(http://i159.photobucket.com/albums/t128/mielikuva/laatikko.jpg)
Moi, ilmeisesti tuo kuvassa näkyvä laatikon päälle tuleva litistetty putki on koneen huohotin?
Minkälainen sen oikeasti kuuluisi olla?
Tänään minä onnistuin hukkaamaan öljypumpun akselin alemman rattaan kiilan... ....!!!!
Löytyisikö tuollaista pumppua osina keltään tästä pääkaupunkiseudulta tai uudeltamaalta.
Saanhan mä sellaisen kyllä varaosana. ......! Koitan huomenna laakeriliikkeestä.
Tuo kuvan liittämis tsydeemi on muuten aika näppärä!
Lainaus käyttäjältä: mielikuva - 08 huhtikuu 10, 20:51:17
Moi, ilmeisesti tuo kuvassa näkyvä laatikon päälle tuleva litistetty putki on koneen huohotin?
Minkälainen sen oikeasti kuuluisi olla?
Ei tuo varmaankaan huohotin ole. Huohotin lähtee oikeanpuoleisesta moottorinposkesta, joka tuosta kuvasta nyt puuttuu, sen etuosasta, laturin kohdalla olevasta "patista", sen alapuolelta, kun näyttää olevan vanhempi Rautis kyseessä. Tuo metalliputki voisi olla öljyn paluuletku tankkiin (?). Kuvassa takimmaisen nostajanpesän takana oleva tulo lohkosta näyttäisi olevan tulpatun. Se lienee paikka ilmaletkulle öljytankkiin. Pitää myös kytkeä.
Kannattaisi mainita valmistusvuosi mallin lisäksi, niin helpottaisi vastaamista.
Vaikuttaa haastavalta projektilta. 8)
Rautis on vuodelta 1973. Takimmaisen nostajapesän kohdalla oleva öljyn paluu ei ole tulpattu, irrotin siitä nipan lohkon pesemistä varten. Pitäisikö tuon tulpatun metalliputken tilalle rakentaa jotain?
Kyllä tässä tekemistä ja haastetta on mutta mukavaa verrattuna autojen kanssa puljaamiseen. Osat on tosi keveitä käsitellä ja niitä tuntuu saavan.
Runko on maalattu eilen ja muuta pyörää pääsee kasailemaan viikonloppuna jos vaan on aikaa.
Moottorin kuvio on vielä vähän auki. Moottorissa hyvää oli kannet ja öljypumppu, muuten ei hirmusti kehumista. Porautusta suunnitellaan. Tarvitaan todennäköisesti +20 ylikokomännät.
Ja kesäksi ajoon.
Korjataan omat virheet ensin, eli se lohkon päällä oleva lähtö on öljyn paluu, kuten sanoit. Se on normaalisti 90 asteen liittimellä. Tulkitsin tehtaan manuaalia väärin.
Ilmalinja (vent) lähtee sitten tuossakin mallista siitä oikenpuoleisen koneenposken takaosasta ölytankkiin. Hieman pienempi liitin.
Mikä tuon kuvassa esiintyvän putken tarkoitus on ollut, jää minulle epäselväksi. Onko se irrallaan tuossa, vai kiinni jossain???
Ei ole selvinnyt minullekkaan mikä tuon putken tarkoitus on. Sen oloinen on että voi olla jopa jonkun tekemä auton jarruputkesta. Eikä ole kiinni missään. Toinen pää menee nokka-akseleiden luokse vapaaseen tilaan, siitä päättelin että ilmaputkesta olis kysymys.
En ole koskaan nähnyt irrallaan poljinmalli käynnistimellä olevaa rautista. Onko niissä välitys polkimelle, onko mahdollista että toi olis jonkun tsydeemin öljynpaluu putki?
minulla siinä kohtaan tulppa -73 laittaisin kuvan jos osaisin
Kyllä tuolla putkella saa heittää kuikkaa.
Noin ohuessa putkessa ei rautsikassa kulje ku jarruneste ;D
Vaikka saattaa pyyhkeitä tullakin, niin kuitenni se service manuaali on kohtuullisen edullinen ja "hermoja säästävä" opus, ainakin kesäisin kun ne kellä vehkeet on kuosissa ja jotain tietää on tietenni tien päällä, eikä "ruudun äärellä" ::)
mulla -76 ja tulppa on siinäkin
Hyvä. Tähänkin tulee tulppa tuohon kohtaan. Service Manual on hankittuna CD:llä, täytyy tulostaa se vielä paperi versioksi, ärsyttävää scrollata ylös alas näytöllä. Ja kun konetta ei ole tallilla.
Vielä kun mä löydän sen öljypumpun kiilan...
eikös tuo putki ole ketjun öljyäjä?
(-71 myös litistetty)
Lainaus käyttäjältä: 013 - 13 huhtikuu 10, 21:40:18
eikös tuo putki ole ketjun öljyäjä?
(-71 myös litistetty)
Joku tollainen se vois tosiaan olla. Mistä se ottaa öljynsä, sieltä nokka-akselitilasta vai? Tehtaan manuaalissakaan ei ole kuin huono kuva ja säätöohjeet. Tuollainen pitäs löytyä -76 ja vanhemmista.
itselläni -74:ssa rautiksessa kans moinen putki. sain jostain selville, että ketjujen rasvain se on. minulla on siinä myös venttiili jolla saadaan säädettyä tipan koko. en tosiaan muista missä se luki. täytyy selvittää.
Jos se on ketjurasvari niin oliskai se ihan hyväkin toiminnassa. Onko kellään kuvaa tuosta tipan koon säätimestä. Tehtaan manuaalissa ei oikeen oo mitään hyödyllistä tietoa.
Jos se on ketjun rasvari, tulppaa se....
jenkkisivustoilla oli kuva moisesta. En tiedä onko tuo rautiksen oma toimiva vai ei, mutta taitaa tähän hätään jäädä pois.
Jos paljon ajaa niin kyllä toimiva rasvari ihan hyvä laite on.
juu eipä tota rasvarii oo tullu käytettyy ja hyvin toi liki kymmenen vuoden taival on mennyt ilman sitäkin ( -75 malli kyseessä)!! o-rengas ketjut on ainakin itellä riittäneet ja vielä kun rasvaa ne 300 mailin välein ja käyttää hyvää tarttuvaa ketjurasvaa/spräytä + parin tonnin mailin jälkeen irrotta ja "pesee" ne. itellä ainakin on ton moottoriöljyn kans huonoi kokemuksii tekee hirveetä siivoo kun ei pysy ketjuissa kiinni!