Onko kenelläkään listausta mitä parannuksia on TC koneissa tapahtunut vuosien varrella?
Muistelen että heti eka vuoden 1999 jälkeen tehtiin jotain muutoksia nokkapuolelle ja olisikohan ollu 2004 kun kansiin tuli jotain muutoksia. 2006 88" kokoisiin TCA koneisiin tuli kanssa jotain muutoksia, olisko ollu öljypumppua, jotka seuraavana vuonna oli kaikissa 96" koneissa.
Tämä ei ole tarkoitettu peloitteluksi TC:n omistajille 8)
TC esiteltiin 98 ja toimitukset alkoivat -99 kumikiinnikkemalleihin (ei siis B-mallit). -99 koneet kärsivät takimmaisen nokan käyttörattaan kiinnitysongelmista. Vakavampi oli takimmaisen nokan tukilevyssä olevan laakerin vauriot. Molemmissa nokissa oli alkujaan kuulalaakerit, 2000 alkaen takimmaiseen tuli rullalaakeri. Nämä mainitut viat lienevät jo kaikki korjattu liikenteessä olevista pyöristä. Neljää erilaista tukilevyä löytyy tähän päivään mennessä...
TC:ssä on nokissa INA laakerit lohkon puolella. Sama tyyppi on ollut käytössä evossa ja ei mikään täysin luotettava. Laakerikehä ei ole täynnä rullia vaan niitä on lähes puolta vähemmän, joissain oli välit täytetty muovilla. Jos jakopään avaa, kannattaa laakerit vaihtaa Torringtonin B-148 tyypiksi.
2007 asti oli nokkien ketju ns. â€hiljainenâ€. (Dyna 2006 poikkeus). Tämä ketju tuppasi syömään jousipakotteista kiristäjää, josta irronnut muovitöhnä saattoi aiheuttaa öljynkierto-ongelmia. Ketjussa ja ehkä kiristäjän pintapalassa lienee ollut laatuheittoja, sillä ei kaikki mopot ole viasta kärsineet. S&S, Andrews ja Feuling ovat tehneet jo aiemmin korjaussarjoja tähänkin puutteeseen. â€Hiljainen†ketju oli myös hieman ongelmallinen käytettäessä hipo nokaa joka tarvitsisi jäykemmät venttiilinjouset. Kuluminen oli suurempaa, mutta myös ajoitus saattoi muuttua nelisen astetta ketjun ja kiristäjän kuormituksen johdosta.
2007 alkaen (2006 Dyna) tuli jakopäähän normaali rullaketju rattaineen, parempi öljypumppu, sekä hydraulinen ketjunkiristäjä.
Aiemmassa pumpussa oli kuulemma joskus imupuolella ongelmia. Mainitut tarvikevalmistajat ehtivät jo aiemmin tehokkaimpine tekeleineen.
TC:llä on ollut toisiaan myös kampiakseliongelmaa, kovissa kiihdytyksissä, moottorijarrutuksissa tai burn outeissa vauhtipyörän prässiliitokset ovat antaneet periksi, seurauksena pinionin akseliin heittoa joka johtaa edelleen öljypumpun ja jakopään vaurioihin. Jos jakopää pitää poikkeavan kovaa ääntä, nostajat tikittää tai huohotus on voimakasta, saattaa kyseessä olla tämä vaiva. Sitä on korjattu keskitappi kiinni hitsaamalla ja vaihtamalla lohkon vasen laakeri Torringtoniksi Timkeniksi (2003 ja uudemmat). Tehdas ei tuotannossaan liene tätä korjannut?
Aiheeseen liittyvä hyvä (englanninkielinen)artikkeli kuvineen löytyy tästä linkistä (http://www.baggersmag.com/tech/0805_hrbp_twin_cam_engine/index.html)
Korjatkaa jos korjattavaa ja kertokaa kokemuksistanne.
Itsellä on 2002 88-B kone, ajettu 16 t ja nostajat pitävät ääntä....avattava se on ja katsottava, mutta tuo homma on vielä osa tulevaisuutta.
(EDIT: Linkki korjattu ja laakeri Timkeniksi)
(EDIT2: typoja korjattu)
Ratkaisevin muutos 88cid TC:ssä tapahtui vuonna 2003 kun vetopuolen runkolaakeri vaihdettiin tavalliseen rullalaakeriin. 2002 asti käytettiin hyväksi todettua kartiolaakeriparia mutta ilmeisesti kustannussyistä päädyttiin heikompaan vaihtoehtoon. Myöhemmin on todettu että uusi rakenne ei oikein kestä koneen virittämistä ja niinpä niihin on saatavana laakerikonversiosetti jolla saa vanhanmalliset kartiolaakerit tilalle.
Joku tietäjä varmaan kertoo meille koska ensimmäisen kerran käytettiin tuota kartiolaakerisysteemiä HD:n kampurassa? Taitaa konstruktio viettää kohta satavuotisjuhliaan... Käsittämätöntä että toimivaksi todettu ratkaisu mennään tuosta vain muuttamaan.
Edellisten lisäksi 96:n tehtyjä muutoksia
Iskun pituus 4 > 4,38“
Startin kiinnitys ensiöön muuttunut > yksi akseli vähemmän > luotettavampi toiminta
Sisäiset öljylinjat vaihteiston ja koneen välillä
Männät ja kiertokanget ovat kevyemmät > tärinän eliminointi
Lainaus käyttäjältä: mikira - 04 maaliskuu 09, 11:44:20
Muistelen että .... olisikohan ollu 2004 kun kansiin tuli jotain muutoksia.
Onko noista TC:n kansien muuttumisista tarkempaa tietoa? Miten 88" ja 96" kannet eroavat keskenään - vai eroavatko?
-t-
Lainaus käyttäjältä: Thomas - 11 maaliskuu 09, 13:18:47
Lainaus käyttäjältä: mikira - 04 maaliskuu 09, 11:44:20
Muistelen että .... olisikohan ollu 2004 kun kansiin tuli jotain muutoksia.
Onko noista TC:n kansien muuttumisista tarkempaa tietoa? Miten 88" ja 96" kannet eroavat keskenään - vai eroavatko?
-t-
Rupes itteäkin mietityttämään että mikä ero noissa on ja mistä mä oikein tuollaista olin lukevinani.
Enpä nyt tähän hätään muuta tietoa löytänyt kuin että 2006 olisi tullot jotakin muutoksia kansiin ei 2004 kuten muistelin aikasemmin.
linkki bikernetin TC budget hop-upiin (http://www.bikernet.com/garage/PageViewer.asp?PageID=1194)
Lainaus käyttäjältä: bikernet.com - TC budget hop-up
I picked up a set of new 2006 cylinder heads off ebay. The new head exhausts flow better than the previous TC heads and were cheaper than a stock valve job on my 05 heads.
Muutin tuon otsikon "Twin Cam koneiden erot" otsikosta "Twin cam tekniset muutokset" otsikkoon, koska tähän samaan topikkiin voi turista myös muustakin kuin moottorista.
Eli 2006 mallisiin Dyna glideihin, touringista en ole varma, tuli se 6 vaihteinen laatikko. Sen lisäksi että tässä uudessa laatikossa on tuo 6 vaihde myös ensiövetoa on muutettiin harvemmaksi, tämä tulee ottaa huomioon jos lasketaan kokonais välityssuhdetta.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 05 maaliskuu 09, 09:44:18
Joku tietäjä varmaan kertoo meille koska ensimmäisen kerran käytettiin tuota kartiolaakerisysteemiä HD:n kampurassa? Taitaa konstruktio viettää kohta satavuotisjuhliaan... Käsittämätöntä että toimivaksi todettu ratkaisu mennään tuosta vain muuttamaan.
Jos nyt oikein muistasin niin se vaihtui jossain 53-55 vuosien kintaalla. Ainakin -52ssa oli viela suorat laakerit, -59ssa kartiot.
-53 oli vielä rullat, -54 ensimmäinen kartiolaakeri.
Itse olisin taipuvainen väittämään että laakeri vaihtui -55, rullat vielä -54. Tuo jo senkin takia että tuo vetopuolen kampurantappihan oli kartiomallia vielä -54,muuttui uritetuksi -55.
Piti oikein tarkistaa kirjasta, näinhän se oli että -55 tuli kartiolaakerit. Muistin sen oman ex-pannun vuosimallin väärin, sehän oli viisnelonen eikä kolmonen - siinä nimittäin oli viimeistä vuotta ne suorat lakrut.
Moco julkaisee kaikki vuosimuutokset aina uuden mallivuoden julkaisun yhteydessä. "xxxx, Model Year Techical Forum" kuten myös " xxxx, New Parts Reference".
Pyörän valmistenumerosta pystyy päättelemään mikäli pyörään on tehty jo seuraavaan mallivuoteen otettavia muutoksia.
Linkeissä esimerkkinä mallivuosi 2010.
http://www.box.net/shared/e2zjbzeq80 (http://www.box.net/shared/e2zjbzeq80)
http://www.box.net/shared/664mfgzjfn (http://www.box.net/shared/664mfgzjfn)
Lainaus käyttäjältä: Heritage_100 - 26 elokuu 09, 20:56:12
Moco julkaisee kaikki vuosimuutokset aina uuden mallivuoden julkaisun yhteydessä. "xxxx, Model Year Techical Forum" kuten myös " xxxx, New Parts Reference".
Pyörän valmistenumerosta pystyy päättelemään mikäli pyörään on tehty jo seuraavaan mallivuoteen otettavia muutoksia.
Linkeissä esimerkkinä mallivuosi 2010.
http://www.box.net/shared/e2zjbzeq80 (http://www.box.net/shared/e2zjbzeq80)
http://www.box.net/shared/664mfgzjfn (http://www.box.net/shared/664mfgzjfn)
Noihan oli kiinnostavat dokumentit, ei mahtais löytyä muutamaa aiempaakin vuotta?
Noita jakopääjuttuja tutkiskellessani tuli eteen vielä yksi eroavaisuus:
99 - 00 (Edit 21.03.2010: alkuvuoteen 2002, kumikiinnitteiset koneet, Magneti Marellin ruikulla) malliessa on nokka-akselin asentotunnistin siinä jakopään tötterössä. Helppo todeta, avaa sen torkseilla kiinni olevan pyöreän laipan, jonka alta tunnistin löytyy. Vaikuttaa ainaskin hieman nokka-akseleiden valintaan.
Asentotunnistin siirtyi 2001 kampiakselille. Saattaa olla joitain ylivuotisia -01 malleja vielä vanhalla systeemillä.
EDIT: Korjataan nyt tähänkin, eli kampiakselin asentotunnistin on ollut aina, eikä ole sinne "siirtynyt...."
EDIT 2, 30.03.2010: -99 FLH:ssa oli nokka-akselin asentotunnistin MYÖS kaasuttimen kanssa.
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 23 syyskuu 09, 10:31:23
99 - 00 malliessa on nokka-akselin asentotunnistin siinä jakopään tötterössä.
Mites kun mulla on tuossa just sattumoisin Kopterin nro. 4/98 auki jossa esittelyssä TC ja siinä on yhden kuva kuvateksti "Kampiakselin vasen puoli on hammastettu kampiakselin asennon tunnistinta varten"?
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 23 syyskuu 09, 13:05:13
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 23 syyskuu 09, 10:31:23
99 - 00 malliessa on nokka-akselin asentotunnistin siinä jakopään tötterössä.
Mites kun mulla on tuossa just sattumoisin Kopterin nro. 4/98 auki jossa esittelyssä TC ja siinä on yhden kuva kuvateksti "Kampiakselin vasen puoli on hammastettu kampiakselin asennon tunnistinta varten"?
Joku ehkä osaa kertoa, onko tuo nokan asentotunnistin sitten vain lisänä noissa alkupään malleissa...
EDIT: Ilmeisesti tunnistin on vain Magneti Marelli ruiskuilla varustetuissa vehkeissä.
Lisää eroavaisuuksia, lähde Daytona Twin Tec web sivut
LainaaWhat is the difference between TC88 and TC88A ignitions?
The TC88 is for 1998-2003 carbureted Twin Cam 88® models that have an ignition module with two 12 pin connectors. The TC88A is for 2003-2004 carbureted Twin Cam 88® and Sportster® models that have an ignition module with a single 12 pin connector. Sportster® models changed from an internal ignition to the new TC88A style ignition in 2003. All 2004 carbureted Twin Cam 88® models use the new TC88A style ignition. However, H-D® appears to have also shipped a limited number of 2003 carbureted Twin Cam 88® models with the new style ignition. If you have a 2003 Twin Cam 88®, you need to check the ignition module.
The TC88A supports the J1850 data bus used on the new 2003-2004 models for communications between the ignition module, turn signal/security module (TSM/TSSM), instrument cluster, and scan tools.
What is the difference between 1998-2000 and 2001-2003 Twin Cam 88® models?
With the exception of few motorcycles manufactured in late 2003 (as explained above), the carbureted versions of all these models use an ignition module with two 12 pin connectors. H-D® did away with the camshaft position (CMP) sensor on 2001 and later models. There were reports of problems with these sensors. They may also have deleted the CMP sensor as a cost cutting measure made possible by the more sophisticated Delphi® electronics on the newer models.
Without the CMP sensor, there is no direct means of identifying which cylinder is on the compression stroke. The ignition system must use an algorithm that detects the slight reduction of crankshaft angular velocity on the compression stroke during cranking. This is not a trivial problem and not all the companies selling aftermarket ignitions have solved it.
If the ignition can't identify the compression stroke, the system must operate in wasted spark mode. In this case, each spark plug is fired twice - once on the compression stroke and again on the exhaust stroke. This is not as bad as the old dual fire, but it's certainly not what the designers of the Twin Cam 88® engine had in mind.
The TC88 is compatible with all 1998-2003 carbureted Twin Cam 88® models using an ignition module with two 12 pin connectors. The TC88 does not require a camshaft position sensor (CMP) and this sensor may be unplugged or removed on 1998-2000 models. If the CMP sensor fails, it may cause a short circuit that will prevent the TC88 from operating. Since the CMP sensors have a questionable history, we suggest unplugging the sensor.
Pistetääs tänne tämä omakohtaiseen kokemukseen perustuva tieto: TC88 kannet muuttuivat 06, ovat muuten vaihtokelpoiset 99-05 kansien kanssa mutta imusarjan kiinnitys erilainen. 99-05 sama imusarjan kiinnitys kuin evossa, 06 muuttui kiinnityslaippa ja imukanava. Eli kannet 99 loppuisella valunumerolla sopii 99-05 imusarjaan, 06 loppuinen vain 06 imusarjaan(TC96 ei tietoa imusarjasta, sopiikohan 06-malliin?).06 laipan kiinnitys muuten samanlainen kuin edeltäjässä mutta 06 laipan kiinnityspulttien etäisyys imukanavasta sama molemmilla puolilla, edeltävässä ja evossa toinen pulteista lähempänä imukanavaa.
Jos jollain tietoa mikä on TC96 kansien valunumero niin pistäkääs infoa,ihan vaan mielenkiinnosta...
Pienoinen ero on taas löytynyt, tälläkertaa nokka-akseleiden tukilevystä (cam plate). Early 1999 koneessa kyseinen levy on varaosanumerolla HD 25245-99 ja late 1999 numero on 25245-00. Numero näykyy hyvin valun pinnassa, kun jakopää on auki.
Öljynkierrossa on eroa, early -99 koneesta puuttuu yksi kanava tukilevylle.
Early -99 koneeseen voi asentaa 2007 mallien tukilevyn, jolloin vain pitää tuo tukilevyssä oleva öljyreikä tulpata.
Edit: Jos joku suunnittelee tuota muutosta, kannattaa tutustua http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=888.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=888.0) , koska ei sitä levyä yksinään voi vaihtaa.
Täältä löytyy hyvä kuvasarja -99 -04 vs. -05 kansien eroavaisuuksista
http://bigboyzheadporting.com/showthread.php?t=91 (http://bigboyzheadporting.com/showthread.php?t=91)
Esimerkkinä pari kuvaa, lähde on siis Big Boyz Head Porting
(http://bbhp.bigboyzheadporting.com/attachment.php?attachmentid=206)
(http://bbhp.bigboyzheadporting.com/attachment.php?attachmentid=207)
(http://bbhp.bigboyzheadporting.com/attachment.php?attachmentid=208)
Big Boyzin sivulla sitten lisää tekstiä ja kuvaa
Edit: Hyvin tiivistettynä voisi sanoa, että -05 on lyhemmät venttiilinohjurit, ohuempivartiset venttiilit (8 mm vs 7 mm), joka tarkoitaa kevyempää venttiiliä ja vähemmän estettä virtauksille. Venttiilien jouset ja niiden lautaset (collars) ovat myös erilaiset kuten venttiilinvarsien tiivisteetkin. -05 venttiililautanen on paremmin muotoiltu virtausten kannalta.
-05 kansien pitäs toimia paremmin yläkierroksilla, öljynkulutus on entistä pienempi.
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 04 maaliskuu 09, 19:29:07
-99 koneet kärsivät takimmaisen nokan käyttörattaan kiinnitysongelmista.
Elikkä alkuvuoden -99 takanokan 34-hampainen ratas oli kiilalukitteinen. Vaihtui pian rihloille.
Andrews valmistaa myös kiilalukitteista, jos siinä haluaa pysyä. Anteron konstruktio on originaalia parempi.
Toissessa topikissa tämä on tullut jo esille mutta laitetaan vielä tännekin:
2006 Dynassa ja 2007 alkaen muissakin malleissa nokka-akselin tukilevyssä ei ole enää laakereita, vaan nokat pyörivät suoraan tukilevyssä, jossa tietty öljyreiät.
Myös lohkossa oleva (l. sisempi) nokka-akselin neulalaakerin koko muuttui 1", kun se 99-06 oli 0.875".
Nokissa tietty vastaavat muutokset rattaiden lisäksi.
Tuli vaihdettua tuommonen -04 88 -08 96 tc malliin.Oon täältä katellu jakopään muutoksia,
Voisko joku selventää minkäslainen tuo ketjunkiristäjä muutos on näissä malleissa? Kun nyt on nähtävästi hydraulinen ketjunkiristäjä,mutta onko siellä nuo samat muovinpalat kulumassa jotka tuossa 88 oli?
Ei viittis aivan uteliaisuudesta näitä aukoa:)
Mun mielestä -08:ssa on tehtaan hydraulikiristin ja ne kiristimen muovitkin ovat paremmat.
Lainaus käyttäjältä: janne a - 30 heinäkuu 13, 09:42:43
Tuli vaihdettua tuommonen -04 88 -08 96 tc malliin.Oon täältä katellu jakopään muutoksia,
Voisko joku selventää minkäslainen tuo ketjunkiristäjä muutos on näissä malleissa? Kun nyt on nähtävästi hydraulinen ketjunkiristäjä,mutta onko siellä nuo samat muovinpalat kulumassa jotka tuossa 88 oli?
Ei viittis aivan uteliaisuudesta näitä aukoa:)
Ketju, kiristäjät, nokat, nokkalevy ovat erilaiset. Kuva kokonaisuudesta näkyy tuolla (vastaus 8, Andrews kit) http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=888.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=888.0). Tuo asentamani sarja on tehtaan oma satsi, jolla päivitin jakopään -07 mallien tasolle. Ainostaan nokka on Andrewsin, koska >-07 nokat eivät käy vanhempiin TwinCameihin. Sarja myydään Andrews sarjana, mutta hilut ovat pääosin OEM.
Kirkistäjissä on edelleen muovitassut, mutta erilaiset kuin vanhoissa jousikuormitteisissa laahureissa.
Kiitoksia,olihan siellä tietoa muutenkin yllinkyllin.Näyttää että on tässä editystä tapahtunut:)