Törmäsin tuollaiseen kun selailin kilkekatalookeja:
H-B 125 PRI CHAIN TENSIONER (http://www.sohotbikes.com/instructions.pdf)
Onko tuo oikeasti toimiva eli kannattava laittaa?
Eikö kenelläkään ole kokemusta mokomasta automaagi kiristimestä?
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta Saksan foorumilla kovasti kehuivat, ei ollut kellään mitään huonoa sanottavaa.
Noissa foorumeissa vaan pakkaa väliin menemään sekaisin TC:n jakoketkun kiristäjät ja ensiön ketjun kiristäjä ;D
Etenkin kun uusissa TC:ssä -07 (?) alkaen on ensiössäkin jousikuormitteinen ketjunkiristäjä.
Täytynee sit mokoma masentaa mopoon ku seuraavan kerran syystä tai seitsemännestä avaa enskakotelon.
Kehitys kehittyy, tuotahan voisi verrata siihen kun siirryttiin mekaanisista nostajista hydraulisiin. Säätötarve loppui siihen. Toisaalta, enskaketjun säätö on niin harvakseltaan tehtävä homma että itse en sijoittaisi satasia hydrauliseen säätimeen. Ehkä hydraulisella kiristimellä varustettu pyörä pitää aavistuksen vähemmän mekaanista ääntä kylmänä.
Satasen voi kyllä sijoittaa mun mielestä siihen että on yksi huoltokoihde vähemmän. En rupea erikseen tuota asentamaan, kun koppa on jostain syystä auki ni sitten. Jos tuo maksaisi useita satasia niin tuskin mut yhden vielä kestänee.
On kokemusta. Laitoin omaani oheisen kiristimen. Hyvin toimii. Ennen tuota kiristintä kun kaasua hölläsi ja sitten lisäsi, niin vanha ketju antoi sellaisen nykäsyn. Ilmeisesti löysät ketjussa tekivät tuon ilmiön. Kiristimen asennuksen jälkeen jäi tuo nykäsy pois.
Taidanpa jättää laittamatta. Useammalta taholta tullut mainintaa että sinällään kyllä toimii, eli kiristää kyllä... vaan liikaakin. Tuollaisella ensioketju on "soivan kireällä" mikä sekään ei ole hyvä juttu.
Vaihdoin viime lauantaina uudet kytkinlevyt ja tsekkasin samalla automaattikiristimen. Kokeilin noin näppituntumalla jousen kireyttä. Painamalla noin 5 kg ( n.50N) voimalla liukupalaa jousi liikkui ja ketju löystyi.
Että ei siellä kovin suuret voimat ole laakereita kuormittamassa. Varsinkin jos vertaa toisella puolella olevia jakopään kiristimiä ( TC , ja niissä jousissa oli pänninkiä). En ole kuullut kenenkään sanovan, että ne kiristimet olisivat liian kireällä.
Niin tuo hydrauliikka on sitä, että kun koneella jarrutetaan, niin "hydrauliikka" estää liukupalan nopean iskeytymisen alaspäin. Öljy toimii iskunvaimentajana. Näin oli ymmärtävänäni tuon rakenteen.
Ilman laskematta näitä kuormituksia, tämäkin menee mutu tuntumalla, kuten aika moni muukin asia ;D.