Mahdollisesti värkkäämässä 2-1 putkistoa (laskelmat menossa,,,).
Mutta kysymys kuuluu, tuon kollektorikohdan "yhdynnästä", eli mikä on oikea kulma (45 astetta vaiko...) siinä ja mikä olisi vähiten hölmö tapa toteuttaa tuo kollektorikohdan rakennus & millä putkien mitoituksilla?
Toinen kysymys koskeen alkukäyrien pituutta: Olisiko oltava yhtäpitkät molemmilla sylintereillä? Jos, niin kuinka toteuttaa tuo takimmaisen sylinterin alkukäyrän pituuden lisääminen?
Sitten vielä uteliaisuuttani kysyn, kun joskus näin hitsarin laittavan pakoputkistohommissa suojakaasua putkistoon sisään tig -hitsauksen yhteydessä (tulppasi putkiston molemmista päistä ennen hitsausta), niin mikä merkitys asialla?
Mun hitsaustaidoilla(=rajalliset) tekisin putkiston ilman muuta kaasulla hitsaten.
Lainaus käyttäjältä: matant - 27 joulukuu 10, 13:20:39
Sitten vielä uteliaisuuttani kysyn, kun joskus näin hitsarin laittavan pakoputkistohommissa suojakaasua putkistoon sisään tig -hitsauksen yhteydessä (tulppasi putkiston molemmista päistä ennen hitsausta), niin mikä merkitys asialla?
Rosteriputkessa oleellisinta ettei sauma lähde ruostumaan sisäpuolelta.. ja onhan se sileämpi joten virtaa ainakin 157% enemmän ;D
Lainaus käyttäjältä: Mauni - 27 joulukuu 10, 14:01:48
Lainaus käyttäjältä: matant - 27 joulukuu 10, 13:20:39
Sitten vielä uteliaisuuttani kysyn, kun joskus näin hitsarin laittavan pakoputkistohommissa suojakaasua putkistoon sisään tig -hitsauksen yhteydessä (tulppasi putkiston molemmista päistä ennen hitsausta), niin mikä merkitys asialla?
Rosteriputkessa oleellisinta ettei sauma lähde ruostumaan sisäpuolelta.. ja onhan se sileämpi joten virtaa ainakin 157% enemmän ;D
Suojakaasu laitetaan putken sisälle juurikaasuksi, joka estää "parran" syntymisen sisäpuolelle, näinollen saumasta tulee sileä myös sisäpiolelta. Siis Tigillä.
-M-
Jossain vanhassa kirjassa kollektorin optimikulmaksi annettiin 18-20 astetta, sen mukaan olen pyrkinyt omani tekemään. Tulee aika pitkä pätkä mutta toisaalta, niin näkyy monessa kilpa-autossa yms. olevankin.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 27 joulukuu 10, 14:35:42
Jossain vanhassa kirjassa kollektorin optimikulmaksi annettiin 18-20 astetta, sen mukaan olen pyrkinyt omani tekemään. Tulee aika pitkä pätkä mutta toisaalta, niin näkyy monessa kilpa-autossa yms. olevankin.
Juu jossain olin näkevinäni, että kollektorin pituus olisi noin 10cm...
Mitenkä toi noiden primääriputkien yhtäpituus tai pituuden merkitys yleensäkään?
Lainaus käyttäjältä: matant - 28 joulukuu 10, 17:19:25
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 27 joulukuu 10, 14:35:42
Jossain vanhassa kirjassa kollektorin optimikulmaksi annettiin 18-20 astetta, sen mukaan olen pyrkinyt omani tekemään. Tulee aika pitkä pätkä mutta toisaalta, niin näkyy monessa kilpa-autossa yms. olevankin.
Juu jossain olin näkevinäni, että kollektorin pituus olisi noin 10cm...
Mitenkä toi noiden primääriputkien yhtäpituus tai pituuden merkitys yleensäkään?
On sillä pituudella merkitystä, käyrien määrilläkin on ja ei se ole ennen näkemätöntä että toinen putki on suuremmalla halkaisijalla että saadaan yhtäläinen virtaus aikaiseksi.
Kompromissi se pakosarja on aina, kun se voidaan vain mitoittaa tietylle kierrosluvulle/alueelle vaikka "aina haetaan sitä parasta vääntöä matalilla kierroksilla ja suurinta huipputehoa" samalla sarjalla.
Lainaus käyttäjältä: Spöke - 27 joulukuu 10, 14:05:56
Lainaus käyttäjältä: Mauni - 27 joulukuu 10, 14:01:48
Lainaus käyttäjältä: matant - 27 joulukuu 10, 13:20:39
Sitten vielä uteliaisuuttani kysyn, kun joskus näin hitsarin laittavan pakoputkistohommissa suojakaasua putkistoon sisään tig -hitsauksen yhteydessä (tulppasi putkiston molemmista päistä ennen hitsausta), niin mikä merkitys asialla?
Rosteriputkessa oleellisinta ettei sauma lähde ruostumaan sisäpuolelta.. ja onhan se sileämpi joten virtaa ainakin 157% enemmän ;D
Suojakaasu laitetaan putken sisälle juurikaasuksi, joka estää "parran" syntymisen sisäpuolelle, näinollen saumasta tulee sileä myös sisäpiolelta. Siis Tigillä.
-M-
Jos... Haluais tehdä ihan hifiä.... tulpaisin alumiini teipillä päät ja pienet reiät niihin... juuri kaasuksi FORMIER... sinnne ja ajasin tig:llä kiini... ja kattosin ettei ole mihinkään palaavaa siinä siiten... ;) Palaa nimittäin sinsellä liekillä... toi kaasu...
Jos ei muuta niin eikun Argoni puteliss haara ja letku putken sisään ja aluteippillä tulppaus ja pieni reikä ala päähän ja eiku hitsaamaan...
Mutt juuri kaasu ehottomasti... Virtauden ja lujuuden takia
Riittääköhän yksi fishtail putki tollasessa 2-1 putkessa jonka sisäreikä on jotain 1 3/4"
Virtaako tarpeeksi, evo bt kyseessä
RB Racingin mielenkiintoinen evankeliumi lähestymisestään putkisuunnitteluun (ja nurinaa muiden lähestymisistä aiheeseen):
http://www.rbracing-rsr.com/exhausttech.htm (http://www.rbracing-rsr.com/exhausttech.htm)
RBlla on aiheeseen kuin aiheeseen aika ihmislaheinen lahestyminen.
Hiukan nayttas ukot tykkaavan superrapista ja thunderheaderista :D
Juu pitää muistaa että netin jutut joskus tietynväriset linssit päällä kirjoitettuja.
Yhden pakoputkitestin tulokset jossa myös RB Racing mukana: http://www.nightrider.com/biketech/exhaust_test_01.htm (http://www.nightrider.com/biketech/exhaust_test_01.htm)
Hyvää osviittaa aika perus katuviritteisen HD:n testituloksista eri putkien välillä, tiedä sitten mille putkelle oli sytkä ja kaasutin säädetty...