Finnbikers

Tekniikka / Muut => Kaasutin / Ruisku / Pakoputket => Aiheen aloitti: NL - 05 kesäkuu 11, 14:10:10

Otsikko: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: NL - 05 kesäkuu 11, 14:10:10
-93 1200 sportti. Kilisee vedättäessä. Ei pahasti, välillä ei ollenkaan. Tuota kilkutusaluetta on melko hankala löytää.
Kaasarissa on 45/170 suuttimet ja sytkää olen aikaistanut. Mutta tuolla sytkän säädöllä oli hyvin marginaalinen vaikutus.
Pyörässä on suorat putket, joka lienee syynä siihen, että suuttimiin on kajottu. Laitoin putkiin lyhyet huilut, koska äänet oli niin infernaaliset ja nyt tuon kilinän kuulee. Suorilla putkilla sitä ei joko kuule metelin yli, tai sitten sitä ei esiinny. Ilmanottopuoli on vakio.

Ilmaruuvi tuntui olevan kiinni?? Käänsin pari kierrosta auki --> Ei vaikutusta käyntiin. Käänsin takaisin kiinni, niin pitkälle kuin uskalsin --> Ei vaikutusta. Eli todennäköisesti sen on joku vääntänyt liian tiukkaan kiinni. Ymmärtääkseni se on se ruuvi joka hajoaa, eli niitä varmaan saa varaosina?
Varsinainen kysymys oli, että riittääkö tuo 170 pääsuuttimeksi?
Seuraava ostos lienee Dyna2000i..
Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: Kiiski - 05 kesäkuu 11, 14:20:31
Koitappas säätää myöhäselle sitä sytkää, josko auttas.
Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: NL - 05 kesäkuu 11, 14:38:02
Sori, mikä lie aivopieru, tarkoitin siis myöhäistäneeni sitä.
Eli siitä ei tuohon ole avuksi.
Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: Immu. - 05 kesäkuu 11, 16:29:43
Olisko kanava tukossa joka tulee sinne säätöruuville? Silloin ei ole vaikutusta vaikka kuinka

ruuvaa.     -Immu- :)
Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: Hemuli - 07 kesäkuu 11, 10:34:20
Yleensä se ruuvi on väännetty voimalla pohjaan jolloin messinkinen kartiokärki menee rikki eikä säätö enää vaikuta. Ota se irti ja katso luupilla näkyykö kärjessä jälkiä.

Onko kyseessä alkuperäinen 1200 vai 883/1200 konversio? Jos konversio niin onko siinä vielä alkuperäinen sytkä? 883 sytkä antaa maksimiennakot aivan liian aikaisin isommalle koneelle ja kilkattaa varmasti. Vikaa voi "korjata" säätämällä perusennakkoa reilusti myöhäisemmälle mutta samalla menetetään vähän yläpään tehoja kun maksimit pienenee samalla.
Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: NL - 07 kesäkuu 11, 11:22:28
Jahha, palasit kotiin pytty kainalossa? Onnittelut Voitosta!

Ihan orkkis tonnikakkonen on kysymyksessä. Suorat putket, joissa (nyt) lyhyet huilut.
Sen verran tuossa selvisi kun avasin kaasarin, että siellä on tosiaan suuttimet 45/170 mutta siellä on myös joku preppauskitti (cc rider tms.) Eli pääsuuttin on malliltaan pikkujengalla, koska alle on vaihdettu se neulan tuubi. En vielä avannut kaasaria kokonaan, eli en tiedä onko neulaa nostettu tai vaihdettu, mutta viritelty siis on. Ja tuo käy aika helvetin laihalla, ainakin tulpista päätellen, aivan valkoiset.
Hain nyt Mannelta isommat suuttimet (46 ja 175/180) ja muutaman prikan ensi avuiksi. Täytyy vähän testailla. Samalla otin sellaisen sormin käännettävän ilmaruuvin varuiksi, jos vanha on mäsä. Ja onhan se nappula vähän mukavampi käännelläkin.
Sytkää säädin siis myöhäisemmälle, mutta sillä ei ole kummoista vaikutusta tuohon kilinään, ongelma todennäköisesti on tuo seos. Sinänsä laite kulkee ja käy hyvin (lähtee ja kulkee itseasiassa todella hyvin), mutta tuo kilinä ja laiha seos huolestuttaa.

Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: NL - 07 kesäkuu 11, 21:51:33
Suuttimet on nyt 46/180 ja tulpat edelleen valkoiset. Kilinä tuntuu hävinneen tai ainakin vaimenneen niin, ettei se kuulu normimetelin yli.
Täytyy huomenna tehdä vielä kunnollinen testilenkki ja kattoa tulpat uudestaan vähän korkeemmilta kierroksilta.
Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: NL - 08 kesäkuu 11, 08:45:29
Ei eroa suuttimien vaihdolla. Edelleen täysin sama väri, eli valkoinen. Tällä kertaa sammutin koneen 5 vaihteella, n 3500rpm.
Onko joku yksittäinen juttu, joka saa seoksen laihaksi huolimatta kaasarin säädöistä? Imusarjan vuoto? Se pitäis kyllä olla tiivis, mutta en ole vielä starttipilottia kokeillut sinne suihkutella. Täytynee tänään testata.
EDIT:
Testasin starttipilottia imusarjaan. Mielenkiintoista on, että kun sitä suihkuttaa ilmanputsariin, kone sammuu. Eikös tuon pitäisi toimia just toisinpäin?
Imusarjaan suihkutellessa ei kierroksissa tapahtunut muutoksia. Paitsi jos suihkuttaa reippaammiin, niin sitten tahti hidastuu, mutta luulen, että silloin haukkaa jo putsarin kautta. Eli jos tämä käänteinen testi nyt sitten mitään tulosta tuo, niin lähinnä sen, että imusarja lienee tiivis.
Ilmaruuvin vaihdoin sormin pyöriteltävään, mutta vaikka sen kääntää kiinni, ei koneen käynnissä tapahdu mitään muutosta.  Eli tuntuu olevan ihan sama mitä tuolle kaasarille tekee, käynti ja tulokset pysyy samana. Eli joku osa/asento/vika tekee tyhjäksi kaasarinsäätöyritykset.

Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: NL - 08 kesäkuu 11, 17:55:23
Juoni tihenee, vaihdoin HD:n tulpat takaisin (vanhat). Tein testilenkin ja tulppa irti. Yllätys yllätys se oli maitokahvin värinen. Uudet tulpat joilla olen ajellut on Championin vastaavat ja taulukon mukaan yhteensopivat. Ne menee kuitenkin n. 1mm syvemmälle palotilaan kuin noi HD:n omat. Voiko tommonen vaikuttaa lämpötilaan? Vai poistaako se HD:n tulppa paremmin lämpöä sieltä?
Täytyy nyt vetää muutama testikierros vielä ja kattoa miltä tulppien väri näyttää.
Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: ma^ko - 08 kesäkuu 11, 18:40:04
Jos tulppa menee syvemälle kuin alkuperäinen sitä ei tule käyttää, se ei ole yhteensopiva vaikka taulukko sanoisi mitä. Lämpöarvokaan ei selkeästi ole yhtenevä jos palolämmössä on tulpan osalta ero, koska se lämpöarvo on juurikin se arvo jolla tulppa siirtää lämpöä kanteen.
Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: NL - 08 kesäkuu 11, 19:43:11
Saako noita HD:n tulppia jostain? Täytynee vertailla sitä esim. NGKn tulppaan.
Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: ma^ko - 08 kesäkuu 11, 20:13:23
EVO Sportossa(poislukien 1100) pitäisi olla H-D 6R12, Champion RA8HC, NGK DCPR7E eli samat kynttilät kuin TC bigtwinissä, 1100:ssa taas sit samat kuin tonnises rautiaisessa.

edit: ei RC vaan TC
Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: NL - 12 kesäkuu 11, 06:44:45
Joo, siinä on hd 6R12. Kokeilin Championin RA8HC tulppia, mutta ne on millin pidemmät ja hehkuu valkosena ajossa. Hd-n tulpat on maitokahvin väriset.
Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: ma^ko - 12 kesäkuu 11, 12:42:17
Kannattanee sitten ajaa orkkiksilla, tai koittaa tuota NGK:ta jos orkkisten saatavuus vain HooRee orientuneist putiikeist tökkii.
Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: NL - 03 heinäkuu 11, 21:38:44
Kilisee edelleen hieman, mutta tulppien väri tuntuu olevan kuitenkin oikea.
Viimeisen ongelma on kuitenkin, että tyhjäkäynti hävisi. Sain pyörän ajettua kotiin ryyppy puoliksi auki, ilman ryyppyä sammuu tyhjäkäynnillä ja ajossakin tuntuu nuhaiselta.
Olisko siellä se idle jetti tukossa, en ole vielä ehtinyt avata. Eikös idle ja välialue saa soppansa samasta kanavasta?
Varsinainen kysymys oikeastaan oli, että tyhjäkäynnin seosruuvin kiinni kääntämisen pitäisi sammuttaa kone, eikös? Tässä mun tapauksessa ruuvin kiinni kääntäminen laskee kierroksia aavistuksen, mutta ei hyydy. (tosin tällä hetkellä se ei siis käy tuota tyhjäkäyntiä ollenkaan. ) Lähinnä yritän hahmottaa että mikä kaikki siinä kaasarissa on viturallaan.
Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: Kokkonen - 04 heinäkuu 11, 08:45:42
Jos kone ei käy ilma rikastinta tyhjäkäyntiä, niin voipi olla tuo tyhjäkäyntitie tukossa tai sitten ilmavuoto imusarjassa.

CV:n tyhjäkäyntiseos ja välialue saavat bensansa samaa tietä, mutta tyhjäkäyntiseos menee imusarjaan läpän etupuolelta, kun taas välialue pääsee mukaan vasta kun kaasua avataan ja läppä aukeaa. Sen reiät siis läpän takapuolella

Ei tuo nyt aivan tavatontakaan ole, ettei kone sammu vaikka tyhjäkäyntiseosruuvi on kokonaan kiinni. Falskaiskohan sitten vähän läpän alta välialueen toimittamaa bensaa imusarjaan, vai eikö läppä menekkään kokonaan kiinni tyhjäkäynnillä?
Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: NL - 04 heinäkuu 11, 19:30:25
Joo, näin arvelin manuskan perusteella. Kiitokset vastauksesta.
Olisi ehkä kannattanut tutkia hieman, ennen kuin kirjoittelee foorumille.. :)
Ehdin vihdoin katsoa tuota tarkemmin ja kävi ilmi, että tyhjäkäynnin seosneula oli lähtenyt omille teilleen (sellainen sormin pyöritettävä). Laitoin vanhan takaisin ja tulppasin alapuolen muovailuvahalla, josko nyt pysyisi paikallaan. Normaali käynti palasi kuin taikaiskusta.
Efekti, tai sen puute, on ihan sama tuolla vanhalla neulalla, ei hyydy vaikka kiertäisi kiinni, mutta neulan pois ottaminen tosiaan sammuttaa koneen. Se on nyt n. 2 kierrosta auki.
Todennäköisesti tosiaan vuotaa läpän välistä, imusarja on tiivis. Testailin sitä aiemmin starttipilotilla.
Sama homma oli tosin vanhassakin sportissa, joten alan pitää CV:n ominaisuutena.

Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: Jack - 04 heinäkuu 11, 19:58:03
CV keihinissä ei kyllä mun mielestä ole läppää?????

Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: Kokkonen - 04 heinäkuu 11, 21:02:54
Lainaus käyttäjältä: Jack - 04 heinäkuu 11, 19:58:03
CV keihinissä ei kyllä mun mielestä ole läppää????

Kyl sieltä sellainen löytyy. Laitoin kaavakuvaa oheen. Tilanne jossa läppä on hieman auki, siis kahvaa on jo käännetty niukasti.
Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: Jack - 05 heinäkuu 11, 07:53:56
ja sitten talliin kattelemaan omia kahta kappaletta uudestaan, olenko puusilimä....
Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: Hemuli - 05 heinäkuu 11, 23:41:44
Jaa niitä Kawasakissa olevia? Eiköhän niissäkin läpät ole siellä luistin takana - mikä muu siellä säätelee ilman määrää kun käännät kahvasta? Toinen versio on sitten suoravetokaasarit joissa kaasuvaijeri operoi suoraan luistia kuten Mikunissa.
Otsikko: Vs: CV Keihin ilmaruuvi rikki ja suutinpohdintaa..
Kirjoitti: NL - 06 heinäkuu 11, 21:34:06
Kävin ajelemassa parinsadan kilsan lenkin ja otin pari kertaa tulpat auki ja vilkaisin väritystä. Ihan nättejä lattekahveja molemmilla kerroilla. Hautaan nyt ajatukset detonoinnista ja päätän, että joku muu osa siellä resonoi. Kone käy normilämmöillä (öljytikusta päätellen) ja muutenkin hyvin joten olkoon. Seuraavaksi keskityn taas ulkoiseen habitukseen ja alan rakentelemaan sitä kahvilakilpuria joka tuosta oli tarkoitus tehdä. Kiitos vielä viestiketjuun osallistuneille.