Nonnii, nyt on sitten rautis nostettu leikkauspöydälle.
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/hd-2.jpg)
Kawa minkä mittareita tuossa vähän näkyy jarruttelee edistystä vielä vähän, tapani mukaan sekoilen taas useampaa projektia samaan aikaan.
Jotain tämän tapaista on siis hakusessa:
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/HD-1.jpg)
Ahdin on Eaton M24, veto tulee sinnetänne vilisevillä ketjuilla ja soppatykiksi ajattelin väsätä ruiskun tee-se-itse osista, jotain siihen liittyvää sälää on jo hommattu mm. valmiiksi koottu Megasquirt.
Konerempan tein tuohon muistaakseni 2007 eikä sen jälkeen oo paljoa tullut ajeltua, joten en jaksa avata konetta nyt. Tuolloin huipputeho oli tyrmäävät 45 hepoa, se putosi 33:n sen jälkeen kun hakkasin imukanavista kittaukset irti :( Jossain vaiheessa kittaan ne uusiksi ja vielä pienemmiksi, jos tulis enempi tehoja ;D Nyt olis tarkoitus saada tämä superiin pörisemään mutta suapi nähä miten käy, motivaatio ei taas ole ihan huipputasolla.
Mutta nyt vaan get your gameface on cause it's time to play!
Vai että motivaatio hukassa. Vaikeeta kun ei tunne tyyppiä mutta kokeillaan käänteistä psykologiaa ;D
Et osaa! Ei varmasti valmistu! Ei toi voi toimia! Niin ja ooks ihan hullu kun rautapäätä lähdet ahtamaan? ;)
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 17 toukokuu 09, 11:28:02Jossain vaiheessa kittaan ne uusiksi ja vielä pienemmiksi, jos tulis enempi tehoja ;D
Vuolet koivutapin tulpaks niin vielä parempi ;D
LainaaNyt olis tarkoitus saada tämä superiin pörisemään mutta suapi nähä miten käy, motivaatio ei taas ole ihan huipputasolla.
Eräs tällainen kokeellinen lakihan kuuluu, että masennuksen määrä on suoraan verrannollinen irto-osien läjän koon neliöön. Samoten kuin hitsattujen osien keskinäisen sijoittelun oikeellisuus on kääntäen verrannollinen hitsaussauman laatuun. No anyway, virkistäviä tämmöset projektit joissa järkevyys ja muut jonninjoutavat asiat on jätetty taka-alalle ;D
Huoh, vähän mallailua ja ekat susikappaleet tehtynä. Kylläpä gameface venähti pahemman kerran, motivaation lisäksi nyt on uskokin kateissa >:(
Ei ihan pikkunöpöstelyllä tuu valmista eikä sekään oo ihan varma osaanko tai toimiiko ::)
Kaikenlisäksi musta taitaa tulla vanha (kolmikymppisenä!) kun ei meinaa jaksaa kaiket päivää sepittää näitä romuja. Hyvin alkaa projekti kun heti pitää ruveta selittämään :D
Toi koivutappi-idea on hyvä, siihenhän voi sitten porata vaikka 10mm reiän!
Päivän saldo
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/hdkotelo.jpg)
Siinä vaiheessa kun sauma muuttui säälittävästä naurettavaksi tajusin lopettaa..
Kun nyt on tullut häärittyä HD:n ympärillä ja tajusin ettei superiin ole mitään mahdollisuutta saada tuota toimimaan joten turha kai tässä on hätäillä. Mutta kyllä se tästä kesän mittaan. Kai ::)
Höh, aamulla uusin silmin koteloa ihmettelemään ja ehdin jatkaa hitsaamistakin ennenkuin tajusin missä on vika. Peruspihinä kaasun virtaus oli liian pienellä, elektrodia piti pitää aivan kiinni kappaleessa, muuten kuohelti. No lisää kaasua ja lisää saumaa. Nyt olis täs mallis:
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/hd1.jpg)
Painekotelosta puuttuu vielä natsat 1-suuntaventtileille (vaparikäyttöä varten) ja lähtö kaasuläpälle, alumiinihommat on muuten tehty. Saateri kun tuli korkea paketti vaikka kuinka koitin nipistää jokapaikasta mitat minimiin. No eipä voi mittää... Mitenköhän sittenkin sen aikataulun kanssa ::) Oon sen verran kova Tykylevits fanittaja etten minä ihan vielä anna periksi ;D
Oletko meinannut hommata ylimääräisen sivulaukun polttoainesäiliöksi vai miten aioit sen toteuttaa ;D ?
Jos mä pulttaisi sportsterin tylppänokkatankin tohon ahtimen päälle? :D
Ajattelin tehdä tohon ympärille 2 eri tankkia, kai. Jos oikein rupeen ahnehtimaan aikataulujen suhteen niin pitää valjastaa koko kylän konevasarat paukuttamaan. Tankista ei kyllä oo kuin visio ja 2 neliöö suoraa pelliä.
Olipa tuottelias päivä, sain magneettikytkimenkin valmiiksi.
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/hd2.jpg)
Ajattelin että on hyvä aloittaa täysillä ja sitten loppua kohti vähän kiristää tahtia ;D
Ugh, hyvältä näyttää...Mad Max lookia Rautapäähän!
Mainitsit että hitsisauman huonous johtui niukasta kaasusta, luulen kuitenkin että syy on kuvassa taustalla näkyvässä pullossa, joka on huomattavan vajaa ja näin kaukoanalyysin perusteella siellä on ollut hyvinkäynyttä edellisvappuista simaa.... ;D ;D
Mulla on vähän sama juttu, viimehetken paniikki on se joka saa huononkin inspiraation plussan puolelle. 8)
Noin kyllä se siitä etenee. Hyvä että toisilla hommat sujuu kun itsellä vastustaa. ;D
Pärkkele kun vastustaa. Vähän piti jo nukkuakkin välissä, ei tullut enää hommista mitään kun väsytti aivan tolkuttomasti. Kawasakin kanssa tuhraantui pari päivää kun piti päästä kiihdyttelemään ja sitten ajoissa jäin lineupissa toiseksi kun alkoi tulla vettä joka jatkui koko illan >:( Hah, kaverilta oli kysytty että missähän se nopea rautapää on joka täällä viime kesänä kävi? Heppu oli kuulemma meinannut nielaista tupakkinsa kun oli kuullut ahdinsuunnitelmat ;D
Nojjoo, vähän huolettaa kun tuo aika on niin vähissä niin ajattelin unohtaa ruiskun nyt tästä hässäkästä ja laitan tutun ja turvallisen Skinnerssin unionin tarjoilemaan apetta. Sattuuko tietäjillä olla mitään vinkkiä tartteeko SU jotain muutoksia, se tulee siis painepuolelle. Pitääkö männän päälle vetää oma paineletku, eikös siinä ollut joku hengitysreikä? Ei välttämättä olis kiva ylläri jos luisti lentää kattoon heti kun vähän ahtoja näkyy..
Kokkoselle terveisiä että siinä pullossa oli niinkin laimeaa ainetta kuin vettä! Ainakin virallisen selityksen mukaan ;D
No niin, alkaa olla vetoketju hepissä.
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/hd3.jpg)
Huomenna sitten joka koppa täyteen öljyä, SU kiinni, kokeilemaan lähteekö käyntiin ja jos lähtee niin mitä tapahtuu. Ketju menee tosi läheltä kaikkea. Asennuksen tasokin on aika mykistävä, vähän on tuota kiirettä nottia tuota... ;D
Mikäs tuollaisen suojaetäisyys on ;D ?
Tsemppiä huomiselle, kerro miten kävi - kävi sitten kummin päin tahansa...
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/th_hdmovie1.jpg) (http://s13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/?action=view¤t=hdmovie1.flv)
Vau! Hienoa! Onnittelut!
Talvisodan henki elää ;D - hieno pätkä!
Harmi että et kuvannut videota sen verran sivusta että olisi näkynyt ahdin ja ketjuhässäkkä - mukavaa vinkunaa tuo piti kyllä noinkin. Tunnistaa kyllä mikä siellä metelöi...
Täähän pistää painetta Ramben projektiin, kumpi ensin radalla?
No voi helevetti en kyllä muuta sano ;D
Edit: tai no sanon sen verran, että ilmiselvä tappomeininki.
Tuohan vähän niinkuin melkein toimii, pari pikkuvikaa ilmeni heti kun laittoi piuhoja kiinni. Pitänee korjata niitä ja viritellä letkuja kaasaria kohti, tuossa videossa ahdin ei oo vielä "kytketty"
Laitoin tuon videon myös Bomber-foorumille notta kaikenmaailman nappistarttimotoristitkin näkisi kuinka moottoripyörä käynnistetään ;D
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 23 toukokuu 09, 09:22:09
Sattuuko tietäjillä olla mitään vinkkiä tartteeko SU jotain muutoksia, se tulee siis painepuolelle. Pitääkö männän päälle vetää oma paineletku, eikös siinä ollut joku hengitysreikä? Ei välttämättä olis kiva ylläri jos luisti lentää kattoon heti kun vähän ahtoja näkyy..
Löytyi sattumalta yksi linkki jossa SU ahtimen kaverina ja vinkkejä, (http://www.triumphexperience.com/article/how-to-blow-through-an-su.html)asennus tosin vanhassa Triumph autossa, mutta varmaan yleispätevää tietoa. SU lienee hyvä tuohonkin tehtävään.
Pikasesti lukasin, räjähdysvaaraa ei pitäisi olla. 8)
Voi jessus, taas menee normi internet tasolle = en halua lukemista vaan vastauksia ;D No kattelin sitä että homman pitäis olla OK kun vetää painesignaalin "katolle". Kohokammion paineistus vaan ihmetyttää, siinä sivussa on se namiska mistä saa ryypytettyä, siihen kun puhaltelee niin siinä tuntuu olevan takaisku, mutta kaasarista poispäin tulee ilmaa kyllä. Appiukkoni on sähköinsinööri, minä taas en tiedä sähköstä mitään ja kun kysyn siltä jotain se lopettaa jokaisen selityksen "no kyllä sä tiedät mitä mä tarkoitan". No en ;D Ette vissiin tekään ::)
Eipä täs muuta mutta kun aikataulu on niin kireä että tälläinen rakentelu on hauskasta puuhastelusta kaukana >:(
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 toukokuu 09, 08:09:51
Täähän pistää painetta Ramben projektiin, kumpi ensin radalla?
Mulla toivottavasti sama edessä tänään eli ahtimen kanssa ensikäynnistys. Painekoteloon pitää tossa vielä pohja hitsata ja vähän pulttailua. Radalle ei harmillisesti pääse kun eilen Kemistä tullessa meni ketjut poikki 30 kilsaa ennen himaa.
Mut Smokielle: Se toimii sittenkin! Superissa viivalle? ;D
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 25 toukokuu 09, 11:36:32
Voi jessus, taas menee normi internet tasolle = en halua lukemista vaan vastauksia ;D
Kun ei pysty vastaamaan... ;D, mut laitetaan se kuva vielä tähän. Sama lähde kuin yo linkissä. Laita sitten kommenttia kun olet saanut pelaamaan, mitä piti tehdä.
(http://www.triumphexperience.com/article/mgb/how-to-blow-through-an-su/hif_mods.jpg)
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 20 toukokuu 09, 02:09:22
Olipa tuottelias päivä, sain magneettikytkimenkin valmiiksi...
Kerro nyt ihmeessä mikä on tuon magneettikytkimen funktio, tässä koko ajan päässä pyörii se Mad Max 2:sen kohta jossa Mel Gibson pistää Hornetista blowerin pois päältä napin painalluksella. Eihän sellainen ole mahdollista muualla kuin elokuvissa, eihän?
Hienolta kuulostaa... ;D
Tuata tuata, se mädmäx auto on Holden, siitä löytyy kyllä infoa vaikka kuinka kunhan googlettaa.
No se magneettikytkinhän on tietty siks että saa ahtimen pyörimään jos sattuu tulemaan kauhea koti-ikävä yms tai joku vittumainen juppi ajaa ohi. Siinä painekotelon etuosas on ne filtterit siksi että normaalisti (=vaparina) ajellessa kone imee ilmaa sieltä, sitten kun ahtimen laittaa käyntiin niin 1-suuntaventtiilit lävähtää kiinni ja kone saa ilmansa ahtimen kautta. Mad Maxin ahdin oli feikki mutta mulla toimii ;D Noita Holden interceptoreita on rakenneltu maailmalla kyllä ihan toimiviakin, mutta tuskin kellään on yhtään munaa niinkuin mäksillä ittellä. No mulla on sitäkin!!!
Tässä jotain kuveja, saatana kun vituttaa, rallit on näköjään jo pyörähtänyt käyntiin ja meikäläinen nussii jonkun kumiletkujen kans.
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/hd4.jpg)
Marketeissa lukee avaaminen on ostopäätös. No sattana, oli hieno päältä mutta sisältä löyty tosi noloa MIG saumaa, tinaa, lyijyä, kuparia, hyi. Hitsaa ny sitte tuota
apuun värvätyltä nostoväeltä lentää kipinöitä perseestä
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/hd5.jpg)
Ja tää on kuulemma uutta muotia
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/hd6.jpg)
Ei pääse koneen äärestä mihinkään, sen verran on jännää seurata tätä.
Hah, hyvä että tulee kommenttia, tylsäähän tässä mitään monologia on pitää.
Meinasin, tai oikeastaan meninkin jo nukkumaan kun totesin ettei siitä tuu mitään kun apina heiluu plasmapoltin kädessä. Emäntä tuli tönimään kun pihaan saapui Mr. Grindstone garage, suomen ehkä aliarvostetuin ropellihattu V. Pajula. Vaikka tämä onkin HD-foorumi niin tästä britistä tuskin kukaan voi närkästyä
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/riumph.jpg)
Hahaha haa, huomasin just kuvia kattelessa notta mullahan on ihan hyvä pälvikaljun alku!! Sanontahan kuuluu notta tukka ja järki ei pysy samassa päässä ja mulla sentään on aika hyvin tukkaa :P
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 25 toukokuu 09, 12:04:19
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 toukokuu 09, 08:09:51
Täähän pistää painetta Ramben projektiin, kumpi ensin radalla?
Mulla toivottavasti sama edessä tänään eli ahtimen kanssa ensikäynnistys. Painekoteloon pitää tossa vielä pohja hitsata ja vähän pulttailua. Radalle ei harmillisesti pääse kun eilen Kemistä tullessa meni ketjut poikki 30 kilsaa ennen himaa.
Mut Smokielle: Se toimii sittenkin! Superissa viivalle? ;D
No hei, totta mooses! Jos siellä joku viiva on niin minä luultavasti nukun sen päällä ;D
Höh, onpas ollut tosi tuottelias päivä. Eilen piti mennä nukkumaan kun ajattelin ettei tässä tuu kuin vahinkoa plasman kanssa hääriessä. Alkaa näköjään verottaamaan kun on viikonpäivät paahtanut yötäpäivää, tänään meni iltaan asti ennekuin pääsi yhtään töihin kiinni. Ja kas kummaa, heti ekana plasma palamaan ;D Mulla ei varmaan oo pian tankkia ollenkaan..
Kattoin muuten sen käynnistysvideon statistiikkaa, oli abaut 1700 katselukertaa. Aika hurjaa 8)
Ei jumaliste, kun on virta loppu niin silloin tosiaan on virta loppu. Eilinen meni ihan harakoille ja tää päivä menee vissiin jollekkin pelastusarmeijalle. Pänni aika raskaasti, jääkö tämäkin nyt sitten tuosta tankista kiinni koko projekti >:( Kovasti oon tuijottanut pyörää ja jopa tiedän mitä seuraavaksi pitäis tehdä mutta kun ei irtoa, ei sitten millään. Toivottavasti tässä joku ryhdistäytyminen vielä tapahtuu. Muutenhan tää maanisdepressiivisyys olisi aivan hauskaa jos näitten depressioiden yli pääsis jotenkin pikakelauksella ::)
Kun nää hommat nyt menee näin niin taitaa jäädä pari pikkujuttua tekemättä ennen rallia, mm. katsastus. Mitäs veikkaatte, onko mitään selityksen sijaa jos ahtimelta ottaa ketjun pois? Tuo vähän näyttää siltä ettei polizei jaksa ees kysellä mitään kun repii kilven irti.
Mites Mr. R on aikonut hommat hoitaa? Aja meidän kautta niin mitataan sulle katsastukseen sopiva teholappu, voit ajaa sitten mun pyörällä mulle, kuulemma noita ei saisi itte ajella ;D
Ei jumaliste ;D Tankki-idea joutui roskikseen ja rupesin väsäämään uutta ja ehompaa 76mm rosteriputkesta! Tilavuuttakin tulee varmaan monta litraa, ainakin 3 joka taitaa justiin riittääkkin ralliin asti, 15km olis matkaa.
Sitten letkut ja pumput kiinni, jos ei toimi niin taitaa tulla ihan aito hätä.
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 27 toukokuu 09, 11:54:50
Mites Mr. R on aikonut hommat hoitaa? Aja meidän kautta niin mitataan sulle katsastukseen sopiva teholappu, voit ajaa sitten mun pyörällä mulle, kuulemma noita ei saisi itte ajella ;D
Enpä ees semmoisia sivuseikkoja oo jaksanut miettiä vielä ja ei taida tarvita miettiäkään kun tän mun kenties elämäni epäonnisimman päivän kruunasi kortin menetys. Nyt vituttais.
Ei helvetti!! No ottipas ohraleipä. Meikäläinen vielä on siinä vaiheessa että murehdin tielle pääsyä. Kaikenmaailman suoraanjuoksuideat alkaa olla käytetty ja aika juostenkustulta tuo mun pyörä alkaa näyttämäänkin. Tankki tuli tosiaan siitä 76mm RST putkesta + jotain satunnaisia levynpaloja ja onnistuin paikallisesta SS-wermacht sivupisteestä haalimaan rautakypärän. Sitä miten nämä jutut liittyy toisiinsa en vielä tiedä mutta kohta se nähdään. Kuvia ei taida tulla ennen rallia enää.. Tää kiire ja stressi on aivan hirveetä, alan olla aika romuna ja eukkokin alkaa jo naputtamaan. Mutta tuskin enää voi antaa periksi, minä en koskaan anna periksi!!!!
Hohhoijaa tätä meisinkiä. Tankki alkaa olla hahmollaan mutta siitä puuttuu semmoisia raivostuttavia parin neliösentin paloja vähän sieltä ja täältä. Oon vielä aamupäivän neiti 1 veen kanssa jumissa, sitten taas alkaa päivän rakenteluölynbialaiset. Tämä rakentelu onkin ollut tällä kertaa sellaista että joku perusmelankoliaan taipuvainen pumppu, esim. Kotiteollisuus voisi saada ihan hyvät biisin ainekset kasaan.
Sen tankin tilavuudeksi taitaa muuten tulla se 3 litraa :-\
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 28 toukokuu 09, 10:31:03
Sen tankin tilavuudeksi taitaa muuten tulla se 3 litraa :-\
No mutta eihän vimosen päälle viimeistellyissä shöyw-pyörissä tuon isompaa tankkia tartte ollakaan. ;D Eihän niillä ajeta. Vaan tsemppiä, kyllä se siitä valmistuu!
Alkaa mennä jo heikosti, huvittaa enää istua koneella kuuntelemassa Mana Manaa (http://www.youtube.com/watch?v=l0kl9JAi3_o)
Loppuu jo aivan usko >:( Ja kunto! Penkitys (eli koeponnistus) ei olisi enää kovin kaukana mutta paukut alkaa olla loppu.
Mikä on muuten ahtimen välityssuhde? Anyway en suosittele olemaan ketjujen linjalla penkityksen aikana ;)
Kampuralta kulmavaihteelle menee 14 / 13 rattaat ja kulmavaihteelta ahtimelle on 1:1 ja ahdin antaa abaut 400cc ilmaa yhdellä pyörähdyksellä. Valinnat tein pitkän harkinnan jälkeen sillä perusteella mitkä rattaat satuin roskiksesta löytämään ;D Jotain mopoajan jäämistöjä.. Pitää sitten muutella kun tietää mihin suuntaan. Inspistä odotellessa ::)
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 28 toukokuu 09, 17:09:29
Kampuralta kulmavaihteelle menee 14 / 13 rattaat ja kulmavaihteelta ahtimelle on 1:1 ja ahdin antaa abaut 400cc ilmaa yhdellä pyörähdyksellä. Valinnat tein pitkän harkinnan jälkeen sillä perusteella mitkä rattaat satuin roskiksesta löytämään ;D Jotain mopoajan jäämistöjä.. Pitää sitten muutella kun tietää mihin suuntaan. Inspistä odotellessa ::)
;D
Alahan pistää läjään että pääsen alueella tyypittämään sitä. Tuun tänään autokyydillä seinäjoelle. Oma rautis jää nyt sit tonne pajan nurkkaan mököttämään ja oottamaan parempia aikoja...
No katotaan nyt kaatuuko tämä rojekti omaan mahdottomuuteensa vielä ihan loppumetreillä. Vinkkinä muille voin kyllä kertoa että on aika huono tyyli rakentaa jotain typeriä osia ja juoda kaljaa niin kauan että ne alkaa näyttämään hyvältä >:(
Mitä tossa on kavereita pyörinyt niin aika tehokkaasti kuulemma pelaa tuo vastaanotto, tuo pitäis varmaan viedä autolla paikan päälle. Mä en enää tajua mikä täs on ideana. Varmaan mun munat nyt vaan surkastui :-\
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 28 toukokuu 09, 18:21:51
No katotaan nyt kaatuuko tämä rojekti omaan mahdottomuuteensa vielä ihan loppumetreillä. Vinkkinä muille voin kyllä kertoa että on aika huono tyyli rakentaa jotain typeriä osia ja juoda kaljaa niin kauan että ne alkaa näyttämään hyvältä >:(
Ei se huono tyyli ole, paljon huonompi on bolt-on-billet-palikkaa-päällekkäin ;D
Ehkö hyvä vetää vähän henkeä ja sitten taas jatkaa kun siltä tuntuu. Ei ne väkisellä....vaik olis toi sun peli monen ulkomaanlehden sivuilla, jos sen rallialueelle viet, millä sitten vietkin, ja vaikka siellä vähän päräyttäisit. Veikkaisin, että olis yksi alueen kuvatuimpia kohteita...harkitse. 8)
Prkl Kokkonen, tiedätkö ettei hulluja saa yllyttää ;D
No pitihän mun kerätä vielä luuni ja mennä hitsaamaan tankin kyhäelmä loppuun. Korkki ja letkunippa vielä puuttuu. Harmittaa vaan kun laatu on nyt totaalisesti karannut käsistä. Eipä tää nyt hirveän järkevä projekti oo ollutkaan mutta nyt se on myös melkoisen nolokin. No huomenna selvinnee miten äijän käy, kovin montaa vastoinkäymistä ei enää tarvisi tulla.
Oolrait, no laitoin sen kumminkin lyöntiin siihen malliin notta kaikki ideat toimi. Eli pyörä teki tavalliset temput kuten lähti käyntiin, toimi riittävästi että pääsin ajamalla paikanpäälle ja tuo ahdin toimi, mutta vain idean asteella. Kun koneeseen rupes törkkäämään painetta SU oksensi kaiken sisältävänsä bensan etupytyn pakoputken päälle. Ite ralli meni kans aika superahdettuna, sain homman hoidettua päivässä..
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/perusrautis.jpg)
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/perusrautis2.jpg)
Nyt seuraava askel on heittää tuo SU tosi kauas ja ruveta tekemään tuota niinkuin alunperin ajattelin. Tässä kiireessä meni kaikki ihan vituiksi, enkä ole oikein varma oliko se kaiken tämän arvoista. Ehkä ei, mutta tulipa tehtyä....
Jos nyt positiivisia puolia rallista haluaa ajatella niin oli tosi mukavaa tavata livenä fooruminin porukkaa. Jokaikinen täällä häröilevä (tai muut kuin minä ainakin) oli oikeassa elämässä tosi miellyttävä persoona, te olitte ihan oikeasti todella nastaa porukkaa. Myös sinä vanhempi herrasmies jolla on jakautunut persoona, tiedät kuka olet ;D
Nyt alan laskemaan näitä paineta enkä varmaan ruuvaa pyöriä ihan kohta. Voi jumaliste jos joku voi olla täynnä muttereita niin minä olen. Vituttaa kaikki mikä on tehty raudasta ja taidankin seuraavaksi ruveta leikkimään kuralla tai sotkemaan, eli pitäis rapata ja maalata. Mutta thänk juu leidiis änd gentelen, trippi oli aika lyhyt mutta sitäkin intensiivisempi. Over änd out.
Älä anna periksi! Palaa parin viikon rappaamisen ja roiskimisen jälkeen rojektin pariin, niin eiköhän touhu taas maistu. Toivottavasti jo kuitenkin aikaisemmin, sillä tätä ja Ramben projektia on ollut helvetin mielenkiintoista seurata!
"Tässä kiireessä meni kaikki ihan vituiksi, enkä ole oikein varma oliko se kaiken tämän arvoista."
Kyllä se on sen arvoista. Eipä tarvii ittelleen selitellä, että "Ois pitäny".
Tosta tankista tuli hieno!!!!
Kai siellä muutama salamavalo leisku?
Tauko paikalla ja sitten taas etiäppäin. 8)
Onpa päräyttävän hieno projekti!
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 17 toukokuu 09, 11:28:02Ahdin on Eaton M24
...tuo kylä näyttää kokonjsa ja jäykistysripojensa puolesta todella paljon Eatonin M45:lta eikä M24:lta (mulla on M24). M24 on paljon pienempi ja erittäin vaikea löytää, M45 on se jota jää yli Mineisä ja melko yleisesti saatavilla. M45:llä on paljon parempi tuottokin.
Jees, kyllä se tästä sitten joskus. Nythän tuota on helppo rakentaa, muuttaminen ja modaaminen on paljon helpompaa kuin nyhjätä tyhjästä ;D Kyllä siinä aika hulina kävi tuon ympärillä..
Tuo ahdin on TSI-VW:n pumppu, E24 siinä lukee kyljessä. M24 luki myynti-ilmoituksessa, olkoot nyt mikä lystää... Olitko sinä se heppu joka kävi juttelees noista remeliahtimista? Harmittaa kun jäi se pyörä näkemättä.
Älä hylkää SU-kaasaria. Sen pitäisi toimia painepuolella hyvin. Kuvan perusteella sulla
on siinä ryypytyspumppu paikoillaan. Se pitää poistaa ahdinkäytössä, muuten kusee sieltä bensat mäkeen. Vai tuliko bensat jostain muualta ulos?
Rautiaisesi on muuten äärimmäisen tekninen ja psykedeellinen laitos !
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 31 toukokuu 09, 15:30:43...Kyllä siinä aika hulina kävi tuon ympärillä...
Kyllä tosiaan kävi, meinattiin jo että työnnetään se niin syvälle metsään ettei kukaan löydä kun aamukuudesta lähtien saatiin kuunnella telttakankaan läpi jos jonkinlaisia "asiantuntijoita" kertomassa kavereilleen mikä tuo härveli oikein on. Jos ei olisi väsyttänyt niin ne jutut olis ihan oikeasti voineet naurattaa ;D ...
Me otettiin toi ralli sitten vähän pidemmän kaavan mukaan, tämänpäiväinen kotimatka tuntui loputtomalta. Jossain vaiheessa epäilin jo että matkamittari on rikki kun siihen ei tuntunut kertyvän kilometrejä lainkaan.
Saitteko sen pyörän autokyytiin ihan ok sieltä louhokselta? Oli pakko sännätä takaisin leiriin kun makkarat meinas kärvähtää..
Joo OK meni, olihan tuota porukkaa siinä pyörimässä. Kiitoksia vaan avusta sinne asti.
Kyllä mulla on sympatioita tuon SU:n suhteen, voishan tuota vielä kokeilla _vähän_ paremman miettimisen kanssa uusiksi. Kyllä siinä se pumppu on, luultavasti se siinä kusaisikin. Toinen ongelma oli se että ahdoilla meni tosi rikkaalle, vissiin oli vähän sisäistäkin prääsäämistä. Kyllä noi ongelmat varmasti ahkeralla näpertämisellä korjaantuu. Ja jos mä koittaisin vaikka lukea noi linkit mitä Kokkonen löysi. Eipä se ruiskukaan siihen ihan hetkessä synny ja saattaa alkaa pännimään tuo kiksi ruiskua ohjelmoidessa ::) Ruiskun kanssa lopputulos olis tosin varmempi, mutta katotaas nyt.
Yks syy on sitten se mitä joku huokaili, "onko siinä PAKKO olla SU" :D
yritin haeskella tätä pyörää alueelta, mutta ei onnistunut hallituksen kera . . . :o
Ihme juttu, kun ei sitä kiinnosta tollaiset.
No eipä kameraankaan tarttunut juuri mitään, mutta kotimatka tuntui kyllä pitkältä.
Ja saipahan ajaa valvottuna reilu 20-30 kilsaa ajoi jäätelömyyjä peräss...
Pikku homma - iso edistys. No kauhee homma se oikeesti oli ;D Keräsin taas itseni ja hyökkäsin pyörän kimppuun. Otin ryyppypumpun pois ja tulppasin sen kummemmin ajattelematta. Sitten potkin sitä käyntiin sen kummemmin ajattelematta, ensin ladossa missä aamutuimaan oli vielä melko vilpoista yön jäljiltä. 20 min jälkeen tajusin työntää pyörän pihalle "esilämmitykseen" aurinkoon. Taas meni tovi iloisesti... Olin jo Mr. märkä T-paita kisan voittajakunnossa kun pihaan pamahti "puolalainen opiskelija myymässä itse piirtämiään kuviaan". Tuo on joku kumma vitsaus mikä täällä on joka kesä. Samassa Mr. Shnauzer hyppäs tuvasta oven läpi (tykkää vieraista mutta näyttää arvaamattomalta), polakki jäykistyi kun ilmestyskirjan peto näytti purukalustoa. Ei tullut kauppoja ???
Enivei, kun olin ihan rättiväsynyt tajusin ajatella taas vaihteeksi. Se ryypytyspumppuhan on kaasuttimen uimurikammion tuuletuskanavassa, siksi siitä on reikä läpi alunperin. Tästä mallista puuttuu se varsinainen tuuletusliitäntä tyystin. Tulppa pois, letkunippa tilalle ja toinen kaasarin perseeseen. Nyt pyörä pelaa alle 1/3 kaasulla ihan normaalisti ahdin käynnissä mutta ahdoilla menee heti laihalle ja sammuu jos ei tajua päästää kaasusta. Luulen ja melkein uskonkin että homma korjaantuu vaihtamalla tuo ahtoputkessa oleva nippa pitot-putkeen. Silti kiusana on vielä bensapumppu joka tekee vain 0,2 bar paineen mutta kyllä tuolla pitäis jo paikoillaan käyttö onnistua. Pikkuhiljaa, kyllä se tästä etenee!
Myöhemmin päivällä muuten tuli eri polakkipoika myymään niitä samoja itse piirtämiään kuvia, se eka vissiin kävi vetämässä naamat jossain kuppilassa ;D
Tänään vuorossa tasapainoilua hulluuden ja nerouden rajamailla. Rupeaa tulemaan jo väliaikaisviritysten väliaikaisvirityksiä...
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/hd7.jpg)
Kaasuttimen paineistukseen pitotputki ja tankkiin ahtopainetta. Nyt se on muuten oikeasti todettu että tankin paineistus on vähän niin ja näin, tarkoitan siis ahtopaineella. Ainakin se pitäis tehdä tosi isolla letkulla. Innoistuin sen verran että otin videoo.
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/th_hdmovie2.jpg) (http://s13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/?action=view¤t=hdmovie2.flv)
Kattokaas tuota bensapaineen mittaria (alempi). Paine alkaa nousemaan vasta kun päästää kaasusta. Tottahan tuokin pidemmissä vedoissa toimii. No mutta kumminkin, nyt kone sietää ahtoja ja homma alkaa vaikuttamaan jo vähän pelottavalta! Ahtopaineet tyrmäävät 0,2 bar mutta nyt skulaa! Ylipaineelle siirtymien on vielä vähän vaivalloista (laiha paikka) mutta kyllä se tästä. Tosin luulen vieläkin että kyllä se ruisku tähän kuitenkin tulee. Pitipähän vähän tapella SU:n kans ;D
Pelottava laite, todellakin :o
On kyllä hienoa PellePeloton-puuhailua, paino sanalla Peloton ;D
Sulla on lie kuukaus aikaa saada toi sun malmikasas säätöihin. Kunhan saan korttini takaisin niin tuon oman malmikasan sun luo pikku penkkikisoille. Se häviää jolta tulee eka mäntä ulkopuolelle kurkkimaan ja tarjoaa täten kaljat. ;D Sovittu? ::)
It's a deal! Entä jos tulee molemmat männät ulos, ryypätäänkö sitten 2 päivää? :D
Emäntä lähti justiin kaupungille ja käskin sen käydä vauhtikaupassa ostamassa viritysosia eli Honda Monkey eturattaita! Katotaan mitä seuraavaksi tapahtuu..
Otin varaslähdön!!!! Takamäntä lensi ulos pakoputkesta, nyt tulpanreiästä näkyy kiertokanki. DOH!!!!! Nostin ahtopaineet 0,4 bar ja näköjään Taiwanilaisten mäntien huumorintaju loppui siihen. Mutta kylläpä oli mukavata :P
Lapsi on terve kun se leikkii vai mitenkäs se menikään? ;D
Ootko tutkinut tuliko muita tuhoja kuin männän sulaminen?
Ei sulanut, meni muruksi. Ihania nää vehkeet missä on sylintereiden välillä yhteisiä osia - niitä muruja on etupytyssäkin. Pakoventtiilin ohjuri oli halki mutta hauskinta on se että imuvenan lautanen oli kanavassa poikittain. Viimeksi kun kannet kävi koneistamolla imuseeteihin vedettiin tosi ralli ja race muoto, tuli kommenttia että seeti alkaa olla sen verran syvällä että tais olla viimeinen seetien hionta. Vähän näyttää siltä että tosiaankin oli... No katotaan nyt, vielä on menossa superin jälkitunnelmat eli vaimoviikko ;D Pitää yöllä hiippailla purkamaan tuo ja kauhistella mitä tapahtui. Nyt kun olis Jack Danielssia pullo tai ämpärillinen...
Saako kannesta lisäpisteitä?
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/hd8.jpg)
Imuventtiilin lautanen sieltä oli lähtenyt omille teilleen. Näyttää vähän siltä että tuli aika vapaat kädet rakenteluun.. Oliskohan nyt aika ruveta hamuamaan niitä kuutioita lisää? Mua vaivaa vieläkin se Konepyörän legenda 900 -> 1500 sarjasta, oliko sulla Rampe siitä tietoa?
Propellihattu päähän ja kohti uusia ulottuvuuksia. Viuuuuuuuu ;D
Taisin joskus ammoin(98 tai 99?) nähdä ko.sarjan Floridassa,Casiksella oli jotain Suomeen lähdössä olevia herkkuja joita hiplailin.
Kaiketi vanhoja kiihdytys-osia:pytyt,kampura,kannet ja nokat...
Rautiksesta ei 96 kuutiotuumaa(3,5 poraus ja 5 isku) saa vähällä.
Kaikki vanhat nitro-rautsikat on korkeintaan sen kokoisia.
Isot pytyt taitais pystyä tilaamaan yhä Trock:ilta ja limput T&O tai S&S:ltä
Lisäksi lohkon kairailu seitin ohueksi...
Kyseisillä hirmuilla ajettu korkeita 7 sek.aikoja :)
Zipperssin Fitzmaurice ajoi pro-stockia sairaan nopealla rautiksella joskus 90-luvulla
kulki myöskin seiskoja.
Sen laitteen kokeilu osia oli jopa taannoin E-bayssa...
Orjesta, oli sen verran kommeempaa touhua etta tartti oikeen rekisteroitya. :o
Amerikan jeesuksethan teki noista rautiksista isolohkoja hitsaamalla matskua lohkoon ympariinsa pyttyjen reijan ynparille. Oliks tarpeeks sekasesti sanottu etta mihin?
Ja seuraavana liikkeena vetopuolelta leikataan se enskakopan kohotukset poijes ja siihen 3/8''-1/2''(tai jotain, kuulemma saa olla 10-12mm;kin) levya mika hitsataan lohkoon ja toinen paa vaihtelaatikon kylkeen siten kiinni etta kaikki on jumissa, tai tavoitteena etta ei ihan.
Toi enska kopan Stenalle myyminen ei oikeesti haittaa mitaan koska siella enskassa ei kumminkaan ole ikina oljya, se ketjuhan pitaa saannollisesti rasvata housunlahkeen suosiollisella avustuksella :-[
Niijuu, jokusia vuosia sitten kun olin menossa Tukholmasta Sundsvalliin niin pysasin jossain (muistan ehka huomenna) rukkia huoltamaan niin pajalla oli rautis mihin oli sovitettu Speedway-Jawan 4-venttini kannet :o Se ukko tais vetaa jotain historiikki-rata sarjaa jos oikeen muistasin???
Sullakun tota ketjuvetoa, tai vetoketjua, on jo siina pyorimassa niin eiko tommonen pikkujuttu menisi samaan hikeen?
B.S. Eik tossa ahtimessa kuuluis rattaat olla 13edes ja 28takan, kuten vanhaan hyvaan aikaan ;D
Katoppas, nyt alkaa olla meininki kohdallaan. Valittelinkin superissa sitä että jossain vaiheessa projektin etenemistä alkaa juttukaverit käymään vähiin. Hienoa jos gurut jaksaa näpytellä jotain!
Kattelin sitä lohkoa, edellisellä kierroksella (olikohan 2007) totesin ettei kannata, nyt mittailin että kyllä siitä ainakin 10mm lisää porausta irtoaisi, eli hyvinkin järkevää ;D Tuon kampuran suhteen oon vähän kiikunkaakun, tykkään kuitenkin kierrättää. No tykkään mä vedättääkkin, ainahan väärinkäyttö hauskaa on. Juttu taitaa olla niinkuin eräs Pontiacin virittäjä totesi, "järkevän" kokoinen moottori (383 tai jotain sinnepäin) oli teoriassa todella kova rauta koska siinä sai iskun, kiertokankisuhteet, männännopeudet sun muut juurikin kohdalleen mutta käytännössä 455 jyräsi vaikka em. asiat oli siinä reippaasti huonommat. Se vaan oli isompi.. Katotaan nyt mitä tuosta tulee, lähinnä aika ratkaisee. Ei huvita pitää mottia osina nyt juuri tähän vuodenaikaan.
Sitten päästäänkin vaihteistoon. Mulla se taitaa olla tiensä päässä, erään tapaturman seurauksena jouduin sorvaamaan siitä rattaan takaa laakeripintaa, sitten loppui ylikokolaakerit kesken niin lyhensin jotain SKF:n millikoon tappeja että sai välykset kohdalleen. Se oli ihan OK mutta eipä juuri herätä luottamusta... Kytkentäkäpälät oli jo 40 vuodessa kulunut pyöreiksi ja vaihteet hyppi pois päältä, niihin tein rälläkällä undercut pinnat. Hyvin sekin viritys on toiminut mutta ehkä en enää riskeeraa..
Noi puheet varttimailin ajoistahan menee jo hupaisiksi, edellinenhän oli 14.1, meininki on niinkuin ympärileikkausten alennusmyynnissä "puolet pois" ;D Millähän vaihteistolla tuollaiset härvelit on kulkenut? Mua kiinnostais kovasti leikata koko vaihteisto pois että sais vähän valinnanvapautta.
Pitää vissiin huomenna hakea kaljakoppa ja ryypätä suunnitelmat selviksi. Nyt alkaa olla iltapala nieltynä, vois mennä laittamaan omaakin pakoputkea vähän kyljelleen kun parin tunnin päästä näyttäis olevan aamupala ::)
No nyt alkaa kuulostaa hyvältä ja saatiin gurutkin paikalle. Tosin älä nyt sitä vaihteistoa sahaa pois kun mikä sporsteri se sit muka on? Affellahan tuota ois Andrewsin vaihteistosetti mutta tuskimpa hää siitä on valmis luopumaan.
Mistäs hitosta niitä vahvempia trap dooreja saa muuten hommattua? En oo onnistunut sellaisia netin syövereistä kaivamaan.
Tässähän alkaa tulla paineita pumppubensarautisten tehopokaalin itselleen hankkimisessa. Mä ajattelin luottaa ihan vaan ahtopaineisiin tehon kasvatuksessa. ;D
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 06 kesäkuu 09, 11:04:29...Mistäs hitosta niitä vahvempia trap dooreja saa muuten hommattua? En oo onnistunut sellaisia netin syövereistä kaivamaan...
Täältä malliksi Trock Cyclen tekemä - eipä niitä taida kovin moni muu tehdäkään: http://www.vtwinmfg.com/catalogs/cyr/pdf/815.pdf
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 06 kesäkuu 09, 12:31:27
Täältä malliksi Trock Cyclen tekemä - eipä niitä taida kovin moni muu tehdäkään: http://www.vtwinmfg.com/catalogs/cyr/pdf/815.pdf
Kiits. Ei googlessa hakusanana "Trock" tahi "Trock Harley" tuottanut oikein haluttuja tuloksia. ::)
Vaan josko sitä päästäis Smokienkin välistä horisemaan omassa threadissaan... :P
Siis,millä vaihteistolla?
Nitro rautikset olleet yleensä ns."high-gear"pyöriä,
eli vain 1kpl vaihteita.
MCM:ssä oli muinoin juttu Jojjen nimisen hepun moisesta laitteesta.
Kaverilla ajat parani kun luopui turhista vaihteista.
Tämä siis nitrolla.
Katupeleissä ajettu kylläkin hämmentävän kovaa ihan normaalilla 4-pykäläisellä.
Viime vuonna Hot Bike-lehdessä oli sportyn historiikki jossa oli myös juttua kisoista ja virityksistä.
Kirjoittajana oli William Denish,sama ukko laatinu mainioita viri-kirjoja,eli tiennee mistä kirjoittaa.
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 06 kesäkuu 09, 11:04:29
Tässähän alkaa tulla paineita pumppubensarautisten tehopokaalin itselleen hankkimisessa. Mä ajattelin luottaa ihan vaan ahtopaineisiin tehon kasvatuksessa. ;D
Kummalla on kovemmat paineet, kuskilla vai pyörällä? ;D Eikös oo helppoa virittämistä tässä vaiheessa? Kunhan vaan saisi pysymään noi sisuskalut ojennuksessa. Meikäläinen virittää nykyään Honda Monkey eturattailla, 2,80â,¬ kappale. Alkaa olla bang for a buck suhde kohdallaan, 2,80â,¬ / 28hp tai vaikka tuplaten jos vaan munaa riittää ;D
Eipä tullut toi nittisten "vaihteisto" mieleen. Muutenkin, ei ihan koko kesää tarkoitus nyhertää niin olkoot nyt se rauhassa. Se näyttikin ihan hyvältä ja ehdinhän minä ajamaankin sillä ainakin 30 km ;D Parhaat munaukset oon saanut ajettua rikki paljon vähemmälläkin.
Noi nostajan pesät vähän hämmentää, ne taitaa 1000cc koneessa olla kauempana, vai? Kaikenlaista "järkevää" on käynyt mielessä niitten suhteen. Mm. tehdä uudet pesät pienemmällä ulkohalkaisijalla ja holkittaa lohkoa, sais sylinteille vähän lisää tilaa. Eihän tuollaisia valmiina ole?
Onko kellään muuten 1000cc yläkertaa tai pelkkiä kansia jouten? Samaten jonninlainen stroukkikampura kiinnostaa, olis ostohaluja. Taidan pitää pikku puhelinsulkeiset mutta ilmoitelkaa jos löytyy.
Eipä siinä sitten muuta kuin loppukaneetti
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/madman.jpg)
Ja kiitoksia vinkeistä / avusta tähän asti.
Niin tuosta trapdoorista vielä. Joskus paneuduin asiaan ja siitä oli vähän ristiriitaista tietoa. En muista tarkkaan mutta teräksinen kansi aiheutti jotain ongelmia sekin. Päädyin sitten kotkaamaan tuon alumiinisen, porasin ohjuritappien läpi reiän ja vedin tapin läpi lohkoon 6mm kierteen. Pultin alle prikka + korilaatta. En tiedä oliko tuosta hyötyä mutta eipä ainakaan haitannutkaan.
Moro,
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 06 kesäkuu 09, 15:37:34Niin tuosta trapdoorista vielä. Joskus paneuduin asiaan ja siitä oli vähän ristiriitaista tietoa. En muista tarkkaan mutta teräksinen kansi aiheutti jotain ongelmia sekin.
Juu, jotkut on sitä mielipuolta että se alkuperäinen trap door toimii mukavasti sulakkeena. Jos laittaa vahvempaa tavaraa niin alkaa lohkosta kuulua rutinaa... Tiedä häntä mutta mulla on kyllä varattuna sen Andrewsin ratassetin kaveriksi se Trockin trap door... Jos tuota joskus pääsee rakentamaan niin vahvistelee sit samalla sitä kampuran juurtakin :)
Mulla muuten on yhdet 1000cc kannet mut ne on nyt jossain Ramben rojuissa kun olivatten lainassa...
Affe
Jeps, mulle puhuttin vähän järkeä ::) Suunnitelma on nyt korjata tuo raato entiselleen ja ajella tyytyväisenä. Pitää vissiin ajella vähän aikaa ilman pöhötintäkin, eikös sitten voi ajaa sisäänajoa täyskaasulla kun kovempaa rääkkiäkin on tiedossa? ;D
Ehkä hommaan toisen moottorin mihin toteutan luovuuttani, sille tielle kun lähtee niin kesä loppuu ennen kuin kone on tehty. Jos jollain pyörii ylimääräinen 1000cc moottori nurkissa niin saa tehdä ehdotuksia.. Halpa = hyvä.
Lainaus käyttäjältä: Affe - 11 kesäkuu 09, 14:07:25
Mulla muuten on yhdet 1000cc kannet mut ne on nyt jossain Ramben rojuissa kun olivatten lainassa...
Ovatten tonnisen (late 73 eteenpäin) eli eivät käy Smokielle suoraan. Toki jos tonnisen pytyt virittelee tahi semmottisen koneen hankkii niin toki sit. Toki ne kannet lojuu mun rojujen seassa mutta hyvässä kunnossa. ;D
Eilen kävin just rautapään osia ebayssa läpi ja oli yllättävän paljon koneitakin tarjolla. Joissain pelkät lohkot jossain enemmän. Kansiakin oli useempi tarjolla. Jos ei rahti maksais niin pirusti niin oisin jo huutanut kaikki aarteet itselleni varaosiksi halavalla. Esim. nämä (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Harley-Davidson-Sportster-Ironhead-Engine-Cases-1965_W0QQcmdZViewItemQQ_trkparmsZ65Q3a12Q7c66Q3a2Q7c39Q3a1Q7c72Q3a1171Q7c240Q3a1318Q7c301Q3a1Q7c293Q3a1Q7c294Q3a50QQ_trksidZp3286Q2ec0Q2em14QQhashZitem29fe9b4534QQitemZ180365247796QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories) ois olleet ihan helmet ;D
Mun masterplan oli ottaa yhteyttä johonkin jenkkiautofirmaan / kerhoon joka rahtaa kontteja jenkkilästä. Tuskin ne paljoa kehtais ottaa rahdista jos lataisi kontiin menevän auton peräloosterin täyteen osia. Aikaahan tuo vähän vaatii...
Otetaanko projekti ja ostetaan Suomi täyteen Rautapään osia? ;D
Eilen tulleessa V8 oli tämä Moulinex oli päässyt Superrallyyn kuviin mielestäni . . .
Oho! Oliko siitä tekstiä?
Kuvatekstissä tais lukea, että suomalainen ahdettu harley kiinnosti alueella tai jotain muuta vastaavaa. . .
No sieltä se Kokkosen ennustama lehtijuttu sitten tuli :P
Pyörähän meni tuusan paskan muusiksi ja osat läksi koneistamolle. Sittemmin yritän pysyä nahoissani, pyörä- ja etenkin ahtoholisti kun olen!!
Päivän top score on muuten 189hp / 160nm / 0.4bar. Joka poijalla pitäis olla tälläinen pyörä!
Ei tuohon suuria ennustajan lahjoja tarvittu... ;D
Mino, Japanin Vibes Magazinesta lupas lähettää mulle lehden jossa on tarinaa Superista. Teksistähän mä en ymmärrä mitään, mutta kattellaan kuvia. Jos ennustan taas oikein, niin Moulinex tulee olla ko aviisin sivuilla. Jos näin on, sit voinkin jo alkaa tienaamaan ennustajaukkona ;D
Ja kun jamahan, kawan ja hondan tehtaat näkee sen kuvan niin parin vuoden päästä on myynnissä mekaanisesti ahdettua dragstaria, drifteriä, shadovia :D :D
Tuo päivän toppi ei sit tullukaan Moulinexillä... :)
Eipä tullut, se ottaa vielä pahasti lukua. Osia odotellessa oon onnistunut sekoilemaan jo 2 pyörää ihan pieniksi atomeiksi ::) Japsirautaa, eipä niistä sen kummempia.. Kaikkea sitä suruunsa tekee ;D
Harmittaa kyllä että tuo kosahti, mieluiten olisin hajottanut sen tien päälle täydessä laukassa. Toisaalta näin jälkikäteen on helppo viisastella, olishan tuon nyt pitänyt tietää :-X Olis pitänyt tajuta tarttua niihin venttiiliongelmiin ajoissa.
Ilmoittele mitä japsit on lehteensä saanut. Pitäisin kyllä aika outona jos tuo sieltä löytyis, tai mistäs sitä japseista tietää. Jos se sinne päätyy niin lupaan kyllä rakentaa Mad Max polvisaranan ;D
Saksan Shovelhead sivuilta löytyi tollasen kulkupelin kuva :)
(http://www.shovel-head.com/photos/div/srfinnland09/slides/IMG_0809.JPG)
http://www.shovel-head.com/photos/div/srfinnland09/slides/IMG_0809.JPG (http://www.shovel-head.com/photos/div/srfinnland09/slides/IMG_0809.JPG)
Ja tuttuja pyöriä taustalla ;D ...
Jarppikin oli päässyt V8 magazineen!
Näin niinkuin ohimennen, valkkasin uusiksi venoiksi Kibblewhitet. Ne tais olla liian hienot tai jostain muusta syystä kannet jäi koneistamoon. Harmi juttu kun tarkoitus oli laittaa härveli nopeasti takaisin tien päälle. Crazy horse speed shop lupas rakentaa uudet kannet tuliuusista -69 kansista mutta passasin tarjouksen siksi koska ne kannet ko. koneistamo on ameriikoissa ja kiire vaivaa. Pöh, jos olisin ottanut ne heti niin ne olis ollut mulla jo viikko sitten >:( Noh, homma etenee normaalisti eli osat kerää konepajahilsettä, minä ruuvaan kaverin pojan minicrossimopoa ja turbojapsi makaa osina odottaen lauantain kiihdytyskisoja eikä kukaan ehdi ruuvaamaan sitä >:(
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 08 heinäkuu 09, 20:12:06...Crazy horse speed shop lupas rakentaa uudet kannet tuliuusista -69 kansista mutta passasin tarjouksen siksi koska ne kannet ko. koneistamo on ameriikoissa ja kiire vaivaa...
Se mitä olen Uncle Frankin tekemiä kansia nähnyt niin ovat sitten viimosen päälle, joskus kun ostan taas kannet jenkeistä niin tekisi mieli käyttää ne Floridan kautta...
Yritin soittaakkin sille mutta sillä oli vissiin menossa se "evils of life" kausi. Sekin pännii, olis voinut lähteä asiat rullaamaan. Mutta onhan tässä vielä päiviä ja allakasta saa uusia ;D
Oliko tuolla sakemannien sivuilla muuten mitään jutuntynkää?
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 08 heinäkuu 09, 20:20:54
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 08 heinäkuu 09, 20:12:06...Crazy horse speed shop lupas rakentaa uudet kannet tuliuusista -69 kansista mutta passasin tarjouksen siksi koska ne kannet ko. koneistamo on ameriikoissa ja kiire vaivaa...
Se mitä olen Uncle Frankin tekemiä kansia nähnyt niin ovat sitten viimosen päälle, joskus kun ostan taas kannet jenkeistä niin tekisi mieli käyttää ne Floridan kautta...
Noh heittäkääpä hintahaitaria paljonko kansien muokkaus tuolla maksais? Ihan mielenkiinnosta vaan. Itselle eka ajatus on että täytyy olla pirun kallista...
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 08 heinäkuu 09, 21:47:09
Oliko tuolla sakemannien sivuilla muuten mitään jutuntynkää?
Ei siinä ole kuin etusivulla lyhyt maininta Superista, kuvissa ei ole teksejä. En ole vielä löytänyt mitään reportaasia Saksalaista alan lehdistäkään. Mut tarkkaillaan....
Lievää edistymistä.. Hain viimein osat koneistamolta. Meinasi pudota silmät päästä, eipä meinannut enää samaksi kanneksi uskoa.
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/hdkansi.jpg)
Nokista ylöspäin kaikki meni uusiksi, eiköhän näillä eväillä taas hetki pötpötellä. Ensalkuun olis suunnitelma koota pyörä normaaliin asuunsa ja ajella sisäänajoa minkä malttaa. Kunhan vain ehtisi ennen lumia, on vähän muutkin lelut levällään >:(
Pitänee vielä mainita että pitkä viivytys johtui diilerien sekoilusta ja loppumetreillä omasta saamattomuudesta... Isot kiitokset Velille, kyllä tuli hyvännäköiset osat.
On sievät!
Sulla on kans tuo kiilto pyörässä enempi sisäpuolella ;D
(edit: ässä lisätty :-[)
Sulta matkitut osat :D
Tuosta anti-kiillosta, jenkkifoorumin "million miles of road grime" kommentti vähän huvitti. Mulla on niin kiire ettei tuollaisia määriä ehdi ajaa joten pitää vähän laittaa vipinää touhuun. Würth hammasratasvaseliinia (=mustaa sprayvaseliinia) pintaan ja lenkki hiekkatiellä, johan on sotkua monenmoosta ;D
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 28 toukokuu 09, 17:09:29
Kampuralta kulmavaihteelle menee 14 / 13 rattaat ja kulmavaihteelta ahtimelle on 1:1 ja ahdin antaa abaut 400cc ilmaa yhdellä pyörähdyksellä. Valinnat tein pitkän harkinnan jälkeen sillä perusteella mitkä rattaat satuin roskiksesta löytämään ;D Jotain mopoajan jäämistöjä.. Pitää sitten muutella kun tietää mihin suuntaan. Inspistä odotellessa ::)
Tässä kun tullut tankattua tietoa ensi talven kujeita suunnitellessa niin mikä oli ahtimen pyörimisnopeus koneen maks. kierroksilla 0,2 ja 0,4 kilon paineilla? Niin ja mikä on ahtimen kiekkojen punaraja?
Olikohan se niin että noi 14/13 oli sillä 0,4 paineella. Kulmavaihde on 1:1 ja siitä eteenpäinkin on 1:1 välitys, eli hitusen ylikierroksille välitettynä meni. Dyno näytti vaparina ~33hp tuon moottorin kanssa. Ahtimen max. kiekurat on 15000 että kyllä reserviä löytynee. Tosin ahdin on sisäisestikkin välitetty, ota tuosta nyt sitten selvää. Tulee liian monta yhteenlaskua ::)
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 15 syyskuu 09, 22:25:21
ota tuosta nyt sitten selvää.
No en kyllä ota. ;D
Ihan mielenkiinnosta alko vaan kiinnostaa että minnehän ahtoihin noilla Eattoneilla pääsis. Sehän on tiedossa ettei niillä tehokkaasti minnekään korkeisiin ahtoihin pääse. Jos oman rautiksen seuraavasta evoluutiosta ois tulossa käyttis niin sit kyllä kääntyisin Eatonin puoleen että ois alhaalta asti mukavasti tollaisessa pikkulohkossakin vääntöä tarjolla.
Joku muukin on kokeellu viritellä. :D
(http://2.bp.blogspot.com/_i_AovfzNXgQ/Schh4p7VagI/AAAAAAAAsNs/LxW1AeuG1Us/s400/1007.jpg)
(http://1.bp.blogspot.com/_i_AovfzNXgQ/Schh4RkZSgI/AAAAAAAAsNk/lGJ8F4wjUm4/s400/1009.jpg)
Aika herkun näköinen vehje. Taitaa olla uusvanha?
Mä olen nähnyt tuon laitteen jossain.Ei vaan saa päähän että missä.Oliskohan ollut parisen vuotta sitten Vintage Rust-nimisessä tapahtumassa pohojammaalla esillä pari vuotta sitten?
Melko karun näköinen vehje,joku taisi spekuloida paikan päällä tuon toimivuudesta.Mutta mä en siihen sano juuta enkä jaata,kun en nähnyt tosi toimissa,saati käynnissä...
tais olla nörrtäljessä näytillä ja esitelty mcm lehdessä.
Edit by Hemuli - turha kuvalainaus poistettu.
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 14 lokakuu 09, 10:54:30
Aika herkun näköinen vehje. Taitaa olla uusvanha?
Arvasin että se on sulle herkku. :)
Lainaus käyttäjältä: Antti S. - 14 lokakuu 09, 17:56:25
Mä olen nähnyt tuon laitteen jossain.Ei vaan saa päähän että missä.Oliskohan ollut parisen vuotta sitten Vintage Rust-nimisessä tapahtumassa pohojammaalla esillä pari vuotta sitten?
Melko karun näköinen vehje,joku taisi spekuloida paikan päällä tuon toimivuudesta.Mutta mä en siihen sano juuta enkä jaata,kun en nähnyt tosi toimissa,saati käynnissä...
Lainaus käyttäjältä: 013 - 14 lokakuu 09, 19:11:55
tais olla nörrtäljessä näytillä ja esitelty mcm lehdessä.
Tuolta jostain ton bongasin:
http://wingnutsmotorcycleclub.blogspot.com/ (http://wingnutsmotorcycleclub.blogspot.com/)
On kyllä hyvinkin mahdollista että oli Norrtäljessä näytillä.Tiedä sitten kuinka muistin että olisi ollut Suomessa...No,siinä mielessä onnistunut viritelmä että on ainakin jonnekin pääkopan syövereihin piirtynyt kuvatus tuon laitteen näkemisestä luonnossa.
Jotta päästään takaisin aiheeseen niin tässä vastaus - Norrtälje 2007:
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/Norrtalje2007/070513065.jpg)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/Norrtalje2007/070513066.jpg)
Voi jessus, tuon rakentajalla on erityisen hyvä maku. Mullakin oli tynnyrisivari tekeillä ;D Se olis tullut kilpuriin niin päätettiin tehdä pystypönttö, homma jäi valitettavasti kesken kun purkkiorja jänisti..
Olipa tuo pyörä tänäkin vuonna Norrtäljessä. Pahat kielet sanoivat, että ko. turbo on vain näön puolesta kiinni pyörässä. Ei siis toimiva kokonaisuus.
Ja kun kaveri (lammasliiveissä) laittoi pyörän käyntiin, turbo ei todellakaan ollut kytkettynä.
Tuota voisi jo luonnehtia sanalla "rouhea" 8)
Mä oon vahvasti sitä mieltä että sun Smokie pitäis ehottomasti tulevien päähänpistosten varalta ostaa joko tämä (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=360203908409&viewitem=&sspagename=ADME%3AB%3ASS%3AUS%3A1123) tai tämä (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200401113703&viewitem=&sspagename=ADME%3AB%3ASS%3AUS%3A1123). Tahi no mikseipä vaikka molemmat. ;D
Ihania :D Harmi ettei tullut tuollaisia vastaan silloin kun ahdinta kattelin, tuon mallista alunperin halusin. Nytten oon PA ja kylläpä tuo Eatonkin työnsä tekee. Saas nähdä koska saan viimein ja vihdoin remontin aloitettua, pyödälle on tehty tilaa ja rungonkin hain takaisin pajaan. Jäykkä perä vähän kiehtois....
Noniin, viimeinkin jotain liikehdintää esiintyy Moulinex vainajan ympärillä. Kaikkea isompaa ja pienempää pyörii mielessä ::) Ja näkyy myös mistä on imetty vaikutteita ;D
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/hdkone.jpg)
Kaiken nakosia koneen takakannakkeita maakin oon nahny mutta toi on jotain ihan uutta. ;D
jaa juu, tommonen sattu matkaan Milanon swapista.
Voi ristus mikä flegmaatikko musta on tullut. Kone on 5 vailla valmiina pöydällä mutta runko on tyystin tekemättä. Näillä näkymin näyttää siltä notta ajellaan vasta sitten joskus... Tai ainakin ehkä!
Tuon ahtimen vetoketjun tilalle huvittais änkee 2" remeli, onko sellaisia olemassa mitä voi pätkiä ja paistaa kiinni paikalleen päin? Mitä nää Vuorenmaan remmipalvelut on, tekeekö ne tuollaista?
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 21 helmikuu 10, 00:01:03
Tuon ahtimen vetoketjun tilalle huvittais änkee 2" remeli, onko sellaisia olemassa mitä voi pätkiä ja paistaa kiinni paikalleen päin?
No mutta sukkahousuista virittelet ;D
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 21 helmikuu 10, 00:01:03
Tuon ahtimen vetoketjun tilalle huvittais änkee 2" remeli, onko sellaisia olemassa mitä voi pätkiä ja paistaa kiinni paikalleen päin? Mitä nää Vuorenmaan remmipalvelut on, tekeekö ne tuollaista?
Eikös noihin toisiovetoremmeihin oo jotain instant repair kittiä olemassa? Kestävyys ahdinkäytössä selviää vain yhdellä tavalla. Jollei joku sit tiedä. Tai sit bolt-on emäputki. :P
Aha? Sehän vois olla oiva konsti. Pitää syventyä ja soitella myös tuonne Vuorenmaalle miten homma toimii noitten virallisten remmien kanssa. Eihän tuo ahdin paljoa voimaa vaadi..
Tässä jo alkaa aurinkoakin näkyä sen verran että alkaa sormet syyhyämään pikkuhiljaa. Ostin jo putkeakin perää varten mutta tietenkin arvoin kaupassa sellaisen koon mihin mulla ei oo lestiä! Pitää kokeilla mitä tapahtuu..
Jos löytyy edes vähän väljä lesti niin laita putken ja lestin väliin sopivan paksuinen pellinsuikale joka täyttää raon. Taivuttaessa se muotoutuu putken mukaan ja putki pysyy muodossaan.
Jotain tuollaista ajattelinkin. Mulla on sähköhydraulinen taivutin, mitä tököjä nämä kotimaiset vehkeet ovatkaan. Siihen on 1" eli 33,7 lesti ja putki on 30,0mm. Kärkyin kaverilta oikein "virallista" taivutinta missä olis ollut 30mm lestit mutta se oli jo mennyt maailmalle.
Tuleepa samalla testattua mun kiinalaista 3 in 1 pellin monitoimituhoojaa. Ei sillä kyllä 1,5 peltiä taida saada edes pilalle..
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 21 helmikuu 10, 00:01:03
Voi ristus mikä flegmaatikko musta on tullut. Kone on 5 vailla valmiina pöydällä mutta runko on tyystin tekemättä. Näillä näkymin näyttää siltä notta ajellaan vasta sitten joskus... Tai ainakin ehkä!
Tuon ahtimen vetoketjun tilalle huvittais änkee 2" remeli, onko sellaisia olemassa mitä voi pätkiä ja paistaa kiinni paikalleen päin? Mitä nää Vuorenmaan remmipalvelut on, tekeekö ne tuollaista?
Miksi pätkiä hyvää remmiä? Mahtuiskohan sulle rissat tankin ja rungon väliin, jolloin yhdellä pitkällä remmillä asia hoituis ja sitten tien päällä tarttis sytkärillä lämmitellä remmiä kasaan tai käyttää niitä sukkahousuja.
Niin jos tuosta nyt mitään ymmärtää ::)
Mulla on pakkomielle kierrättää ahtimen vetoa molemmin puolin runkoa. Symmetrisyyttä? Tai ehkä ihan vaan siks kun tuollaista en oo ennen nähnyt. Enpä tiedä mutta en ihan vähästä ala tekemään tuota uusiksi pl. ketju -> remmi muutos. No tosiasiassa koko systeemiä saa siistiä sen verran että olis melko sama tehdä kaikki uusiksi. No, pitää nyt yrittää saada pyörä hahmoteltua, sitten vois vaikka vetää perskännit ja mennä seuraavana aamuna (=viikon päästä) kattomaan mihin suuntaan se lähti rakentumaan ;D Hommat jo edistyy, siirsin pyörää jo kohti leikkauspöytää ;D Pitäis saada yks toinen projekti pajasta ulos, sitten voi siirtyä seuraavaan.
Hah, näin taas yllytyshullua vedätetään! (brittiosio..) Oli pakko jo aloittaa hypistely kun sattui olemaan jokunen motivaation murunen olemassa. Nyt tulikin tenkkapoo. Aion ja laitankin japsikyykyn (HONDA!!!!) keulan T-paloinen päivineen. Kattelin aiemmin että nehän on samanlaiset, mitä nyt hodaka on sentin pari lyhyempi joka passaa mulle mainiosti. Heti kun sain rautiksen keulan silputtua huomasin että offsettiä on xlch 60mm vs. honda 40mm, noin niinkuin nopeasti metrimitalla kiikaroituna. Perkeletto, oon ollut sen verran tyytyväinen tuon pyörän ohjaukseen etten haluaisi muuttaa sen ominaisuuksia mihinkään suuntaan >:( Täytyy nyt ensin käydä moikkaamassa pyörän aiempaa omistajaa, joskus oli juttua että sillä oli myös jonkun Hondan (CB?) keula kiinni ja oli ollut turhan näpsäkkä ajettava. Pitää mitata mikä on liikaa ja tehdä perusteltuja päätöksiä geometrian suhteen, koko tunnin tai parin perehtymisen kokemuksellani!
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 06 maaliskuu 10, 23:14:58Heti kun sain rautiksen keulan silputtua huomasin että offsettiä on xlch 60mm vs. honda 40mm, noin niinkuin nopeasti metrimitalla kiikaroituna. Perkeletto, oon ollut sen verran tyytyväinen tuon pyörän ohjaukseen etten haluaisi muuttaa sen ominaisuuksia mihinkään suuntaan >:(
Mutta silti oot muuttamassa sitä jäykkäperäksi ;) Mä sanoisin että ei tolla oo paskankaan merkitystä. Itseasiassa siitä pitäisi tulla vakaampi ajaa kovaa koska jättö kasvaa
Huom, ohjaukseen!! Muuten vituttaa kun mutkassa ajaa urien yli niin tuntuu kuin istuisi spagettilautasella. Eiköhän takapään lieruuttaminen pysy paremmin aisoissa.. Noi mun iskarit on ollut muutenkin aika stydit. Oon luullut ettei ne jousta ollenkaan mutta videoista oon nähnyt että liikkuuhan ne! Saas nähä millainen järkytys tulee kun jäykkiksellä ajaa ensimmäiseen kunnon kuoppaan. Jos se jäykkis nyt tulee.
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 07 maaliskuu 10, 15:21:58
Saas nähä millainen järkytys tulee kun jäykkiksellä ajaa ensimmäiseen kunnon kuoppaan.
No ilmat siinä lähtee pihalle ja hetken näkyy pieniä pikkulintuja silmissä. Sen jälkeen alkaa vasta miettimään että onko ite vielä yhtenä kappaleena ja entäs pyörä sit ;D
Jep, ja mutkassa kantatessa kun löytää sen kuopan niin sitten lähtee sivuttain lentoon ja alas tullaan joko vastaan tulevien kaistalle tai metsähallituksen puolelle. Parin kerran jälkeen alkaa kummasti hölläilee outoihin mutkiin.
Nyt turvat kiinni!!! :-X
Odotukset on kyllä jotain tuohon suuntaan mutta mua vaivaa vouhutus mitä kuulee jäykkäperän mahtavuudesta ja parhaudesta. Pitää kokeilla onko se niin hyvä ja vakaa mitä puhutaan vai sopiiko se vain ja ainoastaan sellaisille teille missä asfaltti on vielä täysin mustaa.
Mulla olis kyllä loistoidea jousitukseenkin mutta tähän pyörään se ei oikein sovi kun iskarit tulis kiksin tielle. Ja samaten, toi perän vetelyys johtuu varmaan aika pitkälti haarukan kiinnityksestä runkoon. Surkeampaa ei varmaan ole toisen maailmansodan jälkeen nähty >:(
Sorry, pakko jatkaa. Niin muakin vaivaa. Kilometri mukulakivitietä 40 lasissa vastaa Päijänne-ajoa, ainakin välilevyjen ja munuaisten mielestä. Sitten kun muistaa laittaa matalaprofiili renkaan niin aina vaan paranee. Ylläri syvät kaivonkannet ne vasta hyvältä tuntuu ihan kaupunki nopeuksissakin, hyvä puoli, että ne yleensä fiksu oppii kerrasta.
Mutta kuten sanottu tyyli on tärkeetä!
Voi tätä valinnan vaikeutta. Alkaa oikeasti jahkututtamaan tuo muutos. Tyylisyistä sitä ei oikein voi tehdä, ainakaan ahtimen kanssa tästä pyörästä ei ikinä tule siroa bobberia. Jouset sopis ehkä tyyliinkin paremmin, ei tosin tuollaiset jouset mitkä nyt on. Ja ajan kyllä hiekkateitä eikä noi maantietkään tääläpäin aina tasaisimmasta päästä ole. Toisaalta, nyt olis tarkoitus laittaa keskitapit joitten kanssa voi varata painoa jaloilleen, siis jos näkee esteen.. Entisten tappien kanssa ei voinut muuta kuin odotella mitä tuleman pitää ja kyllä välilevyt paukkui.
Varmaan on siis sanomattakin selvää etten ole koskaan ajanut jäykkäperällä. Käyköhän täs nyt niin etten ajakkaan ::) No pitää tehdä tuo keula ensin ja sitten kattella tilannetta. Mutta nyt alkaa olla se hetki että pitäis jo tietää.
Jouset penkkiin ja perä jäykäksi ;D tahtoo sitten tahtomattaan vauhti nousta ku ei tarvi pelätä sitä perkeleenmoista vatkausta mutkassa, näin ainakin oli itellä.
Tosin siitä jousiperästäkin saa hyvän, jos runko on edes sinnepäin suora.
Mun mielestä ainakin jousipenkkisenä parempi kuin paskat taikka sellaset iskarit joissa jousto rajattu esim.alle1" joutuu pitää jäykälle säädettynä sitten kun ajaa kuoppaan kovempaa niin pompauttavat stoppari kumin kautta kyllä tosi mukavasti. Itsekin taas stongaa vaihtelen että sais ton pyhänkolminaisuuden kuntoon. (penkki.tapit.stonga) tuntuu olevan niin pienest kiinni milloin perse puutuu jne... kieltämättä stadin mukulakivet hupaisaa menoo ;D tuntuu että jos ajaa lujempaa niin ei täryytä niin paljoo.
Lainaus käyttäjältä: rodchop - 07 maaliskuu 10, 19:59:45
kieltämättä stadin mukulakivet hupaisaa menoo ;D tuntuu että jos ajaa lujempaa niin ei täryytä niin paljoo.
Joo ei täryytä kun on molemmat renkaat ilmassa, nimimerkillä melkein ex-pukevan näyteikkunasta sisään.
Mutta edelleen ei niin paha kuitenkaan kuin vois kuvitella. Eikä tarvii ajaa niin kovaa, kun jo on vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
Pitää yrittää märehtiä. Voihan tuota perseen kopelointia vielä lykätä, ties vaikka löytyis koeajettavaksi joku jäykkä rassi niin vois muodostaa oman mielipiteen. Nyt olis tälläistä märehdittävää:
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/hdvol2.jpg)
Super gasser ???
Suoraan vaan dragsteri tyyliin kunnolla eli keulakulma loivemmaksi, maavara minimiin ja kilpuri tyylinen jäykkäperse. Matala maavara sit rajoittaa sopivasti sitä ettei tuu liian kovaa mutkiin paukutettua.
Mulla ei oo kyllä pannusta mitään pahoja kokemuksia. Jos päällyste on todella kelirikkoinen niin sit alkaa jo vituttaa mutta ei semmoinen jollain jousiperäisellä rautiksellakaan ole mitään nannaa. Kurveissa kun kunnon monttuihin ajaa niin yleensä kuski pyrkii lähtemään eri suuntaan kuin pyörä muttei ole koskaan ihan kunnolla kumminkaan säikäyttänyt. Pannussa toki pitkä keula, lie enemmän painoa kuin rautiksessa ja iso jättö joka tehnee siitä vakaamman kuin rautis. Tiedä häntä...
Speed demon tyylisuuntaa on ehdotettu muuallakin
(http://farm5.static.flickr.com/4043/4416438389_d362c09e40_b.jpg)
Courtesy of yks toinen rampe
Tostahan puuttuu jotain - oliks se näin? ;D
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/1.jpg)
Siks mä sitä remmiä oon ruvennut harkitsemaankin ;D Mä ajattelin enempi näin
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/hdvol24.jpg)
Pitää vielä selvittää pitääkö "tasasella" tyhjätä haalarien riipputaskut vai saako ajaa huoltosarja takataskuissa.
E: perästä tuli liian pitkä...
Siirsin tästä Kiiskin vastauksen Brittipyöriin, sillä sai mukavan uuden otsikon sinne....
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1542.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1542.0)
Kyselit aiemmin hammashihnan jatkamista, saksalainen Breco valmistaa hihnoja ja lukkoja niihin
(http://www.whm.net/content/de/download/res/15253-1.jpg)
32 mm tais olla kapein, 50 mm löytyy kans.
http://www.whm.net/content/de/news/news-16 (http://www.whm.net/content/de/news/news-16)
Tai www.breco.de (http://www.breco.de)
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 07 maaliskuu 10, 21:15:24(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/hdvol2.jpg)
Nyt on keventäminen saattanut lähteä jo hiukan lapasesta. Toki prioriteetit on kohdallaan ja ahdin mukana mutta silti epäilen kovasti, että millaisiin aikoihin tuolla oikeasti pääsee. Ja paljonko tuo nyt penkissä kiekaisee, edes aasivoimia?
Paljonks menee prosentteja jos laitan tuohon polkupyörän tekniikan ;D Aasivoimista ei tuollaisenaan saa selkoa.
Kiitokset Kokkoselle linkkivinkistä. Katotaan nyt mihin tässä päätyy. Ei ole tuo kevätpörriäinen vielä oikein iskenyt, tai sitten se on. Juurikaan mitään ei kuitenkaan näytä tapahtuvan.
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 07 maaliskuu 10, 21:15:24(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/hdvol2.jpg)
Ja paljonko tuo nyt penkissä kiekaisee, edes aasivoimia?
[/quote]
kuinkas se maailmoja avartava lause menikään..."tärkeintä ei ole päämäärä, vaan matkalla oleminen" ;D
Mulle tulis mieleen sellainenkin viisaus notta herroille ja hulluille ei saisi keskeneräistä näyttää ;D
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 29 maaliskuu 10, 11:18:59
Mulle tulis mieleen sellainenkin viisaus notta herroille ja hulluille ei saisi keskeneräistä näyttää ;D
näinhän se on.Täytyy kyllä pipoa nostaa ennakkoluulottomasta sepittämisestä.Mukava lukee ja seurata projektia, jossa on sitä oman käden jälkee ja hämäriäkin visioita. Ei varmasti ois monelle tullu mieleen laittaa tuo ahtimen ketjuveto tuosta, minustakin ahdin kuuluu olla noin päin ;D (vaikkakin ketju saattaa joskus ranteille räpätä, n.10.000rpm lasissa, mutta sitä mietitään sitten... ;D )
Huh, onpa ollut kauhee täpinä kun alkaa asfalttia näkymään! Pyörä on koottu taas perinteikkäästi "nopeasti" eli viimeistelyä riittää vielä lähes joka osassa, bensatankki nyt ehkä suurimpana. Samaten ahtimen remmi jäi laittamatta, piti päästä testaamaan niin laitoin vielä vanhan ketjuvedon. Kampuran päästä vaihdoin 13 hampaisen rattaan 16 hampaiseksi ja pöhinää alkoi olla jo ihan eri malliin!! Tiellä vähän körööttelin ja sitten dynoon koittamaan seoksia. En tietenkään voinut olla kokeilematta tehoja, mutta ajoin pienellä vaihteella ihan silleen nopeasti kun tuo sisäänajo on vähän vaiheessa ;D Hyvin syljeskelee!! Tuo yläkierrosten puutuminen on näköjään edelleen läsnä, loppuukohan ahtimesta tuotto vai mikä vaivaa. No eiköhän tolla brittipyörien edellä pysy!
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/aprillirautiz.jpg)
Laitahan vielä kuva pyörästäkin. Ainakin minä olen mielenkiinnolla odotellu..
Voin kuvitella meininkiä dynokopissa... 60 heppaa :)... 70 :D... 80 ;D... 81 :o... vieläkö tulis... kilikolipauks ??? >:(
;D
Hahhahahhahöhöhö. Tuo on aprillipäivän special tune jonka tein tietokoneella tos tupakkia poltellessa. KX500 käyrä x 2.5 ::) Itse rautis kokee alemmuustilaa eikä siinä oikeasti ole edes moottoria vielä.
Just S.....na! Ja mä menin tilaamaan 34mm Mikunit noista sun käyristä säikähtäneenä! Kiitti!
No parasta voimaa on ylivoima!
Ei se Kiiski hukkaan mee, häviät vaan vähän vähemmän ;D
Emmä oikeesti niitä ostanu, annoin vain samalla mitalla takasin? Vai annoinko? ::) Sitä paitsi mä en pidä Mikuneista yhtään.
Mulle tulee 930 Amalit ne on aivan helvetin hyvät ja pelkoa herättävät, kuhan ei kiristä liikaa ettei rungot mene kieroiks ja sliidit jää jumiin? Ne on valmistettu jostain silumiinin ja muovailuvahan seoksesta ! Kevyttä !
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 01 huhtikuu 10, 14:53:16
Tuo on aprillipäivän special tune jonka tein tietokoneella tos tupakkia poltellessa. KX500 käyrä x 2.5 ::)
Eli kuvasta tarkkasilmäiset huomaa että CF (Cusetus Factori) on 2,5 ;D
Ja ens kesänä molemmilla oltava todellisten vetojen käyränä toi sama kerroin 0,5 ettei muut tuu liian kateellisiksi ja virkavalta kiinnostu liikaa... ::)
Tosin enpä mä oo omaan rautikseen saanut vieläkään aikaiseksi tilattua mitään vaikka se mulle nykyään olisikin äärettömän helppoa...
Hommasta katoaa harrastamisen ilo kun menee liian helpoksi!! Mä oon sikäli onnellisessa tilanteessa että mä en tarvi enää kuin työn iloa mutta se onkin jo liian vaikeaa >:( Itseasiassa mahdotonta, sattui lähtemään toinen rojekti lapasesta, hupsista saatana...
Ajellaan vaan ihan normaalisti, sitten korjauskertoimeksi vähintään 2 joka tosin tietokoneella kumitetaan 0,5:ksi nettielvistelyä varten ;D
Nonniin, alkoi pyörättömyys risomaan niin HD sai vähän huomiota osakseen. Kaikki rojektit tuntuu olevan ihan toivottomassa vaiheessa ja tämä vaikutti lupaavimmalta = nopein saada ajoon. Harmi että idioottina myin puoli pyörää pois talven aikana ja nyt talousongelmien saattelemana saa rakentaa vain parhaista & valikoiduista roskiksista löytyneistä osista. Avaruussuurvaltojen teknologialla mennään toistaiseksi, mutta kovasti japaninromukasa jo houkuttaa.
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/HD20110619.jpg)
Puutteita = valot, hallintalaitteet, jalkatapit kaikkine lisukkeineen, letkut, johdot ynnä muuta. Joku 21 tai 22 eturataskin pitäis löytää.
Rupes toi nättipyöräily risomaan niin ajattelin tehdä jotain todella rumaa ja vastenmielistä ;D Ahdin jää hyllylle toistaiseksi, joskus pitäis päästä ajamaankin...
Edit: siis nättipyöräilyllä viittaan Kawasakiini jota oon yrittänyt tehdä niin nätiksi ettei se varmaan valmistu koskaan.
minäkin projektin ollessa pahasti kesken epätoivossa hain 350cc hondan jossa sähköt sekaisin... jospa sillä edes pääsis vähän päristelemään ???
Tämäkin etenee jättiharppauksin. Hain Motonetistä 5l jerrykannun öljytankin aihioksi, kaivelin roskiksista jotain japsin kahvoja ja hain traktorikaupasta valon sun muuta. Näyttää tulevan tosi vastenmielinen keksintö ;D Vielä tankin pohja hitsattavana, jalkatapit, sähköt ja letkut niin eiköhän se tästä. Eli joskus elokuussa vissiin >:( Vähän keskittymiskykykin on heikoilla, ovelasti rupesin samalla vaihtamaan ex. Rambe Suburbaniin moottoria. Nyt hypin projektien välillä sen mukaan kumpi vituttaa enenbi.
Ja MakeH:lle kiitoksia osista!
ADHD päällä on niin helvetin mukava saada jotain kunnollista aikaiseksi. ;) Varo ettet laita subarun mottia vahingossa rautikseen ja toiste päin.
Nyt on viimein ja vihdoin neitsytmatka ajettu ja koettu. Kyllähän olikin kokemista, järkytys oli suuri ajo-ominaisuuksien suhteen. Ihan järkyttävän raskas ohjaus ja veteli ihan minne sattuu. Kummasti helpotti kun nosti eturenkaan painetta 0,2 barista ;D Lopputulos on itseasiassa aika mukava, ei tullutkaan turhan etukeno ja keskitapit tuntuu erittäin mukavilta. Vähän turhan matala tuosta tuli, kurveissa kengänkärki tuppaa ottamaan maahan mutta kaippahan tuota oppii varomaan. Ukkonen hajotti tietokoneen niin kuvaa ei oo saatavilla mutta voitte uskoa että järkyttävä rytöläjä tuosta tuli. Ihme juttu jos joka osan kaivaa jostain roskiksesta ??? Tässä joku vanha kuva, eipä tuosta puutu paljoa muuta kuin jalkatapit ja mattamusta kuosi.
(http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/HD20110707.jpg)
Yks juttu ihmetyttää. Moottori tuntuu lämpiävän ihan järjettömän kuumaksi. Tankin huohotus ei oikein tunnu toimivan, varmaan kävi vähän laihallakin välillä. Eniten askarruttaa sytytysennakko, magneetto on ajoitettu niinkin tieteellisesti että sormi tulpanreikään ja kun tuntui puristusta niin nokka sinnepäin. Mitäs raati sanoo, jos magneetto olis hampaalla liian aikaisella niin ei kai tuota saisi edes käyntiin? Lampulla en viittisi kattoa ennakkoa kun joku amerikan Joe on vääntänyt ajoitustulpasta jengat, korvannut sen jollain järjettömän suurella tulpalla ja vääntänyt siitäkin jengat >:( Toisaalta, toi lämpöongelma voi olla väärä luulokin...
Hyvä hyvä! Jos kerran toi liikkuu niin täytyy ruveta puljaamaan jytän seoksien kanssa, mulla lämpes kanssa japonski vitusti kun oli viidenkympin ennakoilla mutta eipä nakuttanut tai ainakaan en kuullu ::)
No nyt se ei enää liiku. Magneetto ei näköjään voi olla hampaalla pielessä... Voi jumalialauta kun piti potkia kintut maitohapoille ja kaupanpäälle vielä sudittaa dynon mäkistartista akku tyhjäksi. Ei lähde vitullakaan käyntiin, yritin meinaan silläkin (emäntä polki...) Tälläistä tämä on kun välillä vähän posahtaa ja mukamas lupaa niin hullu ei osaa lopettaa ;D Noh, pitää laittaa sytkä takaisin sinne missä olikin ja tyytyä siihen. Sviddu muuten että huohottaa törkeästi, oli aivan täysin mahdoton tsiikailla ajoitusta kampiakselilta. Onneksi tuota rojua pyörii moottorin ulkopuolellakin niin piirsin merkit sinne mutta alkoi olla jo niin kuitti olo että jäi niitten tutkiminen kesken.
Voi vittulan kevät, nyt se ei sitten tosiaankaan liiku. Säädin sytkän saksalaisella säntillisyydellä tasan ajoitusmerkkiin, kattelin seokset laajakaistalla 0,80 paikkeille ja sitten tien päälle. Hetken ehdin ihmetellä että nakuttaako tämä vai mitähän nyt, sitten ihmettelin että jahans, lensi pakoputki irti paitsi että lensikin kannentiiviste etupytystä. Perkeleen massatiivisteen paskat >:( Noh, nythän on hyvä sitten suorittaa kansien jälkikiristys...
Taas tuntuu siltä että keskityn lopun kesää kasvattamaan kirsikkapuuta. Ristus kun pännii.
Eilen pääsi taas ajelemaan. Nyt suurimmaksi murheeksi nousi öljyn kuseskelu vaihteiston (!!!) huohottimesta. Tässä on eroteltu vaihteisto ja moottoriöljy toisistaan, molemmin puolin huohottimet 6mm letkulla. Mahtaako tuo olla liian pientä, moottorin huohotin oli ennen isompi eikä tälläistä ruikkimista ennen ollut.
Nyt saa riittää tuon he-le-vetin paskaläjän kanssa tappelu. En tiedä onko SU seonnut vai magneetto hajoamassa, melko kehnosti tuo joka tapauksessa käy. Sen kanssa voisin vielä jotenkin elää mutta eihän tuota meinaa saada millään käyntiin, lähes joka yritys johtaa siihen että käyn penkissä mäkistarttaamassa. Olkoot perkele >:(
Heippa älä masennu vaan ota pari olutta. Magneetosta en tiiä mutta huohotin suodatin täytyy olla pinta-alaltaan riittävä ja jos ei oo niin sitten sylkee öljyt pihalle. Tuossa nuita huohottimen sihtejä mutta biltemalta niitä saa 5.9 e Haet vain moottori ja alakerta niin löytyy. Meikä katteli tänään elokuvaa 2012 mailmanlopusta. Enpä tiedä mutta jos Ouluun ois tsunami tulossa niin taitaisin alkosta hakea pari litran pulloa viskiä ja mielenkiinolla kattelisin että mitä tapahtuu. :D
Perkele kun jenkit on melkein vararikossa ja ei ne taida itte enää osata ees moottoripyöriä enää tehdä kun on ne hommat jo ulkoistaneet johonkin kiinaan ja intiaan. http://www.hotbike.fi/kauppa/contents/media/l_12-018Lg.JPG (http://www.hotbike.fi/kauppa/contents/media/l_12-018Lg.JPG)
Hyvä idea, loppuvuoden ryyppään masentuneena. Koitin läppä-keinästä tarjoilemaan bensaa ja kyllä tuosta tulikin paljon huonompi. Olkoot koko vitun romu, mä rupeen nyt harrastamaan jotain järkevämpää eli 2-tahtipyörää.
Pane se mopo kuntoon. Meikä täällä Oulussa viskittelee. Perhanan alko kun on minun suosikki viskin poistanut maahantuontilistalta mutta nyt löysin vielä paremman :-*.. Famous Grouse on 1 Ei siis se black grouse kun se on kitkerää paskaa.
Miehän voisin sulle joskus tulla sinne etelään vaikka sulle maalaamaan sen mopon. Tulis nättikin. :o Shovel on huoleton peli ja mitä mie olen näitä rautiaisia nähnyt niin ei niilä ole oikein minnekkään päässyt. :D Ei ne muut osaa viskiä tehdä kuin Skotlantilaiset.
Täällä Oulussa vihaisia itikoita. Mulla ei telkkari näkynyt ja piti anttilasta hake digoboxia ja antennia ja olin hikinen ja haisin pahalle mutta inhottavat paksupersekärpäset ihastuivat tuoksuuni ja aivan hulluna kuppasivat ja oli pakko peseytyä niin jättivät heti rauhaan. >:(
sä rupeet jensseni tihkumaan ihon läpi tota famous groussea kyä ne itikatki ymmärtää hyvänpäälle
Hah, toihan on jo nyt nätti, siloittelin lasikuitupakkelit rälläkällä ja maalasin King's spray kuumankestävää mattamustaa päälle. Tankkiin ostin täysin toimivan korkin mikä tosielämässä päästää bensan ulos ja kaupanpäälle pitää ilmankin ulkona. Hädissäni vedin siitäkin millisellä terällä läpi... Päivän saldo oli että tajusin notta imusarjassa on vuoto joten korvasin todella perseestä olevat metalliset klemmarit silikoniletkunpätkillä ja ostin mitä parhaimmat ruohonleikkurin tulpat. Nyt tuota persereikää ei saa käyntiin enää mäkistartillakaan. Mulla on jumalauta muutakin tekemistä kuin tapella tuollaisen moottoripyörän irvikuvan kanssa, jos huvittaa joku toivoton paska niin ostan takaisin issikkani. Ristus kunpa en olisi koskaan saanut päähäni ruveta korjaamaan tätä helvetin murheenkryyniä ainoaksi pyöräkseni, jos olisin heti alkukesästä keskittynyt Kawasakiin saattaisin jo ajella hymy huulilla ties missä. Nyt vaan vituttaa >:(
Tuu vaan Jönssi käymään, juodaan Kentucky Gentlemannia ja ollaan herrasmiehiä, kustaan vaikka tuon rautiksen tankit täyteen. Täällä itikatkin on ihan lauhkeita otuksia ;D
Mitäs pahusta kun tuirassa lähdin ulos niin baari oli jo kiinni. Mulla on ajan taju jo kokonaan heittänyt ja en tiä enää ees että mikä päivä tai kello mutta oli se vissiin eilen maanantai. ´The Famous GROUSE ON ERINOMAINEN vhisky ja suositteln jos tykkää pehmeästä skottilaisesta. Vulcan on valtavan iso moottoripyörä ja Shovel on pikkunen moppe kun vertaa.
Voi jumaliudelauta ja saatanasto. Rautis se ei vaan suostu käymään ihmisiksi, se vain käy eläimiksi tai jotenkin muuten vaikeasti. Olen bodannut kinttujani mutta todella harvoin sen saa polkimesta käyntiin. Dynon startilla se lähtee ihan kuin taikaiskusta mutta kaukana on ajat kuin nivelsiteet sai paskaksi etsimällä puristuksia. Pistin sitten koko härvelin paloiksi ja kun vikaa ei LÖDY niin pitää sitten purkaa kokoajan ja kaikkee. No onneksi enskakoppaa purkaessa putos vain 3 nokkaa syliin vaikka kuinka naputtelin ja varoin. Voi ristus notta alkaa inspis olla ihan finaalissa. Sitä se oli jo aloittaessa mutta typeryyksissäni ajattelin notta HD lähtee tielle ihan tosta vaan mutta paskan vitut ja myös perspillut. Ellei tässä tapahdu jotain ihmeparantumista niin paketoin vekottimet ja alan odottelemaan ens kesää, tämä nykyinenkin alkaa olla jo aika perseestä. Rambelle terveisiä, sytkä oli sätkällä mitaten oikein.
Kaikenlisäksi tähän foorumiin kaikenmaailman smokiet lähettelee jotain paskakuvia ajoituksista, miten noistakin nyt saa selvää. Taidan keksiä itse jotain parempia saatana!
Mulla Shovel pelittää erinomaisesti. Pane syksyllä rautis myyntiin niin joku "hullu" ;D ostaa sen jäykkäperä bobber projektiksi. ;) Mie olen vähän kyllästynyt ajeleen kun jotain 8000km ajellut jo tälle kesälle niin ei vai enää huvita.
Oletko kattonut venttiilien ajoituksen astelevyllä ja sytkän strobolla? Ei tuo maamoottori edes ole kovin tarkkaa sädöistään, jotta käyntiin lähtis, joten jotain isoa siellä pitää olla.... 15 asteen heitoilla olen itte ajellut ja muutaman tonnin (kilometrin) jälkeen vasta havainnu. Tai joku muu on sen huomannu. :)
Nokkia en oo ajoittanut sen tieteellisemmin, merkkien mukaan oon ne aina kasannut eikä ennen ole ollut ongelmia. Sytkän kattelin strobolla, se oli OK. Sehän tässä ahistaa kun kaikki on olevinaan OK mutta silti ei meinaa skulata. SU pitää olla ihan järjettömän rikkaalla että käy edes jotenkin sinnepäin, mustaa pöllyyttää ja tulpat on ihan nokisia mutta moottorin mielestä on vieläkin vähän laihalla. Mä en tajua enää mistään mitään ???
Aika outo tapaus....mä lähtisin kokeilemaan sytkää aikaisemmalle. Jos vaikka soosit kipinä tulis liian myöhään palotilaan... :-\
(Edit: mulla on sytytys kroonisesti myöhäsellä ;D )
Heippa.. Tsemppiä. Mulla oli aikoinaan Shovelissa SS super b kiihdytyspumpulla. En saanut sitä toimiin millään säädöllä ja kokeilin siihen super e kaasaria niin johan alkoi pelittää.
Minun Shovel sotkee tulpat vieläkin pikku talvi käyttelyssä kun tulpan itsepuhdistus ei ala toimia mutta kun pääsee baanalle niin alkaa pelittää ja ei enää sottaa niitä.
Mulla oli kerran pikku 350cc Honda ja syttö oli aikasella niin piru kun lämpisi mutta kun vähän pyöräytin kärkien pohjalevyä myöhäsemmälle niin alkoi kulkea ja pelittää eikä kuumunut enää. Joo vanhat mopot on pirullisia. Mulla oli nuorena miehenä yksi joka toimi aina työvaatteet päällä mutta kun ajovehkeet sai päälle ja muka nautiskeleen niin ei päässyt minnekkään.
Meikä sääti ja sääti loputtomasti ja sain kyllä toimiin mutta kyllästyin koko romuun ja hävitin. En tiedä kauanko pysy kunnossa se romu mutta jotain kuulin että paljon olivat ajaneet ennen kuin levisi taas. ;) Kuvaava oli että kun myin se ikävän mopon ja ostin Hondan Cb 350 ja kun paukahteli ja säätelin tuossa pihalla niin naapurin rouva kovalla äänellä sanoi ukolleen että voi ei nyt se taas alko. ;D
Lainaus käyttäjältä: Jensen - 11 elokuu 11, 20:21:44
Kuvaava oli että kun myin se ikävän mopon ja ostin Hondan Cb 350 ja kun paukahteli ja säätelin tuossa pihalla niin naapurin rouva kovalla äänellä sanoi ukolleen että voi ei nyt se taas alko. ;D
Tästä muistuukin mieleeni, kun kaveri sääti porsteria rivitalon pihalla. Naapurin mummo tuli sitten aidan takaa kurkistelemaan, että mitäs siellä puuhastellaan. Kaverin vaimo kiiruhti komentamaan, että sammuta nyt se rakkine, naapurit häiriintyy. Siihen mummo vaimoa torumaan, että pidähän nyt tyttö pienempää suuta, minä kuuntelen noita saundeja...
tässä mietiskelly että kuinkahan kauan mun naapurit mahtaa jaksaa kuunnella noita meijän muija rautiksen saundeja kun tossa kadulla sahaa eestaas