Askarruttaa Shovelin tönärien yläpää sekä venttiilin pään voitelu. Tai sen puute.
Vaikuttaa kuin tönärien yläpäät olisivat kuivat. Käsittääkseni öljyn pitäisi tursuta keinuvivun päiden ja rokeri boksin välistä ja osan öljystä pitäisi lorottaa pitkin tönärinvartta nostajapesiin ja siitä pesän porauksista läpi alas. Vaikuttaa ettei näin tapahdu.
- Öljyt 50w, 4l säiliö ja erillinen putsari paluulinjassa. Öljyt varsin viileät, ajossa alle 50 astetta.
- Öljynpaine ajossa 10 psi mitattuna takimmaisesta keinuvipu tulpalta. Kylmänä mittari tapissa.
Kovat nostajat, pesissä öljynsyöttö tulpattu. Sihti puhdas
- Öljyä tulee kaikille rokereille, Kun tulppaa raottaa, öljyä tulee. sekä kylmänä että kuumana.
- Rokeriakselien poraukset auki. Kylmässä koneessa painoin, tosin 30W, öljyä läpi paineilmalla
akselinpäästä sisään. Öljyt menee läpi ja paineilma suhisee ulos huohottimesta.
Oljypainemittarin tarkkuudesta ei tietoa mutta ainakin öljyvalo sammuu heti eikä vilku tyhjäkäynnillä. Säiliöön virtaa putsarin läpi lämmintä paluu öljyä.
Pyörässä harvat välitykset ja vääntöisä kone, köröttelen kiireettömästi matalilla kierroksilla.
Voisiko olla etteivät vilpoisat vaseliinit kierrä kansissa kuten on suunniteltu ?
Se enempää vikaan kantaa ottamatta. Toi 50 astetta on ihan normaali lämpötila öljylle näillä keleillä.
Kuumana kesäpäivänä saat se lämpenemään 70 asteiseksi rääkkäämällä mottia oikein kunnolla. Siitä herääkin kysymys, miks pitää käyttää suoraa 50:tä öljyä? Sen tarve tulee sit kun öljy on yli sata asteista. Ja sitä se ei ole suomessa ikinä. Näillä keleillä pitäis käyttää 30:stä öljyä. Tai sit sellasta ultramodernia moniasteöljyä.
Ne jotka käyttää jäähdytintä, eivät oo varmaankaan ikinä mitanneet öljyn lämpöjä.
Mikäs vuosimalli Shovelia on kyseessä? Meinaan jossain -80 kieppeillä Shoveleissa oli ongelmaa, että painoivat liikaa öljyä yläkertaan ja sitä aloitettiin sitten rajoittamaan. Öljypumpun modifikaatoita, 81-82 jolloin sinne laitettiin tuo lyhyt tanko (dowel) rajoitamaan venttiilin liikaa aukeamista myöhemmin pidempi venttiili (tai mäntä, miten vain), jolloin tankoa ei enää tarvittu. Myös öljykanavia pienennettiin jossain vaiheessa. Pitää kaivaa tarkemmat tiedot esiin kun saan aikaiseksi.
Minusta tuo öljynkierto ei näyttäisi miltään oudolta. Paineita ei tarvitse enempää, ne on ok, virtausta pitää löytyä.
Tällä Saksan autobaanalla, +30 asteen helteessä, saa öljyt 100:n asteeseen. Mutta ei joka vuosi. :)
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 17 huhtikuu 09, 09:10:01
Tällä Saksan autobaanalla, +30 asteen helteessä, saa öljyt 100:n asteeseen. Mutta ei joka vuosi. :)
Shovelissa? Vai jossain muussa moottorimallissa?
-76 vuoden peli. Sataan asteeseen ei säiliössä nouse kesäkeleilläkään. Ajelen tosin sellaista 80 kmh marssivauhtia. Säiliö on +5 litraa vetävä sammutinpulloista rakennettu pötkylä, joka on pituutensa vuoksi hyvin ajoviimassa. 4 litraa on säiliössä täytöstä. Ja putsari vielä lisää jäähdytystä.
Viimekesänä mittailin lämpöjä säiliön ulkopinnalta ja en yli 50 asteisia lukemia saanut kertaakaan.
Säiliön kyljessä voi mukavasti lämmitellä kohmeisia sormiaan ilman hanskoja.
Mutta olenko väärillä jäljillä...vaikuttaa kuitenkin ettei tönärit saa voidetta. Parivuotta sitten meni etu/pako työntötangosta yläpää. Syyskylmillä köröttelin.
Laitoin tässä aamusella tallilämpöisen pannun tulille ja tyhjäkäynnillä mittari näytti +10 psi ja neula putosi nollaan kun päästin öljyä ulos etu/pako keinun tulpasta. Eli painetta on ja virtaakin ainkin
rokerin tulpasta. Oljylinja lohkosta kanteen on metallipunosletkulla ilman kuristuksia. Öljypumpusta
ei tietoa, liian monta omistajaa välissä...
Lainaus käyttäjältä: luttakumiKäsittääkseni öljyn pitäisi tursuta keinuvivun päiden ja rokeri boksin välistä ja osan öljystä pitäisi lorottaa pitkin tönärinvartta nostajapesiin ja siitä pesän porauksista läpi alas. Vaikuttaa ettei näin tapahdu.
Suurin osa öljystä poistunee kannesta sylinterin valumareiän kautta kampikammioon, mutta kyllä osa roiskeista pitäs toki osua tönäreihinkin. Mun mielestä selostuksestasi päätellen kaikki pitäs pelata... ???
Lainaus käyttäjältä: HessuShovelissa? Vai jossain muussa moottorimallissa?
no, Rautapää oli kyseessä. :-[
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 17 huhtikuu 09, 10:47:18...no, Rautapää oli kyseessä. :-[
Sportsterit ovat tunnetusti kuumaverisiä - eilen tulin emännän evosportilla Porvoosta motaria kotiinpäin, ulkolämpötila oli siinä plus kaksi. Tuli vedettyä vähän kovempaa kuin normaalisti, tallille päästyä öljytankin korkin virkaa toimittava kinkkumittari näytti reilusti päälle 70 astetta celciusta.
No, jauhetaas vielä vähän, kun en muutakaan keksi. Mainitsit tuolla että kaikki keinuvivut saavat voitelun. Elikkä lienet tarkistanut, että etukannelle tulee öljyä yhdysputken kautta? Häviääkö paineet, kun ottaa etupytyn keinuvipuakselin tulpan pois?
Sekavaa kirjoitustani lainaten:
"Laitoin tässä aamusella tallilämpöisen pannun tulille ja tyhjäkäynnillä mittari näytti +10 psi ja neula putosi nollaan kun päästin öljyä ulos etu/pako keinun tulpasta. Eli painetta on ja virtaakin ainkin rokerin tulpasta."
Minunkin mielestäni toimii aivan kuten pitää mutta kun puikkojen yläpäät vaikuttaa kuivilta.
Luulisihan tuon keinuvivun ja boksin välistä tursuvan öljyn osuvan keinun kuppiinkin. Vivun ja kopan
saumahan on juuri siinä kohdassa... Toisessa päässä vipua on sitten laakeriholkissa reikä joka sohottaa öljyä venttiilin päähän.
Korjataanko tässä nyt ehjää peliä ? Mutta kun takana on jo yksi yläpäästään vammautunut tönäri, niin neuroosi iskee.
Vielä jaksan jankuttaa voiteluista.
Hämmästelin taannoin sohvelin "epätahtista" terävää pakoääntä. Kenkä putkenpäähän testi antoi myös selkeän eron pakopaineissa. Pakoventtiili ei ollut ihan alkuperäisessä ajoituksessaan johtuen
kasaan lynähtäneestä tönäristä...
Muuta vauriota ei löytynyt, keinuvipukin oli ihan ehyt. Vaihdoin kuitenkin varmuudeksi.
Piti vähän opiskella Sohvin öljynkiertoa.
Pumppu antaa heti paineistetun voitelun nostajille ja venttiilikoneistolle. Kun öljyt ovat sinne ehtineet (eli paine muodostunut), niin pumpun säätö (relief) venttiili avautuu ja paineistettu öljy menee vasta tämän jälkeen pinionin kautta keskitapille.
Tehtaan ilmoitus öljynpaineelle ovat yli 5 ja alle 50 PSI, 3000 r/min, normaali toimintalämpö, jos nuo arvot eivät täyty, pumppu tarkastukseen.
Öljypumpun venttiilin männän yläpuolelle päässyt öljy ko. vuosimallissa menee suoraan takaisin paluukiertoon. Kannataiskohan stekata se jousi ja mäntä? Siis korkeampi torni öljypumpusta. Ettei olis ohivuotoa? Kun kerran kaikki muu on jo katottu.
Mäntiäkin on kahta pituutta, tuon ikäisessä pitäisi olla lyhyempi.
Pitkällä männällä sen nousua on estetty E82 > ( käy jo -80:een) kun sinne tuli öljylle kierto paluu- tai syöttölinjaan kylmäkäynnistyksessä.
Joten oliskos tuo aiemmin mainitsemani liika öljy venttiilikoneistolle ollut vain kylmän koneen ongelma? Tiedä aina noiden insinöörien tarkoitusperistä... ???
Jeps
Pitänetutkia tuo mäntä, josko on raapiintunut. Mitenkä öljynpaineen kanssa. Onko tehtaan ilmoittama paine mitattu pumpusta merkkivaloanturilta vai nostajille/kanteen menevästä linjasta. Omassa mittari
tunnustelee takimmaisen pytyn pakokeinun akselille menevää painettaja lukemat on +10psi. Kuvissa mosa lotkotta reipasta joutavaa ja verenluovutus menossa. Hyvin pruuttaa.
Mitenkähän kun nostajien pesät on tulpattu, riittääkohän jakopäässä huohottimesta lentävä öljysumu voitelemaan nostajat ? Ylhäältäpäin apua ei ole luvassa. Hämmästelen edelleen mihin öljy katoaa..
Eihän tuon luulisi vain toisestapäästä keinuvipua vuotavan. Kaikissa keinuissa laakeriholkkien välykset kohdillaan. Yleensähän näistä tosiaankin pikemminkin rajoitetaan kansille menevää virtausta.
Kun ei vain olisi viimeinen voitelu.
Siinä kohtaa, missä nuo 5 ja 50 psi mainitaan, ei kerrota mittauspistettä. Ko. tarkistus tulee suorittaa, jos venttilikoneisto pitää ääntä ja on syytä olettaa, ettei hydroilla ole tarpeeksi paineita.
Opuksessa on toisaalla öljynpaineen tarkastusmittaus, joa suoritetaan merkkivalon anturin paikasta. Siinä kohdin sanotaan, jotta arvon tulee oll 12 -35 psi, 2000 rpm, normaalikäyntilämpö.
Kyllähän alkuperäinen voitelu on suunniteltu niin, että tönereiden sisältä valuva öljy voitelee työntötankoja että nostajia.
Huohottimen kautta tuleva öljy taas voitelee jakopään rattaita ja niiden laakerointia. Tiedä sitten riittäkö tuo myöskin nostajille?
Tönärin suojaputki ylös, kone käyntiin ja tarkastus, tuleeko yläkerrasta öljyä?
Ymmärränkö oikein pumpun paineensäädön periaatteen ?
Luisti jonka alla öljynpaine ja yläpuolelle jousi. Öljykanava kanteen/hydraulinostajille kokoajan auki.
Paine nousee ja mäntä puristaa jousta kasaan ja kanava kampuralle aukeaa. Eli kaksi kanavaa auki
ja molemmissa se mittarin näyttämä 10psi. Paineen noustessa tästäkin ylemmäs paljastuu ohivuoto
reikä ja oljyä virtaa nokkakopan puolelle ja pumppu palauttaa takaisin säiliöön. http://www.ironcross.net/shovel%20oiling.htm
"That extra amount of oil will just pass through the pump and not enter the gear case just to be pumped back to the tank.
That's the advantage with the 81 and up oil system.
With 80 and older engines, they all dump that extra pressure and flow into the gear case.
That extra oil makes the return section of a pump work harder than it needs to."
Olisiko pumpussa vääränmallinen jousi ja näin ollen matalat paineet. Vaikkakin mittari näyttää
sen +10 psi. Konetta en käyttänyt ilman suojaputkia mutta kun käyttelin konetta ja sen jälkeen vedin työntötangon suojaputken alas niin ei oljyntippaakaan valunut pitkin tönärinvartta tai putkea. Nostaja oli öljyinen mutta tämä voide lienee tullut alakautta huohottimelta.
Mystinen peli. Huono karmako on sohvelini vallannu. Millä lepyttelisin suopeammaksi.
Suunnilleen noin tuo kierto menee tehtaankin manuaalin mukaan.
Kuvistasi päätellen öljyä pitäs olla riittämiin yläkerrassakin, ainakin akseleilla. Ja sieltähän se menee edelleen sen keinuvipujen porausten kautta venttiilikoneistoon.
??? ??? ???
Öljypumpun jousia on saatavana super pump sarjana, jossa kolmea jäykkyyttää 20, 24 ja 28 psi.
Ja useta muita valmistajia + originaalit.
Itse laitoin Shoveliini Cranen +2-3 psi, hydraulinostajat paikallaan.
Noissa originaaleissa tapahtui joku muutos 72-73, mutta tarvikejousia myydään 66-91, taikka niinkuin tuo Crane 36 - 99 vuosimalleihein.
Niin ja luistia/venttiiliä löytyy L52-E82 ja L82-07, johtuen noista mainitusta pituuden muutoksista.
Näistä jäykemmistä painejousista. Luistihan avaa kampuralle menevän syötön vasta kun jäykempi
jousi on puristettu kasaan, eli kampura saa öljyä vasta korkeammilla kierroksilla. Tuleeko jollain jousen jäykkyydellä tilanne jossa kampura rullaa ilman öljyä normaaleilla ajokierroksilla ? Lähinnä tarkoitan näitä 24-28psi vietereitä. Mahtaako tuo luisti nousta ylimpään asentoonsa, jossa hukkareikä aukeaa,
muutakuin kylmällä koneella startatessa.
En tiedä mihin tuollaisia paineita tarvittaisiin. Mut kuten sanottua, jousia on tarjolla. Shovelissa hydraulinostajat tarvitsevat pikkasen painetta, muut pärjäävät vähemmällä. TC:t on eri juttu, siellä kun on öljysuihkujäähdytys männille, pitää olla painettakin. Olisko nämä jouset sit vaan markkinakikka neurootikoille? Joku kertokoon.
Sen jousen ei tarvitse paljoakaan kasaan mennä, kun kanava pinionille aukeaa. Mutta voisihan ainakin teoriatasolla jäykällä jousella, sohlolla pumpulla, ohuella kuumalla öljyillä, käydä niin, jotta reitti pysyisi kiinni. Miten todellista se on, en pysty sanomaan.
Reitti pumpun ohituslinjaan aukeaa kun jousi painuu reilummin kokoon.
Lainaus käyttäjältä: Hessu - 17 huhtikuu 09, 07:48:05
Se enempää vikaan kantaa ottamatta. Toi 50 astetta on ihan normaali lämpötila öljylle näillä keleillä.
Kuumana kesäpäivänä saat se lämpenemään 70 asteiseksi rääkkäämällä mottia oikein kunnolla. Siitä herääkin kysymys, miks pitää käyttää suoraa 50:tä öljyä? Sen tarve tulee sit kun öljy on yli sata asteista. Ja sitä se ei ole suomessa ikinä. Näillä keleillä pitäis käyttää 30:stä öljyä. Tai sit sellasta ultramodernia moniasteöljyä.
Ne jotka käyttää jäähdytintä, eivät oo varmaankaan ikinä mitanneet öljyn lämpöjä.
Vanha aihe mut ajankohtainen.
Jaa 50 c normilämpö? Mä oon mittaillu oman fillarin öljynlämpöjä ja kaupunkiajossa alle parinkympin lämmöissä öljyt on siinä ~80-90C jos puoltuntia-tunnin liikkuu. Sit kun mennään naru kireemmällä reilua satkua saman ajan niin lämmöt ylittää 110C. Kierrokset huitelee 3500 nurkilla. Kun (jos) kelit tästä lämpiää ja öljyt samaan tahtiin niin kyl mä kuulerin aattelin laittaa, ja jos lämmöt ei nouse sen jälkeen yli 80C:n (noin) niin termari väliin.
Mittari kikantin paistolämpömittari joka näyttää ainakin ulkolämpötilan suht tarkkaan.
Mulla työmatka noin 5km jolloin aamusella öljyt varmaan toi 50 astetta. noin tunnin kestävissä ajoissa öljy n. 180 fahrenheittia eikä se siitä oikeastaan muutu kovassa luukutuksessakaan. Parii kesää menty ny ilman cooleria. Sen pannu merkille että mun kohdalla kesähelteillä cooleri laski öljyn lämpöä melkein 20 astetta eikä öljyä juurikaan häipynyt. Saas ny nähdä paanko kuitenkin coolerin takaisin. 210 fahrenheittia kun oli lämmöt ni rupes mineraalit käryttään ruuhkissa seistessä. nyt on red linen 20w-60 eikä sauhuttele enää Mulla ollut aina sellainen käsitys että shovelin ongelma kansissa kyllä ennemmin liika öljy, kuin sen puute. Oliskohan ollut taiwaallista laatua noi tönärit, kun kaikenlaista merkkikamaa löytyy aasiassa tehtynä ihan paskalaatuisena. Kyllä mäkin ottaisin suojaputket irti ni näkis heti tuleeko öljyä tönäreille.
Kerroppa Juha, mitä nyt vuosien jälkeen Shovelissani on tapahtunut, kun kuumana öljy kerääntyy kansiin. Etenkin etummainen kerää kuumana öljyä. Sammutettaessa huomaa jo öljysavua. Ja kun irroittaa imusarjan, niin pientä öljykostetuutta on imukanavan pinnoilla, eli kuumaa öljyä valuu jo venttiilin vartta pitkin imukanavaan.
Venttiilit ja ohjaritkin tuli vuosi sitten laitettua timmiin kuntoon.
Ja mullahan kone käy kuumana sivuvaunun veturissa.
Pitäiskö laittaa pumppuun korjaussarja?
Vesa
Savuttaako ajossa, tyhjäkäynnillä?
Yleinen vaiva kuuluu olevan se että kansipahvi vuotaa öljykanavan kohdalta palotilaan. Moottorijarutuksissa ja tyhjäkäynnillä varsinkin huomaa kun kaasuläppä on sulki ja alipaine suurimmillaan. Mun sovelis oli tätä vaivaa etupytyssä muiden normikulumien lisäksi.
Kummankin männän päällä oli karstaa ja pahin kaakku oli juuri öljykanavien kohdalla, ainoastaan etupytty kuitenkin savutti. Nyt on Jamesin FireRing paffit joiden pitäs kestää. Kannet on jälkikiristetty, vartti auki ja samaan momenttiin.
Mää näistä mittää tiä mut opettelen.
Savun huomaa vain kuumana.
Mutta imukava on öljyn kostuttuma, eli valumaa venttiinohjarista.
Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 25 toukokuu 13, 09:20:01
Lainaus käyttäjältä: Hessu - 17 huhtikuu 09, 07:48:05
Se enempää vikaan kantaa ottamatta. Toi 50 astetta on ihan normaali lämpötila öljylle näillä keleillä.
Kuumana kesäpäivänä saat se lämpenemään 70 asteiseksi rääkkäämällä mottia oikein kunnolla. Siitä herääkin kysymys, miks pitää käyttää suoraa 50:tä öljyä? Sen tarve tulee sit kun öljy on yli sata asteista. Ja sitä se ei ole suomessa ikinä. Näillä keleillä pitäis käyttää 30:stä öljyä. Tai sit sellasta ultramodernia moniasteöljyä.
Ne jotka käyttää jäähdytintä, eivät oo varmaankaan ikinä mitanneet öljyn lämpöjä.
Vanha aihe mut ajankohtainen.
Jaa 50 c normilämpö? Mä oon mittaillu oman fillarin öljynlämpöjä ja kaupunkiajossa alle parinkympin lämmöissä öljyt on siinä ~80-90C jos puoltuntia-tunnin liikkuu. Sit kun mennään naru kireemmällä reilua satkua saman ajan niin lämmöt ylittää 110C. Kierrokset huitelee 3500 nurkilla. Kun (jos) kelit tästä lämpiää ja öljyt samaan tahtiin niin kyl mä kuulerin aattelin laittaa, ja jos lämmöt ei nouse sen jälkeen yli 80C:n (noin) niin termari väliin.
Mittari kikantin paistolämpömittari joka näyttää ainakin ulkolämpötilan suht tarkkaan.
Onko noi korkeat lämpötilat ihan normaalia?
Tänään kun paahdoin moottoritietä Pirkkalasta Hämeenlinnaan, niin perille saavuttuani hohkas öljysäiliö penkin alla lämpöä hivakalle ihan kunnolla. Mitään mittaria ei tietty mukana ollut, enkä sellaista (ainakaan vielä) omistakaan, mutta hieman ihmetytti tuo lämpö.
Tuoreena shovelin omistajana on niin paaaaljon ihmeteltävää! ;D
Lainaus käyttäjältä: wesa - 28 toukokuu 13, 08:10:53
Kerroppa Juha, mitä nyt vuosien jälkeen Shovelissani on tapahtunut, kun kuumana öljy kerääntyy kansiin. Etenkin etummainen kerää kuumana öljyä. Sammutettaessa huomaa jo öljysavua. Ja kun irroittaa imusarjan, niin pientä öljykostetuutta on imukanavan pinnoilla, eli kuumaa öljyä valuu jo venttiilin vartta pitkin imukanavaan.
Venttiilit ja ohjaritkin tuli vuosi sitten laitettua timmiin kuntoon.
Ja mullahan kone käy kuumana sivuvaunun veturissa.
Pitäiskö laittaa pumppuun korjaussarja?
Vesa
Mulla oli uusissa s&s kansissa yksi imuohjurinkumi huonosti asennettu. Kone pöllytti tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksissa. Imusarjassa oli myös öljyä. Luulin kanssa, että kansiin tulee liikaa öljyä, mutta purku osoitti toista. Ohjurinkumin uusimisen jälkeen pöllytys loppui. Noi peltiset ohjarinkumit on helppo turata asennuksessa, jos ei mene kerralla pohjaan niin on moro.
Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 28 toukokuu 13, 20:23:26
Mulla oli uusissa s&s kansissa yksi imuohjurinkumi huonosti asennettu. Kone pöllytti tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksissa. Imusarjassa oli myös öljyä. Luulin kanssa, että kansiin tulee liikaa öljyä, mutta purku osoitti toista. Ohjurinkumin uusimisen jälkeen pöllytys loppui. Noi peltiset ohjarinkumit on helppo turata asennuksessa, jos ei mene kerralla pohjaan niin on moro.
-79 1340cc ohjareissa ei ole kumeja.
Niin ei ollut tehtaalta lähtiessään. (vasta L81-up) Kun korjautin kannet niin asentaja sanoi laittavansa ne myös vanhempiin paitsi jos asiakas ei niitä jostain syystä halua.
Niistä saattaisi olla apuja sun pulmaan.
Ostin tuon pyörän 80-luvun alussa, joten yhteisiä kilometrejä on paljon.
Tämä ongelma tuli vastaan siis vasta yli 30-vuoden kuluttua.
Ja kuten kerroin on venttiilityöt tehty vuosi sitten, aikaisemminkin samaa imukanavan kostumista oli ollut.
Siksi luettuani tuota Juhan juttua, tulee mieleen mahdollinen pumpun paineenohjaus, joka veisi liikaa öljyä kansia kohti.
Mutta varmaan ongelma poistuisi myös asentamalla ohjurikumit.