Finnbikers

Tekniikka / Moottori => Moottori yleistä => Aiheen aloitti: j - 04 kesäkuu 11, 23:17:59

Otsikko: öljynsuodattimen liitännät
Kirjoitti: j - 04 kesäkuu 11, 23:17:59
Moro.

Kaiketi selvä asia, mutta iski oikosulku  :-[ kesken sovelin öljylputkien ja suodattimen jalan asennusta.
Tuleeko öljy filsun keskelle vai reunaan vai onko väliä?

j
Otsikko: Vs: öljynsuodattimen liitännät
Kirjoitti: ma^ko - 04 kesäkuu 11, 23:25:04
Väärinpäin ei kierrä ku takasinvalunnanestoventtiili tukkii(ei kaikissa suodatinpatruunoissa). Muistaakseni reunasta sisään ja keskeltä ulos.
Otsikko: Vs: öljynsuodattimen liitännät
Kirjoitti: jouni - 05 kesäkuu 11, 10:55:45
eiks just toisinpäin...???
Otsikko: Vs: öljynsuodattimen liitännät
Kirjoitti: ma^ko - 05 kesäkuu 11, 11:54:44
Vitu ku ei oo suodinta käsillä, mut lokiikalla se likainen öljy menee ulkokuppiin jonne paskat jää ja puhdistettu tulee keskeltä kiertoon. Lisäksi valumisventtiilihän on ulkoreijillä. Eli varmuus ilman lähdemateriaalia on kuitenkin varsin suuri siitä että ulkoa öljy suotimeen ja keskeltä ulos.
Otsikko: Vs: öljynsuodattimen liitännät
Kirjoitti: Spöke - 05 kesäkuu 11, 12:05:37
Ulkoo sisälle.
-Spöke-
Otsikko: Vs: öljynsuodattimen liitännät
Kirjoitti: j - 05 kesäkuu 11, 22:41:18
Kitoos!

j
Otsikko: Vs: öljynsuodattimen liitännät
Kirjoitti: Rautahauli - 09 kesäkuu 11, 06:24:39
Ilmeisesti samaa suodatintyyppiä käytetään molemmin päin. Meillä tehdään röissä öljypolttimen suodatinjalkoja ja siinä nuolet osoittaa liemen kulkusuunnan keskeltä reunoille. Suodattimen kiinnityskerre on pienempi kuin öljynsuodattimessa, ehkä juuri siitä syystä ettei siihen laiteta väärää sutia.
Otsikko: Vs: öljynsuodattimen liitännät
Kirjoitti: Hemuli - 09 kesäkuu 11, 08:42:12
Pyörissä käytettävissä suodattimissa (ja useimmissa autosuodattimissa) on yleensä reunoilla olevissa rei'issä sellainen kumilevy joka päästää öljyn kiertämään vain sisäänpäin. Sellaisen kun kytkee väärinpäin niin kaikki öljy jää sutiin eikä pääse siitä eteenpäin. Noi Rautahaulin tekemissä jaloissa käytettävät filtterit on todennäköisesti vapaasti virtaavia eli niissä ei ole takaiskuventtiiliä.