..mikä prkl voi mennä pieleen enskakopan tiivisteen vaihdossa? Varsinkin kun ainoat muuttuneet tekijät ovat uusi tiiviste ja uusi öljy (öljy Stormilta,jotain Sveitsiläistä). Vaijerin säädöstä riippuen joko luistaa tai luistaa paljon.Ennen remonttia ei liirannut kytkin yhtään..
Kuulat on paikoillaan ja säätömutteri kytkimenpäässä liikkuu samassa tahdissa kahvan kanssa(n.3-4mm).Vastauksista etukäteen jo kiittäen...
Ps.kytkinvaijeri ei ahdista,melko tuore.
Olisko sitten tuo öljy? Jos ei oo kytkimelle tarkoitettua vaan pelkästään vaihteistoon?
öljy myyjän mukaan sisältää myös kytkinlisäainetta.Tää sama ongelma pitäis sit olla aika monella muullakin,hylly oli harrikka miesten ja naisten toimesta melko tyhjä (myyjä ties kertoo)
Jotenkin vaan nyt tuntuu että liian modernit öljyt missä väärät lisäaineet tai liikaa öljyä. Mitä rautiksessa normaalisti käytetään suoraa viiskymppistä vai laatikkoöljyä ? Jos säätöihin ei koskettu ei oikeestaan jää muuta vaihtoehtoa. Mutta vaikee väittää jos STORMin myyjä on sanonut et käy, niin sit käy. Kyllä ne tietää!
Ainakin tollasessa vanhemmassa bigtwinin märkäkytkimessä sitä vikaa et jos liikaa enskassa öljyä, niin heti luistaa.
Kyllä myyjä tietää ::) Eikös ne aina juuri sitä kyseistä tuotetta käytä itsekin ;D
Ei säätämällä muutu miksikään,täytyy varmaan kokeilla toista öljyä.Vaikee silti mieltää ,et öljy vois tommosta tehdä.. :-\
Joo no olis tietty hyvä tietää mitä öljyä se oli...
Sinänsä öljyn vaihto on myöhäistä. Ongelma kai piilee joissain molekyyli ketjuissa. Moottoriöljyissä jotka ei oo märkäkytkimelle tarkoitettu niin on näitä pitkiä molekyyliketjuja jotka sitten tarttuvat kytkinlevyihin aiheuttaen kytkimen luistamista. Kun ne on niihin levyihin tarttunut niin ne on siltä erää kelvottomat...
Tämä nyt on sitten jotain ulkomuistista vedettyä TM:n tekstiä :D
http://www.storm-motor.fi/shop/PublishedService?pageID=3&file=page& (http://www.storm-motor.fi/shop/PublishedService?pageID=3&file=page&)
Tota öljyä(80w-90) enskaan törkkäsin..
Tehdäähän Sveitsissä hyviä kelloja ja suklaata,kait ne ny öljynkin osaa.. ;)
Kipinkapin ostamaan oikeeta sportster transmission - öljyä. Ei ne levytkään kalliita muistaakseni ollu siihen varalle hankkia.
Linkki ei toiminut, mutta oletan että se oli tätä "MOTOREX GEAR OIL HYPOID 80W/90 1l"
Linkki motorex usa:
http://www.motorexusa.com/prod_detail.asp?id=76 (http://www.motorexusa.com/prod_detail.asp?id=76)
LainaaAPPLICATION NOTES:
Not to be used in wet-clutch applications.
Epäilen että levyt joudut uusimaan.
Sitähän se öljy oli...tästähän on sit hyvä jatkaa..melki onnistunut remppa..eikä tullu ees puolta suunniteltua kalliimmaks.. :(
Tuo öljy käy BigTwinin laatikkoon, se kun on eri öljyissä kuin kytkin.
Mahtaisko vanhojen levyjen pesu liuottimella pelastaa tilannetta...?
Mulle tuo on uutta, että levyt olis laakista vainaat väärien öljyjen kanssa.
Jätin öljyt valuun yöksi ja aattelin koittaa vielä mitään purkamatta oikeilla öljyillä viikonloppuna.
Joo no tämä on muistikuvaa vain muistaakseni TM:stä. Siinä kerrottiin tosiaan että ne molekyyliketjut tarttuu siihen kytkimeen ja ne olisi laakia vainaat.
Kaverilla osti Hondan jossa oli myyjän puheiden mukaan käytetty aina Hondan omaa moottori ööliä. Kaveri vaihtoi siihen Castrollit ja kytkin alkoi luistamaan. Tämä uusikin öljy oli kuitenkin märkäkytkimelle tarkoitettu, mutta jokatapauksessa alkoi luistamaan. Vaihtoi takaisin Hondan öljyihin, mutta ei lakannut luistamasta ennenkuin vaihtoi levyt. Edellisen omistajan mukaan kytkin levyt ei olleet vanhat vaan oli KUULEMMA vaihtanut ne n. 6tkm ennen myymistä...tiedä häntä.
Ei siinä menetä kuin kympin jos koittaa vaan pelkät öljyt vaihtaa.
Stormin myyjät ja TM (oletan että Tekniikan Maailma) ne kyllä tietää! Varsinkin kun puhe rautiksen kytkimestä. ;D
Niitä lisäaineitakin on luonnollisesti erillaisia toiset lisää kitkaa ja toiset vähentää ja milloin mitäkin. Noissa hommissa kannattais seurata tehtaan suosituksia tai ainakin olla tiedon lähteen suhteen erittäin kriittinen.Aina ei tarvii olla niin kustom.
Hyvin samanlaista materiaalia kait nuo kytkinlevyt kaikenkaikkiaan on?? Eli ei välttämätt tarvi exactisti puhua rautiksen kytkimestä ::) Mutta hyvä jos tietäävät...tai eivät tiiä...voihan tuo olla, mutta voipi olla olematta ;D
Lainaus käyttäjältä: nicnac - 06 toukokuu 10, 23:22:51
Hyvin samanlaista materiaalia kait nuo kytkinlevyt kaikenkaikkiaan on?? Eli ei välttämätt tarvi exactisti puhua rautiksen kytkimestä ::) Mutta hyvä jos tietäävät...tai eivät tiiä...voihan tuo olla, mutta voipi olla olematta ;D
Korkista...Kevlariin,kuivaa ja märkää ja kaikkea siltä väliltä, et kyllä niissä eroja on.
No on niissä eroja, mutta eikö kevlarkin ole lähinnä aftermarket tuote?
No en kyllä tiedä tarkemmin kun ei oo ollu tarvetta tutkiakaan.
Yritin lueskella eilen illalla vähän aiheesta, mutta tuntuu olevan jokaisella oma mielipiteensä tuosta kytkimen luistamisesta öljyjen takia. Toiset on pitkien polymeeriketjujen kannalla...toiset väärien lisäaineiden...toiset taas epäilee että kytkin on ollut jo loppumetreillä...ota nyt selkoa. En sitä TM:n juttua juuri nyt löytänyt, mutta muualla nuotten kytkinlevyjen uusimis tarpeesta ei puhuttu yhtään mitään...eli voi ihan hyvin toimiakin vanhoilla levyillä. Nekään kun ei oo kauaa vielä kerenny luistaa.
Jos tarvitsee puhdistaa, niin jarrujen puhdistusaineella.
Syynä oli väärä öljy,myyjä myönsi ja pahoitteli..kuulemma muutaman kerran vuodessa käy näin..(samalla lotto vetään)
Uudet ja oikeat öljyt valmiina oottelemassa kokeilua,kunhan vanhat on tiputeltu pois.
Selviää melko pian jatkotoimenpiteet..
No niin...viikon valuttelun jälkeen kokeilin uusilla öljyillä ja lopputulos on sama.100 metriä ja alko liiraan. Uudet kytkinlevyt hyllyllä "likoomassa" öljyssä ja asennukseen tuotapikaa.
(väärässä öljyssä olleet/käytetyt tuntuu sormissa paljon "rasvaisimmilta",kuin sportin omassa öljyssä olleet..?)
Lisäksi vielä jatkokysymys: kiristysmomentti releasing discille(ne 6-mutteria)?
Entä kumminpäin kuuluu outer drive plate olla? Oli nimittäin kitkapinta katsojaan päin paikallaan. Tuntu hiukan oudolta,että metallit ois vastakkain(outer drive plate ja ensimmäinen driven plate)
Tällä kokoonpanolla kaikki on toiminut vääriin öljyihin asti..tosin välissä tuli yksi pyörä lisää :)
Vastauksista taas kiitellen...
Kitkapinta pitää tietysti olla sinne sisäänpäin. Tuo tarkoittamasi levy näkyy ilmeisesti tuossa vastaus 1,
toinen kuva "Kytkimen_avaus2" http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1271.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1271.0)
Ne kuusi mutteria on yleensä nailonlukitteisa, mutta kaipa niillekin momentti löydetään. Itse olen ne vaan kiertänyt kiinni ja loppuun "sopiva kiristys" :)
Niistä kuudesta mutterista, ei niille löydykkään momenttia. Jos sulla on niissä pulteissa ne väliholkit niin mutterit vaan kiinni, kuten edellä mainitsin. 1971 - 74 malleissa holkkeja ei ole alunperin, mutta ne voi sinne asentaa. Jos sitä ei kuitenkaan tee, niin silloin noilla muttereilla säädetään kytkimen jousien esikireys. Mitta on 11/32 tuumaa (8,7 mm) sen paksuimman, eli päälimmäisen kytkinlevyn yläpinnasta tuon "releasing disc"n yläpintaan. Tietysta tasaisesti joka puolelta.
Kiitti vinkeistä..Vielä täytyy malttaa hetkiennen kasaamista,yks välilevy oli poikki.Eiköhän tää vielä sateeks muutu,kun laite liikkuu omin voimin ;)
Taas kytkin pitää ja toimii mainiosti,,kiitokset vaan kaikille neuvoja antaneille,erityisesti Kokkoselle,tulivat kaikki tarpeeseen.
Väärän öljyn myyjä vastasi erittäin asiallisesti reklamaatiooni ja toimitti uudet kytkinlevyt ja purkin oikeeta heidän öljyään..
Levyt löysi paikkansa koneesta ja sveitsin pojan öljy hyllystä.. ;)