Ajankohtainen aihe kun talvenselkä on ehkä taitettu. Eli
Mitä tulee ottaa huomioon ja yleisiä tarkastuskohteita sen jälkeen kun kone on saatu käyntiin.
Jossain Topicissa Hemuli muistaakseni kertoi jotain mitä hän tekee ( en nyt löytänyt tähän hätään mikä topikki),Tankki irti että näkee sähköt.
Mitä muita??
-Missä öljy kiertää ja miten kiertää vai kiertääkö ollenkaan
-Miten tarkastaa? Ilmeisesti kurkkaamalla öljytankkiin.
-Mistä tietää että kansille tulee öljyä?
-Ääniä, kolinoita etc.
Onko mallikohtaisia eroja, on vissiin, mutta mitä?
Itseäni lähinnä kiinnostaa toi Evon kone joka on lohko huohotuksella varustettu.
Olis kiva tietää joitain vinkkejä jotta tietäis sammuttaa kone heti , eikä tuhoutuisi heti alkumetreillä ja eikun alusta
Kiitos!
Jos kyseessä on fillari jolle ei ole isompaa remppaa tehty talven aikana niin en mä ainakaan tekis juuri muuta kuin tuoretta bensaa tankkiin, napista käyntiin ja radalle. Oljythän on jo vaihdettu ennen talviseisontaa. Jos öljypumpulla on taipumusta falskata öljyt seisonnan aikana kampikammioon niin sitten astia huohottimen alle ensikäynnistyksellä.
Öljynpaineesta yksi hyvä indikaattori on öljynpainevalo, jos se sammuu niin öljynpainetta on mitä ilmeisimmin.
Evossa öljyt menee tönäreitä pitkin kanteen joten jos hydraulit pitää jatkuvasti meteliä on todennäköistä että kyseinen keinuvipu käy kuivana. Jos taas ovat hiljaa kaikki tod.näk.ok. Joskus kestää tovin että hydraulit täyttyy ja pitää helvetinmoista mekkalaa, silloin käytä hetki 30-60sek. pidä tauko ja sama uusiks kunnes alkaa pelittää.
Tarkennuksia sen verran tietty, että kone oli palasina ja siksi alko kiinnostaa mites se oikeen menis parhaiten.
No lähtihän se laakista käyntiin ja jakso käydä ku pikkasen avitti. Kaasari täytyy tietty säätää.
Öljyvalo sammui heti ja tönäritkään ei juuri pitänyt meteliä,tai mä mitään tiedä että millaista meteliä pitäis kuulua.
Muuten vaan oli infernaalinen metakka ettei mitään kuullut muutenkaan,ja suu maireena.
Eli ilmeisesti kaikkialla öljyt kiersi.
Mites kytkimen puoli?Ihan ku sieltä kuuluis aikas laahaava ääni.
Voiko startti jäädä päälle??
Mulla se vanha solenoidi siinä kyljessä ja on kuulemma ongelmallinen laite.
Kiitos
Tässä nähdään kuinka epätarkka kysymys voi antaa epätarkkoja vastauksia. Täältä saat tarkan kaverin moottorin sisäänajo-ohjeet ensikäynnistyksineen:
http://www.a-moottori.com/techtips_main.html (http://www.a-moottori.com/techtips_main.html)
Kiitos!
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 maaliskuu 10, 20:12:39
Tässä nähdään kuinka epätarkka kysymys voi antaa epätarkkoja vastauksia. Täältä saat tarkan kaverin moottorin sisäänajo-ohjeet ensikäynnistyksineen:
http://www.a-moottori.com/techtips_main.html (http://www.a-moottori.com/techtips_main.html)
Eipäs ole enää tuota sivua näkyvissä, niin voisikos joku kirjoittaa tänne sisäänajo-ohjeet?
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 10 maaliskuu 11, 23:17:30
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 maaliskuu 10, 20:12:39
Tässä nähdään kuinka epätarkka kysymys voi antaa epätarkkoja vastauksia. Täältä saat tarkan kaverin moottorin sisäänajo-ohjeet ensikäynnistyksineen:
http://www.a-moottori.com/techtips_main.html (http://www.a-moottori.com/techtips_main.html)
Eipäs ole enää tuota sivua näkyvissä, niin voisikos joku kirjoittaa tänne sisäänajo-ohjeet?
waybackmachine.org auttoi ja sivun (http://replay.waybackmachine.org/20071107034752/http://www.a-moottori.com/techtips_main.html) sai näkyviin
LainaaMoottorin käynnistys ja sisäänajo-ohje
Ensimmäinen startti
- Tarkasta, että öljytankissa on öljyä ylärajaan asti. (älä käytä synteettistä öljyä sisäänajossa)
- Ilmaa öljypumppu irrottamalla öljypumpun päällä oleva, ylhäältäpäin katsottuna vasemmanpuoleinen iso ruuvi jonka alla on jousi ja kuula. Öljyn tulisi nousta ylös pumpusta.
- Irrota öljypumpun paluuletku ja laita se läpinäkyvään ja puhtaaseen astiaan.
Käytä moottoria noin 1 minuutti noin 1250 â€"1750 rpm. Älä kaasuttele moottoria jotta et vahingoita kannen tiivisteitä. Tarkasta, että öljynpaine on normaali (valo/mittari) ja että öljyn paluukierto toimii. Tarkkaile mahdollisia öljyvuotoja moottorin käydessä. Huom!: hydrauliset nostajat nakuttavat ennekuin ne ilmaantuvat. Sammuta moottori. Tarkasta mahdolliset öljyvuodot ja anna moottorin jäähtyä kokonaan.
Toinen - viides startti
Kun kone on jäähtynyt kytke paluuletku takaisin öljytankkiin/suodattimeen. Käynnistä moottori uudelleen ja anna sen lämmetä. Käytä moottoria 3-4 minuuttia kunnes sylinterit kuumenevat. Sammuta moottoria ja anna sen jälleen jäähtyä. Tarkasta jälleen mahdolliset öljyvuodot ja anna moottorin jäähtyä huoneenlämpöiseksi. Toista tämä 3-4 kertaa ja anna moottorin käydä hieman pidempään joka kerta. Viimeisen käynnistyksen yhteydessä voit nostaa kierrosluvut tasaisesti noin 2500 rpm:n. Kaasuttimen tarkempi säätö tässä vaiheessa on turhaa, sillä moottorin lämpötila ei vielä nouse tarpeeksi. Jäähdytä moottori ja olet valmis koeajolle. Tarkasta koneen pulttien kireys. Huom!: Vanhojen moottorien kannet tulee tässä vaiheessa jälkikiristää ja venttiilit säätää.
Sisäänajo
osa 1
Ensimmäiset 100 km ovat kriittisiä männänrenkaille. Älä ylitä 2500 rpm, älä kiihdyttele, älä väännätä äläkä aja ruuhkassa (kuumassa). Vaihda ajon jälkeen moottoriöljy.
osa 2
Seuraavat 700 km. Älä nosta kierroksia yli 3500 rpm. Aja tasaisesti. Älä kiihdyttele, älä vedätä. Vaihda ajon jälkeen moottoriöljy ja suodatin.
osa 3
Seuraavat 1700 km. Voit ajaa normaalisti, käyttää kierroksia mutta älä kiihdyttele liian kovilla kierroksilla, älä kiihdytä terävästi, ei nopeita lähtöjä. Älä tavoittele huippunopeuksia. 1700 km jälkeen tarkasta kaasuttimen säädöt ja vaihda koneöljy. Tämän jälkeen voit ajaa normaalisti.
Suosittelemme moottoriöljyn ja suodattimien vaihtoväliksi 5000 km ja öljynsuodattimen käyttöä kaikissa malleissa.
Hyvä homma että tuo löytyi, itsekin hain sitä eilen eikä A-Moottorin sivuilta pääse mihinkään. Simppelit ja pomminvarmat ohjeet, ehkä jopa ylivarovaiset mutta moottori kiittää huolellisesta sisäänajosat. Sanoi Jack mitä vaan ;D...
odotetaan myös kommentteja huolellisesta sisäänajosta raimo"siniveivi"raadolta
no, kuulin tossa just aussien kisakonesisäänajon. tuppi nurin ja punarajalle 30sek. toista 3 krt.
Hyppää satulaan ja nauti normiajosta.
En ehkä ihan tota koittas, tai sitten miks ei...
Toihan on vähän saman tyylistä, kuin uusilla autoilla. Satamassa siirrettäessä ajetaan sen minkä kulkee, ja kaupanteon jälkeen uusi omistaja säästelee... ;D
Kiitoksia vain! Melkoinen rituaali... :)
Onhan tossa jopia mutta sillä varmistetaan että männänrenkaat asettuu kunnolla paikoilleen. Itse teen niin että moottorin käynnistyttyä painan käden pyttyä vasten, sitten kun lämpö nousee niin paljon että on pakko irrottaa niin sammutan moottorin ja annan jäähtyä. Tämä sitten viitisen kertaa. Hyvä puoli tossa rituaalissa on se, että jäähtyminen kestää niin kauan että ehtii ottaa oluen tai jopa kaksi sitä odotellessa ;D...
mullakin on ihan hyvät ohjeet mutta kun toi Hemuli on tollanen niin en kerro. ::)
Shovelin käyntiin potkiminen on ihan kivaa. Samoin kaljanjuonti. :)
Lainaus käyttäjältä: filtteri - 11 maaliskuu 11, 08:25:52
odotetaan myös kommentteja huolellisesta sisäänajosta raimo"siniveivi"raadolta
Kuka kerto että pannussa petti aikoinaan alakertarempan jälkeen Linkertin palautusjousi kahteen otteeseen heti ekoilla käynnistyksillä ja sen jälkeen sekunnin kymmenekset tuntui ikuisuudelta kun haimuili virta-avainta mopon huutaessa kaasu auki. ::) Onneks ei ollut sylttyjä porattu niin ei ihan niin pahalta tuntunut.
Edit: A-moottorin Outinen sanoi palauttavansa nuo ohjeet sivuillensa... tahi siis kunhan hänen webmasterinsa viittii, muistaa ja kerkee
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 11 maaliskuu 11, 12:56:12
Shovelin käyntiin potkiminen on ihan kivaa. Samoin kaljanjuonti. :)
Yhdyn edelliseen - viime kerran kun olen shovelia potkinut rempan jälkeen käyntiin niin sillä viidennellä lämmityksellä alettiin kyllä olemaan siinä kunnossa että ei enää koeajolenkistä ollut puhettakaan ;D...
Äläs nyt Raato kato toi on ihan normi tilanne. Mulle pienenä poikana yksi penaalin terävin kynä sano tien päällä kun ääniä kuunteli et kyllä se tän kestää jos kestää tuolla ajellakin ja survas Knucklesta kaasun pohjaan ja piti sen siellä. Ai vittu että vitutti, no oikeessahan se oli kyllähän se sen kesti ja jäi vielä muutama kilometri jäljellekin.
Tuon ohjeen (http://www.a-moottori.com/techtips_main.html (http://www.a-moottori.com/techtips_main.html)) voi käydä louhimassa Internetistä esiin vaikka WayBackMachinella. Tarjolla ovat tuotteen uusin beta-versio ja historiakaivurin aiempi versio.
http://waybackmachine.org/ (http://waybackmachine.org/)
Internet ei unohda... ;)
http://www.a-moottori.com/sisaanajo_ohjeet.pdf (http://www.a-moottori.com/sisaanajo_ohjeet.pdf)
Reilua ajoa ja kiihdytyksia porautuksen jälkeen vanhalla Pannun koneella?
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm (http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm)
Sisäänajoöljyiksi? MOTOX-Super 20W50 SG/CF http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-9506 (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-9506)
Tuossa jonkun dokkarin pongasin aikaa sitten jostain wikasakin tehtaalta ja liukuhihnan päässä odotti tehopenkki ja rääpäsivät hanat auki ja tulostivat lapun että meneekö spekseihin.. siinä sitten asiakas voi alkaa hifistelemään sisäänajoa :D
Johtuuko nämä "ylivarovaiset" sisäänajo-ohjeet tuosta ilmajäähdytyksestä? Kun lueskelin vaan kaikkia mahdollisia auto- ja motofoorumeita niin sisäänajo on niissä vaan kovaa täyskaasukiihdyttelyä 100 km verran. Aika erityylistä ohjeistusta kuin tämä A-moottorin sisäänajo-ohje?
Samaa paperia olen viime päivinä ihmetellyt. Edes minä en ole noin neuroottisen pedantti että jaksaisin ensikäynnistyksen ja sisäänajon tolla tarkkuudella suorittaa...
Kertokaas kokeneemmat miten tämä homma tehdään yhtäaikaa sujuvasti ja järkevästi..?
Lainaus käyttäjältä: Mauni - 19 tammikuu 12, 22:46:03
Tuossa jonkun dokkarin pongasin aikaa sitten jostain wikasakin tehtaalta ja liukuhihnan päässä odotti tehopenkki ja rääpäsivät hanat auki ja tulostivat lapun että meneekö spekseihin.. siinä sitten asiakas voi alkaa hifistelemään sisäänajoa :D
Ainakin Jimiltä tuli tää "hienoimmat tehtaat" mikä lie sarja..Porchellaankaan ei paljoa vehkeitä säästelty kun ne oli valmiit,ajettiin viel sellasille rullille jossa autoa rynkytettiin notta nähdään pysyykö nipussa katiska.
taitaa olla noi old school sisäänajo ohjeet ajalta jolloin moottoriöljynä käytettiin tervaa ja koneistustarkkuus oli vähän vaatimattomampaa..koneet oli epätarkempia ja käyttäjät ottivat miestä väkevämpää ;)
Lainaus käyttäjältä: _Juha_ - 10 huhtikuu 12, 17:34:07
taitaa olla noi old school sisäänajo ohjeet ajalta jolloin moottoriöljynä käytettiin tervaa ja koneistustarkkuus oli vähän vaatimattomampaa..koneet oli epätarkempia ja käyttäjät ottivat miestä väkevämpää ;)
En tiedä, mut ainakin viime kesänä kun kaverin konversiospåran poras seuraavaan ylikokoon niin ei tehnyt mieli alkuun käyttää yhtään pidempään kuin Outisen ohjeet sanoo. Sen verran nopeesti lämpes sylinterit polttaviksi.
Lainaus käyttäjältä: _Juha_ - 10 huhtikuu 12, 17:34:07
Lainaus käyttäjältä: Mauni - 19 tammikuu 12, 22:46:03
Tuossa jonkun dokkarin pongasin aikaa sitten jostain wikasakin tehtaalta ja liukuhihnan päässä odotti tehopenkki ja rääpäsivät hanat auki ja tulostivat lapun että meneekö spekseihin.. siinä sitten asiakas voi alkaa hifistelemään sisäänajoa :D
Ainakin Jimiltä tuli tää "hienoimmat tehtaat" mikä lie sarja..Porchellaankaan ei paljoa vehkeitä säästelty kun ne oli valmiit,ajettiin viel sellasille rullille jossa autoa rynkytettiin notta nähdään pysyykö nipussa katiska.
taitaa olla noi old school sisäänajo ohjeet ajalta jolloin moottoriöljynä käytettiin tervaa ja koneistustarkkuus oli vähän vaatimattomampaa..koneet oli epätarkempia ja käyttäjät ottivat miestä väkevämpää ;)
Kaveri oli aikoinaan Saabilla Ukissa toissa just tossa valmiitten autojen testaushommassa. Koneet lampenemaan ja silla aikaa kaikki valot, kattoluukut, katot mita nyt onkaan ja sitten kaikki vaihteet lapitte rullilla rajottajaan asti. Olisko ollu viela niin etta pistotestina jotain vedettiin torvi auki rataa pitkin.
Noista oljyista sen verran etta manta/rengas valmistajat ei suosittele synteettisia oljyja sisaanajoon. Liian liukasta ymmartaakseni. Minaraaleilla sisaanajo ja sitten voi vaihtaa synteettisiin jos silta tuntuu.
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 10 huhtikuu 12, 22:57:50
Lainaus käyttäjältä: _Juha_ - 10 huhtikuu 12, 17:34:07
taitaa olla noi old school sisäänajo ohjeet ajalta jolloin moottoriöljynä käytettiin tervaa ja koneistustarkkuus oli vähän vaatimattomampaa..koneet oli epätarkempia ja käyttäjät ottivat miestä väkevämpää ;)
En tiedä, mut ainakin viime kesänä kun kaverin konversiospåran poras seuraavaan ylikokoon niin ei tehnyt mieli alkuun käyttää yhtään pidempään kuin Outisen ohjeet sanoo. Sen verran nopeesti lämpes sylinterit polttaviksi.
Jos oikeen perkeleesti lampee niin saattaa olla vahan liian piukilla valyksilla tehty kone. Pikkusen voi helpottaa tilannetta silla etta laittaa hiukan 2t oljya tankkiin ja heti maantielle etta saa kone kunnolla jaahdytysta.
Lainaus käyttäjältä: Natking - 11 huhtikuu 12, 05:38:40
Jos oikeen perkeleesti lampee niin saattaa olla vahan liian piukilla valyksilla tehty kone. Pikkusen voi helpottaa tilannetta silla etta laittaa hiukan 2t oljya tankkiin ja heti maantielle etta saa kone kunnolla jaahdytysta.
No mä hoonasin sen tarkoituksella Wiscoiden minimivälyksille. Vaan hyvä tuli huolellisten sisäänajojen jälkeen. Ekat 100 kilsaa ajoin niistä itse ja kokoajan oli kyl pelko persiissä että tulikohan liian tiukka ja leipoo ihan justiinsa ;D
Tekis mieli sanoa jotain fiksua, mutta ei oikein irtoa. Testatkaa ihmeessä kuinka käy, kaikki joilla modernit materiaalit ja öljyt. ;D Kertokaa sitte, kuinka kävi mielellään kuvien kanssa.
:D ;D
Mun mielestä toi oli oikeenki fiksua.
Muuten, kuinkas pienillä välyksillä ootte katukoneisiin mäntiä hoonaillu?
Tohon hoonauskysymykseen ei oikein yhtä oikeaa vastausta ole, se kun riippuu käytettävästä männästä ja sylinteristä. Rautapäätä ei paljon alle kympin välykselle voi laittaa edes valumännällä, kun taas evolaisen voi hoonata KB:n hypereuteettisella männällä alle neljän satkun.
Juu, oli vähän tyhmästi muotoiltu kysymys. Mun seuraava case on siis shovel, johon S&S (tai siis nykyään Wiseco) takomännät. Valmistajan ohjeissa minimivälys on 0.003", mikä tekee vajaan 8 satkua. Vaan uskaltaapikos sillä mennä? Aattelin tehdä sisäänajon sillain old school-tyyliin... ;D
Mulle tehtiin pannuun samaisilla sössön männillä 9 satkun välys. Oli yhden kesän aika pinkee poljettava ja viimeksi, kun vailin, oli jonnin verran kylmäleikkautumisjälkiä pytyissä. Nyt sillä onkin jo päästelty kolme-nelkyttonnii, johan siihen joutuu kohta männät vaihtaan. :o
-Spöke-
kisavälyksille kun tekee, niin voipi rauhassa ajaa silleen sopivasti sisään.
kone käymään -> baanalle -> ajetaan kone lämpöseksi -> hanaa - moottorijarrutusta, toistetaan riittävän monta kertaa -> ajetaan talliin.
Tähän menee aikaa max ½ tuntia. (isot pojat kerto, että tällä menetelmällä saadaan männänrenkaat petautumaan paikoilleen nopeasti, siitähän sisäänajossa on kyse)
Jos mitään ei mennyt rikki, seuraavalla käyttökerralla ajetaan kuin kaksi kesää käytössä olleella.
Ai niin, vaihda öljyt ennen seuraavaa (toista) käyttöä.
Ja juu, inkkari on sisäänajettu näin.
Mielipiteitä tuntuu olevan yhtä monta kuin kertojaakin - muistakaa kuitenkin että se että joku kirjoitti niin internetissä ei tarkoita että tieto olisi absoluuttinen totuus. Älkää siis syyttäkö nettiä jos tieto osoittautuikin vääräksi.
Olen kaikki moottorini ajanut sisään Outisen ohjeen mukaan ja toistaiseksi jokainen on kiittänyt pysymällä läjässä ja toimimalla moitteettomasti. Turha siitä on kuitenkaan sen enempää kiistellä kun täällä tuntuu niin monta vahvaa mielipidettä aiheesta olevan. Jokainen ajaa moottorinsa sisään kuten parhaaksi näkee.
Sen verran on kuitenkin pakko tähän perään pakinoida että ilmajäähdytteistä moottoria ei kannata verrata tuollaiseen nykyauton koneeseen. Männänrenkaan hakiessa paikkaansa saattaa se käydä paikoitellen kovinkin kuumana, ja kun ympärillä ei ole tasaisesti jäähdyttävää nestettä niin liialla riivaamisella saa aikaan kiinnileikkautumista. Ei kuitenkaan niin isoa että se välttämättä mitään välitöntä vauriota saisi aikaan, ongelmat saattavat tulla esiin vasta vuosien kuluttua.
Mulla ei ole mihinkään niin kiire etten joutaisi ajelemaan ensimmäistä tonnia vähän rauhallisemmin, öljyäki saa vielä rahalla kaupasta niin sopii niitäkin vaihdella alkuun vähän tiheämmin.
Rautiksessa en kyllä ajatellut kauhiasti sisäänajoja ajella mutta se onkin tehty kauttaaltaan race välyksille. Ja eihän se varmaan sitä tuhatta kilsaa edes läjässä pysy.
Vaan ameriikan onnelassa, jossa toki koitetaan oikeustoimet välttää kaikin tavoin, sanotaan Sössön veivien ohjeissa seuraavaa:
LainaaRoller Bearing Clearance - S&S rods for street applications have
been honed to .001-.0012" running clearance. These rods require
a new engine break-in period of at least 2000 miles.
NOTE: If connecting rods are to be used in a racing application
where proper engine break-in is not possible, rod bearing races
must be honed to provide a minimum of .0005" additional roller
bearing clearance.
Aika paljon, etten sanoisi.
Siis vähän yli sadasosamilli lisää välystä, ööh?
-eeko
Lainaus käyttäjältä: eeko - 12 huhtikuu 12, 11:02:54
Siis vähän yli sadasosamilli lisää välystä, ööh?
-eeko
Tarkoitin siis että tuo sisäänajokilsamäärä aika huima. Veivien alapäässä satkun lisäys välykseen on suhteessa jo ihan mukavasti.
Referenssinä tehtaan ilmoittama välys evolaisessa on 0,0004" - 0,0017" (0,01 - 0,043 mm) ja hylkyraja 0,002" eli 5 satkua. Eli tehtaan mukaan kunhan sinne päin.
Siis joo, nythän mä vasta tajusin.
Onhan se palan matkaa 3200 km.
-eeko
Amerikassa täytyy pelata varman päälle että ei joudu rosikseen ja miljoonakorvauksiin kun neuvotaan väärin. Kyllähän tolla mailimäärällä jo voi olla varma että joku muu paikka laukee ennen sisäänajon päättymistä ni ei tartte sitte mitään korvauksia maksella väärän neuvon takia ;D
Alkaa pyörä nousemaan pikku hiljaa..samoin henkinen valmistautuminen ensikäynnistykseen ja pelkoon että mitään ei tapahdu kun starttia painaa ja oikeastaan sitä suurempaan pelkoon että jotain tapahtuukin jonka jälkeen lähikuppilan kesämyynti kasvanee huomattavasti.
Kyseessä -87 sportti joka käytännössä ollut ihan palasina eli sudenkuoppia olen varmuudella rakennellut itselleni.
Tässä topicissa olikin kattava selvitys asioista jota tulis huomioida ensikäynnistyksessä mutta muutamaan asiaan kaipaisin selvitystä;
1. Saako siis pelkkää starttia pyörittämällä selville että öljy kiertää takaisin? Aiheuttaako pitempiaikainen startin pyöritys mitään vahinkoa? Mikälaisessa sekvenssissä kestää pyörittää? Ei mielellään käynnistäis ennenku varmuus että edes öljynkiertää.
2. Miten tulisi tsekata ja varmistaa että kansille nousee öljy? Tulisiko rockerien kannet jättää auki tätä varten?
3. Mainittiin että pitkäaikainen seisonta kerää öljyä kampikammioon ja aiheuttaa mahd öljy karnevaalit huohottimesta. Eli tulisiko nimenomaan kannesta ilmanputsarille menevä huohotinlinja varmuuden vuoksi irroittaa putsarin päästä?
4. Öljypumpun syöttölinjaan käsittääkseni saattaa myös kertyä ilmaa. Riittääkö että irroittaa syöttölinjan pumpusta ja varmistaa että tankista tulee öljy pumpulle asti? Eli jos tämän tsekkaa niin tarviiko pumppua muuten ilmailla?
5.Kumpi sylinteri lämpenee yleensä enemmän olettaen että kaikki säädöt on kohdallaan?
1) Ei startilla pyörittämällä öljyä saa kiertämään niin, että paluu näkyisi selvästi. Ei muuta kun vaikka pyörität startilla muutamat kerrat niin, että öljynpainevalo sammuu ja sitten käyntiin ja sitten tsiigailemaan tankkiin. Öljynpainevalosta voi päätellä, että öljyä menee koneeseen ja sitä on 3 litraa vaikka paluu ei oliskaan kunnossa jostain syystä.
2) Kun nyt vaan on oikeat osat, eli evon läpireiälliset työntötangot niin kun nostajat lakkaa metelöimästä niin kaikki on OK. Voi kestää vartin ja se ääni kaikuu pääkopassa vielä tunninkin jälkeen. Mutta pahin räminä kun lakkaa niin kaikki on OK.
3) No enpä kyllä irrottas itse.
4) Uudemmissa on vakiona öljylinjat silleesti, että manuaalit suosittelee ilmausta, mutta jos se letku ei voi muodostaa mitään ilmalukkoa niin mitä sitä suotta ilmailemaan. Ei edes manuaalit puhu moisesta.
5) Takapytty käy viileämpänä koska parempi roiskevoitelu.
Lyytisellä aika hyvä vastaus. Ei sitä käynnistämistä kannata pelätä, jos öljynpainevalo sammuu ja nostajat hiljenee säällisessä ajassa sekä öljy palaa tankkiin niin ei mitään hätää. Aika hätävarjelun liiottelua pyöritellä startilla öljyä paikasta toiseen, polttaa vaan starttimoottorin jota ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseen rasitukseen. Ei se haittaakaan raottaa letkunpäätä pumpun juuresta sen verran että näkee öljyn valuvan sinne asti. Sportsterin pumpuissa harvoin on samoja ilmautumisongelmia kuin bigtwineissä.
Sportsterin moottori on siinä mielessä erikoinen, että saattaa kestää pitkäänkin ennen kuin öljy täyttää nostajat ja nousee venakoppiin. Jotkut suosittelevat runsasta asennusöljyn käyttöä keinuvipujen alueella tästä syystä. Kokemus on osoittanut että muutamassa minuutissa se rallatus yleensä hiljenee.
Jos motti on ollut "ihan palasina", niin mistä sinne kampikammioon olisi päässyt niin paljon öljyä kerääntymään että sen takia pitäisi huohotinletku jättää auki? Tässäkin kohtaa Sportsteri eroaa bigtwinistä, vaikka pyörä seisoisi muuten kuin koneremontin takia niin en ole koskaan kuullut että niissä olisi tullut öljyt pihalle ensikäynnistyksessä. Siksi toisekseen 1987 Sportissa ei ole kansista putsarille menevää huohotinlinjaa vaan se tulee jakopäänkopan etuosasta.
Takapytty käy tosiaan viileämpänä mutta ero on niin vähäinen että et sitä käsikopelolla tunne. Roiskevoitelua enemmän vaikutusta on kuitenkin sytytysjärjestyksen perättäisyydellä - takapytty saa aina rikkaamman seoksen koska se sytyttää ensin ja saa kaiken mitä imusarjassa on, etummaiseen menee sitten mitä se ehtii kaasarista imaista.
Kiitoksia herroille selkeistä ja kattavista vastauksista!
Asiat avautui sen verran että taidankin kokeilla pudottaa diapam-satsin puoleen tässä starttia odotellessa :)
"takapytty saa aina rikkaamman seoksen koska se sytyttää ensin ja saa kaiken mitä imusarjassa on, etummaiseen menee sitten mitä se ehtii kaasarista imaista"
Tätä en ihan ymmärtänyt. Eikö se ole niin että kun takapytty sytyttää niin siitä on 405 kampiakselin astetta etupytyn sytytykseen, ja sitten taas 315 astetta takapytyn sytytykseen. Ja kai joskin samat astevälit imutahtien välillä.
Joo, kyse on nimenomaan siitä että etu-taka (315 astetta) imutahdin välinen aika on lyhyempi kuin taka-etu (405 astetta).
Kaasarissa ja imusarjassa olevalla polttoaineseoksella on tietty liike-energia. Tää liike ehtii tietenkin hidastua pidemmän imutauon aikana. Kun pisaroitunu bensa on painavampaa kuin ilma, sen liike hidastuu enemmän kuin ilman. Lopputulos on että etupytty saa laihempaa seosta ja käy kuumempana. Eli käytännössä etupytty auttaa takapytyn täyttöä.
Siis palotapahtuma on kuumempi edessä. Mutta se on ihan eri asia kuin moottorin osien pintalämpö. Toki etuKANSI saa paremman ajoviima jäähdytyksen, mutta niinkuin Lyytinen kertoi takapytyn MÄNTÄ saa paremman öljyjäähdytyksen (ehkä). Nekin on oikeastaan kaksi eriasiaa. Ja sen männän lämpö on melko hankala koti konstein mitata.
Ehkä sen takia, että kyllähän se lohkossa oleva öljynkaapija melko tehokkaasti poistaa öljyn limppujen pinnasta.
Männän kautta eli männätapin ja veivin kautta siirtyy iso osa lämmöstä öljyyn. Siksi onkin normaalia että männätapit ja veivin silmät on selkeästi sinisiä täysin ehjänä puretuissa moteissa. Twincamihinhan muistaakseni tuli kampikammioon öljysuuttimen jotka strittaa öljyä männän alle. Samaa tapaa on luiskalaakerimoteissa käytetty jo iät ja ajat poraamalla snadi reikä veivin alasilmään mäntää kohti.
Tää ei liity mitenkään käynnistykseen eikä vaikuta juuri kenenkään motin toimintaan mitenkään. Lähinnä besservissereiden paskanjauhantaa. Mutta toisaalta ihan hauskaa teoreettista pohdintaa.
Kuinkakohan paljon tuo 90° kokonaisero tuossa hukkakierroksen pituudessa oikeasti vaikuttaa saatavilla olevan seoksen laatuun ja sylinterin täytökseen? Joutoaikaa joutokierroksessa on kuitenkin se reilu kolmesataa astetta minimissään, et ei se kauhean vajaalle kyllä jääne tuosta syystä. Tuskin se pidempikään tauko oleellist pisaroitumisonkelmaa aikaansaa. Mä luulen aikas vakaasti et tämä ongelma/ominaisuus on enemmän teoriittinen kuin todellinen. Etunen ja takanen tahtoo toisistaan hieman poikkeavan seoksen vaikkeivat ruokailisi samasta imusarjasta...
Kiitos selvennyksestä. nyt ymmärrän että että pidempi tauko antaa huonomman täytöksen.
Mutta hyviä ensikäynnistyksiä!
Miksiköhän a miottorin ohjeen osa1 jälkeen ei vaihdeta öljyn suodinta, vasta vaiheessa 2?
Osa1
Ensimmäiset 100 km ovat kriittisiä männänrenkaille. Älä ylitä 2500 rpm, älä kiihdyttele, älä väännätä äläkä aja ruuhkassa (kuumassa). Vaihda ajon jälkeen moottoriöljy.
osa 2
Seuraavat 700 km. Älä nosta kierroksia yli 3500 rpm. Aja tasaisesti. Älä kiihdyttele, älä vedätä. Vaihda ajon jälkeen moottoriöljy ja suodatin.
Koska se on satkun jälkeen ihan turha vaihtaa, suotimessa on kuitenkin sen verran suodatinmateriaalipintaa, ettei satkussa uutuuttakaan hioutuvassa koneessa se tukkeudu edes teoriassa. Tuon öljynvaihdon tapeellisuudenkin ekan satkun jälkeen voi kyseenalaistaa.
Nyt olisi oma laitoskin ensikäynnistystä vailla, shovelissa uusi moottori kiinni ja pyörä laitettu siihen pisteeseen, että bensaa tankkiin ja polkemaan. Öljyt laitoin tänään säiliöön ja haluaisin nyt jollain tapaa tarkistaa että öljy kulkee pumpun läpi koneeseen niinkuin pitää. kyseessä siis kiksillinen peli ainoastaan. Seuraavat konstit kokeiltu:
- Avasin lohkon öljysihdin tulpan ja potero on kuiva. --> poljin vartin ja edelleen kuiva. onko ok?
- Avasin öljypumpun taaemman (matalammalla olevan) tulpan, jossa jousi ja kuula. --> kuiva mutta märkä pohjalta, poljin minuutin ja öljyä nousi puoleenväliin ja roisku vähän pihalle. samalla kampikammion huohotinletkusta tuli asennusvaiheessa laitettua öljyä lattialle.
Uskaltaako käynnistää? itse ajattelin näin, että kuulapesästä noussut öljy näyttäisi vihreetä valoa?
Vastaan itselleni, öljy alkoi tulemaan paluuletkusta kun polki molemmat tulpat auki ilmat pois välistä.
Polkaisin pyörän käyntiin, öljynkierto pelaa hyvin mutta kierrokset tavattoman korkealla (super e:n perusasetukset)
korvakuulolta paritonnia kierroksia, no säätämään kaasaria tietysti muttei kierrokset laskeneet, vaikka tyhjäkäyntiruuvi auki ja läppä täysin kiinni?!? stumppailua muttei sammunut kuitenkaan, ampui liekkiä välillä kaasarista ja ainoa millä sain kierrokset laskemaan oli seosruuvin kääntäminen melkein kiinni, siis laihalle?!... takapytyn tulppa näytti irrottaessa ettei ollut polttanut ollenkaan. nyt loppui meikäläiseltä ymmärrys. Sytkä ja ajoitus tsekattu, kärkivälit oikeat. kipinä katsottu maadoittamalla tulpat runkoon ja pelaa moitteetta.
Imuvuoto?
Olisko kaasuvaijeri sittenkin pikkasen tiukalla ja läppä raollaan. Kaverin laittees oli tämmönen oire viime kesänä.
Syyllinen löytyi kun poistin putsarikotelon, kaasuläppä oli snadisti raollaan, mutta syy ei selvinnyt, meinaan vaijerit eivät olleet liian tiukalla. samassa huomasin toisen erikoisen oireen kun kääntelin kaasua. mulla on kiihdytyspumppu pohjasta sen 2 kierrosta auki. ei ruiki bensaa. käänsin 2 kierrosta lisää, alkoi bensaa tulemaan. taas takaisin 2 kierrosta kiinni eikä mitään.
Sitten sormella tökkäsin läpän yläreunaa että se sulkeutui kokonaan. nyt kaasu pelaa auki ja kiinni niinkuin pitääkin, ja alkoi ruikkimaan bensaa kiihdytyspumppukin?! voiko pakasta vedetty kaasari olla niin jumissa yms että oireilee just noin. hienoa kyllä että sattu just ensikäynnistykseen...