Finnbikers

Tekniikka / Muut => Vaihteisto / toisioveto => Aiheen aloitti: Jake - 03 elokuu 10, 20:44:52

Otsikko: Evo-Sportin toision rihlaukset pettää.
Kirjoitti: Jake - 03 elokuu 10, 20:44:52
Toiseen kertaan tällä kaudella kävi semmonen juttu, että offset-etuhihnapyörän rihlaukset olivat menneet sileäksi. Ensin antautui jenkkien billetti-pulikka parin sadan kilsan kohdalla:

(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs605.snc3/31848_399543915761_595210761_4074462_1490030_n.jpg)

Diagnosoin syyksi liian pehmeän materiaalin, mutta noinkohan..

Uuden tein Buellin teräspyörästä levittämällä:

(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs619.snc3/32548_401032495761_595210761_4112822_2996698_n.jpg)

(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs619.snc3/32548_401032855761_595210761_4112828_2785001_n.jpg)

(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs619.snc3/32548_401099880761_595210761_4114583_2993196_n.jpg)

Nyt tämäkin versio antautui. Ensin luulin, että homma hoituu uudella, ammattilaisen tekemällä hitsauksella:

(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs280.snc4/40340_421281210761_595210761_4629601_6727117_n.jpg)

Mutta sisältä paljastui siis kadonneet boorit:

(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs271.snc4/39898_421276840761_595210761_4629544_2804215_n.jpg)

Itse akseli on hyvässä kunnossa ja välyksetön.

(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs211.snc4/38910_421274215761_595210761_4629466_5862619_n.jpg)

Mikäköhän tän ilmiön aiheuttaa? Onhan mopossa viilattu kone, mutta ei kai se nyt noin hurja ole..
Otsikko: Vs: Evo-Sportin toision rihlaukset pettää.
Kirjoitti: rodchop - 03 elokuu 10, 21:07:24
Esim, löystynyt ratas. Eihän se saisi ajossa mennä, mutta ajotyyli voi vaikuttaa jos isolla vaihteella alhaalta rytyyttää niin hakkaahan se helposti kaikenlaista paskaks.
Aika yleistähän tuo tuntus olevan  :(
Otsikko: Vs: Evo-Sportin toision rihlaukset pettää.
Kirjoitti: Hemuli - 03 elokuu 10, 21:49:42
Kyllä itsekin kallistuisin löysän kiinnityksen ja ajotyylin yhdistelmään. Tarkista onko hihnapyörän takana oleva holkki riittävän pitkä että mutteri kiristää rattaan sitä vasten kunnolla. Ja runtua koneeseen, ei näillä kannata alta kahden tonnin ajella ollenkaan. Omalla nelivaihteisella evosportilla ajelin viikonloppuna, mulla on myös itse tehty offsetratas 240 kumin takia. En laiskuuttani ole jaksanut rakentaa tukilaakeria ja laite rupesi heti jyristämään jos yritti kuormittaa liian alhaisilla kierroksilla - mikä nelivaihteisessa on valitettavan yleistä pitkistä vaihdeväleistä johtuen.
Otsikko: Vs: Evo-Sportin toision rihlaukset pettää.
Kirjoitti: Jake - 03 elokuu 10, 22:43:08
Täytyy myöntää, että liian pienillä kierroksilla tulee vieläkin ajettua, vaikka ajotyylin muutosta oon tietoisesti opetellu. Kyllä tossa viisvaihteisessakin saa olla poljinta heiluttamassa ahkerasti varsinkin kun kuljetaan nopeuksien 40-80km/h välillä.
Tsekkaan sen holkin huomenna uuden rattaan kanssa. Viimeksi se tuntui kiristävän hihnapyärän tiukkaan.
Kiinnitysmutteri oli tiukassa ja se hakattiin auki pulttipyssyllä. Tosin manuska käskee kiristämään sen aika rivakkaan momenttiin ja pikkusen vielä päälle! (68Nm +30 astetta lisää).
Kiitos jälleen kerran avusta!
Otsikko: Vs: Evo-Sportin toision rihlaukset pettää.
Kirjoitti: nicnac - 03 elokuu 10, 23:40:57
Liimaa sitten siihen mutteriin ::)
Otsikko: Vs: Evo-Sportin toision rihlaukset pettää.
Kirjoitti: Jake - 04 elokuu 10, 01:12:01
Yökuriiri toi uuden hihnapyörän ja pikaseen sitä kokeilin paikalleen: se solahtaa rihloille tosi helposti, mutta ei tunnu kuitenkaan väljältä (pikaisella kokeilulla..). Mutta jos sovitus ei ole yhtään tiukka, niin rakoahan siellä silloin jo on. Mahtaako se vaikuttaa noin nopeaan rikki hakkautumiseen? Eli onko akseli vaihtokunnossa? Mutterilla sen saa tiukalle kyllä.
Otsikko: Vs: Evo-Sportin toision rihlaukset pettää.
Kirjoitti: Jake - 04 elokuu 10, 14:02:06
Kaveri vinkkasi katsomaan akselia tarkemmin. Ja tosiaankin akselin juurella rihlauksessahan näkyy jo suoraan kulumaa!
Oisko tähän nyt muuta korjausta, kuin uusi akseli?
Otsikko: Vs: Evo-Sportin toision rihlaukset pettää.
Kirjoitti: Spöke - 04 elokuu 10, 17:52:07
Kyllähän loppupelissä on akseli vaihdettava. Ite en kesken ajokauden mokomaan ryhtyisi, mulla pysyi booreistaan kulunut pannun enskapyörä tollaisella kiinni viime kesän:
http://pms.nebula.fi/kuvasto/malli.php?id=Loctite%20648. (http://pms.nebula.fi/kuvasto/malli.php?id=Loctite%20648.)
-Markku-
Otsikko: Vs: Evo-Sportin toision rihlaukset pettää.
Kirjoitti: Jake - 04 elokuu 10, 19:26:52
No jotain tommosta aattelin minäki. Vaatis akselin vaihto räjäyttämään koko koneen ja siihen ei viitsis ryhtyä edes talvella  :'(
Otsikko: Vs: Evo-Sportin toision rihlaukset pettää.
Kirjoitti: Hemuli - 04 elokuu 10, 21:57:49
Koko koneen? Minkä ikäinen sportti on kyseessä? Kaikista -03 ja vanhemmista lähtee aski pois kun vaan irrottaa ensiövedon ensin pois tieltä. Se lähtee helposti huollettavana kasettina ulos. Vasta kumiripusteisissa kehitys hyppäsi aimo annoksen taaksepäin kun laatikosta poistettiin trapdoor ja purku edellyttää lohkojen halkaisua.
Otsikko: Vs: Evo-Sportin toision rihlaukset pettää.
Kirjoitti: Mauri H. - 04 elokuu 10, 22:27:36
Joo, samanlainen toi lienee kuin 4-pykäläinen purkaa, joten ei ole ongelma...
Otsikko: Vs: Evo-Sportin toision rihlaukset pettää.
Kirjoitti: Jake - 05 elokuu 10, 09:38:34
No perhana! Mä nopeesti vilasin korjauskirjaa ja sain semmosen käsityksen. Jossei se kerran ihan mahoton ole, niin alanpa metsästään akselia. Ja Mauri: lupauduit juuri jeesiin :D
Otsikko: Vs: Evo-Sportin toision rihlaukset pettää.
Kirjoitti: Mauri H. - 05 elokuu 10, 12:06:28
Lainaus käyttäjältä: Jake - 05 elokuu 10, 09:38:34
No perhana! Mä nopeesti vilasin korjauskirjaa ja sain semmosen käsityksen. Jossei se kerran ihan mahoton ole, niin alanpa metsästään akselia. Ja Mauri: lupauduit juuri jeesiin :D

Sopii.

Huonosti vaan oli Ebayssa akseleita... täytynee pitää silmät auki.