Moi
Katselin aikani kuluksi nokka-akselia shoveliin...sopivuus 77-84 Pl. 80-81, mistä johtuu ettei sovi noihin vuosimalleihin?
Jarkko
Yhtäkkiä 80-luvun alussa öljy ei enää valunutkaan kansista pois niin kuin ennen ja insinöörit Harleyn tehtailla päättivät kokeilla erimallisia ohjureita korjatakseen tilanteen siinä kuitenkaan onnistumatta. Nämä outo ohjurit ei salli niin paljon nostoa kuin vanhan ja uuden malliset ohjurit. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että tavalliset Shovelin ohjurit käyvät kansiisi.
Kiiski kerkes ensin, mutta kun kerran kirjoitin niin:
80-81 Shoveleissa alkuperäiset venttiilien ohjurit rajoittavat venttiilien/jousien liikkeen 0.43 tuumaan. Jos nokka antaa enemmän, pitää ohjurit vaihtaa.
Jep, kiitoksia. Varsinaisestihan en tiedä että minkälaiset ohjurit siellä kansissa on vaikka olis jo vaihdettu. Jostain foorumeilta lukenut että noissa olis ollut jotain ongelmia niin onko toi -81:nen jotenkin erityisen epäonnistunut kombinaatio vai onko joillekin vaan sattunut maanantaikappale käsiin? Toi on kumminkin sen verran uusi vielä että ei kai siinä muuten mitään vikoja ole...tähän mennessä ainakaan ole ollut, normaaleja huoltotoimenpiteitä.
Jarkko
Ei kai se ihan susi voi olla kun on 29v kestänyt. Niillä vaan jotenkin latu katos, kaikenlaisia öljyn paluuletkuja kansista nostajanpesiin tai pytynjuureen suoraan tehtaalta, mitä ei ole aikasemmin eikä sen jälkeen tarvittu. Oisko ne siirtäny paluu öljy reiän paikkaa kansissa ja se olis aiheuttanu ongelmia?
Uusi nokka pitäisi hommata kun vanhassa on vähän kulumaa ym jälkeä eikä kait kannata uusia nostajia sille syöttää. Aivan ummikkona kyselen mikä kannattaisi laittaa?, ei hajua mikä siellä nyt on mutta en usko että mikään virinokka ainakaan enkä sellaista edes tarvi. Pyörä on ihan peruskruisailukäytössä. Snadisti jotain alavääntöä sais olla lisää, mutta muuten joku perustylsä käy. ;)
-81 Shoveli.
Jos jollain on uusi ylimääräisenä halvalla niin privaa.
Kokeile S&S 450 ja sano minullekin, mitenkä pelaa. Hommasin semmoisen ajatuksena juurikin letkeä meno, on vaan niin hirveesti kaikkea muuta, että se moottori ja pyörä on kasassa ehkä ensi vuonna vasta. Jossain netissä (S&S sivut?) oli sen dynokäyrä, ei ainakaan mikään piikikäs pitäisi olla.
Taidan pysyä vakiossa, mikähän esim Andrewsin nougga vastaa sitä? Anteroo näkyy olevan joka puodissa.
Mun mielestä juuri originaalia vastaavaa ei Andrews, eikä taida kukaan muukaan valmistaa, koska alkuperäisessä etu- ja takapytylle on eri ajoitukset. Tarvikkeista en ole vastaavaa löytänyt.
Andewsin valikoimassa J-nokka lienee lähinnä. Ei vaadi kansimuutokstia. Mulla pelkää hyvää sanottavaa siitä. Kokemusta kolmesta pyörässä. Minulla on varsin rauhallinen ajotyyli ja siihen tuo nenä passaa.
Part# Year Grind Timing(*) .053 Lift TDC
STOCK (Front cyl) H -06/46 220 .390 .051.
44/20 244 .390 .176 Later stock "S" grind cams have similar specs.
STOCK (Rear cyl) H 14/38 232 .390 .129
44/20 244 .390 .176 Later stock "S" grind cams have similar specs.
212011 (48-69) J 21/41 242 .405 .154 Mild street: Pans and Shovels, smooth idle, more power
212020 (70-77) 41/21 242 .405 .154 through RPM range. Bolts in with no head work.
212030 (78-84) OK for stock heads.
Edit: Andrews nokista haaveilevan kannattaa tutustua myös säikeeseen Tarina nokka-akselien ajoituksesta jatkuu (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=153.0). Siellä parikin BT Anteron ajoitusongelmaa.
Kiitokset. Kyl se J taitaa kolahtaa ostoskoriin.
Vanha nokka on vielä paikallaan ja mittasin siitä Thrust washerin ja spacerin välistä ~0.25mm:n välyksen. Kirjan mukaan päittäisvälys 0.03mm, wear limit kuitenkin 0.41mm. Ilmeisesti nykyinen mitta haarukassa mutta pienempi saisi olla. Spacereitä taitaa löytyä alan liikkeestä jos hakisin muutaman erikokoisen. Tuskin on sama välys uudella nokalla.
En kasaa pakettia itse (kyttään selän takana ja YRITÄN oppia ;) ) mutta koitan vähän haalia osia ettei tarvi lähteä välillä markettiin.
Ne shimmilevyt ei ole mitään kymmenen pennin osia, en kävisi ostamassa mitään ennen kuin on uusi nokka kädessä ja välykset mitattu.
No juu, yhdessä nettikaupassa 10kpl:n shimmisetti vajaa 30â,¬.
Vanha nokka oli Anteron J, samanlainen tulossa.
Tärkeintä ton välyksen kanssa on että jos sitä on kohtuuttoman paljon niin nokka saattaa päästä nappaamaan kiinni viereiseen nostajaan ja silloin tulee rumaa jälkeä. Muuten sillä ei niin väliä.
Ok, kiitokset.
Kysästääs tässä vitjassa että, onkos kellään tietoa mikä on kuvassa näkyvä nokka ja mitenkä sen ajoitus? Löytyi vm.72 stroukki tötterön sisästä. Eli merkinnät MG, 7000 B ja
987 885
https://drive.google.com/file/d/0B2Y6kDJX2korVkRaZ1BNZ2tEUk0/view?usp=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/0B2Y6kDJX2kora2ZDdmVwVDRTTEk/view?usp=drivesdk
Cranella ainakin on noita ajoitusmerkintöjä.
Linkissä cranen ohje:
http://www.cranecams.com/uploads/instructions/327e.pdf (http://www.cranecams.com/uploads/instructions/327e.pdf)
Kiitos karvanaamalle. ohje varmisti oman päätelmäni ajoittamisesta.