Miten tarkkaa tuon enskan säätö on? Ketjuhan liikkuu eri tavalla eri kohdissa tarkastusluukkua. Lähempänä kampuraahan liike on pienempi kuin tarkastusluukun "oikeassa" reunassa. Yritetäänkö tuolta luukusta saada juuri tuo maksimi liike jonka mukaan sitten kireys säädetään? Vai onko tuolla niin merkitystä. Huomannu vaan että jos se on tosi löysällä ni rupeaa rytkäämään isoilla vaihteilla pienillä nopeuksilla....
Lainaus käyttäjältä: Tumppi - 27 elokuu 11, 10:58:02
Huomannu vaan että jos se on tosi löysällä ni rupeaa rytkäämään isoilla vaihteilla pienillä nopeuksilla....
Hieman OT, mutta kyllähän sitä vauhtia pitää jonkin verran jo olla jos isoilla vaihteilla ajetaan... ::)
Säätö ei ole mitään millinosien puuhaa ja mittaus siitä kohtaa jossa maksimi liike.
Tso-tsot, Kokkonen - mittaus AINA tiukimmasta kohdasta. Muuten voi käydä niin että vetäisee liian kireälle muualta. Vähän löysä parempi kuin liian tiukka. Siis enskaketjussa ;D.
Ei se tosiaan mitään rakettiteknologiaa ole, ohjemitassakin on varsin iso haarukka.
rautapää on kierroskone, se ei tykkää isoista vaihteista pienillä nopeuksilla. rikkoo laatikon tai kytkimen.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 elokuu 11, 22:13:25
Tso-tsot, Kokkonen - mittaus AINA tiukimmasta kohdasta. Muuten voi käydä niin että vetäisee liian kireälle muualta. Vähän löysä parempi kuin liian tiukka. Siis enskaketjussa ;D.
Niin, niin...sä varmaan tarkoitat, että ensin pyöritetään konetta ja etsitään kohta jossa ketju on kireimmillään ja sitten kiristys. Mulla oli tollanen yleinen ajatus, kun ketjua sitten kiristetään niin se liike mitataan siitä kohtaa jossa sitä on eniten.
Mä en ole enskaketjussa koskaan todennut tuota samaa efektiä kun toisioketjussa, että kireys vaihtelisi kierroksen eri kohdissa. En ole kyllä älynnyt kokeillakkaan. Seuraavalla kerralla sitten. Jos muistan. :)
Ookkei... nyt ymmärrän mitä tarkoitit. Jotenkin tuli kuva että tarkoitit ketjun löysintä kohtaa kierroksen aikana. Juu, tosiaan liikkeen äärilaidathan siinä kiinnostaa, ei niinkään mitä tapahtuu lähempänä rattaita.
Jos enskaketju on erillainen eri kohdissa, eli siita luukusta koittaessa ja konetta pyorittaessa eri kohtiin niin sehan tarkoittaa sita etta ketju on vaihto kunnossa.
Toisio ketjoissa juurikin huomaa sen etta kun pyorittelee renkasta niin valilla on ketjut kireella ja valilla loysalla.
Toi ilmio aiheutuu just kaikenlaisista rynkytyksista (ensio ketju) ja rynkytyksista/hirmuisista starteista(mikali kummi pitaa)
Kiihdytys rukissa ton huomas hyvin, vahankin huonommat ketjut niin pari lahtoa ja uutta ketjua vaihtamaan. Ihanan kallista :P
Toisiopuolella ketjun kiristymis/löystymisefektin voi saada aikaan myös takarattaan soikeus/epäkeskeisyys, ei välttämättä ole aina kuluneen ketjun merkki.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 31 elokuu 11, 08:16:36
Toisiopuolella ketjun kiristymis/löystymisefektin voi saada aikaan myös takarattaan soikeus/epäkeskeisyys, ei välttämättä ole aina kuluneen ketjun merkki.
Tuntuu että noissa rattaissa jo uutena heittoja, tapellu tuon ongelman kanssa useasti & eri pyörien kanssa. Oon laittanu uutta ratasta, ketjua, laakereita & vaihteisto remppaa.
Mutta silti tuota kiristymis / löystymis efektiä vaan esiintyy, joten tullu siihen tulokseen että uusissa rattaissa valmiiksi heittoja >:(
Eiköhän vastaus löydy siitä pienestä kullanvärisestä tarrasta joka niissä rattaissa yleensä on ;D...
Taiwaassa tavataan ::)
Tosin heittoja löytyy myös USA / Tolle ratasjarrulevyllä. Onneks vähemmän.