Finnbikers

Tekniikka / Moottori => Shovelhead => Aiheen aloitti: seppo - 14 toukokuu 10, 02:35:02

Otsikko: Kangen taivutus
Kirjoitti: seppo - 14 toukokuu 10, 02:35:02
Tuossa mottia pistelin läjään ja tarkastin kiertokangen yläpään puslan 'suoruutta' tuohon lohkoon nähden. Täytyy muuten tunnustaa ettei aikaisemmin ole tuohon tullut juuri kiinnitettyä huomiota, kumma kyllä vaikka kyseessä on tärkeä homma.

Joka tapauksessa takapytyn silmä on 0.2 mm 'kallellaan' kun mittaa sitä lohkoa vasten. S&S:n ohjeissa http://www.sscycle.com/admin/uploads...ns/51-1018.pdf (http://www.sscycle.com/admin/uploads...ns/51-1018.pdf) neuvotaan miten tuo testataan ja korjataan. Nyt kun 'virhe' on havaittu niin pikkusen hirvittää tuo taivutushomma vaikkei siinä vissiin mitään ihmeellistä loppujen lopuksi ole. Kankea ei lukita mitenkään paikalleen vaan taivutus tehdään ihan 'vapaana'.

Onko kenellekään tullut eteen tuo taivutushomma? Pikkusen hirvittää alkaa vääntää tuota kankea 'suoraksi'.....
Otsikko: Vs: Kangen taivutus
Kirjoitti: Lyytinen - 14 toukokuu 10, 08:15:34
Kyllä olen oikaissut semmoisenkin, joka etäältä katsoenkin sojottanut minne sattuu, varmaan tuolla testillä tulisi tulokseksi 2 cm, ja muutaman tuhat sillä ajanutkin eikä ollut se kanki jonka takia piti purkaa. Tein semmoisen apuvälineen, että se vääntö ei rasita alapään laakeria.
Otsikko: Vs: Kangen taivutus
Kirjoitti: Kiiski - 14 toukokuu 10, 09:17:57
Jos asustelet pääkaupunkiseudulla vie Mannelle se vääntää rutiinilla tollaset veivit suoraan. Jos taas haluat tehdä itse niin pää kylmänä teet S&S:n ohjeiden mukaan, tuntuu hurjalta mutta niin se tehdään.
Otsikko: Vs: Kangen taivutus
Kirjoitti: seppo - 14 toukokuu 10, 20:43:02
Kanki suoristettu. Ei tuo kummoinen homma ollut, pitää vaan varovasti nitkuttaa ettei taivu liikaa. Tuossa kangessa on melkoisesti 'jousiefektiä' kun sitä vääntää, piti useamman kerran hakea tuota kohtaa milloin alkaa taipumaan. Nyt on takakangen pusla samansuuntainen lohkon dekkitason kanssa.

Testasin ennen tuota taivutusta myös männällä s&s ohjeen mukaan, siis mäntä paikalleen ilman renkaita ja pytty momenttiin. Näki ihan selvästi kun mäntä kulki lintallaan. Nyt kiertokangen väännön jälkeen sama testi ja mäntä kulkee ihan suorassa pytyn suuntaisesti.