Onko kukaan tehny esim lamppua Ko... Menetelmällä ?
ett millainen sorvi pitäs olla ? riitäskö valovirta kone vai pitäskö olla joku isompi keksintö siiten ?
Painosorvi on tohon hommaan paras.(yllätys ;D) Ja vaatii voimaa sekä koneelta, että äijältä. Onnistuu ensikertalaiselta ehkä parhaiten tavan metallisorvilla, kun tekee laakeroidun painimen. Mutta nätiste se sujuu ihan muotoilulla ja rasvatulla raudalla.
Tsekkaa toi:
Metal Spinning, (http://www.youtube.com/watch?v=um-biLfru-c#)
-Spöke-
Juu nätti hedelmä vati....
Mutt paljonko voimoooo... esim onko kukaan yrittänyt hommaa 1kw 230v sorvilla mitä netissä myödään... autotalli käytöön vai... pitäskö olla laatua iso megalomaanininen... virta syöppöö...
jos 1.5 teräs pellistä haluis esim tehä etu valon... ihan metalli sorviss...?
Turha niitä täällä netissä on arvailla, tee muotti ja koeta. Mä tein joskus kakskyt vuotta sitten metallisorvissa painosorvaamalla mikroauton vanteet. Tais olla puolitoista millistä alsaa. Hyvät ja nätit tuli. Teräksestä ei kokemuksia. Veikkaan, että kannattais valita jokin muu materiaali.
-Spöke-
Mä tein sorvissa pojille äänenvaimentimen päätyjä 1mm. pellistä. Eikä mitään hajua oikeasta tekniikasta, mutta kyllä ne synty.
Toki on vähän kaukaa haettua tällä huudella tästä onnistuuko... Mutt jos sorvi on viella kaupan varastossa... Jossain päin maailmaa...
niin... Siksi jos on joku todennu riitäväksi tuolle teräs pellille soveltuvasksi... tuon... valovirta sorvin... edes auttas sen hankintaa kovastikiin ;)
Kyllä sorvin hankinnassa on paljon tärkeämpiä kriteereitä kun voiko sillä kerran eläessään painosorvata lampunkuupan. Eikä se varmasti oo raskainta kuormitusta mitä se tulee kokemaan.
Tai riippuu tietysti mitä tekee.
Yritin painosorvata 76mm rosteriputkea ja kyllä se tais olla raskaimmasta päästä hommia mitä mun sorvi on tehnyt, ainakin se oli "kerran eläissään" tyylinen tapahtuma ;D Alsa menee huomattavasti paremmin. Työkaluna mulla on vaan vanhaan teränpitimeen kiinnitetty laakeri.
Juu Smokie... Jos sun sorvi mikä sun pajass on niin joss sillä tekkee tiukkaa niin huhu huh :D
entiiä muistatko mut Ural69 käskystä haettiin pari kesää takaperin agrikaatti sun tykö... Niiih... isukin kanssa cantterilla... eli elä Hajota sorvia pientä kiinalaista... painosorvaamalla :D
Ai joo, metanolimiehet ;D Enpä olis osannut yhdistää. Tsaukkista vaan.
Oliks se ainesputkea? Vai ootko kelloseppä?
Ihan perinteistä rosteriputkea, onko siinä joku 2mm seinämä. Olihan se typerä idea mutta kun aluputki meni niin helposti...
Taitaa oollaa Smookkien sorvi joh ihan sorvin kokonen Ei tosin mikkää maapallon sorvaamiseen tarkotettu... mutt ei se kelloseppänkään ooo...
Ei myöskään kiinnosta rinnakkaistodellisuus missä kahvin suodattimen läpi varissut pöly on hyvää akselivärkkiä ;D Ei tosiaan ihan maapallo mahdu sorviin mutta onneks kuski on sentään sen verran suuruudenhullu notta vääntäisin kyllä maapallon sijoiltaan jos vaan jostain löytyis kahva!!!
Kinaaminen kun on aina kivaa niin jatketaan.
en epäile etteikö jonkun putken leipominen tuurnan päällä olisi raskasta.
Mutta tollasesta pyöreästä pellinpalasta kun tuurnan päälle kääntää jotain vatia ei rasita laitetta yhtään.
Kyllä sorvia valitessa mulla ainakin eniten painaa minkä kokoinen on karaporaus, kärkipylkän kartion koko ja ehkä kaikista tärkein on johteiden etäisyys toisistaan. Monille on myös kierrenousujen valikoima tärkeä asia. Varsinkin brittihittiharrastajille. Kun sorvi josta löytyy se hörökorvien kosto moottoripyöräilijöille, 26 kierrettä tuumalle ruuvin koosta riippumatta, on vähän harvinaisempi.
Veikkaisin että valovirtamotti antautuu ensin poraushommissa.
26 kierettähän saahaan vaikka jalalle...
Kaks askel/ servo mootoria noiten käsvipujen tilalle ja yks pc... + esim mach3 niin ei noi nousut ei oo vaikeita... Tai aijaa vaikka muotoja...
Tarvii tosin tajuusmuutajan ja pulssi anturin... tietämyskonelle... ett se osoo laskee yks pulssi ykskieros ;)
Helppoa ?
Herra siunaa tota ajatuksen juoksua. Varmaan kannatas savolaisen supersankarin kattella, ja koittaa sisaistaa noita Hessun mainitsemia juttuja sita sorvia ostellessa, eika suunnitella ihan noin suuria.
Long story short, kuten amerikan mies sanoo, ostaa sopevan sorvin (mikali siita jotain ymmartaa) niin ei tarttee ostella erikseen muutaman tonnin lisavarusteita. ::)
Jep... Mutt eipä tuo oo ajatus leikki kielettyä... Jos ei kukaa leikkis millä mulla kun omilla kikkeleillä... Eipä oois hienoja Mootori pyöriä keksityy esim mieijän mielen harmiks... Sorveista puhmattakaa... ;)
Niiih.... Imekööt vaikka keilapallon sieraimeensa... Suatana....
Mä en oikein tiedä mitään, siksi mun onkin niin mahtava väitellä kun voin luottaa kokemattomuuden suomaan itsevarmuuteen. Hevos miehelle tervyysiä notta osta saman näköinen härveli mitä mulla, tuolla on tehty muutama kampiakselikin, tupakkaa siinä kyllä kuluu saatanasti mutta saa tehtyä kumminkin. Valovirtavehkeistä en tiedä, mutta tuo hökötin jaksaa niukin naukin kuljettaa 53 millistä poran terää, 76 milliselle jo pitää tehdä vähän reikää etukäteen. Kerran myös porasin 3 millin tankoon 40mm (vai oliko se nyt 50mm) pitkän 1,5mm reiän, sekin onnistui. Muutenhan toi eriskummallisuus on mukavaa mutta noi alle millin terät tuppaa menemään hukkaan ja yli 50mm terät on jo vähän raskaita, vittu mä jaksa.
Painosorvailin kiinalaisella pienoissorvilla 1,25 mm rostelipeltiä. Tein laakereille suojia.
Eka kerta eläissä. Sivusta olen kyllä katsellut.
Yllättävän helposti syntyi muotoa öljyn ja tylpän metallitangon avulla. Laitoin tangon kiinni sorvin terän tilalle ja aloin painelemaan peltiä alumiinisen vasteen päälle. Painoin aihiota pyörivän kärjen ja alumiinilapun avulla vasten vastinta. Peltilappu siis pyöri pelkän kitkan voimalla.
Laakerisuojilla halkaisija n. 65 mm. Reikä tasan 20 mm.
pitäkö tuo mallinne olla metallinen että siinä on tarpeeksi kitkaa... nimitäin kokeilin huviskeen etuvalon tekemistä koivu mallinnella niin en ainakaan itse saanut tarpeeksi kitkaa aikaan että oisi pysynyt tuo... pelti pyörinnässä.... vaan tuppas aina lopettaa pyörimisen... :(
Pelkällä kitkalla koska aihion halkaisija oli vain n. 70 mm ja sisähalkaisija n. 60 mm. Vastakappale, jonka alla levyn pala oli vastetta vasten, oli siis luokkaa 55 mm eli pinta-ala/voiman siirtyminen vastineesta tapahtui suhteellisen suurella halkaisijalla.
Tuommoiseen, arvatenkin valmiina munanpuolikkaan muotoiseen, kappaleeseen joutunee joko hitsaamaan keskelle ulokkeen josta voima siirtyy itse levyyn tai tehdä reikä joka keskittää kappaleen ja viereen toinen jonka kautta kulkee pyörittävä voima.
Mulla noin pienessä urakassa oli vastimena alumiinista haluttuun muotoon sorvattu palikka. Madollisimman lyhyt tietysti että ei irtoa leuoista. Jos on pitempi vastin niin kannattanee hankkia kierretankoa ja vetää sillä sorvin karan läpi palikka kiinni leukoihin. Ja samalla työstettävä osa.
Uskoisin että ruuvit pitää puupalikassa riittävästi kunnes olet saanut niiden ympäristön alkavaan muotoon. Sitten laitat keskiökärjen painamaan kuppimaiseksi sorvatulla vastineella jo muodoltaan valmiilta alueelta. Suosittelen rullapaininta niin kitka ei tule kovin suureksi ja kappale pyörii pienemmällä voimalla.
Mulla seuraava rupeama olisi tehdä ajovalon kehys rosterista. Se vaatii hieman miettimistä. Teenkö sen alkaen suorasta levystä vai teräsnauhasta joka on jo hitsattu päikseen kehäksi.
Ilmeisesti vastin pitänee olla purettava koska kehykseen tulee taivutukset sisäänpäin molempiin reunoihin.
Tuli vielä mieleen että saahan se "umpipäisenkin" raamin irti sorvausvastineesta kun sen katkaisee. Tietää vain hitsausta jälkeenpäin.
Itsehän mitetin että jos tekisin ajovalon kehysken Prässillä.
sorvaisin vasteet ja pelti väliin ja puristus ja valmis aihio.
sitten sorviin kiiloitus ja leikkaus siiten olisi valmista...
pitäänee tehä puu malliin siiten reikä ja laittaa kiere tangosta siihen pätkä johonka hitsaa tuon peltilevyn kiinni ja eikun pyörimään :D