Havaitsin 1000 cc (1980) Rautiksen kansia kootessani takimmaisen sylinterin pakoventtiilin lautasen reunassa pieniä koloja (ks. kuva). Mikähän moiset voisi aiheuttaa? Detonaatio?
Seetiä vastaan tuleva pinta on hyvä. Venttiili ei ole tietääkseni kantanut(?)
Se on vuoden vanha, rosterinen. Ajettu reilu 10 000 km. Konehan on hieman piristetty. Wisecon 10:1 männillä, P-nokat, mutta paksut kansipahvit. Imuventtiili ok.
Pyörän etupytyn pakoventtiilin seeti oli antanut periksi, mutta sen venttiili yhä ok.
Aihetta vähän lisää opiskellessa törmäsin määritelmiin detonaatio ja pre-ignition. Kun molempien ei toivottujen ominaisuuksien ilmenemistä kuvaillaan, niin enempi tämän kaltainen vaurio sopisi tuohon pre-ignition tapahtumaan? Se on ilmiö joka aiheutuu ilmeisesti (?) liian aikaisesta polttoaineen syttymisestä joka taas voisi johtua esim, vaurioituneesta tulpasta tai karstasta, joka vielä hehkuessaan sytyttää seoksen liian aikaiseen...?
EDIT: Lisä tieto lisää tuskaa, kyllä joku lähde taas väittää detonaation jälkien näkyvän myös juuri palotilan kuumimmassa joka olisi pakoventtiilin lautasen sivussa.. :-\
Kommentteja kaivataan yhä....
Kai te käytätte bensan seassa lisäainetta? Atte Loimaalta sanoi että sitä pitäisi käyttää myös uudemmissa moottoreissa jos ei halua kolosia venttiileihin. Ja mitä enemmän sen parempi.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 23 maaliskuu 09, 13:19:15
Kai te käytätte bensan seassa lisäainetta? Atte Loimaalta sanoi että sitä pitäisi käyttää myös uudemmissa moottoreissa jos ei halua kolosia venttiileihin. Ja mitä enemmän sen parempi.
Kyllähän sitä on käytetty, joka tankkauksessa. Eikös se lisäaine suojaa tuota seetipintaa? Nämä kolot ovat venttiililautasen sivussa, joka jää palotilan puolelle. Jälkiä on ympäri venttiiliä. Sama vena menee takaisin paikalleen, mutta kiinnostas tietää mikä moisen aiheuttaa, jotta osais korjata.
Öljy liiaksi kun pääsee männänpäälle ohjureista tai muualta alentaa bensiinin octaanilukua ja lisää juuri noita detonaatio ja pre-ignition.