Oletteko experimentoineet D-mallisella pakoaukolla shovelissa? Eli että lattian puolelle hitsataan materiaalia?
Sanoisin että suurempi hyöty D-porttauksesta on imupuolella. Sen pointtihan on siinä, että pyritään saamana kanavan ylä- ja alapintojen kaarien säteet mahdollisimman lähelle samaa keskipistettä. Vakiona noissa alapinta kaartuu aivan liian jyrkästi kohti palotilaa verrattuna kanavan kattoon, mistä seuraa ei-toivottua pyörteilyä juuri ennen venttiiliä.
Pakopuolella ovat tuota perustelleet kanavan muodon lisäksi sillä, että pakoaukossa oleva kynnys estäisi kaasujen reversiota joka häiritsisi palotilasta poistuvaa massaa.
Juu, imu toki on asia sinänsä ja asia tiedossa. Katselin tuossa, että shovelissa pakoputken kiinnitys on semmoinen, että paremmin hengittää sisäänpäin kuin ulospäin :-[. Kun minun pitää joka tapauksessa heilua tuolla tienoilla tig-polttimen kanssa niin sama olisi kerätä kaikki helpot irtopojot plakkariin. Tuo "anti reversion dam" oli nimenomaan se miksi rupesin pohtimaan asiaa.