Kaasutinta pitäisi säätää, mutta tieto ei riitä miten pitäisi. Homma alkoi siten kun vaihdoin putket Supertrappiin ( 2:1, 20 levyä). Ennen putkien vaihtoa pääsuutin oli kokoa 160 ja se riitti tyhjillä putkilla (siis vanhat putket) saamaan kierrokset rajoittimelle saakka. Vaihdon jälkeen alkoi täyskaasulla "boaamaan" tai sinnepäin, kun ei saisi riittävästi bensaa. No vaihdoin suuttimen kokoa, ensin pienemmälle, mutta se ei toiminut ollenkaan. Pätki ja räki putkiin, sekä äänet muuttuivat korkeammiksi. Vaihdoin seuraavaksi suuremmaksi (170). No toimi, mutta vieläkin tuntui, että sai liikaa ilmaa. No kokoa suuremmaksi. 180 ja edelleen ei nouse kierrokset rajoittajalle saakka. Tilaus uudesta suuttimesta kokoa 200. Vaihto ja kokeilu, hyvin lähtee puoleen kaasuun saakka, sitten pätkimistä. Ihan kuin roskia kaasarissa. Kierrokset ei nouse täyskaasulla "tappiin". No puhdistin päästämällä kaasarin alapropusta bensat pois ja puhalsin suuttimen läpi. Ei vieläkään toimi. Oiskos kellään tietoa mitä seuraavaksi. Neulan säätöä?
Täyskaasulla neula on ylhäällä, joten sen säätö ei tuossa tilanteessa jossa ylpäästä puuttuu ole ratkaisu, siis jos luistin neulaa tarkoitat. Onhan kaasarin bensapinta oikealla tasolla ja kraanasta tulee tarpeeksi tavaraa?
mitäs jos kokeilet säätää sitä Supertrappia. Siksihän siinä on ne levyt ja erilaisia päätypaloja.
Täytyypä tarkistaa bensapinta ja tsekata letkut .
Minkä kokoinen moottori sulla on että se nelivitosen tarvitsee?
Normaali kone, eli 88. Siinä vain oli tuo kaasari kiinni kun ostin sen.
Tuli tässä mieleen, että täytyypä tarkistaa bensahana ja varsinkin siinä oleva suodatin. Kerran sen jo aukaisin parisen vuotta sitten ja aika huonolta se silloin näytti. Putsasin ja meinasin vaihtaa sen, mutta unohtui kun toimi. Muutenkin siinä hanassa oli jotain vikaa. Taisi olla kumikalvo jo aika hapertunut, kun vuoti. Vuotokohta oli pieni noin millin kahden kokoinen reikä hanan takaosassa. No siihen sopi mukavasti o-renkaan pätkä ;D.
Mikäs kierre bensahanassa mahtaa olla?
Korjaus kaasarin kokoon: Mittasin väärin. Kaasarin kurkku laajenee ulkopuolelta, joten mitaksi tuli sieltä noin 45. Sisäpuolelta kaasaria on 42. No sillä ei varmaankaan ole mitään väliä tässä ongelmassa.
Bensapinnan säätö? Nostin sitä lirpukkaa niin ( missä se neulaventtiili on kiinni), että kaasarin ollessa normaaliasennossa lirpukka meni alaspäin. Meniko oikein? No ei ollut suurtakaan vaikutusta. Edelleen isolla suuttimella ( 200) pätkii.
Putsasin kohokammion ja irroittelin siellä olevat suuttimet ja putsasin ne. Edelleen on bensansaantivaikeuksia. Ai niin ja vaihdoin uuden bensahanan.
Muuten toimii hyvin( suutin 180), mutta täyskaasulla jää muutama koni reserviin.
Tuosta bensan pinnan säädöstä. Ota http://www.mikuni.com/pdf/hsr_tuningmanual_021003.pdf (http://www.mikuni.com/pdf/hsr_tuningmanual_021003.pdf) ja sieltä sivu 5.
Oletko jo kokeillut tuota Jackin mainitsemaa SuperTrapin säätöä? Muutama levy pois ja koeajolle, mihin suuntaan meni. Saattaa hyvinkin alkaa toimimaan pienemmälläkin pääsuuttimella.
Putki pitäs passata myös koneen kombinaatioon sopivaksi, siksi siinä on säätömahdollisuus.
En ole vielä säätänyt putkia. Täytyypä kokeilla niitä seuraavaksi.
huoh.... :(
No niin putkia on sitten säädetty. Otin neljä levyä pois. Meno muuttui tukkoisemmaksi eikä pätkiminen loppunut. Joten vika taitaa olla edelleen kaasarissa. Pitännee ottaa se irti ja putsata perustellisesti.
Supertrapin säätö on hanurista >:(. Jo laittaessani levyjä kiinni huomasin miten ruostumaton ruuvi ruostumattomassa vaimenninosassa alkoi leikata kiinni. Vaikka laitoin kuparitahnaa väliin. Jo silloin ajattelin, että eivätkö Amerikkalaiset tajua, että samanlaisia metalleja ei pitäisi sekoittaa keskenään tällaisessa tapauksessa. No meinasin, että eipä tarvitse sitten säätää putkia.
Kaasarijumpan jälkeen kokeilin säätää putkea ja avasin ruuvit ( 6 kpl), niin kaksi leikkasi heti kiinni ja katkesi. Seuraavalla aukaisulla yksi leikkasi kiinni ja katkesi. No säätäminen loppui siihen.
Jotenkin tuntuu, että ovatko niin tyhmiä, että tekisivät moisen virheen? No eivät ainakaan putoa, kun leikkaavat kiinni. Oisko tässä selitystä moiseen?
Tuli vaan mieleen... Onhan sulla siinä kaasarin vasemmalla kyljellä oleva putkenpätkä auki? Ettei sitä ole tukittu millään - se on kohokammion huohotus ja pitää olla avoinna.
Edit: Totaalinen aivopieru korjattu, kohokammiota tietysti tarkoitin. Ei pitäis kirjoittaa ja yrittää tehdä töitä samaan aikaan...
En muista, täytyypä katsoa. Siis kaasarissa oleva putkenpätkä? Kampikammio???
Kuvassa ympyröity punaisella:
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/Mikuni.jpg)
Kandeisko palata siihen alkuperäseen setappiin niinku 160 pääsuutin ja silleen. Vai vaikuttaako pelkkien putkien vaihto saman verran kuin koneen koon muutos 80- 124 tuumaseen? Meinaan tollanen 200:nen suutin riittää hienosti vähän isompaankin mottiin. Niitä suuttimia saa 2,5 välein että tollanen 10:llä korotus heti kärkeen vaikuttaa aika suuri piirteiseltä. Ja se yläalueen suutin testataan sit niinku kaasu pohjassa niin että pidetään se siellä pohjassa eikä kaasutella. Jotenkin vaan musta tuntuu että säätö propleemi on välialueella tai kiihdytys pumpun säädöissä mieluummin kuin pääsuuttimessa. Itellä oli taannoin 20 numeroo liian isot pääsuuttimet Mikunissa ja vehje pysähty kuin seinään kun tempas luistin levälleen. Normi ajossa olin vedellyt koko kesän enkä huomannut mitään.
Saako pääsuuttimiakin noin tihein välein? Mun mielestä ne on aina ollut kympin haarukassa. Välialueet sitten 2.5 pykälin. Mutta ihan samaa mieltä, pääsuuttimella on loppupelissä helkkarin vähän tekoa katukäytössä. Mulla ei tainnu olla 124:ssakaan tota kaks'satasta.
http://www.mikunipower.com/Media/Mikuni.KHS-025.HSR42JetKit.jpg (http://www.mikunipower.com/Media/Mikuni.KHS-025.HSR42JetKit.jpg)
Okei, voitit... Mutta ei noita yleensä tarjoilla ihan noin tiheästi.
Kyllä mä ainakin haarukoin vitosen välein ja hienosäädin 2,5:lla. Mulla on pari 45:sta probäckkiä jouten ja vitusti suuttimia et niinku jos joku haluu maksaa ittensä kipeeks. Mä olen siis täydellisesti jättänyt tollaset mikuni sekoilut taakseni, enkä palaa ikinä.
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 09 elokuu 11, 15:46:02
Mä olen siis täydellisesti jättänyt tollaset mikuni sekoilut taakseni, enkä palaa ikinä.
Miksi? ::)
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 09 elokuu 11, 19:21:47
Miksi? ::)
Syitähän löytyy vaikka millä mitalla, mutta sanotaan vaikka että se maitotölkkimäinen muotoilu on ehkä omiaan Evojen ja muiden p.....jen kyljessä, mut niinku vanhempiin laitteisiin se ei sovi. Hävettää myöntää että itellä on ollut moiset kiinni vuosia.
Ja ehkä paras syy, kato S&S E on keksitty. Yksinkertasille ihmisille, yksinkertaiset kaasarit.
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 09 elokuu 11, 20:52:06
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 09 elokuu 11, 19:21:47
Miksi? ::)
Syitähän löytyy vaikka millä mitalla, mutta sanotaan vaikka että se maitotölkkimäinen muotoilu on ehkä omiaan Evojen ja muiden p.....jen kyljessä, mut niinku vanhempiin laitteisiin se ei sovi. Hävettää myöntää että itellä on ollut moiset kiinni vuosia.
Ja ehkä paras syy, kato S&S E on keksitty. Yksinkertasille ihmisille, yksinkertaiset kaasarit.
;D ;D ;D ::)
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 09 elokuu 11, 20:52:06
Ja ehkä paras syy, kato S&S E on keksitty. Yksinkertasille ihmisille, yksinkertaiset kaasarit.
Viemäriputki on joo yksinkertaisille ihmisille. Mä taidan olla skitsofreenikko, kun omistan sekä pätkän viemäriputkea että Mikunin. Jälkimmäinen on kiistatta parempi. Säätöalueita on enemmän, kaikkinainen kaasuun reagoiminen on herkempää eikä koko alueella ole yhtään kuollutta tai edes puolikuollutta kohtaa.
Mutta tuntuu tolla viemäriputkellakin pärjäävän.
Pääsuutintestauksessa olen kääntänyt kahvan pohjaan saakka ja antanut olla siellä. Kone on pätkinyt ja hetkittäin tuntunut toimivan ok. Mutta ei ole noussut rajoittajalle pätkimisen takia. Noin puoleen väliin kaasukahvaa kaikki toimii hyvin. Ei pätkimistä ja kiihtyy hyvin. Joten tästä päättelin, että pääsuutin on liian pieni.
Kuvittelin, että kun tarpeeksi suurennan pääsuutinta, niin kone alkaa röpöttämään. Sitten vain pienennän suutinta. Näin mopo aikanaan toimi, mutta taitaa nelitahtinen olla eri asia?
Oletko kokeillut nostaa neulaa pykälällä? Neulan korkeus vaikuttaa 1/4-3/4 kaasulla ja vasta sen jälkeen pääsuutin tulee mukaan.
Kai sulla tää Mikunin manuaali on, se selvittää aika tehokkaasti ko. kaasarin säädön salat:
http://www.mikuni.com/pdf/hsr_tuningmanual_021003.pdf (http://www.mikuni.com/pdf/hsr_tuningmanual_021003.pdf)
En ole vielä kokeillut neulan nostoa. Kaipa sekin pitää kokeilla. Mutta taitaa jäädä ensi kevääksi.
Olen kyllä tutustunut tuohon Mikunin manuaaliin.
Kesän aikana tuli sitten rassattua kaasaria ihan riittämiin ja Supertrappiakin säätelin. Nyt olisi yksi paikka vielä mitä voisi kokeilla, eli bensahana. Vaihdoin kesällä sen oman alipainehanan tavalliseen bensahanaan, kun epäilin, että saattaa olla tukosta vanhassa hanassa. Eipä vaikuttanut mitenkään koneen käyntiin kun antoi kaasua kunnolla. Tai siis kävi yhtä huonosti kuin vanhalla hanalla. Nyt on tullut mieleen kokeilla Pingelin hanaa, sellaista joka antaa soppaa kunnolla. Hana on vain aika kallis, joten mites kokeneemmat sanoavat kannattaako laittaa, kun konetta ei tietääkseni ole viritetty?
Saa olla aika runsaasti riivattu kone ettei vakiohanalla pärjää. Mulla on ollut useampikin fillari joissa hevosia 90-110 takapyörältä ja hyvin on riittänyt.
Eihän sillä paljonko tehoa on ole mitään tekemistä hanan kanssa? Ei ainakaan mun kokemuspohjan mukaan. Niinku ei tehon ja kulutuksenkaan suhde mene käsi kädessä.
No eipä kyllä joo, mä en oo saanu kulutuslukemia juurikaan nousemaan virittämällä. Tota orkkishanan riittävyyttä vois miettiä niin että paljonko sulla menee bensaa jos ajat sata kilsaa täydellä kaasulla - 10-15 litraa? Sitten lasket sen saman määrän bensaa tankista hanan kautta kannuun - kauan menee? Ei varmasti tuntia.
Kyllähän hanoissa tietysti on eroja, muistan kerran kun vahingossa väänsin yhden Pingelin auki niin että letku oli irti - tallin lattia lainehti bensasta hetkessä. Tuntui kuin olisi saavista kaadettu.
Hana jos on riittämätön, niin hetken menee silti täydellä höökälläkin ihan ok, mut sit rupeaa kakomaan. Kohokammiossa pitää ensin bensapinnan pudota turhan alas sen hanan riittämättömyyden takia, ennenkuin käynti oireilee.