Täss pohdin tälläistä ideaa
Kyseessä ois Sportin Toisio rataantuennan teko....
ajattelin että kun ei ole laaseri scanneria tai jyrsintä mittapäällä millä voisin mallentaa tarkasti pintoja....
Ajattelin jos lähestysin asiaa toista vinkkelistä. ?
Tekis "muodon alumiiniin" ja tämän raaka kappaleen ja lohkon toisiorataan luokse tuleva palikka olisi heittämällä väljä lohkoon... MUTTA... tässä onkiin tämä hauskuus...
lohkon pinnan pinnottas jollain sopivalla aineella joka toimisi iroitus aineena jos esim belzoonalla valelis väliin ja painasi siiten beltsonna päälle tuon Koneistetavan alumiini kappaleen... täten tulisi tarkka sovite lohkoon Ja osa joka olisi irrotettavissa Remonttien yhteydessä...
olisiko Arvon raadilla hyviä ehotuksia kun itellä ei ole kun huonoja kun hyvät on pääseet loppumaan :D
Kun ei kehtais maalamalla lähtee tekemään että maalaa ja missä on maalia hio ja siiten kun joka puolelta väri on tasesesti Kappale on täten valmis... Jos ois syksy voisin tätäkiin menetelmää harkita....
Täytyy kyllä sanoa, että tuli takaraivoa hieman raavittua... mutta ilmeisesti ongelma on nyt, että mistä mitat offset-rattaan tukilaakerivirityksen tekemiseen?
Mitenkäs jos sorvaat niihin kopan kiinnitysreikiin just naftisti meneviä tangon pätkiä joiden ulos jäävän pään sorvaat teräväksi. Samoin akselille joku klunssi jossa piikki päässä. Katsot, että suurin piirtein on sitä akselia kohtisuorassa ja samassa tasossa ne piikit ja otat vaikka jonkun kovalevyn palasen ja napautat sitä niitä piikkejä vasten. Siitäpä levystä passaa sitten mittailla tai vaikka suoraan siirtää ne reiän paikat siihen levyyn mistä nyt ikinä olet tekemässäkään.
Ei en tarvitse mitottaa mitään levyä entee tuolla tavalla eturataan tuentaa kuin hemuli teki tuohon omaansa... Evolaiseen Sporttin...
Tuolainehan on helppoa maalia koneen kupeeseen ja Pahvi siihen kevyesti naputellen kumi vasaralla pahvia saadaan kiinitys pisteeten kohdat selville jos levyllä sen tekisi !!
vaan teen offsetti rattaan ja rataan ulko kehältä laakeroin sen kahdella 6015zz kuulalaakerilla...
Koska tuon rattaan offsetti on Ainakiin 56mm mahtuuvat olemaan ulkokehällä
työstän pesän laakerieille jne... Mutta tuo on normaalia metallin työstöä. nytten haikailen ainetta millä estän belsoonan tarttumisen lohkon kupeeseen !!! kun vaelen sitä siihen.... :D
Peri aate ihan sama kuin lasikuitu muotti systeemissä Mutta mikä on belzoonalle sopiva irroitus aine muotista ? Pitäshköän kysyä näin ettei mene liian moni mutkaiseksi tämä stoori heti alkuunsa :)
Myöhäistä meni jo monimutkaiseksi.
Kandee varmaan kysyä sieltä mistä sitä belzonaa hankkii.
Ja mä vähän ihmettelen taas tuota lauseenmuodostuksen hankaluutta,etenkin kun se tuolla yhdellä toisella foorumilla on onnistunut paljon paremmi jo pari vuotta sitten..
Jos nyt on kyse ainoastaan siitä, miten saada rattaan tukilaakerin paikka kohdalleen niin itse ajattelin tehdä sen näin:
- Ensin levy kiinnikepisteineen valmiiksi.
- Lohkonpuolikas jyrsinpöytään kiinni ja haetaan pääakselin reikä nollapisteeseen. Tämän voi tehdä vaikka istukkaan sorvatulla akselinpätkällä.
- Aikaisemmin tehty levy kiinni lohkonpuolikkaaseen ja reiän työstö. Osuu varmasti kohdalleen.
Mulla jäi omassa toi tukilaakerihomma vaiheeseen kun en keksinyt miten sen asemoisin. En ehtinyt pyörällä ajaa kuin vajaan tonnin niin johan alkoi vetopuolelta kuulua jurnutusta ja tuntua tärinää kuormitettaessa. Nyt onnistuin hommaamaan tyhjät nelivaihteisen lohkot niin ei tarvitse edes purkaa konetta että saa laakeripaikan tehtyä. Enää se ei siis ole kuin laiskuudesta kiinni ;).
jep kyllä on hankalaa
Harmi kun ei ole toimittaa MINÄ = suomi sanakirjaa :D
Mutta tätä tarkoitan...
Värit ja niiten merkitykset...
- harmaa (alkuperäinen lohko)
- vihreä ( "irroitus aine")
- Oranssi (belzoona)
- sininen (alumiini)
Sitten alumiiniin billetiin 6082 t6 Koneistetaan laakeri pesät jne...
Muutehan hitsaisin tuohon tuon alumiini palikan suoraan lohkonkupeeseen Mutta...
apuakselin laakerin vaihto voisi olla siiten AIKA mielenkintoinen kokemus kun ei pääse työntämään sitten sitä pois poikkeen :)
Jos olisi tälläinen teknologia käytettävissä niin :) helpotttas
Esim...
http://www.david-laserscanner.com/ (http://www.david-laserscanner.com/)
CNC Digitizing: 3D Digitizer probe for CNC Millings Machines and Routers (http://www.youtube.com/watch?v=IcVv1So1n_8#)
Tuon mittapää scannauksen vois kääntää peilikuvaksi negativiksi 3d ohjelmassa esim rihno:ssa ja piirtää siiten toisen puoliskoon ne laakeri pesät ja marssia jyrsimen luokse jossa siiten lyövaan Paksun Billetin kiinni ja kaksipuoleisella työstöllä ajaapi niin saa tuolaisen osan alumiinistä ilman Beltsoonaa...
mutt nyt pitää vähän soveltaa :D
Jos nyt jotakin ymmärsin niin se tukilaakeri tulisi ketjun/remmin ja lohkon väliin eikä sinne rattaan ulkopuolelle.
Millä ajattelit kiinnittää sen tukilaakerin lohkoon?
Tukilaakeri paketti Pultaan "lohkoon läpi" kiinni ainakiin 8 kpl m6-m8 kuusio kolo pultilla 150mm kehälle tasajaolla jaetuna... Sen alle viellä Alumiini levy joka ois melkein vetopuolen kokonen ja sekiin tukevasti pultattuna lohkoonkiinni... ja TÄHÄN väliin se Belzona ois tarkoitus sovelta...
Tukilaakeri paketin kuvatuksia laitan tuonne rakentelu kertomuksen puolelle ;)
Ei nyt rueta rönsyilemään tästä... Pulmasta :D
Nytten lisätty Guvia tuonne Rakentelu kertomukseen...
Saa toki esittää muitakiin aineita kuin Belzoonaa mikä ajais tämän saman asian Ettäpäs sais täyttyä toista kappaletta... samalla kopioiden tämän vastakappaleen muodostaen negatiivisen kopion joka istuu lohkoon kuin hansikas... :)
Lainaus käyttäjältä: Mr.Horsepower - 04 helmikuu 12, 15:03:24
Jos olisi tälläinen teknologia käytettävissä niin :) helpotttas
Tuon mittapää scannauksen vois kääntää peilikuvaksi negativiksi 3d ohjelmassa esim rihno:ssa ja piirtää siiten toisen puoliskoon ne laakeri pesät ja marssia jyrsimen luokse jossa siiten lyövaan Paksun Billetin kiinni ja kaksipuoleisella työstöllä ajaapi
Onhan noita Suomessa käytössä vaikka kuinka paljon. Halvimmat mekaaniset piikillä tunnustelevat ovat maksaneet parista tonnista ylöspäin ja kunnolliset laserskannerit sitten ihan toisessa hintaluokassa, jopa kiinalaisetkin. Skannaukseen jää kyllä virheitä, joita sitten ohjelmilla korjaillaan, mutta jos tuon haluaa tietokoneella tehdä, niin mikä ettei.
Jotkut pajat pitävät noita vain omassa käytössään ja jotkut myyvät skannauspalvelua ja saat vaikka stl-tiedoston siitä osastasi.
Skannanus ei sitten käy ihan kuin youtubessa (ennen sanottiin, että ei käy kuin elokuvissa ;) ) eli aikaa kuluu, jos yhtään tarkkuutta haetaan. Karkean muodon saa nopeamminkin. Siksi se palvelu maksaa jotain, en tiedä miten paljon, liekö tuntiveloitus vai mitä.
Kyllä scannaus on yhtä tarkka kuin kuin käytetty aika....
Plus että toisto tarkkuus taitaa olla teoreetinen joitain satasia....
rakennehan on todella yksinkertainen moisessa härvelissä
http://www.brusselsprout.org/CNC/1P-Probe/ (http://www.brusselsprout.org/CNC/1P-Probe/)
epäilisimpä että jos scannaapi todella tarkasti 0.05 mm joku teoreetinen aika varmaan vois olla joku 10-20 h tietämillä
Mutt varmaan riittävä toisto tarkkuus tulis lazerilla joka on joitain sekunteja. ?
kun pitänee muistaa ett se pitää myös jyrsiä tai nyky aikana 3d tulostimella tehdä laaserilla sintraamalla...
jos jyrsii niin varmaan on pinnassa virheitä ei ole absoluuttinen kopio mutta riitävän tarkka jos laitaa väliin esim laakerilukitetta.... että voima kohdistuu isolle pinta alalle eikä vaan muutmamaan pulttiin
Meinaaksä kiinnittää sen ihan valun päälle vain vai koneistaa sen lohkon sileäksi siitä? Olisko mahdollista kiinnittää tuota tukilaakeria runkoon? Vois olla helpompaa?
Elikkäs....
laakeri blokki on Osa yksi... jonka pohja on suora...
Osa kaksi... Alumiini lootun pala johon on noin jyrsitty Lohkon muoto negatiivinä tiettenkin...
ja tähän alumiinin palaseen lohkon puoleiseen osaan tätä belzoonaa ajatelin ja lohkoon joku irroitus aine..... ettei pääse ottamaan kiinni
täten tämä kappale tarjoaisi suoran pohjan tälle laakeri pukille Tai sen verran että sen voi käydä plaanamassa jyrsimellä naama terällä
Lainaus käyttäjältä: Mr.Horsepower - 05 helmikuu 12, 18:14:11
Kyllä scannaus on yhtä tarkka kuin kuin käytetty aika....
epäilisimpä että jos scannaapi todella tarkasti 0.05 mm joku teoreetinen aika varmaan vois olla joku 10-20 h tietämillä
Mutt varmaan riittävä toisto tarkkuus tulis lazerilla joka on joitain sekunteja. ?
Mekaanisessa skannauksessa olen samaa mieltä ajasta.
Viimeksi kun olen laserskannausta seurannut vierestä, niin kyllä siinä aikaa meni kymmeniä minuutteja, ei sekunteja ja silloin skannattiin muoto erään korun kipsimallista. Alue oli halkaisijaltaan 10-15 cm. Laser tekee ihmeitä vain elokuvissa ;)
Ja kuten sanoin, kyllä sitä palvelua saa Suomesta, vaikka tuota itse olen viimeksi seurannut Saksassa. Eli ei tuo pinnan muoto palvelun puutteesta jää kiinni, jos se haluat tuota kautta toteuttaa. Hinnasta en tiedä.