Finnbikers

Tekniikka / Muut => Kaasutin / Ruisku / Pakoputket => Aiheen aloitti: mikki71 - 15 huhtikuu 11, 01:45:03

Otsikko: Kone käy laihalla.
Kirjoitti: mikki71 - 15 huhtikuu 11, 01:45:03
Elikkäs pyörä on fxsti softail -06 tc 88. Huoltoa tehdessä huomasin että tulpat on sen oloiset että laihalla käy. Mopoon on vaihdettu putket mutta ilmanputsari on vakio. Tässä ei ole lambda antureita,(ilmeisesti ei edes alunperin). Pystyykö tuota ruiskua säätämään jotenkin rikkaammalle vai tartteeko jotain erillistä boxia hankkia,ja jos niin mikä olis tohon sopiva,vai uskaltaisko luottaa että kestää noinkin?  :-\
Otsikko: Vs: Kone käy laihalla.
Kirjoitti: Nessu666 - 15 huhtikuu 11, 10:39:18
Power Commander on yks vaihtoehto.... Paljo säätömahdollisuuksia.... Ajattelitko penkittää pyöräs???
Otsikko: Vs: Kone käy laihalla.
Kirjoitti: Kokkonen - 15 huhtikuu 11, 10:40:05
Olen antanut itseni ymmärtää, että uudet ruisku-Harrikat käyvät laihahkolla seoksella. Ja toisaalta taas, nykybensalla tulppien väristä ei paljoa pysty päättelemään, vähän kylläkin.

Suoraan tuota ruiskua ei pysty säätämään, diileri voinee sinne uutta karttaa ajaa, korvuasta vastaan toki. Olen kuullut juttua että pelkkien putkien vaihto ei välttämättä ruiskun säätöä vaatisi (joka tietty minusta tuntuu kummalliselta, kun kaasutinpelissä joutuu tuollaisen operaation jälkeen yleensä säätöpuuhiin.) Mutta ruiskuissa on älyä, jota minulta ja kaasuttimilta puuttuu.  :)

Siis vakavasti, ilmeisesti ruiskun anturit osaavat korjata seoksen kun muutos on joissain tietyissä rajoissa.
Otsikko: Vs: Kone käy laihalla.
Kirjoitti: Hemuli - 15 huhtikuu 11, 12:20:29
Toi legenda siitä että pelkkä putkien vaihto ei aiheuta säätötarvetta perustuu siihen että imupuoli rajoittaa edelleen ilman sisääntuloa joten ei sitä sanottavasti enempää poistu putkistakaan. Ammattilaiset tosin sanovat että nykyvehkeet on säädetty niin laihalle että pienikin muutos vaatii uudelleenkalibroinnin.

Käsittääkseni sitä alkuperäistä ruiskuboksia ei pääse ronkkimaan ilman tehtaan viriosana myytävää "Super Tuneria". Siinä tulee tarvittavat vermeet joilla pääsee karttoja muuttamaan. Toinen vaihtoehto on nää huijausboksit jotka tulee alkuperäisen rinnalle tai sitten ne jotka korvaavat sen kokonaan kuten esim. Thundermax. Jälkimmäiset ovat yleensä itseoppivaa tyyppiä, niissä tulee omat laajakaistalambdat mukana ja peruskartan asettamisen jälkeen ne haistelevat koneessa tapahtuvia muutoksia ja säätävät itsensä sen mukaan.
Otsikko: Vs: Kone käy laihalla.
Kirjoitti: mikki71 - 15 huhtikuu 11, 20:11:14
Täytyy ilmeisesti penkittää mopedi ja katsoa missä seokset liikkuu. Tässä tosiaan ei ole lambdoja ja putkissa (v&h) hitsattu lambdan aukot umpeen. Sopiiko noi fuel pak,powercommander,yms lambdattomiin vehkeisiin? Vaihdan ehkä vielä putsarin paremmin hengittävään.

Kiitoksia kommenteista!!!
Otsikko: Vs: Kone käy laihalla.
Kirjoitti: NMK72 - 16 huhtikuu 11, 10:34:35
Fysiikan lakien mukaan materiaalilmäärät eivät häviä tai niitä ei synny itsestään. Mikäli vaihdat pelkät vaimentimet niin ei sinne koneeseen menevä polttoaine/ilma suhde muutu miksikään => ei ole tarvetta ruiskun kalibroinnille.  Jos sinulla on vanhan liiton ruiskupeli (ilman lambda-antureita), niin silloin on pakko tehdä viritykset myös polttoainekarttoihin mikäli pistät kiinni vapaavirtaussuotimen.

Lambda-anturilla varustettu ruisku näkee muutokset (mittaa jännöshapen osuuden) ja osaa korjata seosta oikeaksi ilman karttojen muutosta.
Otsikko: Vs: Kone käy laihalla.
Kirjoitti: Kokkonen - 16 huhtikuu 11, 11:00:15
Näin se varmaan on, mutta....kun olen itse vaihtanut kaasutinpyörään avarammat putket, niin aina on joutunut ainakin seosruuvia säätämään. Kuumana kone on tarvinnut hieman rikkaamman seoksen. Vaikka putsari on pysynyt samana. Pitää tietty huomata, että putsari EI ole ollut vakio vaan hyvin vapaasti virtaava, joka tietty saattaa olla se pointti, että pystyy ruokkimaan paremmin konetta kun pakopuolta avarretaan lisää.
Otsikko: Vs: Kone käy laihalla.
Kirjoitti: Kiiski - 16 huhtikuu 11, 12:13:02
Lainaus käyttäjältä: NMK72 - 16 huhtikuu 11, 10:34:35
Fysiikan lakien mukaan materiaalilmäärät eivät häviä tai niitä ei synny itsestään. Mikäli vaihdat pelkät vaimentimet niin ei sinne koneeseen menevä polttoaine/ilma suhde muutu miksikään => ei ole tarvetta ruiskun kalibroinnille.  Jos sinulla on vanhan liiton ruiskupeli (ilman lambda-antureita), niin silloin on pakko tehdä viritykset myös polttoainekarttoihin mikäli pistät kiinni vapaavirtaussuotimen.

Kyllä se nyt vaan on niin että äänenvaimentimien tai pakoputkiston vaihto vaikuttaa moottorin käytökseen ja näin ollen vaatii ruiskun tai kaasarin säätöä. Tietysti jos muutos on maltillinen säädön tarve ei niin huomattava. Ilman ja bensan seos voi pysyä samana vaihdon jälkeen, mutta moottorin vaatimukset ei. Kaasutin vehkeissä saattaa käydä jopa niin että signaali paranee avattujen pönttojen seurauksena ja vaatii laihemman seoksen. Tollasen ruiskun vois kuvitella olevan aika immuuni vastaavalle ilmiölle eli ei ala ruiskimaan liikaa bensaa, mutta jos ruiskussa ei ole sensoria joka mittaa ilman määrää tai lambdaa, niin käsittääkseni se pelaa ennalta asetettujen karttojen mukaan ja seurauksena, että vituiksi menee.
Jos et usko että pöntöllä on merkitystä niin hitsaa se umpeen ja kerro kuinka kävi.
Otsikko: Vs: Kone käy laihalla.
Kirjoitti: Hemuli - 17 huhtikuu 11, 21:24:55
Lainaus käyttäjältä: NMK72 - 16 huhtikuu 11, 10:34:35...Lambda-anturilla varustettu ruisku näkee muutokset (mittaa jännöshapen osuuden) ja osaa korjata seosta oikeaksi ilman karttojen muutosta.

Totta vain osittain. Jos lambda ei ole näitä uusia laajakaistamalleja niin sen näytteenottotaajus on niin hidas että se ei pysty reagoimaan muutoksiin kuin ainoastaan tasakaasuajossa. Yksikään H-D:n ruiskuista ei ole oppiva vaan ne pitää ohjelmoida uudestaan. Tarvikelaitteista esim. Thundermax on oppiva ja se pystyy reagoimaan koneessa tapahtuviin muutoksiin.
Otsikko: Vs: Kone käy laihalla.
Kirjoitti: Miska - 18 huhtikuu 11, 09:47:19
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 16 huhtikuu 11, 12:13:02

Kyllä se nyt vaan on niin että äänenvaimentimien tai pakoputkiston vaihto vaikuttaa moottorin käytökseen ja näin ollen vaatii ruiskun tai kaasarin säätöä. Tietysti jos muutos on maltillinen säädön tarve ei niin huomattava. Ilman ja bensan seos voi pysyä samana vaihdon jälkeen, mutta moottorin vaatimukset ei. Kaasutin vehkeissä saattaa käydä jopa niin että signaali paranee avattujen pönttojen seurauksena ja vaatii laihemman seoksen.

Mä avarsin juuri vuoden 1995 883 sporsterista änkärit ja lisäksi putkien välinen yhdysputki poistettiin. Mistä tiedän, että tarvitseeko säätää kaasaria? Ilmanputsari on vielä vakio, kuten kaikki muukin koneessa. Ihan hyvin tuntuu käyvän, tosin bensankulutus on hieman kovempi kuin myyjä kertoi. Voihan se olla, että mulla on räyhäkkäämpi ajotyyli kuin edellisellä omistajalla ja siten sitä benziiniäkin kuluu enemmän. Tai sitten myyjä pisti omiaan.
Otsikko: Vs: Kone käy laihalla.
Kirjoitti: Hemuli - 18 huhtikuu 11, 09:55:11
Kaasaripeli kun rupeaa yskimään putsariin niin mennään liian laihalla. Jos kone on täysin vakio niin ne tuppaa yskimään ilman muutoksiakin, yleensä niistä kannattaa vähintään poistaa plommi seosruuvin päältä ja säätää vähän rikkaammalle.

Normaalisti vakio 883 menee alle viiden litran kulutuksella.
Otsikko: Vs: Kone käy laihalla.
Kirjoitti: Miska - 18 huhtikuu 11, 12:38:31

Kone yskii hieman reilussa satasen vauhdissa, mutta ei pahasti, ja kulutuksen suhteen ollaan kartalla, joten säädetään vasta kun saan putsarin vaihdettua.