Shovel vuotaa vetopuolelta mutta ei aina?Stefa vaihdettu ei vaikutusta vuotoon?Vedonpoistajan puuruuvit liimattu moneen kertaan eli ei pitäis sieltä vuotaa?Tänään ajelin 120km sen jälkeen stoppi ja kurkkaus pyörän alle EI vuotoa?seuraava veto vajaa 100 kilsaa ja tankkaus sitten olikin jo iso läikkä pyörän alla noin 10cm kokoinen noin 5-10 minuutissa??Matka jatkuu noin 70km kotona pahvi alle ja tsekkaus alle ei vuoda öljyä?En ymmärrä? Voiko olla huohotus ongelma?Keinot on kyllä aika vähissä?Öljynä kendall sae 50
Ensiksi.
Lähes kaikki öljyvuoto valuu normaalisti sinne enskakopan alle, näyttäen öljyn tylevan sieltä.
Toiseksi.
Jos kampuran laakeriskooli on irti niin öljyä tulee enskakoppaan, usein aika runsaastikin. Sieltä se voi sitten ulostautua sopivasti.
Sitten.
Kuinka orkkis pyörä on?
Mitä tehty mm. enskalle?
Mikä stefa vaihdettu? kampuran, laatikon, enkakopan ? häh?
Myös tulviva kaasari aiheuttaa harmia ja valuva bensa sekoittuessaan johonkin määrään öljyä näyttää erehdyttävästi öljyvuodolta.
Joo... vaatii tosiaan lisäselvitystä eli koneremppa tehty viime talvena edellisen omistajan toimesta paitsi alakerta (hot bike) kaikki kuluva vaihdettu männät,nostajat (kovat) venttiiliohjarit,öljypumpun sisuskalut ,nokka joku vähän kireempi? en tiedä mikä.Kaasarina sössö super E,Kone stroukki 1340.Mun mielestä peruskone on kunnossa ei savuta ja vedot tallella .Kylmänä alle viis polkasua ja käy kuumana laakin peli.Enska puoli on 3" avobeltti joka jäi mainisematta ja se stefa mikä on vaihdetttu on kampiakselin stefa ja holkki oli kyllä kunnossa eikä mitään naarmuja,Holkin taakse laitettiin vielä ohut O-rengas,että ei vuotais akselin ja holkin välistä.Ennen remppaa ei tätä vuoto ongelmaa ollut vaan tuli sen jälkeen.Se ihmetyttää,et kun pyörä seisoo ehkä viis minuuttia niin se vuoto on niin iso niin kun tulis paineella jostain välistä?Voiko kampi kammioon jäädä paine kun pyörä sammutetaan ja jos viela check valve päästää öljyn sinne joku roska välissä,niin silloin on öljyn päästävä jostain ulos(musta tulee isona filosofi !)Se on varmaa että öljy tulee sieltä laturista se tutkittiin.
Mites se kampikammion huohotus on hoidettu? Onko sitä ollenkaan?
Jos se huohotus on kunnossa niin yksi vianetsintätapa olisi ottaa roottori pois, laittaa sen paksuuden korvaava holkki ja remmisysteemit takas paikoilleen.
Sitten voisi ajella (pelkällä akulla) ja katsoa suoraan tuleeko sieltä kampuran päästä öljyä ja mistä kohdin.
Stefan välistä, lohkon ja laakeriskoolin välistä, jonkun ruuvin alta, haljenneesta lohkosta vai mistä.
Siitä huohotuksesta öljypumpun vierestä alhaalta lähtee letku ulkoilmaan ja hienosti supsuttaa,kun pyörä käy.Tuleeko se kampikammiosta?oletan,että huohotus toimii näin.Se holkki homma on hyvä täytyy kokeilla Thänks!
....Noh nii vuoto paikka löyty!!Öljy tulee lohkon ja teräsrenkaan välistä mikä on valettu tai prässätty lohkoon kiinni ja missä stefa on kiinni.Holkki ei liiku käsin,mutta kun naputtaa hiljaa vasaralla,niin öljyä tirskahtaa välistä ja kun pyörä käy,niin selvästi vuotaa sieltä?Onko lohko paskana?Mitä tolle voi tehä?Onko muilla ollu vastaavaa tapausta?
Auts... Eli lohkossa oleva runkolaakeripesä on korkannut. Saikos noihin ylikokopesiä vai miten niitä on korjattu? Linjahoonaukseen menee joka tapauksessa jos siihen jonkun korjauspalan saa.
Veljen shovelissa oli sama homma,tosin tuo laakeripesä oli päässyt repeämään sen verran pahasti että hommattiin ehjä lohko vetopuolelle.Sitten linjahoonaus ja uudet laakerit alakertaan.
Alakerran koneistukset hoiti tällä foorumilla nimimerkillä Springveli vaikuttava kaveri.
Kun tuon alakerran joutuu purkamaan ja koneistamaan,niin kannattaa tsekata missä kunnossa laakerit on samalla vaivalla...
Onko se laakeripesä vaihdettavissa vai valettu lohkoon kiinni?
HD on käyttäny sen teräsholkin kiinnityksessä monia eri tapoja ja tarvikevalmistajat kans.
En osaa sanoa, mikä just tossa on. Joissain versioissa siellä valun sisällä on sakarat. Sitä versioo ei kunnolla ja luotettavasti pysty korjata. Joissain versioissa on vaan teräsholkki jonka ulkokehällä on kruusaus eli pyällys eli karhennus. Sen version pystyy korjata. Tekemällä krympättävän holkin.
Ja joskus on tainnu tulla vastaan krympillä tehtaan jäljiltä ollut holkki.
Yhden oon korjannu "pokan" pyynnöstä niin, että siihen teräksen ja alsan saumakohtaan sorvasin uran, johon tuli O-rengas. Se jäi muistaaksen sopivasti staattorin alle puristuksiin. Ei se heilumista estä, mutta lopetti vuodon.
Kaveri veti muistaakseni kesän tai kaks niin että hyvä pesu ja kapillaarilaakerilukitetta väliin.
Kyllä sekin irti oli, kun uudestaan purki. Mutta vuotoon jeesas. Ja joka tapauksessa siinäkin hommassa lohkonpuolisko oli handussa, eli motti purettu.
Mutta kyllä paras tapa on hommaa uudet lohkot.
Noi korjaus menetelmät on sen verran työläitä, että jos ei oo itellä mahdollisuutta tai suhteita koneistajaan, työ maksaa äkkiä uusien lohkojen hinnan.
Toi vika on ihan peruskauraa. On tapahtunut vaikka kuinka paljon.
Muistu vielä mieleen, että kaikenlaisia pidätinruuvi systeemeitä sisäkautta on kokeiltu kans. Ei pelaa...
Lohkot saa niin kovaa hudaa, että jengat alsassa antautuu.
Oon ajanu tolla pyörällä pari tonnia tänä kesänä se laakeri pesä ei liiku mut vuotaa.Ajattelin samaa et vois laittaa staattorin alle jonkun hyvän liiman et sais vuodon loppumaan niin pärjäis tämän kesän?Rallit painaa päälle.Onko ainut vaihtoehto Delkron tai S&S vai miten saa käytettyjä lohkopareja en oo nähny myynnissä.Hienosti alkaa tää shoveli "kulttuuri" mutta on tää paljon hienompaa kun twincam aikakausi sekin on koettu.Vaikeuksien kautta voittoon eikös se niin mee.
Mä löysin veljen fillariin Saksan ebaysta lohkon.Jos ei raski Delkron tai sössön lohkoihin satsata,niin ebaysta saattaa löytyä ihan käyttökelpoinen ja sopurahalla.Kai niitä kotimaastakin löytyy,mutta hinnat voi olla lähempänä tähtitiedettä kuin sopurahaa
shovelhead cases - haku
antoi jo jokusen vaihtoehdon Ebayn ihmeellisessä maailmassa...
Jack
Kannattaa vaan sitten muistaa että noi ebayn ym. lohkot on VANHOJA lohkoja ja kuka ties poistettu käytöstä juuri samanlaisen vian takia. Kannattaa ynnäillä ja laskea uusien lohkojen hintaa vs. käytetyt orkkikset.
Esimerkiksi uudet Delkronit maksaa 790 taalaa ovh ja samaan hintaan voi valita vaikka bigborelohkot.
niin...kyllä tolla haulla tuli ihan uusiakin lohkoja. En sitten tiiä kuinka hyviä.
eihän noista vanhoista lohkoista koskaan tiedä mitä ne on?Jos laittaa delkronit niin ainaki pelittää.Mistä saa 790:lla taalalla lohkot? Ainaki suomessa hinta noin 1500e
No ebay on tietty yksi vaihtoehto,mutta kysypäs Gorilla-Bobilta.
http://www.gorillamotors.com/ (http://www.gorillamotors.com/)
Mä olen pariin otteeseen äijän tavannut ja pari S&S:n öljypumppua ostin parin kk:n sisään samalta hemmolta järkihinnoilla.Aika paljon meidän finjäveleiden kanssa hra on tehnyt kauppaa ja osaa muutaman sanan suomeakin..
Kyllä mä sen hinnan kaivoin suoraan Delkronin kotisivulta - eli se on ohjehinta josta voi jopa saada alennusta jenkkidiileriltä. Pitäähän tohon tietysti laskea parisataa rahtia ja tullit/verot mutta jää se silti tuhannen euron pintaan.
Ebaysta löytyvät halvemmat uudet lohkot lienevät Ultiman valmistetta - ei kai niissäkään mitään vikaa ole: http://www.ultimaproducts.com/enginecaseshovelhead.html (http://www.ultimaproducts.com/enginecaseshovelhead.html)
Sitten kun ostat sen uuden lohkon? Katso että mukana tulee vetopuolenlaakerit ja muut pikku hileet niistä kertyy erikseen ostettuna pitkä penni. S&S:n lohkot tulee aina linjahoonattuna ja pinionlaakeri skooli mitattuna, nokkalaakeri ja vetopuolen sisäskoolit-asennettuna. Että niihin todellakin pystyy vaan alkaa kasaa konetta sen kummemmin pyörimättä.
Delkronilla varmaan sama homma, mutta niitä saa varmaan ilmanki? Muista tämä kun teet hinta vertailuja.
sopiiko näihin "tarvike" lohkoihin suoraan kaikki osat mitkä on orkkis lohkossakin esim. huohotin ym.. eli onko mitat samat mitä orkkiksessa?
S&S:ssä huohotin mukana,lohkon pinnapultit ja sylinterin juuripultit mukana. Mitoiltaan lähes identtinen kauttaaltaan vahvempi ja parempaa matskua. Pitäis varmaan pyytää kohta sponssia S&S:ltä sen verran tulee mainostettua niiden tuotteita.
kiitos koko porukalle kommenteista tästä on hyvä jatkaa :)
Uudet S&S lohkot tilattu toivottavasti on laatu kamaa?
Mites kun tilaa uudet lohkot. Pitääkö koneen numero siirtää lohkoon, onko edes sallittua vai meneekö noin ilman numeroa??
Mites menetellään?
Mulla on Delkron lohkot ja pyörän papereissa lukee että kampikammio vaihdettu. ja 8% meni.
Oon miettiny samaa asiaa ?Virallisesti pitää varmaan käydä konttorilla näyttämässä luulisin?
epävirallisesti ajaa vaan:)Onko kellään faktaa?
Usein tarvikevalmistajan lohkoissa on ko. tekijän oma numero ja lohkojen mukana seuraa tuohon numeroon sidottu alkuperätodistus. Tällöin on helppoa käydä konttorilla muutoskatsastuttamassa lohkojen vaihto. Jos lohkoissa ei ole numeroa niin missään tapauksessa ei pidä mennä omin päin meistämään alkuperäistä numeroa ja ajaa niine hyvineen. HD käyttää erikoismeistejä ja virkamiehet on tänä päivänä niin sivistyneitä että kyllä huomaavat itse tehdyt meistokset.
Eli konttorin kautta on mentävä joka tapauksessa, muutoskatsastus on päivän sana. Joko uudelle moottorin numerolle tai sitten varmistusmeistokset itse meistetyn numeron päihin ja maininta lohkojen vaihdosta molemmissa tapauksissa niin säästyy ylimääräisiltä harmeilta. Se on nimittäin sillä tavalla että jos tien päällä kärähtää itse käpälöidyistä numeroista, epäilee poliisi osia välittömästi varastetuiksi. Voi tulla kävelyreissu...
Uudet S&S lohkot vihdoin kotona!Aika makeet!Yks juttu mietityttää?Lohkon mukana ei tullu huohotinta eikä vetopuolen laakereita skoolit oli kyllä paikalla?Ostin kuitenki uudet laakerit ja niissä tuli tietenki skoolit mukana kummat skoolit laitan?Laitoin muovi huohottimen tilaukseen mitä mieltä siitä ollaan?
Huohotin ei tule mukana. Laakerit olisi pitänyt tulla.
Muovihuohotin kannattaa korvata esim. S&S metallisella tai reed-valvella.
Kuten Soikeli sanoi, laakerit olis pitäny tulla. Jos ei tullu niin sitten pitää vaihtaa myös ulkoskoolit koska laakerit ja skoolit on aina paritettu toisiinsa oikean päittäisvälyksen saamiseksi.
Mistä tilasit? Laakerit pitäis tosiaan olla mukana.
Lambergin Harrilta (Rannikon mp-osa) tilasin lohkot.Kyllä Harrikin ihmetteli asiaa?
Pankaa reklamaatiota menee tukkurille tai S&S:lle jos tuli suoraan sieltä. Ne maksaa rahaa sen verran että pitäis olla just eikä melkein. S&S on tarkka siitä että niiden kamat toimii, niihin voi ottaa ittekin yhteyttä jos ei muu auta, kuhan ei heti kärkeen avaudu ihan täpöllä. Ja jos ei muuta niin palautat ne ja vaihdat toisiin.
(Ne ulkoskoolit voi antaa olla siellä lohkossa, mutta sisäskoolit pitää shimmata. Se on kuitenkin sellanen homma että kannattaa antaa sellaselle hommaksi joka oikeasti tietää mitä tekee. SPOK-MOTOR, tarvittavat mittalaitteet ja tieto taito,soita Juholle se selittää ja tarvittaessa duunaa vaikka koko koneen.)
Niin siis mitä siellä lohkoissa oikein oli kiinni? Ulkoskooleilla tarkoitetaan niitä sisäpinnaltaan kartiomallisia holkkeja jotka vastaavat kartiolaakerin rulliin. Niitä on kaksi ja niiden välissä on lohkon laakeripesässä shimmirengas.
Vai tarkoitatko että lohkossa oli pelkkä laakeripesä ilman skooleja ja välishimmiä? Silloin siihen käy suoraan laakeripaketti jossa tulee laakerit, ulkoskoolit sekä shimmirenkaat joista toinen on ulkoskoolien ja toinen laakereiden (sisäskooli) väliin.
Lohkossa kiinni skoolit ja välissä simmirengas kuten sanoin.
Kiiskille sen verran että olis tarkoitus opetella tämä shovelin anatomia?,että vois kasata ite koneen eikä teettää muilla.Onneks on tämä foorumi josta saa tietoo tähän asiaan.
Lohkojen mukana tulee hyvät ohjeet ja loput löytyy S&S:n sivuilta.