Vaihtamassa jäykät nostajat hydraulisten tilalle ja jostain muistan lukeneeni, että pitäisi tukkia nostajapesien öljyreiät. Muistanko oikein ja vinkkejä miten tukitaan otetaan vastaan. Pukkaako öljyä joka puolelta jos ei tuki vai meneekö noin. Uudet tiivisteet tulee suojaputkiin joka tapauksessa.
En löytänyt tukkimisohjetta mistään tähän hätään. Kyseessä siis tötterösoveli vuodelta -75. Kiitos tietäjille etukäteen.
Ite en tukkinut mitään ja hyvin on pysynyt liemet sisäpuolella. Vm. -80 soveli siis kyseessä.
Juu, asia tällä selvä. Muistin jossain nähneeni asiasta maininnan ja äsken muistin että se oli Sössön sivuilla jossain videossa missä näytettiin tönäreiden säätöä jäykillä nostajilla. En jaksa enää sitä etsiä esiin. Oisko turhaa hätävarjelun liioittelua ;D
Linkki (http://www.chopcult.com/news/blogs/how-to-tap-and-block-shovelhead-tappet-blocks06-04-13-20-30-23.html)
Sovelivoorumilla mainittu että sen lisäksi että nostajapesien vuodot vähenee, parantaa myös öljynpaineita.(?)
Mistäs tuollaisia 8-32 kokoisia kierretappeja/toppariruuveja löytyy? Tuskin tulee hydrauleihin palattua eikä tuo työnä pahalta näytä. Jos vaikka tekis.
vetäsee milliset kierteet niin löytyy top-ruuvikin helpommin? näin minä tein joitan vuosia sitten..
Mäkin muistan laittaneeni milliset, oisko 6mm.
-Spöke-
En noita tukkinut pari vuotta sitten eikä ole ongelmia sillä puolella ollut.
Muuta ohjelmaa kyllä mukaan mahtunut, mutta nyt rokkaa täysillä kun on keskitappi, kiertokanget ja muut hauskuudet laitettu uusiksi. ;D
Sisäänajot nyt menossa ja kerrankin kaikki pelaa ilman moitteita.
Ei muuta kun kovaa ajoa taas.
Tunnettu moottorikoneistajavelho Alavudelta totesi aikoinaan, että turha lähteä tukkimaan, kuluu suotta nostajat ja pesät nopeammin huonoon kuntoon kun voitelu jää pelkästään ylhäältä valuvan öljyn varaan.
Nostajapesässä olevan neulan mentävän valumareiän olen kyllä hieman avartanut kun tuntui siltä että se ahdisti ja öljy nousi tönäriputkiin....
Joo mielipiteitä on erilaisia. Jotkut on ajaneet (tai ainakin netissä kirjottaa) tukituilla kanavilla yli 20 vuotta joten missä vaiheessa se kuluminen alkaa ja kuinka se on todettu. Öljyä kun ne nostajat saa joka tapauksessa, painevoitelua ei tarvi. Sit on mainittu että kampuralle menevä öljykanava aukeaa alemmilla kierroksilla, tai siis se pumpun venttiili aukeaa, kun ne on tukittu.
E:
Sössön videopätkä:
S&S Cycle - Pushrod Installation Instruction video (http://www.youtube.com/watch?v=221SmYpU5ko#ws)
Käsittääkseni aika kovaa matskua noi pesät eli lisäkairaus ei inspiroi. Iipeistä 8-32 kierretappi ja 10 kpl rosterisia 8-32x1/4" ruuvinpätkiä yhteensä kuluineen noin 14â,¬. (sattui olemaan rosteria, en hakenut tarkotuksella)
Tulppaillaan sit kun on aikaa.
No jos ei poranterä pystyisi niin aika nihkeetä siihen on kierrettäkään vetää... mutta minusta ne kyllä on ihan harmaata valurautaa??
No nyt säästyn poraamiselta.
Mulla ei juuri ole kierretyökaluja muutenkaan joten olisi pitänyt ostaa se millinenkin.
Kun itse vaihdoin hydrauliset nostajat jäykkiin niin rupesi puskemaan öljyä tönäreiden suojaputkien välistä. Hankin tiivistepahvia levynä ja tein uudet nostajanpesien tiivisteet, joissa ei ollut reikää öljyreiän kohdalla. Sen jälkeen öljyn puskeminen loppui.
Ulkomaan voorumilta luettu et pannun tiivisteet soppii myös, olikos vuosimallit 48-52, ei öljyreikää tiivisteissä.