n kohdalla (kun merkki puolessa välissä kurkistusluukkua). En oo säätänyt ennakon merkkiin kun ei noi kädet riitä pitämään limppuja ja samalla säätämään ennakkoa (sitä paitsi se akseli on sen verran väljä että tuntuu sotkevan säätöjä jos sitä menee vääntämään). Jääkö liian myöhäselle? Kone hörähtää muttei lähde käyntiin.

oisko jotain "varmaa" tapaa säätää sytkä niin ettei kädet lopu kesken?


Otsikko: Vs: pannun sytytyksen säätö
Kirjoitti: Spöke - 03 kesäkuu 12, 21:00:52
Etupytyn ennakkomerkki kohdalle. tulpat pois, etupytyn tulppa hattuun kii ja pyttyjen välistä oikealle puolelle konetta. Jakajan ruuvi löysään, pyöräytä jakajaa vähän myötäpäivään. Virrat päälle, limpuista ennakot kaakkoon ja lähdet kääntämään jakajaa vastapäivään, kunnes tulppa lyö kipunaa. Virrat pois, jakaja kii, tulpat ja johdot kii ja PAM, ajoa.
-Spöke-
Otsikko: Vs: pannun sytytyksen säätö
Kirjoitti: Tommihki - 04 kesäkuu 12, 09:24:45
Kiitos Spöke.

Mulla on tossa akselissa sen verran klappia, että sotkee tota säätämistä. Nyt kipinä tulee antamillasi ohjeilla koskematta limppuihin YKK kohdalla, eli pitäis olla suunnilleen oikein. silti ei lähde tulille.
Otsikko: Vs: pannun sytytyksen säätö
Kirjoitti: Jack - 04 kesäkuu 12, 10:07:07
Venojen säätö? Imuvuoto? Bensan vähyys?, vai liikaa soppaa?

Tuliko muuta uutta kuin mainitsemasi jutut? Voi olla remppanahkeutta, eli helpottuu kun saat pelin käymään.
Otsikko: Vs: pannun sytytyksen säätö
Kirjoitti: Kiiski - 04 kesäkuu 12, 10:31:11
Missä akselissa klappia? Automaattijakaja ja säädetty yläkuolokohtaan, en tiedä siitä sun jakajasta, mutta epäilen että ei anna lähellekkään 35° ennakkoa. Eli mun veikkaus että rajusti myöhäsellä (15°). Koittasit vaan säätää ennakko merkkiin puristustahdilla sen sytkän.
Otsikko: Vs: pannun sytytyksen säätö
Kirjoitti: Tommihki - 04 kesäkuu 12, 12:50:18
moro,

siis pyörijän akselissa on sitä klappia akselin suuntaisesti n. 2mm eli kun pyörittelen konetta hitaasti niin akseli nousee ylös pari milliä samalla kun kärjet aukee. Ja jostain hemmetin syystä kun limput kääntää auki ja kärjet aukeaa, niin irti päästäessä kärjet ei menekkään kiinni, eli joku jumittaa. -> täytyy purkaa ja rasvata... mutta saako tossa akselissa olla kuinka paljon klappia?

Yritän säätää sen ennakkomerkkiin nyt uudestaan. Jotenkin toi limppujen kääntäminen samalla kun säätää ennakon ja kattoo kipinää tuntuu vaan aina epävarmalta.

Jack: Venttiilit on säädetty ja imupuoli pitäisi olla ok (ei oo käyny kun kerran, joten ei oo päässyt vielä liikaa perehtymään mutta pitäisi olla siis ok).

Joo ja kaasari putsattu ja tuoreet bensat vaihdettu.
Otsikko: Vs: pannun sytytyksen säätö
Kirjoitti: Kiiski - 04 kesäkuu 12, 13:10:50
No kaksi milliä on kyllä aika paljon eiku ratas irti ja shimmaamaan, mitä vähemmän välystä sen parempi kuhan ei ihan kiinni ole. Muistankohan väärin että toisissa tarvike jakajissa on jonkun näkönen jousiprikka ottamassa päittäistä pois oisko se poikki, siellä limppujen alla? Mä itte laitan jakajan nahkeesti kiinni ja koitan vääntää siitä nokasta kärjet auki, sitten kun onnistuu on melko lailla siinä.
Otsikko: Vs: pannun sytytyksen säätö
Kirjoitti: Tommihki - 05 kesäkuu 12, 09:18:41
Vähän lisäraporttia ja kysymyksiä:

sytkä säädetty seuraavasti:
Kärkiväli 0,5
kampuralla tulee ensin merkki F 1 (ennakko) ja sitten T:F (yläkuolokohta). Kone pyöritelty niin että etupytyn imuventtiili tulee alas ja siitä F 1 merkki keskelle kurkistusluukkua (joka on 11mm ennen YKK).
Jakajan ruuvit löysälle, ennakon limput myötäpäivään niin paljon kuin menee ja sitten oon kiertäny jakajaa vastapäivään niin että ykköspytylle pamahtaa kipinä.

EDIT: niin ja kun konetta pyörittelee kiksillä niin kärkien välissä pientä kipinöinti, normaalia?

vaan ei lähde käyntiin. prlk.
Otsikko: Vs: pannun sytytyksen säätö
Kirjoitti: Spöke - 05 kesäkuu 12, 09:26:07
Konkka paksana. Ja jos oot potkinut väärillä ennakoilla ja on saanut soppaa, mahdollisesti myös kynttilä (t) paksana.
-Spöke-
Otsikko: Vs: pannun sytytyksen säätö
Kirjoitti: Tommihki - 05 kesäkuu 12, 09:38:37
moroo...

tota konkkaa mäkin rupesin miettimään. ottaako se oikeesti itteensä jos potkii väärillä ennakoilla? No, uudet kynttilät ja konkka ei oo iso sijoitus.
Ilmeisesti kipinöinti (muualla kuin tulpissa) ei ole tarpeen?

/Tommi
Otsikko: Vs: pannun sytytyksen säätö
Kirjoitti: ma^ko - 05 kesäkuu 12, 09:41:08
Kärkikipinöinti kärkisytytyksessä on aina merkki kondensaattorin huonokuntoisuudesta/riittämättömyydestä. muualla sytytyksessä kipinöinti(paitsi siis tulpissa) on merkki läpilyönnistä, ei toivottavaa.
Otsikko: Vs: pannun sytytyksen säätö
Kirjoitti: Tommihki - 08 kesäkuu 12, 10:36:08
Nonniin ja morjensta kaikille. Spökelle ja Hemulille kiitokset myös lisäohjeista joita sain.

Elikkä, sytkä säädöissä yllämainituilla ohjeilla. Ongelmana oli ettei kone tahtonut silti lähteä käyntiin. Jostain syystä ei tykännyt ilmanputsarista. Mutta tyhjäynnin seoksensäädöllä ja tyhjäkäynnin kierrostensäädöllä homma lähti pelittään. ja tulihan tuohon varmuudenvuoksi vaihdettua vielä se konkka ja tulpat.

nyt on taas laakin peli. toistaiseksi.

Eli kiitokset avuista.

-Tommi-
Otsikko: Vs: pannun sytytyksen säätö
Kirjoitti: Leksa - 31 heinäkuu 12, 19:06:46
Olen säätänyt sytytyksen yllämainittujen ohjeiden mukaisesti kolmisen viikkoa sitten . Lähti käyntiin ilman mitään ongelmia ja toimi hyvin kunnes eilen rupesi käynnistäessä potkimaan takaisin .
Avasin jakajan tarkistaakseni onko limpuista jousi poikki tai jotain muuta , jouset oli kunnossa mutta limmpujen yiläosassa oli kulumaa ?
Pitäsikö jakajan sisällä olla jotain voiteluainetta ?
Otsikko: Vs: pannun sytytyksen säätö
Kirjoitti: Tuukka - 31 heinäkuu 12, 20:35:22
Ei näytä ihan normaalilta toi "kuluma". Mihkäköhän ovat hanganneet? Melkoinen viiste on syntynyt. Itse olen joskus suihkauttanut noihin tappeihin kevyesti wd40:stä.
Otsikko: Vs: pannun sytytyksen säätö
Kirjoitti: Leksa - 07 elokuu 12, 18:12:48
Eli vanhaan manuaali jakajaan oli kötöstelty limput sisään ja muutamista huonosti hitsatuista muttereista johtui tuo limppujenn kuluminen .
Hommasin uuden jakajan ja säädöt olen tehnyt yllä mainittujen ohjeiden mukaisesti mutta edelleen käynnistäessä potkii takaisin heti kun lyö virrat päälle?
Missäköhän menee vikaan ?

-Leksa
Otsikko: Vs: pannun sytytyksen säätö
Kirjoitti: Jack - 07 elokuu 12, 18:52:37
jos potkii heti takas, on se aikaisella .... tähän sellanen nyt välähti hymiö.


Tää ei ehkä auttanut kyl yhtään....
Otsikko: Vs: pannun sytytyksen säätö
Kirjoitti: Panheadsince1988 - 17 heinäkuu 16, 21:34:38
Heitä se automaattijakaja pois . Manuaali säätöinen on varmasti paras! Itse taistelin vuosia , kunnes sain alkuperäisen
Otsikko: Vs: pannun sytytyksen säätö
Kirjoitti: Juhana H - 18 heinäkuu 16, 21:44:35
Toinen ääni manuaalijakajalle. Loistava kapistus ja luotettavuudeltaan alasimen luokkaa.