Haluaisin kasata etuvanteen tähtinavalla ja se tarkottaisi, että etupäähän tulisi vain yksi levyjarru.
Olisiko jollakulla omakohtaisia kokemuksia kyseisestä kombinaatiosta? Lähinnä kiinostaa kiertyykö/puoltaako keula jarrutuksessa pahasti? En aijo laittaa minkäänlaista jäykkäriä putkien väliin.
Itsellä pannussa juuri tuo +18" keula, jarruna yksi levy PM:n pienimmällä puristajalla. Jos haluat että pystyt jarruttamaankin etujarrulla niin pistä tuplat, kyllä tuo keula kiertyy sen verran yhdellä levyllä jarruttaessa että menosta tulee melko luikertelua. Onneksi tosin tuon PM:n teho ei ole kovin huima,vauhti ei sitä käyttäessä varsinaisesti hidastu, joskaan ei kiihdykkään..Ja tuollakin keulanpituudella(tähän kohtaan mikä-on-chopperi kinastelua...) tulee jo käytettyä enemmän takajarrua pysähtymiseen, on tehokkaampaa kun paino makaa kuitenkin takana.
Itse ajelin muuten muutaman kesän ilman mitään jäykkäriä alaputkissa. Tuloksena "erään tunnetun" valmistajan t-kappaleisiin tulleet murtumat...Alapuolen kappaleissa useamman sentin halkeamat, kappaleet alsaa, saatiin vielä hitsattua nippuun.
Jos %-syistä ei tarvitse alkuperäistä napaa niin laittaisin kahdet jarrut keulaan.
+18" on jo niin löysä keula ilman alaputkien vahviketta.
Jos vielä on Hydran alkuperäiset alaputket niin ne metalliohjurit on jo valmiiksi sen verran horot ( tai niiden on oltava hiukan että joustaisi jotenkin pitkässä keulassa ) että keula on varsin notkea kunnes eturengas alkaa pyöriä lujempaa.
Lisäksi jarru vielä vain toisella puolella varmasti vääntää putkia.
Itselläni on tosin aina ollut 2 jarrua ja ensi kesäksi tulee vielä alaputkiin vahvike löysyyden poistamiseksi.
Prosentti syistä ja ulkonäön vuoksi tätä pähkäilen. Tietysti olisihan se mukavaa, että jarrulla voisi jarruttaa. T-kappaleina on alkuperäiset valumallit reikattuna. Jos tosiaan ajosta tulee kiemurtelua täytyy ilmeisesti laskea prosentit ilman orkkis napaa...
Lainaus käyttäjältä: Soikkeli - 21 maaliskuu 09, 15:44:56
Itselläni on tosin aina ollut 2 jarrua ja ensi kesäksi tulee vielä alaputkiin vahvike löysyyden poistamiseksi.
Nimeltään Mummorauta. :D
Lainaus käyttäjältä: Hessu - 23 maaliskuu 09, 07:20:44
Lainaus käyttäjältä: Soikkeli - 21 maaliskuu 09, 15:44:56
Itselläni on tosin aina ollut 2 jarrua ja ensi kesäksi tulee vielä alaputkiin vahvike löysyyden poistamiseksi.
Nimeltään Mummorauta. :D
...tai Wobbelstaaki... ;D
Onko niin, että tähtinapaan ei saa istutettua tuplajarruja?
Olen MMAF:n testissä hyväksynyt yhden teleskooppikeulaisen kopterin vain yhdellä etujarrulla. Jonkinlaiseksi yllätyksekseni se ei venkoillut jarrutettaessa, yleensä tuppaavat sitä tekemään.
En osaa varmasti sanoa syytä, mutta yksi teoria liittyy siihen, että keulakulma oli 70 astetta ja painopiste hyvin matalalla ja takana. Tällainen geometria ottaa painonsiirtymän nätisti vastaan ilmeisesti siksi, että painopisteen ja eturenkaan kosketuspisteen välisen suoran kulma suhteessa pystyakseliin on melkein sama kuin keulakulma.
Riippuu siitä onko tähtinavassa vielä alkuperäinen laakerointi, vai onko muutettu kartiolaakerit.
Sanoisin että jos on alkuperäislaakerointi, ei pysty.
Mulla on ollu, kun oli kartiolaakerit.
Päätin menettää prosentit etunavasta ja hommasin ns. laippanavan, eli tuplajarruilla mennään. Onhan se parempi, että niitä etujarruja voi oikeasti käyttää. "Wobbelstaakia" en ajatellut asentaa.
Yhden chopperinpoikasen (+18") omistaneena voin sanoa että kyllä siellä on hyvä jotain jäykistettä olla, itselläni oli kaikki osat alaputkista lähtien uusia ja silti koko paketti eli niin että hirvitti. Kaveri kun puristi etupyörän tiukasti jalkojensa väliin niin stongaa pystyi kääntämään kymmenen senttiä suuntaansa ilman ylimääräistä voimankäyttöä.
Sitten kun asensin rosteritangosta tehdyt raudat lokarinkiinnikkeisiin niin johan jämäköityi. Sitä ennen piti aina mutkasta lähtiessä vähän heilauttaa stongaa että sai etupyörän suoraan ;D ...
No täytyy harkita asiaa sen jälkeen, kun saan tämän "töpön" ;) ajelukuntoon ja emppiiriset taipumis kokeet suoritettua.