Heippa,
Olen tässä lueskellut suurella innolla muiden hienoja projekti kirjoituksia. Itsekin olen aikonut laittaa jotakin juttua omasta moposta, mutta jotenkin se vaan on niin vaikeata. Nyt sain kuintenkin itseäni rohkastua sen verran, että tässä muutama kuva moposta.
Kuvissa (kuva 1) on mopo siinä kuosissa kun sen Haminasta ostin. Siitä sitten purkamaan ja runkoa pilkkomaan ( kuva 2) ja välillä koe kasamaan, että kaikki menis kohdilleen. (kuva 3 ja 4) Kuvassa 5 runko on nyky kuosissa ja nyt ollaankin keskitytty koneen remppaamiseen, joka on kylläkin jo kasassa. Pitäis alkaa nostaa runkoon.
Toimii! Erityisesti diggaan noista mustista vanteista! Rohkeasti vaan lissää tarinaa.
-M-
Asiallinen Jigi. Onko kierrätys vai teitkö tätä varten.
Jigi tuli rakennettua ihan tätä projektia silmällä pitäen, sattui ilmaantumaan tuollaista sopivaa palkkia, niin sai sepitettyä. Olisi voinut olla pikkusen pitempikin, mutta hyvin toimi tässä hommassa.
Tuossa on kuvat ennen ja jälkeen, kun käytin lohkot sooda puhalluksessa.
Hyvän näköistä jälkeä. Tykkään etenki takalokarista, keulasta ja mustista vanteista. Apeen vois vähän tönäistä etunojaa.
Runkojigi on kyllä pätevän näköinen ja vieläpä pyörät alla!
Kapea keula on pop samoin kuin maalatut vanteet, apeen ehdottomasti etunojaa - itse työntäisin sen samaan kulmaan kuin rungon pystyputket.
Moikka
Teitkö takapään itse vai oliko valmisperä?
Jarkko
Tuo ape tulee varmaan liikkumaan eteenpäin, kun mallataan kunnolla ajoasento. Tuossa se on mallattu keulaputkien mukaisesti linjaa.
Perä on valmisperä, olisko ollut Santee.
Tuo etuvanne tulee vaihtumaan uudempaan, mutta väritys säilyy tai oikeestaan napakin tulee mustaksi. Niin tuo keula on 03 Dynan.
soodapuhallus on kyllä pätevä...
olisi omaakin projektia helpottanut/noeputtanut jos olis lähistöllä joku...
ehkä omaan talliin sellaista jossainvaiheessa :o
Nyt ollaan sitten saatu kone rempattua ja vaihdelootaan uudet kiksi rattaat.
Pitäs alkaa kokoamaan palikoita runkoon, ku sais uuden etuvanteen kotia, toimitus vaan kestää...Toisaalta tankkiin ja takalokariin pitäs saaha maali pintaan, tai siis suunnitella koko maalaus.
Alla muutama kuva. Noissa kesä kuvissa tankin ja satulan kiinnytys ratkaisu minun pään mukaan.
Koneessa on nyt paikoillaan ne vulcanin nostatajat ja sylinterit maalasin Tikkurilan Termal mustalla silikoni maalilla, saa nähdä pysyykö.
Kyllä sovelin moottori on sitten kaunis 8)
-Spöke-
No nii, vanne tuli vihdoin ja viimein.
Sain rungon renkaille kunnolla ja moottorin paikoilleen, alkaa näyttämäänkin jo joltakin.
No nuo pakkaset pääsi syömään tuota ispiraatiotakin, kun ei talli meinaa pysyä lämpösenä.
Maalauskin tuli ensin mietittyä ja sitten vielä tuossa tammi-helmikuun vaihteessa valmiiksi, mutta maalatut osat ovat vielä peittojen alla. Laittelen tässä niistäkin kuvia, kun saan osat paikoilleen
Nyt seuraavaksi oikeistaan sähköjen kimppuun.
Tuossa alla pari kuvaa missä nyt mennään.
Ei oikein nappaa, jostakin syystä tuo sähköjen rakentelu. No muutama johto on jo vedetty, lähinnä stongaan tulevat. Eihän tuohon kyllä kovin montaa johtoa muutenkaan tule.
Tuli kuitenkin tehtyä kärkikoppaan kansi. Kaveri sorvasi täys jöötistä raaka laipan, sitten kiillotusta, välillä dremelillä kuvio ja taas kiillotusta.
Tuo sama kuvio on muuallakin mopossa, siis maalatuissa osissa.
Vaikka en ite pääkalloista tykkää, niin hauska on tuo lapiopää-logo ;)
Minä jättäisin vielä töötin ja kiksin jousen suojakopan pois.
Hyvän näköistä jälkeä oot kaiken kaikkiaan tehny. Heino kone. Mukava nähdä kuvia pyörästä valmiina!
Hyvän näköistä työtä! Kyllä sitä on taas jaksettu värkkää! pitänee joku päivä pyörähtää katsastamassa projektia.
Alkoivat puhua, että kohta tulee kevät. Toinen (ajo) mopo lähti uudelle omistajalle eli alkaa motivaatiota löytymään :)
Alla kuva missä nyt mennään. Sähköt hyvällä mallilla, jarruvalonkytkin asentamatta. Öljyletkut vaiheessa samoin jarrut. Kilpitelineen kanssa on tullut taiteiltua jo tovi, mutta sekin tuli jo valmiiksi. Tietty paljon saa vielä kiillottaa käikäleitä.
Tänään sai mitottua putkien kiinnitysraudat. Putket nousee noin 5cm ylöspäin, tuosta mitä ne on kuvassa.
Nyt näkyy jo vähän maalauksesta, tarkoitus oli tehdä psyketeelinen 70 -luvun hippi bobber. Väri on suoraan vaimon hiuslakka pullosta.
kähee laite tulossa kerrassaan upia
Onpahan kerrassaan upean näköinen "lakkaus" tulossa (kuten svenssonit sanoo).
No nii, tänään saatiin sitten kone käyntiin ja kaikki toimi OK. ;D
Vielä muutamia pikku hommia mm. jarruvalo ei toimi takajarrulla, no tietty säätöä ja puunaamista.
Tuossa pari kuvaa mitä se sitten näyttää.
Hieno pyörä. Tykkää eritoten mustista vanteista, putkista ja takalokarista. Ja maalaus on makea.
Tässä vähän juttua mopon kanssa harrastamisesta.
Tosiaankin mopo valmistui tuossa kevään korvalla ja käytiin mutka Oulun näyttelyssäkin.
Sitten alkoi varsinainen säätö.
Ensi lenkeillä huomasin tönäreiden juuressa öljyä, no ei muuta kuin tiivisteet vaihtoon ja taas ramppa kalkattamaan. No ei se vika siellä ollut. Kaasarin kiihdytyspumppu sylki bensaa liikaa ja bensaa valui öljytyn ilmanputsarin kautta tönäreiden juureen. Kaasari valutti myös bensaa ylivuotoletkusta, mutta vain silloin kun mopo oli seinonut päivän auringon paisteessa. Vika lyötyi tankin korkista, korkki päästi ilmaa sisään, mutta ei pois tankista. No tietty ennen vian löytämistä tuli purettua S&S muutamaan kertaa.
Sitten noin 90km/h alkoi tankki heilua aivan perk…. ja katse muniin, missä takimmaiset kiinnitys ruuvit. Toinen tippui juuri ja toisen sain vaivoin pyöriteltyä paikoilleen. Etummainen kiinnike murtui tärinästä ja piti väsätä tuki tankin alle. No nyt on pysynyt tankkikin mukana.
No mopo pelitti muutaman työmatkan tosi hyvin, eihän sitä vielä kovaa ajettu sisäänajossa kun oli. Käväsin päristelemssä ja kehumassa dead end sohveli kuskille ,kuinka hyvin mopo nyt pelittää. Kotipihalla huomasin vaihdelaatikosta akselin, joka otti melkein ketjuihin kiinni, siis siirtäjä-akseli irronnut. Eihän siinä muutakuin laatikko auki ja akseli kiinni.
Sitten ilmaantui mystisempi vika, noin 90-100km/h nopeudessa nykiminen ja ainoastaan aamulla, sillä mopo toimi noissa nopeuksissa ok illalla töistä tullessa. No pähkäilemään missä vika. Olin purkanut tuon S&S: n jo muutaman kerran eli ei kai se siellä ole, no kiinalainen hana vaihtoon. Ei vaikutusta….. no lopulta S&S purkuun ja mitäs löytykään tai ei löytynyt, nimittäin se o-rengas kiihdyssuuttimen päässä oli joutunut hukkaan. Uusi tilalle ja mopo toimii.
Kunnes se pauke ja pätkiminen ja lopulta totaalinen hyytyminen , kaikkien mittaamien ja osien vaihtamisen tuloksena puola rikki. No nyt niitä on tulossa pari kappaletta toivottavasti huomenissa jo liikenteeseen.
Itsellä tuo leipätyöteko häiritsee harrastamista kesäisin ainakin tänne elokuulle saakka eli nyt voisi sitten alkaa mopokin pelaamaan. Kohtahan tässä pääsee lomille.
Alla päivitettyjä kuvia.
eipä ole juuri mitään korjattavaa tässä lapiossa...KOMIA ON
kattelin tosta eka kuvasta että on mittari tossa tankin taka kiinnikkeessä ja ihmettelin että miten se siihen mahtuu mutta totuus valkeni toisesta kuvasta
Onko tuota takarunkoa jatkettu? Joku omituinen juttu tuossa stuukissa ottaa silmään jossain, en vaan osaa sanoa että mikä.. ???
Lainaus käyttäjältä: jyrggä - 01 elokuu 11, 21:19:33
Onko tuota takarunkoa jatkettu? Joku omituinen juttu tuossa stuukissa ottaa silmään jossain, en vaan osaa sanoa että mikä.. ???
Sehän on kotimaista valmistetta. ;)
(http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?action=dlattach;topic=2794.0;attach=4525;image)
Lainaus käyttäjältä: jyrggä - 01 elokuu 11, 21:19:33
Onko tuota takarunkoa jatkettu? Joku omituinen juttu tuossa stuukissa ottaa silmään jossain, en vaan osaa sanoa että mikä.. ???
Ei ole jatkettu, ainakaan tarkoituksella. Toisaalta saattaa nuo kuvatkin vääristää, halvalla pokkarilla kun räpsii.
Hyvä että vika selvis. Eipä se ois sitten polkemalla ja värkkäilemällä alkanut käymään paremmin siellä motarin varressa :) Paukkui ja kävi yhdellä pytyllä.
On muuten komea maalaus!
Niin kiitoksia avun tarjonnasta ja samalla kun tutustuu saman harrastuksen parissa olevaan lähes naaruriin :)
-mika-