Millainen momenttiavain teillä on että saa laitettua Pannun kannet momenttiin. Mun avain ei mahdu sinne pyttyjen väliin.
Sitten vieläkin tyhmempi kysymys, muuttuuko momentti jos käyttää kulmaniveltä?
Kaikki momentin ja hylsyn väliin liitettävät lisälaitteet muuttaa momenttia jonkun verran - se taas onko sillä mitään merkitystä pannun moottorissa onkin toinen juttu.
Aikoinaan kun vielä pannu oli niin kiristelin kannet sellaisella mutkamallin lenkkiavaimesta (ns. starttimoottoriavain) ja vanhasta hylsystä kasaan hitsatulla erikoistyökalulla. Mutkalenkin toiseen päähän hitsataan momenttiavaimeen sopiva hylsy jolloin mahtuu ahtaampaankin rakoon.
Tuossa paljon juttua aiheesta ja siitä miten lasketaan jatko-osien kanssa oikea momentti: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3395.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3395.0)
Lenkkiavain ja siihen putkenpätkä jatkoksi. Jos meinaa verosuoni katketa päästä ni sit on jo liikaa momenttia.
Kiitoksia, jälleen.
Pitää tehdä työkalu siihen.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 23 toukokuu 12, 22:02:36
Tuossa paljon juttua aiheesta ja siitä miten lasketaan jatko-osien kanssa oikea momentti: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3395.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3395.0)
:o :o :o Aika mielenkiintoinen keskustelu.
Mä vetasen ne kiinni 7/16" lenkillä, jonka kiintopään pujotan puolen tuuman lenkkiin. Ja kiinni ilman otsasuonenpullistumia. Lukaisin jostain interwein syövereistä jonkun vanhan parran jorinat ja totesin momenttiavaimen olevan turhaa hifistelyä ;D
-Spöke-
Kunhan ovat kiinni ja mielellään about yhtä kiinni.
ja muistaa jälkikiristää..
Tais itteltä jäädä väliin, kun jouduin pahvin vaihtaan männä viikolla. ::)
Jeh, normi mutka-avaimella ilman jatkovartta kun vetää viittä vaille suolenpullahdukseen/ tai kun alkaa pikku kätöseen sattua niin ollaan sopivalla alueella.
ja käyttö lämpöseks ja mä ainakin jälkikiristelin aina lämpösenä.
Tiedä mikä sitten on oikein. Vanhassa Pannu-kirjassa sanottiin kansien momentista "kiristetään pultit"
Noin minäkin olen tehnyt mutkalenkillä. Kannet ei oo paljon kiristynyt enää lämpöiseksi käytön jälkeen tai eka ajojen jälkeen, mutta sylinterit on kiristynyt vielä jonkin verran.
Ei muutu momentti jos jatkosavain 90 asteen kulmassa momenttiavaimen kanssa.
Testaa vaikka ruuvipenkissä pulttin, holkin ja mutterin kanssa.
Lainaus käyttäjältä: JPP - 24 toukokuu 12, 10:53:02
...sylinterit on kiristynyt vielä jonkin verran.
Juuripulttien löystyminen on vissiin jonkun sortin ominaisuus. Oon ottanu tavaksi kerran-pari kesässä tsekata, ja aina on saanu pikkusen kiristää.
Joo, paitsi mulla. Rystyssä vedän nykyään juurimuttereihin molycotea tai kuparirasvaa.
Menee niin lujaa jumiin, että kerran oon joutunu yhden halkaisemaan.
(http://i902.photobucket.com/albums/ac225/z50a75/IMG_8946.jpg)
Tuommoista käytin. Eli tee se itse malli, pilliä ja hitsiä käyttäen. Kun pultille oikea momentti on 88 Nm, niin tuon jatkon ollessa tuossa suoraan avaimen jatkona laskin avaimen säädöksi 68 Nm näillä mitoilla. Jälkikiristyksessä pultit kiristyivät noin 1/8 kierroksen. Ja kaikki pultit saa tuolla momenttiin ainakin minun kaasarien ja pakoputkien kanssakin. Jakajan kansi piti irroittaa.
Just tollanen ollu mullakin käytössä.
Lainaus käyttäjältä: Jack - 24 toukokuu 12, 10:23:16
Jeh, normi mutka-avaimella ilman jatkovartta kun vetää viittä vaille suolenpullahdukseen/ tai kun alkaa pikku kätöseen sattua niin ollaan sopivalla alueella.
ja käyttö lämpöseks ja mä ainakin jälkikiristelin aina lämpösenä.
Näin mäkin tein ja hyvin on kannet ja sylinterit pitäneet öljyt sisällä.
Mutta avaimena käytin Hotbikesta ostamaani työkalua. Siinä on vartta just sopivasti.
REPLICA CYLINDER BASE NUT WRENCH TOOL
16-0108
(http://www.hotbike.fi/kauppa/contents/media/t_16-0108.JPG)
Tiivisteinä käytin James Gaskets settiä, niitä silikoni reunuksella varustettuja, ja jotenkin niillä tuo jälkikiristely on tarpeen pariinkin otteeseen.
Sovelissa käytän kannenpultteina ehdottomasti noita 12 kantaisia pultteja ja siihen passaa älyttömän passelisti 11mm avain. Pannussa on tietääkseni ihan sama kannenpulttisysteemi.
Tein tämmösen työkalun tuossa pari vuotta sitten:
(http://i130.photobucket.com/albums/p241/puuhis/2012%20t-pics/12050054.jpg)
Vaikuttaa himpulalta mutta kummasti on vedetty kiinni jo aika monet kannenpultit. Käytän momenttiavainta tuossa hommassa, tosin käsimomenttikin varmaan riittää. Tuo on kätevä kun 'neliökiinnitys' on molemmin puolin ja tuo 11mm pää kääntyy asentoon kuin asentoon.
Ja kun Jack kiristää lämpimänä niin olen kyllä eri mieltä. Kun kansi on alumiinia on se silloin lämpölaajenemisen kannalta 'isompi'. Eli jälkikiristys kylmänä. Onko tällä sitten käytännön kannalta merkitystä, en tiedä.
9/16 piippuavain toimii täällä (lapiossa). Ristiin kiristäen niin tiukkaan kuin vaan tuolla jaksaa.
Sisäpuolella on savu pysynyt.
Mä en alumiiniin menevää jengaa uskalla kiristää lämpimänä, mut jokainen toki tyylillään. Jokusen alumiinikierteen elämäni aikana korkannut, ni tullut hieman araksi.
Ei noi kannen kierteet alsaa ole. Teräsinsertit siellä valussa on. Mut kylmänä mäkin ne kirin.
-Spöke-
Alukannet ja kauan ku viimeks pannun kannet kädessä, yhdet kyl pitäis olla jossain kellarissa. Kuitenkin olen arka kuumana kirimisille.
enhän mä sanonut kuumana, vaan lämpösena. silleen ettei käsiään polta.
Eli varman sit ois ihan sama odottaako niin pitkään, et on jo "kylmä". Tosin mulla ei oo koskaan ollu kärsivällisyyttä oottaa...