kuuluko rautapääst 79 kuulua sellainen käynti ääni joka nyt lähinnä muistuttaa... mummon vanhaa polettavaa singgeriä..??? sellaine säzks zäksz säksätys ?
plus ett sen lisäks tuolla joku pitää sellaista napattavaa ääntä... ihan niikun joku pultti ottas johonkiin ohueen peltiin ja pelti alkais resonoida siihen rytmiin sillen nap nap nap nap...
suhkot terävän oloinen oisko mahollisesti keinu ????
paikannettu etu pyttyyn ääni työntötankkon kanssa oleva on toi ääni ???
kuulu kun ostin tuon häpsvärkin... ja nyt oisko noin 2000 km ajettu niin se on voimistunyt taaisesti paitsi nyt viime metreillä on radikaaliisesti koventunut ääni mut ei muuttanu soundia... :D
Jos rautis ei pidä ääntä niin se on rikki ;D...
Koska olet viimeksi säätänyt tönärit? Koska rautapäässä on mekaaniset nostajat niin se pitää yleensä aina pientä naputusta lämpimänä kun sylinterit lämpölaajenevat enemmän kuin tönärit. Säksätys saattaa tulla vaikka ensiövedosta, onko ketjun kireys tarkastettu?
eilen... Säädin tönärit.. ???
silleen kylmänä ett tönärit kun kiristetty niin nahkeesti pyörii kun pyöritää... sormin.... koneen ollessaan ylökuollokohassaan....
Mut käynti ääni on vähän ehkä raaka... kilkattava vois kyll vähän pehmeempin pyöriä...
Jossain vaiheessa kun kytkintä painaa niin väähän ääni vaimenis ...
mut ei silti ole sellaien ääni joka tulis kun enska ketju hakkaa koppaan...
Mut oikeesti lähinnä vanha opelu kone tuleee mieleen singeri tai jokusellainen... Mut hiukka kovemmin ett kun tuoss on kuitenkiin suorat putket niin metrin päästä koneen vielrellä kuulee työntötankojen tahin niin ehkä... vhäänän karkee :D
joo tuo enskaketju pitä tarkistaa....
Kannattaa yrittä paikallistaa noita ääniä steoskoopin kanssa.
Säksätyksen syy voi olla nokkien hampaiden backslash, eli pieni välys niissä aiheuttaa jakopään ääntelyä. P-nokat ovat kokemukseni mukaan äänekkäämmät kuin Q-nokat.
Jos tuo ääntely paikallistuu rockerboxeihin, niin siellä on keinuvipujen akseleissa pienet jouset poistamassa päittäisvälystä. Jos ne korvaa shimmeillä (vrt Shovel) niin saa tuota ääntä pois.
Yksi äänen lähde on se kierroslukumitttarin käyttöratas, voima tulee kolmosnelosnokalta. Helppo vianpaikannus on kun ottaa sen anturin rattaineen irti ja kokeilee taas. Tämä on enemmänkin naputus kuin säksätys.
Työntötanko saattaa ottaa kiinni suojukseen, siitäkin tulee peltinen naputus.
Vakavampi juttu sitten on jos esim venttiilin ohjuri on irti. Mut tuollainen yleensä on vain yhdessä venttiilissä kerrallaan, joten naputus on aika helposti tunnistettavissa/paikallistettavissa.
Jos se ois... venttili Tai venttiiin ohjuri eikös... ??? sen naputtas koko ajan samalla tavalla ???
Mut tuo naputus tulee satunnaisesti... Niin sanotusti... mielivaltaisessa järjästyskessä :D
Oli jo ostaissa toi naputus mutt.. se on vähän niikun kasvanut hiljaa sen ääni... ;)
Kiertokangen laakerit? Tuon voi todeta silleen että pyörittää moottoria yläkuolokohdan yli niin että mäntä on menossa alaspäin. Tulpanreiästä painaa mäntää alaspäin ja jos kilahtaa niin menee rahhoo.
Hiukka hiljeni pata kun kiristin enskaketjun...
Mutt vielläkiin toi tönäreitten sinfonia on mahatava...
etummaisen pytyn imun... työntötangon... alapesä se mihin laskeutuu tuo tönärin suoja putki...
se on niikun väljä / irti ???? onko vaarallista onko vaan ääni... vaiko onko ett joku kilsa viell tuohon lissää... niin varmasti lohjataa.... solmuun tönäri ? sieltä ehkäpä tulee se napattava ääni... uskosin...
Huomasin kun rupesin toistamiseen katto noit tönäreitä....
Mut onkohan noissa koneissa hirveesti eroa ??? Kaverill on 84 rautis ja siinä ei työntötangot pidä juuri mitään ääntä ja mull on ainakiin tuplat kovemmat noi tönäreitten äänet jos ei kolme kertaa... Mun mopo oli se 78
Elikkä vissinkiin nostajan pesä mikä on pultattu lohkoon se on aika lotiväljä on toi nostaja/pesä... kun heiluttaa sitä sivuttain onko se hyvinkiii... vaarallista vai kärsiiikö ajaa muutaman tuhatta kilsaa :D
jos jaksaa vaan kunnella tuota naputusta ???
en tiedä mut toi naputus on sellanen kutekiin pehmän oloinen ei terävän kireä kilkatus...
vai onkohan vaan sellisti vasemmalla tässä... Orkesterissa :D
Silloin kun rupee vastailemaan itselleen on varma merkki siitä että kantsii sammuttaa tietokone ja ajaa vaan, mieluummin hiljaisia hiekkateitä ;D
Jos nyt oikein ymmärsin niin, nostaja on väljä pesässään (pesä on pultilla kiinni lohkossa).
Välys pitäisi olla 0.0005 - 0.001 tuumaa (0,013 - 0,025 mm)
Ei tuolla kannata ajaa on mun mielipiteeni. Tuo on nyt vielä aika helppo korjata.
Nostaja tarkistukseen ja jos hyvin käy niin voi riittää kun koneistaa pesän ylikokoon. Mm JIMS:llä on 0.002 ja 0.005 tuuman ylikoko nostajia. Standardi 0.731 tuumaa = 18,567 mm ulkomitaltaan.
Kannattaa tarkistaa, että se nostajan pesä on ehjä. Meillä oli Rautiksessa parissakin hiusmurtumia niissä pesän alapään rullan aukon terävissä nurkissa. Pitää olla tarkkana, ei huomaa helposti.
-84 Rautiksessa on eri nokat, siinä ei ole tasajännitelaturia eikä tuota mekaanista kierroslukumittarin anturia, joten sen pitääkin olla (hieman) hiljaisempi :)
Kuva 1 nostaja
Kuva 2 nostajan pesä
aivan oikein ymmäretty... !!! eli nostaja on väljä pesässäään...
ehkäpä siitä tulle se singerimäinen naksutus ja raksutus...
mutt... Hajookos siitä... muutakun toi pesä jos sillä ajaa ???
viell nätsti jonkii 1000 km ???
Ilmankos se 84 rautapää kuulostaa Hondalta :D
Mitäs kaikkea se nyt siiten purattas jos sen halua vaihtaa ????
venttilikoneiston + kopan ett mahtuu tönärit tarpees nousemaan eli poikkeen ???
eli toisin sanottuna otta mootori poikeen runkosta...
ett pääsee suutaroimaan... tuon nostajan pesän kanssa ???
vai mitenkä helppo juttu toi vois olla valkealle miehelle toteuttaa ???
Tahtipuikon suojaputki pois
Tahtipuikon säädät nii löysälle ku saa
Tahtipuikko pois (voipi joutua jollain meisselillä tms. vänkäämään)
Pesä nostajineen pois
Näin olen sen tehnyt, en tiedä mitä manuaali kertoo.
Rautapää tarvitsee kulkeakseen pääpiirteittäin 2 asiaa. Bensaa ja jonkin sortin korjausmanuaalin.
aukasin jakopäään kopan ja sieltähän hyppäs syliin heti... Sen nokan likulaakeri johon tulee se kieroslukumittarin käyttö ratas....
sanotaan ett... toi laakeri on väljä koppaan joku oli joskus yrittänyt sitä kiinittää lukkosokilla... en tiedä miksi... ?
mutta nokassa on laakeri pinnassa kohtuukokoset... urat... jos laitas sorviin tuon nokan... hios tuon laakeri pinnan sileäksi.... tekis ylikoon laakerin siiten tuohon nokalle... antas lämpöä kopalle ja laakeri lukitetta siiten pronsilaakeri paikoilleen...???
neulalaakerin päästä kaikki nokat on suhkot saman olosia ett varmaan neulat ok... kuhan tuon yhen liukulaakerin tekkepi.... ja siiten nostajan pesän ja nostajan.... vaihtaa eikun mutkaista tietä näkymättömiin....
Mainitsin aiemmin virheellisesti, että se olis kolmosnokka joka pyörittää varvikelloa, mutta nelonenhan se on :-[ elikkä etummaisen pytyn pako.
Ne puslat ovat tehtaankin jäljiltä kiinni lukkotapilla.
Nokan laakeripinnan hiomisessa pitäs ottaa huomioon sen pintakarkaisu, joka ei varmaan yllä kovin syvälle metalliin. Saattaa hioutua pois. Joku asiantuntija osanee kertoa, onko tuo toimenpide kannattavaa tai miten se pitäisi tehdä.
Ylikoko pusla ei ole varmaan ongelma. Asennus varovasti siihen kanteen, ne puslapesät murtuvat helposti.
Juu pitää hioa ja jos pääsee ajamaan tään syksyä ilman ääniä ottaa siiten syksyllä auki ja kurkata miten se patentti kestää...
Jos näyttääpi ett on alkannut kulumaan toi nokkan pinta niin eikun kattoo ett on hyvä pinta...
induktio karkaista siiten Kuten esim lineaari johteet :)
Mut ei varmaan viell tuon takia kannata mennä ostamaan uusia nokkia ??? ja tuota jakopään koppaa ?
ett saisi stanu pronssilaakerin sinne paikoileen ?
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 21 elokuu 10, 09:37:27
Jos nyt oikein ymmärsin niin, nostaja on väljä pesässään (pesä on pultilla kiinni lohkossa).
Välys pitäisi olla 0.0005 - 0.001 tuumaa (0,013 - 0,025 mm)
Ei tuolla kannata ajaa on mun mielipiteeni. Tuo on nyt vielä aika helppo korjata.
No mä mittailin omasta rautiksestani noi nostajien välykset ja oli muistaakseni jo 10 kertaa yli sallitun tietyistä kohdin eli 0,25 mm. Smokie noi mun "aavistuksen" väljät nostajat näkikin. Vaan kesti se silti antaa hanaa niin perkeleesti. Tilalle tulossa Siftonin ylikokonostajat ku oli kokonaisedullisimmat. Made in China muuten... :-\
Rautiksessakin voi pakoputken lähtöjen vuodot aiheuttaa mielenkiintoista säksätysääntä ja ääni kuulua koneen vasemmalta puolen aivan kuin kansista. Mr. Kiiski taisi mainita että palanut kannentiiviste voi aiheuttaa kanssa säksätysääntä.
Lainaus käyttäjältä: Mr.Horsepower - 22 elokuu 10, 13:01:45
Mut ei varmaan viell tuon takia kannata mennä ostamaan uusia nokkia ??? ja tuota jakopään koppaa ?
ett saisi stanu pronssilaakerin sinne paikoileen ?
Tuollasen nokan voi metsästää sitten ajan kanssa käytettynäkin. Katso mikä kirjain/numero sinne nokan sisäsivuun on stanssattu. Jos P tai Q niin tehtaan nokkia. Mullakin taitaa olla yks P:n nelonen hyllyssä.
Ja koppaa vaan fiksaten paremmaksi. On niitä tuollai ennenkin korjailtu. Kattoo vaan et linjaus sen nokan sisälaakerin kanssa pysyy kohallaan.
joo varmaan ei tuoss yläkerran tiivisteet ole parhaassa kunnossa enää... Heittää öljytankille öljyä... Motista... Mut on ainakiin sen merkki ett koneess on öljyä ja ett pumppu pelaaa :D
Kiitos oransin värin ett havaisee tuon ylimääräisen roiske voitelun...
Ett sieltäkiin yläkerrasta voi tulla vähän ääntä... sitä kautta....
Olkohan nokka P3 kyseessä p oli ainakiin kirjain....
jaksaskohan tänään menn otaamaan tuon nostajan pesän viellä poikkeen... Eikös tuollaisen pesän tee sorvillakiin helposti.....????
sorvaa vaan putkesta sopivan.... ja hitsaa siihen siiten sen nokan mallisen kiinityslaipan... ja... siin on valmista siiten... eikun koneeseen ja matka jatkuu taaseen seruraavaan remontiin joka varmaan on totutuun tyyliin noin 2000 kilometrin päästä... :D
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 22 elokuu 10, 13:30:16
No mä mittailin omasta rautiksestani noi nostajien välykset ja oli muistaakseni jo 10 kertaa yli sallitun tietyistä kohdin eli 0,25 mm. Smokie noi mun "aavistuksen" väljät nostajat näkikin.
Ja mun vastaavat oli ainakin 10 kertaa tiukemmat mutta silti Välimäki järkyttyi kun näki ne mun, "ei tämmöisiä saa olla" ;D Nooooo, korvatulppia vaan syvemmälle ja menox ;D
Hiljainen rautapää on yleensä trailerin päällä ;D
Minä sorvautin laakerironssista uudet puslat jakopäähän. Siihen loppui se "kiviä betonimyllyssä" ääni.
Toinen minkä huomasin yläkerrasta, että keunuakselien puslat oli väärin, öljykanavat oli tukossa.