Finnbikers

Tekniikka / Muut => Kaasutin / Ruisku / Pakoputket => Aiheen aloitti: hoge - 25 maaliskuu 11, 13:39:30

Otsikko: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: hoge - 25 maaliskuu 11, 13:39:30
Sopiiko minkään kaasarin/ muun ruiskun putsari tuollaiseen 98 vuoden electraan missä on m.m efi? Minkälainen toimepide on jos keksii korvata kaasarilla koko ruutan? Joutuuko jotain bokseja vaihtamaan jne?
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: Kokkonen - 26 maaliskuu 11, 19:45:44
Zippers performancella on tuohon sopivia, hyvin virtaavia, ilmanputsareita EVO:n kotelolla
Fits ’95-’98 EV Big Twin w/ Magnetti-Marelli EFI, #117-105

Eka linkki jossa -96 MM konversio kaasuttimelle
Harley-Davidson-Hangout (http://www.harley-davidson-hangout.com/forum/hdrcgb-tech-tips/81681-magneti-marelli-efi-carburetor-conversion.html)

Tuossa on linkki TC:n muutokselle EFI:ltä kaasuttimelle, mutta saa siitä vähän vinkkiä:
http://www.amm.haan.de/Carb/carb.htm (http://www.amm.haan.de/Carb/carb.htm)

H-D Latuksen Ameriikan foorumilla tuosta EVO:n  muutoksesta jotain, (jossain varmaan enemmänkin)

Lainaa
You'll need the "carb" interconnect wiring harness, coil and ignition module.
*
The interconnect marries to the main harness for either EFI or carb, easy install and does not require complete rewiring. Some bikes got a change or upgrade on the cam and crank sensor plug location and this can require some adjustment. Do not forget the coil must also be changed, the EFI coil is NOT compatible with carb ignition modules (ICM's).
Depending on carb used, the top motor mount may also require changing to provide a choke cable mount.
For those who have not purchased a new tank, Pingel makes conversion plugs and fuel valve also required.
*
Yes, the crank sensor is not used on the EV/carb setup. With single fire ignition, you'll want to purchase an aftermarket SF coil. If you are using the S&S carb, the top motor mount will also not be required.
*
Ignition harness pn 32435-97
*
On a 97, the gauges are seperated and will not be an issue, with respect to the EFI to carb change. The ignition interconnect harness only influences the EFI/ICM systems. Since the harness you need is obsolete, recommend the S&S IST system. Expensive, but will solve all the problems.
*
The "computer harness" is a secondary interconnect harness to the main. The main and fairing/handlebar harness' remain intact.
You'll need S&S part number 55-1049 ($654.95) installation kit, 55-1221 ($384.95) module and 55-1571 ($129.95) coil. You'll want to be sure the manifold has a MAP sensor port.
*
Unless you can find a source for the obsolete harness, your back to square one. Short of building the harness from scratch. You may be able to reconfigure a conversion harness for 90 and earlier models, pn 32408-90. This should at least give you the ends required for the superstock ign. I've not done this specifically and so cannot predict what issues may arise. The module end will have to be configured for this harness, but that would true of the O.E. harness as well.

Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: hoge - 27 maaliskuu 11, 22:10:32
Loistavaa. Onko näkynyt missään katalookissa noita zippersin kamoja? Vai tilatako suoraan valmistajalta?
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: Hemuli - 27 maaliskuu 11, 22:49:57
Kai se helpointa on suoraan Zippersiltä, ainakin omien kokemuksien mukaan palvelu tuntuu pelaavan. Sinne pitää vaan soittaa, eivät jakele sähköpostiosoitteita.
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: hoge - 26 huhtikuu 11, 17:11:04
Kesti se 300 kilsaa. Rupesi sammumaan ajossa kun laskee kaasun pois, lähtee käyntiin kun antaa kaasua. Tuntuu että muuttaa kohtaa missä lähtee käyntiin. Virrat kun sammuttaa niin lähtee hienosti napista käyntiin, sammumisen jälkeen jos yrittää suoraan niin saa tehdä töitä. Saako tuosta kotikonstein vikakoodeja ulos vai onko diileri keikka?
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: Kokkonen - 26 huhtikuu 11, 20:22:52
Mun vähäisen tietämyksen mukaan tarvittaisiin joku "Scanalyzer"  tai vastaava boxi.

Laitan tuohon alas MM vikakoodien luvusta kertovaa manuaalikuvaa ja tekstiä. En ole itse perehtynyt sen enempää ko materiaaliin.

Kaikki ei mahdu tähän vastaukseen, jatkuu seuraavassa....
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: Kokkonen - 26 huhtikuu 11, 20:23:55
Kuvasarja jatkuu....
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: hoge - 28 huhtikuu 11, 09:52:15
Kiitoksia näistä. Kokeilin wanhasta muistista kaasarivehkeistä uusia tulppia. Luulin jo että vika oli siinä, vaan eipä ollut. Lämpimänä pätkäisi taas, ihan niinkuin avaimesta sammuttaisi. Noita vikakoodi ohjeita kun luki niin ei tullut muuta kuin pää kipeäksi. Täytyy miettiä ehjääkö tuota ruiskua, vai rupeaako rakentamaan kaasaria suoraan tilalle...Taisi ajokausi loppua alkuunsa... :-\
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: Kokkonen - 28 huhtikuu 11, 10:31:31
Noista vikakoodeista olis iso apu, kun vikalähteitä voi mun ymmärtääkseni olla useita.

Yht'äkkinen sammuminen -> kampiakselin asentotunnistin? Nokka-akselin asentotunnistin? En kyllä tiedä voiko nuo hall anturit edes noin, viottua vaan onko aina kerrasta poikki. Puhdistus?
Nopeusanturi ei ainakaan varotellut vaan mykisty laakista.

Koneen lämpötunnistin vai ECU?

Huono käynnistyvyys voisi johtua tyhjäkäynti-ilman säätömoottoristakin joka taas nollautuu kun käyttää virrat pois....

No ainakin liittimet voisi käydä läpi ja puhdistella bensapumppua unohtamatta sekä tsekata virtalukon.

Kyllä nuo ruiskut ovat toimiessaa varmaan mainoita mutta kun tällainen hämyvika tulee niin....

Tämä ei tainnu paljoa auttaa.
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: hoge - 28 huhtikuu 11, 11:10:13
Juttelin artmotorin kanssa aiheesta. Ensimmäinen positiivinen kommentti ruutasta tuli sieltä. Epäili alkuun lämpöanturia, mutta eväsi heti kun kuuli että pyörässä on power commanderi. Pyörässä on nyt suorat putket, ja sössön putsari on tulossa. Kuulemma ei tarvitse näitä varten commanderia??

Edit. Niin siis meinasi että vika voi olla commanderissa myös. Olen vaan aikaisemmin elänyt ajatuksen kanssa että jos menee imupuolta muuttamaan niin pitää säätää seoksia. Taidanpa odottaa että putsari tulee ja vien sitten vikakoodien lukuun johonkin missä on säätöpenkki olemassa...
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: flhx - 28 huhtikuu 11, 21:44:25
Atte/ V-Twin City, Loimaa. Tietää melkoisesti Power Commandereista sekä ruiskuista.

Ai niin ja mikään missä yhdistyy Italia ja sähkö ei voi olla hyvää....No, toisaalta enpä tohon omaan Delphi-ruiskuunkaan nyt varauksettoman tyytyväinen oo.

Edit: niin muistelin että tuossa MM ruutassa aika paljon marinaa on aiheuttanut tyhjäkäynti(tai sen puute), netin syövereistä löytyi vinkki että pata pitäisi lämmittää hyvin ILMAN revityksiä ennenkuin lähtee ajamaan, muuten tyhjäkäynnissä saattaa olla sanomista. Jossain(en muista oliko netissä vai jossain amerikanlehdessä) oli isompikin juttu MM ongelmista ja fixeistä mutta enpä löytänyt tähän hätään.
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: Hannu_L - 29 huhtikuu 11, 13:21:52
Ensin kannattaa tarkastaa, että TPS on kohdillaan, jos kaasua on käännelty, ennenkuin TPS on katsonut paikkansa, se saattaa tehdä noita ihmeellisiä sammumisia. Tarkasta lisäksi, että tyhjäkäynti on tarpeeksi korkealla.

Koodit saa ulos mittaristosta, en löydä niitä tähän hätään. Service manual auttaisi?

Kampiakselin asentotunnistin noista saattaa mennä, mutta silloin pyörä ei meinaa lähteä käyntiin, kun ei tule kipinää -> ei saa tietoa kampiakselin asennosta.

http://www.hdforums.com/forum/touring-models/352082-diagnostic-code-on-99-flhrci.html (http://www.hdforums.com/forum/touring-models/352082-diagnostic-code-on-99-flhrci.html)

Olisiko tuosta apuja.
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: hoge - 29 huhtikuu 11, 14:02:59
Täytyy syventyä tuohon kun kerkee. Eikös vikavalon pitäisi jäädä palamaan jos siellä on koodi muistissa? Tuo kun syttyy aina silloin kun sammuu, valo sammuu heti kun käynnistyy...
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: Hannu_L - 30 huhtikuu 11, 10:39:37
Kun virrat laitetaan päälle vikavalo syttyy. Palaa jonkun aikaa, jolloin ei saisi räplätä kaasua tai startata. Jos vikavalo syttyy starttauksen jälkeen hetkeksi palamaan, on muistissa jotain. Jos ei syty, homma ok.

Itselläni tuo samanlainen sammuminen johtui liian pienestä tyhjäkäynnistä ja siitä, että TPS oli viturallaan. Jos sinulla löytyy ruiskurungon keulan puolelta isohko peltiläimäre, joka kylmänä liikkuu niin se on ns ryypyn osia. Kun teet tuon nollauksen, niin ennekuin laitat virrat päälle, työnnä se läimäre konetta kohti. Vaikuttaa myös siihen TPS asentoon, vaikka sitä ei yleensä muistella kirjata. Ei tuo iso homma ole tehdä, voi olla että putsarin joutuu ottamaan pois, että mahtuu nuo hommat tekemään.
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: hoge - 05 toukokuu 11, 12:25:57
Hetkinen. Nyt menee jo yli hilseen. Onko tuossa jenkkifoorumin ohjeissa nyt sitten tps:än säädöistä kyse? Kun siinä kirjoitetaan vaan "cold idle" ja sen jälkeen "warm idle"... Mutta tuohon lämpöisenä olevaan säätöön ei taas ole ohjeita?? Tyhjäkäynti on ihan ok kylmänä ja kuumana... ??? ??? ???
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: Kokkonen - 05 toukokuu 11, 14:03:40
Tavailin myös tuota ameriikan säätöohjetta lävitse. Siinä mun ymmärtääkseni sanotaan, että kylmätyhjäkäynnin säätö vaikuuttaa myös kuumaan koneeseen kun on kyse MM ruiskusta.

Joten (edelleen käsittääkseni) pitää ensin saada säätö kylmänä kohdalleen ja sitten vasta kuuman koneen säätöihin. Kirjoituksesta tulee käsitys, että kuuman koneen säätääminen tehdään PC:llä kun on Power Commander asennettuna.
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: Hannu_L - 05 toukokuu 11, 14:30:59
Näin juuri, eli tuo kylmän koneen tyhjäkäynti vaikuttaa myös siihen kuuman koneen sammahteluun.

Jos tyhjäkäynti on kylmänä liian matala, niin se tippuu entisestään lämpimällä koneella. Tuo ruisku ei ole niin hirveän nopea, joten se ei ehdi korjata käyntiä vaan kone sammuu. Tämän huomaa esim siitä, että kun ajat normaalilla kaasulla ja nopeasti lasket kaasun pois ja painat kytkintä, niin kone sammuu. Myös paikoillaan, esim valoissa seistessä saattaa koneen tyhjäkäynti aaltoilla ja sitten kone sammuu.

Eli kylmällä koneella säädät ensin tyhjäkäyntiä niin että se on riittävän korkea >1 000 rpm. Kun kone käy nätisti sammutat ja otat ruiskun sulakkeen irti. Sitten odottelua >5 min ja sulake kiinni. Työnnä automaattiryypyn vipu konetta kohti pohjaan. Tuolla jenkkifoorumilla on asia esitetty hiukan sekavasti, eli et säädä TPS-anturia vaan nollaat sen tuolla kun sulake on irti. Tämä nollaus pitää tehdä, koska säätäessäsi tyhjäkäyntiä ei TPS arvo enää pidä paikkaansa.

Sitten näpit irti kaasusta, laitat virrat päälle ja odottelet rauhassa, että ruisku raksuttelee hommansa jonka jälkeen starttaat. Sitten lämmityskäytät pyörän tyhjäkäynnillä. Jos tuossa käänteleekaasua, niin homma menee uusiksi.
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: hoge - 05 toukokuu 11, 15:05:52
Ok. Tämähän rupeaa jo kuulostamaan mahdolliselta. Tyhmä kysmys, missä se ecm:n sulake sijaitsee  ::)
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: Hannu_L - 05 toukokuu 11, 17:01:14
Taitaa sulakkeet sijaita pyörän vasemmalla puolella laukun edessä olevan suojan takana. Luultavasti pitää ottaa laukku edestä pois kiusaamasta.. Sulaketta en kyllä osaa sanoa, jos ei suojassa ole tarraa missä noi lukee
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: hoge - 17 toukokuu 11, 20:00:55
No niin. Kiitokset ohjeista. Putsarin vaihdon yhteydessä otin ensiksi sulakkeet pois, ja sitten työnsin tuon lärpäkkeen konetta kohti. Noin kymmenen kilsan koeajolla ei sammunut kertaakaan. Tosin suihkin ainetta kanssa ruutan kaikkiin liittimiin. Täytyy toivoa että johtui tuosta. Nyt pitääkin sitten tutustua tuohon power commander 3 usb boksiin. Tuntuisi vähän käyvän laihalla tuon sössön putsarin jälkeen....
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: hoge - 31 toukokuu 11, 19:01:21
Nyt se hermoa koettelee. Glide seissyt tallissa noin viikon, suoraan ajosta jätetty. Hyvin toimi. Nyt ei sitten enään käynnisty. Ei pidä minkäänlaisia surinoita kun laittaa virrat päälle. Sulakkeet ehjät. Mikäköhän tuohon nyt tuli?
Edit: Ei tule kipinää. Power commanderissa ei syty mitään valoja kun virrat on päällä. Läppärillä koetin saada yhteyden commanderiin, ei onnistu....
Tupla-edit: pitäisikö power commanderiin syttyä valot kun virrat on päällä??
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: hoge - 01 kesäkuu 11, 16:54:39
Jaahas. Otin vielä power commanderin pois välistä toivoen että se olisi mennyt pimeäksi, ei vaikutusta. Nousee jo kädet pystyyn moisen vian kanssa. Vaikka johtonippuja heiluttelee ei tapahdu mitään. Kai se on vietävä johonkin ammattilaiselle  >:(
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: hoge - 02 kesäkuu 11, 16:41:44
Löytyi tuosta ecm:n vierestä vielä kaksi mini sulaketta joista toinen, ecm:n 5a sulake oli kärähtänyt. Jo rupesi bensapumppu surisemaan jne. Mutta kipinä on vielä hukassa... ???
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: Make - 02 kesäkuu 11, 22:36:21
No nykku heiluttelet ja murjot niitä johtonippuja, ni olisi suotavaa, että se sulake palaa uudestaan. Silloin oltais jo vian äärellä. Meinasin jo aiemmin arvata, että maa puuttuu, tahi joku piuha vastaavasti maissa.
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: hoge - 03 kesäkuu 11, 10:38:19
Eipä jeesannu heilutella johtoja jne. Vein nyt sitten dealerille ihmeteltäväksi....
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: hoge - 07 kesäkuu 11, 11:48:42
ECM hajalla. Erinäisiä vikakoodeja....  >:(  
Pähkäilyn jälkeen tuli siihen päätökseen että nyt saa ruutta lähteä ja kaasari tilalle. Noiden ruiskuosien ja säätöjen hinnalla melkein tekee tuo swapin.
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: hoge - 08 kesäkuu 11, 12:49:31
Töiden ohessa tutkittuani amerikan foorumeja. Suurin ongelma tässä toteutuksessahan on näköjään tuo johtosarja mitä ei enää valmisteta... :-\
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: Hemuli - 08 kesäkuu 11, 13:34:19
Johtosarja? Eikös siihen kannata samalla vaihtaa joku aftermarket sytkä ja käyttää alkuperäinen johtosarja soveltuvilta osin, heivaa vaan vanhan sytkän ja ruiskun osat pois.
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: hoge - 08 kesäkuu 11, 15:59:47
Niin kovasti on puhetta aina kaasarimallin johtosarjasta, mitä ei ole saatavilla. Itse en sähköistä juurikaan mitään tiedä. Plugnpray olisi JOS jostain tuollainen johtosarja löytyisi.
Edit: Niin mitään ajonestoahan tuossa ei ole...Joten onkohan missään olemassa yksinkertaista sähkökaaviota miten tuo sytkä olisi kytkettävä?
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: Hemuli - 15 kesäkuu 11, 09:06:01
Meinasitko nyt alkuperäistä sytytyslaitteistoa? Tietääkö joku onko se jotenkin kytköksissä tohon ruiskun ohjainyksikköön vai onko se ihan normaali perussytkä? Jos jälkimmäinen niin eihän siinä sen kummempaa kytkemistä - virtaa sytkälle ja tietoa boksille.
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: flhx - 15 kesäkuu 11, 09:37:45
Tuolla tehty konversio 96 Electraan> http://www.harley-davidson-hangout.com/forum/hdrcgb-tech-tips/81681-magneti-marelli-efi-carburetor-conversion.html (http://www.harley-davidson-hangout.com/forum/hdrcgb-tech-tips/81681-magneti-marelli-efi-carburetor-conversion.html)

tyyppi puhuu sytkäboksin vaihdosta mutta nopealla vilkasulla ei selvinny että oliko tarpeen vai halusiko vain jonkin toisen sytkäboksin orgiksen tilalle. Itellä villi veikkaus että orgissytkä ei toimi kaasarin kanssa.
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: Hemuli - 15 kesäkuu 11, 09:54:55
Kyllä ne yleensä on viety saman ohjainyksikön kautta. Mutta toisaalta evokoneiseen on niin lapsellisen helppoa laittaa joku aftermarketsytkä että ei kannata lähteä kikkailemaan. Yhteen piuhaan plussa, toinen puolalle ja voesille ja se on melkein siinä.
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: mjs - 16 kesäkuu 11, 14:07:19
Terve,
Tässä minun kokemukset vastaavasta.
MM ruisku, asennettu PC3. Kone yski ja pätki välillä tosi pahasti, savutti mustaa savua.
Hetken pähkäiltyäni irroitin etupytyssä olevasta lämpöanturista johdon. Kokeilin, mutta ei vaikuttanut. Kun sitten yhdistin irroitetun johdon kaksi johtoa rautalangalla alkoi toimimaan tasaisesti!
Johtopäätös:
Lämpöanturi viallinen? Josko sen vaihtaisi (mistä löytäisi?), niin alkaisiko toimimaan kunnolla?

Niin, unohtui kertoa että kone on -98 evo MM ruiskulla...
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: Hemuli - 16 kesäkuu 11, 14:38:35
Tosta lämpöanturin viallisuudesta on itsellänikin kokemuksia, tosin chevyn pikkulohkosta. Oireet täsmälleen samat, nykimistä ja mustaa savua - lisäksi tyhjäkäyntikierrokset luonnottoman korkealla. Anturi rikki, väitti tietokoneelle että kone on aivan kylmä jolloin soppaa tuli sitten liikaa.
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: Kihveli - 17 kesäkuu 11, 07:54:20
Rikkinäinen lämpöanturi mulla TCssä aiheutti korkeat ja vaeltavat tyhjäkäyntikiekat. Anturin arvot näyttivät heilahtelevan miten sattuu. Varmaan joku viisaampi osais sanoo millasia ohmimääriä kuuluis näyttää jos kunnossa.
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: mjs - 17 kesäkuu 11, 08:28:09
Lainaus käyttäjältä: Hannu_L - 05 toukokuu 11, 14:30:59

Eli kylmällä koneella säädät ensin tyhjäkäyntiä niin että se on riittävän korkea >1 000 rpm. Kun kone käy nätisti sammutat ja otat ruiskun sulakkeen irti. Sitten odottelua >5 min ja sulake kiinni. Työnnä automaattiryypyn vipu konetta kohti pohjaan. Tuolla jenkkifoorumilla on asia esitetty hiukan sekavasti, eli et säädä TPS-anturia vaan nollaat sen tuolla kun sulake on irti. Tämä nollaus pitää tehdä, koska säätäessäsi tyhjäkäyntiä ei TPS arvo enää pidä paikkaansa.


Nyt kysyn tyhmiä (taas), mutta mikä on tuo automaattiryypyn vipu? Onko havainnollistava kuva tms. olemassa?

Ja löytyykö jostain yksinkertaisesti selitettynä kylmän ja lämpimän tyhjäkäynnin säätämisohjeet, "step by step"?

mjs
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: Kokkonen - 17 kesäkuu 11, 08:40:44
Vilkaiseppas jokso tuosta ohjeesta on apua http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1933.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1933.0)
Otsikko: Vs: Magneti Marelli EFI
Kirjoitti: mjs - 17 kesäkuu 11, 08:45:17
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 17 kesäkuu 11, 08:40:44
Vilkaiseppas jokso tuosta ohjeesta on apua http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1933.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1933.0)

No helva.. Just tätä hain. Kiitos! Nyt odotan vaan että uusi lämpöanturi tulee postitse, sitten se paikalleen ja säätämään.