Moro taas ! Nyt olis kannet työn alla mitä kokemuksia on valu tai pronssi ohjureista kummat kannattaa laittaa ja millä välyksillä ?Taka kannen pakoohjuri oli aivan finaalissa.Pako venat ainaki menee vaihtoon.Mites ohjurinkumet jätetäänkö pois ??
Mä käytän pronssia. Tiivisteinä Vitonit 1340:ssä -80 on hoitanu hommansa hyvin.
Vaikka manuaali sanoo, jotta tiivisteet tuli vasta late 1981.
-77:ssa ei ollu tiivisteitä, voi olla et en sinne niitä laitakkaan. Pitää kattoa mitä tulee sarjan mukana ja mihin välykseen ohjurit on koneistettu.
Manuaalin mukaan välykset alkuperäisille valurautaohjureille:
Pako,
L1978 - E1981 0.0035 - 0.0055 tuumaa (0,089 - 0.14 mm) ilman tiivisteitä,
E1981 -> 0.0014 - 0.0031 tuumaa (0,036 - 0,079 mm) tiivisteillä
Imu,
L1978 - E1981 0.0018 - 0.0038 tuumaa (0,046 - 0,097 mm) ilman tiivisteitä,
E1981 -> 0.0009 - 0.0026 tuumaa (0,023 - 0,066 mm) tiivisteillä.
Rowe USA sivulta kopioitu:
Lainaa
1: Clean carbon from old guide O.D. before removal.
2: Guide to head press fit .0015"/.002" (head smaller than guide)
3: Heat head to approximately 200*-250* F.
4: Install the guide at room temperature (Head hot & Guide at room temperature)
5: Let head cool to room temperature before the final sizing of the bore.
6: Determine the desired clerance valve to guide. Recomended clearance Shovel Head with cast iron guides Intake .001"-.0015" Exaust .0015"-.002" (Ampco-45 add .001")
7: Select the correct plug gage by adding the valve stem diameter and clearence desired for the finish diameter.
8: Select a plug gage .0005" under the finish size for the the other end of the handle.
9: Finish hone the bore to size, check the size as you hone with the .0005" under size pin gage, finish hone to size with the finish plug gage pin.
10: Cut or grind the seats, lap the valves to seats and check valve seat concentricity befor assembling valve springs.
11: Use a good assembly lube, S'N'S works great.
12: Use valve stem seals. Factory OE seals will stay tight with guide top size +.005" to -.015" from published size.
13: After the head is assembled and still on the bench, check for any leakage valve to seat.
Manley muuten suosittelee pelkästään valurautaisia katuvehkeisiin:
LainaaTECH TIP #1
Manley recommends silicon aluminum bronze guides for the race track and cast iron guides for street use. Manley chrome plated or nitride finish stems work well with either guide material. For street applications Manley recommends .0015†- .002†intake valve to guide clearance and .002†- .0025†exhaust valve to guide clearance. Manley’s viton oil seals should be installed on all street or race engines. The installation of these seals will positively dry up the combustion chamber and reduce deposits on the back side of the intake valve. Because of their effective oil control, when installing Manley oil seals valve guides should be sized to the high limit.
valu ohjurit tuli hommattua ja uudet menley venat kromatuilla varsilla:)
Minkä hintaiseksi tuollainen setti tuli , vai onko vielä työn alla ? Mulla sama homma edessä.
En osaa sanoo vielä?Kannet lähti koneistamoon homma vielä vaiheessa.Voin laittaa tietoo hinnoista kun homma selvä.Osat oli noin pari sataa ekee ja sitte työt päälle.
Siitä kansi rempan hinnasta!Tulihan sille sitte kuitenki hintaa! eli meni istukkarenkaat vaihtoon vanhat oli jo sen verran monta kertaa koneistettu.Venat ja ohjurin kumet vähän yli 200e työt 300e
en halua maalata piruja seinille, mutta toivottavasti ne seetirenkaat teki ja kiinnitti joku joka on sen homman tehnyt ennenkin. Ovatten herkkiä putoilemaan jos hommaa ei ole tehty oikein.
Hessu osaa kertoa miten se pitää tehdä. Vai muistelenko mä vaan pannujuttuja?
Aution auto ylivieska hoiti homman!Kymmenien vuosien kokemus hd koneistus hommista! Suosittelen muillekkin.
Näytti noi S%S tuplatulppakannet maksavan yli 1300e. Aikamoinen hinnanero jää kuitenkin uusiin verraten. Aion viedä omat loimaalle ni katotaan paljonko tulee hintaa.
Lainaus käyttäjältä: prätgäng - 16 joulukuu 10, 20:52:35
Aution auto ylivieska hoiti homman!Kymmenien vuosien kokemus hd koneistus hommista! Suosittelen muillekkin.
No en suosittele. Laitoin kans omat kannet sinne tuossa pari vuotta sitten. Kannet tuli takaisin ja siinä aloin sitten sovittelemaan venttiilejä paikoilleen. Ihmettelin kun käsikopelolla välys tuntui erilaiselle joka venttiilillä. Yksi venttiili lisäksi talkelteli ohjurissa, tähän oli syynä se että varteen oli ilmestynyt pieni kolo. Soitto putiikkiin selvitti että olivat vain asentaneet ohjarit paikoilleen, mitään sovitusta ei ohjureille oltu tehty asennuksen jälkeen. Eli niitä ei oltu sen kummemmin mittailtu. Jos en ihan pihalla ole niin nuo ohjurit pitää asennuksen jälkeen hoonata/protsata (?) oikeaan välykseen. No kaikesta huolimatta takana on nyt 25 tkm mutta nyt laitan nuo ohjurit uusiksi kun on virihomma iskenyt päälle. Tuon kohiintuneen venttiilin ne hioivat kuntoon mutta tuo välyshomma jäi kyllä korjaamatta. On kaivellut mieltä koko ajan millaisella grympillä ne ohjarit on sinne asennettu....
Mutta kaiken kaikkiaan, en enää tuolle pajalle kansiani laita. Tuosta kymmenien vuosien HD kokemuksesta voin olla hieman toista mieltä. ::)
Huonoa tuuria!
Mielenkiintoinen näkemys. Lafka turaa niin se on vaan asiakkaan huonoa flaksia koska turaamisestaan huolimatta lafka on suositeltavan hyvä?
Tää on ikuinen keskustelun aihe mikä on hyvä ja mikä on huono!Ymmärrän täysin sen jos hiomo tekee huonon työn en minäkään sinne enää omia romppeita veis. Mun kansissa ei ollu mitään moitittavaa ohjarit rotsattiin siihen mittaan mitä manuaali sanoo ja istukka pinnatkin oli kunnossa.Tuon tason hiomo antaa kyllä takuun työlle,jos se johtuu niiden mokista.
Asiaa liipaten; tarviiko noihin uusiin venoihin joku assembly lube tosiaan kuten tuossa Rowen ohjeessa oli? Itsellä uudet kys. valmistajan venat & uudet valurautaohjurit just laitettu (tosin rautiksessa).
Siinä viitataan ihan tavan asennusöljyyn, jotkut käyttää pelkkää moottoriöljyä mikä ei ole paras vaihtoehto jos konetta ei heti rempan jälkeen oteta käyttöön koska se valuu äkkiä pinnoilta pois. Noi varsinaiset asennusöljyt on paljon tahmeampia ja pysyy pystysuorillakin seinillä pitkään. Redlinelta löytyy jopa asennustahnaa isossa purkissa.
Tavallista moottoriöljyä pystyy tuunaamaan sekoittamalla siihen 1:1 suhteessa STP Smoke Treatmentia - tulee vähän paksumpi tatina.
Ei se oikea asennusöljykään nyt niin kallista oo, kun ei sitä litrakaupalla mihinkään mee. Ostin hiljattain Mannelta pienen purkillisen, jotain kympin korvilla se oli.
Mulla on tainnut sama purkki olla kohta viitisen vuotta, sellainen parin desin nokkapullo. Sillä on kasattu aika monta moottoria sinä aikana.
Noi redlinen erikoisemmat tuotteet ei taida olla ihan hyllykamaa tyyliin motonetissä, joten taidan tuunata asennusöljyt tuolla STP kamalla, sillä kannattaa varmaan vetää sylinterin seinätkin, mun alkutalvesta laittamat moottoriöljyt on varmaan valunut jo ajat sitten. Kiitti vaan vinkistä!
Motonetissä on jos jonkinlaista Redlineä ihan hyllyssä. Asennusöljyjä löytynee muitakin vaihtoehtoja. Ei sillä, etteikö toi Hemulin cocktail toimisi.
Jep, tuli huomattua ja ostin purkin tuota red line assembly lubea äsken paikallisesta fixus liikkeestä, eli laittelen nyt tuota nostajiin, venttiilinvarsiin ja keinuihin..
Olis tarkotus lyödä mylly nippuun viikonloppuna että pääsee tekemään putkia, kumpaa raati suosittelee sylintereihin jos kone kuitenkin pari kuukautta seisoo, redlineä vai ihan perus 20w50?
No semmosta, mikä sielä pysyy sen pari kuukautta. Laita sitä assembly lubea.