Mitäs materiaalia arvon raati suosittelee tönäriputkien tiivisteiksi? Nyt käytössä on korkkitiivisteet jotka ei oikein vakuuta ;D...
Eräs tälläkin foorumilla vaikuttava henkilö väitti että ne siniset (silikoni?) tiivisteet ei pelitä rautiksessa - joskus mulla oli sellaiset pannussa ja toimi oikein hyvin. Näiden lisäksi ei sitten taida ollakaan kuin mustat kumitiivarit.
Mikä on yleinen konsensus aiheesta?
Hyvä kysymys, joka joutaisi pois täältä rautaporstereille rajatusta osastosta...
Shovelissa mulla oli korkit, jotka vuotivat vähän. Nyt siellä on gummia, ja odotan, milloin vuotaminen mahtaa alkaa. Valinta perustui Mannen suositukseen ja Stetson-Harrison-menetelmään.
mulla oli aluks Shovelis noi siniset, vuotivat. Korkit nyt ja toimivat.
Hauska aihe kun kaikki näyttävät vannovan omiensa puolesta ,niin minäkin. Mä olen käyttänyt sinisiä ja mustia kumisia. Ne on toiminut aina niin hyvin että esim. venttiilinsäädön ja muun pikku huollon yhteydessä olen käyttänyt samat tiivisteet uudelleen. Jos tönärin suojaputket on yrittänyt tihkua, siihen on yleensä auttanut pieni edes takaisin huljuttelu nostajan pesässä suojaputkien ollessa spendiksellä, ilmeisesti tiiviste hakee ittensä paikalleen tällä tavoin. Korkeista mulla ei ole juurikaan kokemuksia, järjestelmällisesti pyrkinyt välttämään niitä.
Ei ole suojaputkien tiivareista kokemusta, mutta tiivisteistä yleensä: siniset painuvat pikkuhiljaa eli puristus tulisi olla jatkuvaa. Kumiset kovettuvat kuuman öljyn vaikutuksesta. Korkki ei menetä ominaisuuksiaan eikä tarvitse kovaa puristusta, mutta tarvitsee aika hyvin kohdistetut pinnat.
Pitäisiköhän säätää venat niin näkisi millaset on omassa :)
Mustat Jamekset. Rautiksessa ja Shoveleissa. Tyytyväinen.
Mustilla Jameksilla mennään täälläkin, pitävät.
Joo niistä sinisistä silikoonisista sen verran että eräässä shovelissa aika vähäisten kilsojen jälkeen vuoti reilusti ja tönärin suojaputken alapää oli niin sisällä pesässään että epäili jo koko tiivisteen unohtuneen. Vaan eipä mitiä, sininen tiiviste oli vaan muuttanut olomuotoaan entistä pehmeemmäksi. Ihan löllöksi suorastaan.
Itse kysymykseen en osaa vastata kun en oo vielä omissani saanut ikinä pitämään. Siis puhutaan siitä että kovassa helteessä ajettu pitkään ja kovaa niin aina sieltä on öljyä alkanut tihkumaan ennemmin tai myöhemmin. Eikä tönäreiden suojaputket yleensä ees ainoo paikka mistä alkaa tihkumaan niin väliäkö tolla. Pesemällä lähtee ;)
Meikäläisen kysymys lähti tilanteesta jossa sitä öljyä tulee vähän enemmän eikä suinkaan pidemmän käytön jälkeen. Mulla on kyllä aikaisemmista moteista hyviä kokemuksia noista sinisistä joten aion ainakin kokeilla niitä.
Mutta - tänään huomasin että varsinainen ongelma ei välttämättä olekaan tönäriputkissa vaan lohkosta kanteen menevissä öljyputkissa. Siis niissä joita pitkin keinuvivut saa voitelunsa. Muistan ihmetelleeni kun osakasasta löytyneet putket olivat aavistuksen mutkalla, päättelin sitten että noin niiden kuuluukin olla ja yritin taiteilla ne parhaalla mahdollisella tavalla paikalleen. Nyt ne sitten vuotaa reilusti. Otin putket irti ja suoristin ne mahdollisimman hyvin ja takaisin junttureihin. Onko noihin mitään erityisvinkkiä?
Tuollaista ongelmaa on joskus ollut Rautiksessa että Shoveleissakin. Minulla on ollut tapana laittaa sen pienen kumisen o-renkaan mutterin puoleiseen sivuun mustaa silikonia joka kyllä kiristettäessä tiivistää nuo liitokset hyvin. Avatessa silikonia on myös kierteissä, mutta kun sitä laitaa vain vähäsen, niin öljynkiertoon se ei pääse.
Joskin nyt kokosin sekä Rautiksen että Sohvi ilman koska oli päässyt silikonit kovettumaan tuubiinsa.
Avasin sitten vielä noi öljyputket ja sipaisin täpän silikonia öljyputken ympärille tiivisteen juureen. Viitisen minuutin käytön jälkeen voisin sanoa että joko silikoni tai sitten putkien oikaisu auttoi, öljyvuotoja ei näy ja tönäriputketkin vaikuttaa tiiviiltä pelkillä korkkitiivisteillä. Jonkun verran tiputtaa öljyä jostain mutta luulisin että ne on vielä vanhoista vuodoista lohkon koloihin jääneitä. Joojoo, lehmätkin lentää ;D...
Eihän tommonen rautaporsterin öljyroiske mitään. Meil oli tallilla kerran Triumppi purettuna silleen, että oli vaan runko rullaavana siinä nosturin päällä. Ja öljylammikko alla...
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 09 huhtikuu 11, 22:26:09
Eihän tommonen rautaporsterin öljyroiske mitään. Meil oli tallilla kerran Triumppi purettuna silleen, että oli vaan runko rullaavana siinä nosturin päällä. Ja öljylammikko alla...
joo SR,ssä myös öljyt rungon sisässä. pelkkä runko, ja valuttaa.
Jos pinnat on "tasaset" ja putkien jouset kunnossa niin sekä silikoni että korkki pitäny ihan samalla tavalla eli tihkunu välistä.
Lainaus käyttäjältä: rodchop - 10 huhtikuu 11, 07:45:13
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 09 huhtikuu 11, 22:26:09
Eihän tommonen rautaporsterin öljyroiske mitään. Meil oli tallilla kerran Triumppi purettuna silleen, että oli vaan runko rullaavana siinä nosturin päällä. Ja öljylammikko alla...
joo SR,ssä myös öljyt rungon sisässä. pelkkä runko, ja valuttaa.
Vaan kun ei ollu ees öljyrunko... siksipä se vähän hymyilyttikin... :)
olen kerenny rautiksessa kokeilemaan erillaisia tiivareita ja todennu että korkki tiiviste pitää parhaiten. eli pisteet korkille ;D