Kun kaikenlaisia korvakkeita teräs ja alupellistä pitää väännellä jäi kiinnostamaan IKH-käynnillä heidän tarjoama minileikkuri-kanttikone-mankeli yhdistelmälaite.
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=28816&nav=100200823&q=y (http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=28816&nav=100200823&q=y)
Ei veisi tarpeettomasti tilaa ja harvoin on taivutettava kappale isompi kuin 100 - 150 mm.
Lienee mahdollista taivuttaa hieman vahvempaa alumiiniä kuin 1 mm?
Kyllästyttää lähteä kylille taivuttamisasioissa ja viilapenkissä ei tahdo tulla oikein nättiä.
Onko kellään kokemuksia tästä yhdistelmästä?
Kannattaako tästä maksaa pyydettyä hintaa?
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=11655&nav=100200823&q=y (http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=11655&nav=100200823&q=y)
Itse olen kuolannut sitä yhdistelmäkoneen metristä versiota. Joulupukin lista tulee olemaan pitkä ja painava ;D...
Toi englanninpyörä on kyllä edullinen mutta runko näyttää siltä että vaatii reilusti vahvistamista ennen kuin siitä on tosihommiin.
Se metrinen jo oliskin oikea peli.
A) ei ole varallisuutta
B) nykyiset tilatkin ovat ahtaat.
C) pitää tyytyä pieneen kuten vaimonkin
Tallikaveri minua moitti siitä että olen rakennellut moottorien kokoonpanopukkia alustana vanha piirustuspöydän hydraulinen jalka. Nousee, laskee ja pyörii sekä horisontaalisesti että vertikaalisti.
Merkki Nike Eskilstunasta. Tein siihen levyjarrun että painavampikin kone pysyy halutussa kohdassa.
Jalka painaa n. 60 kg ja siinä on jalomuotoisia niklattuja vipuja ja polkimia.
Juu, ton englanninpyörän kaaren lujuutta kans pohdin. Pitäisi siis reivata. Kuinkas on, tarviiko tuo myös kiertojäykistystä ettei yläosa heilu vetoliikkeen mukana?
Yläpuolelta taakse ulottuva toinen kaari ja väliin vinoreivoja?
Mä koteloisin sen C-muotoon jollain 2-3 mm peltilevyllä ton palkkirungon päälle. Vähän se pienentää kitasyvyyttä mutta eipä näissä prätkähommissa kovin isoja kappaleita tarvitse pyöritellä. Kokonaan toinen juttu jos jotain auton kattopeltejä tekee. Mulle riittäis itselle ihan tällainen pöytämallikin.
(http://i53.photobucket.com/albums/g64/Blower1/E-wheel.jpg)
Tuossa kuva levyttämällä tehdystä rungosta:
(http://i662.photobucket.com/albums/uu348/mauni77/vehkeet/20102009998.jpg)
Ja lisää keskustelua englanninpyörästä tällä palstalla: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=88.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=88.0)
Lainaampas tätä topiccia. Onko kellään kokemusta ko. linkin alimmaisesta 349e maksavasta yhdistelmäkoneesta. Siinä olisi vähän isompi työleveys ku IKH:n koneella
http://www.koneita.com/ohutlevyleikkurit/index_files/Page374.htm (http://www.koneita.com/ohutlevyleikkurit/index_files/Page374.htm)
Moro.
Joskus oli töissä tuollainen yhdistelmäkone (sellainen metrinen) ja sen ainoa hyvä puoli erillisiin kapineisiin on pienempi tilan tarve.
- Mikäli leikkaa isoa levyä, niin kampea saa punnertaa tosissaan, jos ei ole elopainoa riittävästi.
- Mitä tahansa tekeekin, niin piirrotettujen viivojen mukaan sihtaaminen on työlästä.
- Koska ei ole isoja pöytiä, niin levyjen kannatteleminen, samalla kun yrittää tehdä koneella jotain, on itsekseen aika haasteellista.
Edellä mainituista huolimatta kysenen värkki kelpaisi omaankin verstaaseen, kun tilaa ei ole kummoisesti.
j
Noitten koneiden hinnoissa tuntuu olevan mukavasti ilmaa. Itte ostin tuon metrisen yhdistelmäkoneen, hintaa oli 500â,¬, olikohan vuosi 2009 tai 2008. Ihan tyytyväinen oon ollut vaikka eihän tuo mikään pro masiina ole. Just alkuviikosta hypin kammen päällä niin että koko paska kaatui lattialle, oli aika voittaja fiilis..
Tulin sitten sen minimini mankeli-leikkuri-kantin hankkineeksi. Yllättäen sain hinnasta tingattua pois melko osan. Eli oli ilmaa.
Purin pakkauksesta, kasasin ja totesin että pitää asettaa osat uudelleen ja välykset pois. Lisäksi tein pienen muutostyön tai sanoisinko, lisäyksen.
Veivi tuntui hieman hempulalta reiässään joten taivuttelin teräsliuskasta jousen pitämään veivin välystä kurissa. Sen lisäksi laitoin vielä pysäytinruuvin veivin akselin keskiöön. Jokin tukeva teline/pöytä pitää vielä kehittää uudelle "urakkakoneelle".
Epäilys oli että kovaa kääntäessä saattaa veivi rivetä reiässään ja tulee rystysiin ryppyjä. Terästä tällä saa leikata/kantata/mankeloida yhden millin vahvuudella. Alumiini mennee tuplanakin. Kuva selittänee asiaa. Iso tulitikkuaski...
Lisäyksenä vielä: Helposti jää tärkeä ominaisuus huomaamatta. Sekä kantin että leikkurin päädyssä on vapaata tilaa että saa leikattua levystä pois suorakulmaisia paloja. Laatikkomuoto kun ei muutoin synny.
Alumiinia jo kokeeksi leikkasin, kanttasin ja pyöritin rullalle. Ylärullan pidätinruuvit ovat mielestäni hieman lelukokoa. Niille voi jotain joutua tekemään. Takarullan säädöt sen sijaan on jämäkät.
Lähikuva teloista ja koko masiina kansi avattuna.
Tuolla oli aiemmin maininta että piirrotettujen viivojen mukaan leikkaaminen on hankalaa. Kirjoittaja varmaan tarkoitti tuota jousikuormitteista paininta terän edessä. Saman ongelman totesin itsekin. Keksin siihen jo ratkaisun mutta se pitää vielä valmistaa, testata ja hyväksi todeta. Siis melkein valmis juttu!
Oikeissa leikkureissahan tuo vastaanpano leikkuuvoimalle tapahtuu "näkymättömistä" laskeutuvan painimen avulla.
Lisäksi pitää särmän yläleuka joko pätkiä tai mieluimmin koneistaa lyhyempiä terän pätkiä samalla mitoituksella että onnistuu esimerkiksi laatikon kanttaus. Vastimen suhteen onkin hieman ongelmallisempaa mutta eiköhän siihenkin ratkaisu löydy jos tulee sellainen tilanne eteen.
Mankeli pyöräytti pellistä putken mutta silti aion jossain välissä parannella ylätelan laakerointia. Tangon taivuttamista en vielä ole kokeillut.
Mankelin suojakannesta ei saranoituna ole kuin harmia. Siitä pitää tehdä irrotettava koska avoimena se haittaa takatelan säätimien käsittelyä. Takatelan säätimet toimivat erikseen eli ei voi olla kokeilematta varma syntyykö putkea vai torvea. Tämä asia pitää korjata myös.
Sama juttu kaikilla Steeltechin vehkeillä: osta aihio ja tee siitä toimiva kone itse. Niin sorvin, jyrsimen kuin kuin tämän monitoimikoneenkin osalta. Vähiten sorvin osalta.
Muistuttaa eräitä kaupasta ostettavia moottoripyörämerkkejä...
Olihan se kanttikoneen yläleuka tehty erikokoisista paloista. Kun pyyhki sen kiinalaisen säilytysrasvan pois niin osatkin erottuivat. Sama juttu sen leikkurin painimen kanssa. Sekin vaikutti olevan lujasti kiinni mutta johtui vain tuosta ruostesuojaliimasta. Painin on pikakiinnitteinen joten sen saa sivuun jos joutuu ritspiikin jälkiä seuraamaan.
Tänään reistasin: kolmen millin alumiinilevy leikkautuu vaan ei taivu. Millinen rosteri leikkautuu mutta vaatii voimaa. Kanttaus onnistuu mutta rosteri ponnaa vähän takaisin. 0,75 mm "autonpaikkapelti" leikkautuu ihan tyhjiltään ja taipuu kevyesti kuten pitääkin. Ei taivu juurikaan yli 90 asteen.
Minä mankeloin ~40cm leveää 1,5mm rosterilevyä tuolla metrisellä, kyllä oli mankelin rullat ihmeissään ;D Kas kun eivät jääneet banaanille...
Syntyikö kuitenkin lieriömuotoa vai teitkö trumpetin?
Kyllä piti käsin vähän survoa ja käännellä moneen kertaan.
Kantti pääsi tositehtävään kun piti taivuttaa 20 mm leveästä 1,2 mm rosterilatasta nelikulmainen kehä 30 X 40 mm.
Eka taitos oli helppo, tietenkin. Toka taitos hannas vastaan takapuolelta kun edellinen sivu tökkäsi koneen runkoon. Kolmas, viimeinen taitos, on se jossa edellinen taitos joutuu antamaan periksi. Mutta sekin syntyi lievän väkivallan säestämänä. Kun sivut oikoi ja kulmia hiukan väänteli siihen suuntaan kuin ne oli tarkoitettu, syntyi kehä jonka viimeinen kulma hitsattiin umpeen.
Valitettavasti ei ole kuvaa koska osa meni heti käyttöön.
Helpompi olisi ollut sahata kyseiset mitat omaavasta putkesta pätkä. Vaan ei ollut siihen hätään.
Ostin Koneita.comista tuollaisen 305 mm leviän yhistelmäkonneen. Käsittämättömän viimeistelemätön laite. Kampi ei pyörähtäny ympäri asti, kun kanttipuolen vastalestan liukuhahlot oli liian lyhyet. Eli ne piti pirrata ensin pitemmiksi. Mankelipuolella juuri 1mm pellistä kaaren saa, muuten se on aivan leikkikalu. 350 eurolle ois kyllä löytyny muutakin käyttöä. Taitaa olla Torstessonnin kiikun veronen kone tämä, paitsi että tämän tunnustin ostaneeni.
Mullakin oli jäänyt kammen epäkeskoihin valuhiekat tms sisään, pyöri tosi nihkeästi. Autto kun rutkutti vaan vaseliinia sisään ja pyöritteli kokoajan. Tietty jokainen liikkuva osa piti vielä säätää erikseen. On tuolla kiinalassa tiukat urakat, kaikki vempeleet on samanlaisia rakennussarjoja mutta ah kun ne on niin halpoja....
Millä te ootte muuten saaneet sen varastolakan irti? Mulla meni hermot ja pyyhin mankelin jollain teollisuusmustesuihkun putsausliuottimella, oli vähän nenäkarvat kiharalla sen jälkeen.
Tinnerillä ja fairilla lähti, vaikka sai hangata ittesä kipiäksi.
CRC:llä lähti tahma. Luulin joidenkin osien olevan kiinteitä kuten kantin yläterän ja leikkurin painimen mutta liottelun ja pyyhkimisen jälkeen alkoivat osat pelata niin kuin pitikin. WD40:llä jos olisi pessyt olisi tuoksu ollut parempi...
Näkyy ohjehinta IKH:lla olevan liki 300â,¬ mutta en siitä niin paljon halunnut maksaa ja vehje oli jonkinnäköisessä tarjouksessa ja siitä kanta-asiakasalennus, jne, seli seli... jäi hinta noin puoleen pyydetystä. Tallikaveri sillä jo paikkoja ikiaikaisen pakettimersunsa helmapeltiin muotoili.
Tuolla aiemmin jo mainostin tekemiä muutoksia käyttökampeen sekä sitä että alkuperäisen kokoonpanon osalta osat oli laitettu vain "mukaan", kuten muissakin kiinalaisissani. Säätötyötä pitää siis harjoittaa.
Aion vielä synkronoida mankelin takatelan säätöruuvit siten että niitä ei tarvitse säätää erikseen kun haluaa mankeloida eri kokoisia lieriöitä. Nyt kun säätö on erillinen joutuu joko mittaamaan tai kokeilemaan tekeekö molemmat laidat teloista samaa sädettä vai tuleeko torvea lieriön sijasta.
Molemmat säätöruuvit pitää siis saada pyörimään samaa matkaa vaikka vain toisesta pyöritetään.
Mä oon vaan tavannut kokeilla koittosormella miten teloissa on välystä ;D
Jos tätä kiinan rautaa himoitsee niin kannattaa kattoa Mikko Raiskin putiikkiin, se myy melkoisen halvalla noita.
http://www.mikkoraiski.fi/ (http://www.mikkoraiski.fi/)
Ittekkin pitäis aktivoitua harrasteauto 4x4 Rellun kanssa, 2006 menin töihin sillä asenteella että saa samassa lafkassa tehtyä peltiosia tuohon ja sen koommin en oo tehnyt sekuntiakaan töitä tuon auton eteen... Nyt oon sitten työtön taas, jokohan nyt onnistuis ???
Lainataas vähän tätä topiccia..
Mulla olis olis näillä näkymin mahdollisuus saada varsin edulliseen hintaan käytetty mankeli.
1500mm tyäleveys ja parin millin pelti menee viel. Lähinnä ongelma on se et telat on 'hiukan' elämää nähneet jo eli riittävästi käytön jälkiä.
Kysymys: pystynkö mä sorvaa ne et sais ainakin pahimmat pois vai onko ne karkaistu niin ku oletan?
Ihan täysi veikkaus mutta ei kait ne niin kovaa ole ettei sorvi pysty. Tosin itse varmaan kävisin niitten kimppuun nauhahiomakoneen kanssa ja vaikka kaveri pyörittämään teloja. Ei kait niissä pienet kuopat haittaa? Ei niistä kuitenkaan paljoa voi ottaa pois ettei lopu säädöt kesken.
Pystyy sorvaamaan oikeanlaisella kovametallipalalla. Puolentoista metrin kärkiväli snadisti karsii mestoja. Pelimies muutenkin syytä olla veiveissä kiinni. Kartiokkuus ja tynnyrimäisyys ei olisi suotavaa. Ei oikein mankelointi onnaa sen jälkeen. Smokien linjoilla. Sorvissa hiomanauhalla suosittelen.
Vituttaa ja ihmetyttää nähdä just esim mankelin rullia mitkä on montuilla. Kuka ihmeen soramoukari ja mitä, on laitteella tehtyt, kun tulee monttuja. Samoin vituttaa nähdä pylväsporakoneen pöytä, mihin on porattu "vahingossa" reikiä. Tai hitsin maakaapelin klipsi täys räkäisyjä. Onkohan kontaktia?
Näitä riittää vaikka kuinka paljon.
Niin riittää. Tallikaverilla oli aina "hiukan" kiire ja
poranterät siitä johtuen ihan paskana. Otettiin
yksi terä ja hitsattiin kiinni rautalevyyn lastuineen,
siinäpä oiva syntymäpäivälahja. Tuntui huumori
riittävän. :D
-eeko
Mulla on ollut onni siinä mielessä että tallikaverit on sen verran "ammattimiehiä" että kalut pysyy kunnossa. Itsellä lähinnä ongelma siinä että usein homman päätyttyä ei jaksa siivota ja ryönät jää pyörimään jalkoihin ja työkalut pöydille. Seuraavalla kerralla on polte tehdä taas jotain ja ryönää vain kertyy...
Nyt yksi tallikaveri muutti romppeensa toiselle paikkakunnalle ja talliin jäi tilaa "vielä yhdelle". Vaihtoehdot ovat: mun vuokra tuplaantuu ja saan runsaasti lisätilaa tai hankin luotettavan ja miellyttävän henkilön kyseiselle tontille vuokralaiseksi.
Paikka on Tampereen keskustasta etelään n. 3 km hyvien liikenneyhteyksien varrella. Bussit kulkee vierestä, samoin taksiasema ja Shellin baari.
Overdriven puolelta löyty niin mielenkiintoinen linkki että pakko laittaa tännekkin. Ei taida vain näissä köyhäin särmeissä riittää ominaisuudet tälläiselle vempeleelle.
Fab Supply Rolla-V Press Brake Die (http://www.youtube.com/watch?v=jlR3IxIOwj0#)