Kone -81 1340 shovelhead ja rempattu moottori. Nokka Andrews AB ja nostajat S&S hydraulein. Männät Wisecon pykälää vakiota enempi ruttua. Kannet omat.
Aloittaessa Sössön E ja Dyna S sekä 2-1 putki joka muokattu 2003 Sporan putkesta. Jonka valmistaja Remus.
Ongelma on seuraava, väliaueen suuttimen toiminta alueella ilmenee detonointia/kilkatusta. Tätä yritetty poistaa isontamalla suutinta 33 asti. Sytytys on haettu ohjeen mukaan kohdalleen ja kokeiltu eri jousiakin. Ja tehty Kokkosen ohjeiden mukaan sytkän ennakon muutoskin. Mikään ei kuitenkaan ole poistanut ongelmaa.
Tämän jälkeen kokeiltu jo kaasareista 40mm ja 42mm Mikuni ja sössö E ja B. Sytkänä kokeiltu kärjet, kärjetön Ultiman Dyna 2000 kopio. Putkenkin vaihdoin drag pipeihin lollipopeilla.
Esim. ajat 100km/h ja inan väännät kaasua niin pitää ääntä. 3-vaihteella vedät 80km/h nopeusta lämän tiskiin niin kiihtyy kuten kuuluu ja ei "kilkata". Imusarjan tiiveys kaasariin on tarkistettu, samoin imusarjan tiiveys kanteen.
Kone oli ennen remppaa varustettu vastaavalla nokalla ja männillä. Nostajat olivat vakiot hydraulein. Sama kaasutin, ilmansuodatin, sytkä. Ennen remppaa ei ollut ongelmaa.. Rempan yhteydessä muuten tuli uudet keinutkin. Järki sanoisi että menee laihalle, mutta sen verran paksua seosta tuupattu koneeseen että huh!
Vastaavalla muttei samalla nokalla? Tarkistettiinko nokan ajoitus? Höylättiinkö tasopintoja suoriksi? Tuliko saman paksuiset tiivisteet? Mitkä keinut siellä oli ja mitkä on nyt? Mistä syystä vaihdettiin ja millä välyksellä ne asennettiin?
Tuo AB taitaa olla suht loiva nokka? Varmaan ajelet 98 bensalla, mut heitetään sekin tähän?
Kiitos kysymyksistä!
Vastaava nokka ja tarkistettu ajoitus, pinnat höyläämättä sekä vastaavat tiivisteet. Vanhat keinut tehtaan ja nyt tarvikkeet joista välys tarkistettu koneistamossa. Välystä en nyt muista..Oli venttiilien nokasta pinta rikki, siksi uudet.
Bensana aina 98 ja kokeiltu kaikki eri asemien bensat sekä laitettu pariakin eri boosteria. AB on se nokka jolla voi vielä hydrauleja käyttää, ei se ihan loivin taida olla?
Käyntiin lähtee nätisti polkimella kylmänä ja kuumana, kielisi että ois säädöt näiltä osin kohdillaan. Mikunilla en saanut juuri mitään eroa oli suutin, neula ja neulaputki mikä vaan.. Sössön E tuli rempattua ja ei vaikutusta. Jopa kaverin toimivasta kokeiltiin ja mulla sama juttu kuin muillakin kaasareilla.
Nyt on B ja tällä toimii ehkä parhaiten. Jonkin moinen ero on .295-.33 ääripäillä. Pääsuutinta oon myös näissä kaikissa kokeillut normista isompaan.
Paljon oot kokeillu. Tuolla lukee että sytytys säädetty kohdalleen ja varmaan moneen kertaan kun oot vaihtanu niitä. Ootkos myöhästänyt sitä. Jos tiputat ennakkoa siitä 35 asteesta vaikka 30:een, pitäis kyllä alkaa vaikuttaa. Toki potkukäynnistys kyllä huononee.
Sytytys kaikilla vaihtoehdoilla niin että perussäätö kohdilleen ja tästä asteittain myöhäiselle. Ei vaikutusta. Dyna 2000 kopiolla kokeilin myös Curve#4 jolla tulee tuo 30 astetta käyttöön.
Se ero äänellä on että tasakaasusta kun käännät varovasti niin voi olla että pääset ohi äänikierrosten. Jos hieman reippaammin niin ääntää. Ja tosiaan läppä selälleen 3-vaihteella 80km/h vauhdista niin ei ääntä.
Tarvii tossa talvella tarkistaa tuon nokan ajoitus ja katsoa noi keinut.
Onkos sulla VOES käytössä ja jos on oletko koittanut ettei siitä itse katkaisijasta tule imuvuotoa? Tai ettei letku mene linttaan, yhdistääkö sen kärjet (tämän näkee sytkän merkkivalosta) ja millaisella alipaineella kytkin pelaa?
Toki sulla on ollu eri sytkä aluksi niillä limpuilla mutta pääsinpähän taas kysymään.
Ja mitkä tulpat käytössä?
VOES oli tuolla Dyna 2000 kopiolla käytössä. Imusarja koko ajan S&S ja alipainelähdön nippa tiiviisti kiinni. Toki nyt tulpattu, letku oli ehjä eikä läjässä. Itse VOES toimi ja lähtöisin Touringista eli mielestäni paras vaihtoehto.
Nyt palattu tuohon Dyna S sytkään ja suht vakio jousilla ja kaasarina S&S B ( rempattu ja ehjä ) ja putki tuo 2-1.
Championin RN12YC oon käyttänyt koko ajan ja oli siinä Accelin vastaavatkin. Puoliakin muutamaa kokeiltu, samoin tulpanjohtoja.
Toki aina askel kerrallaan ja testiä. Liikaakin tullut kokeiltua kaikkea mutta kun ollut mahdollisuus testata..
Lienee tuo nokka nyt mikä tuon aiheuttaa kun asiaa miettinyt. Vaikka se on kyllä tarkistettu mutta oisko siinä tapahtunut joku moka.
Pari ajatusta:
1) Jos kannet on oikaistu moneen kertaan, voi niillä "vähän" korkeapuristeisemmilla männillä tulla enemmänkin kanttia. Kympin kantille toi AB on varmasti ujo nokka. Mutta jos ei reagoi sytkän myöhäistämiseen, niin en heti usko tähän teoriaan.
2) Jospa kyseessä on jokin muu ääntely kuin detonaatio? Joskus nää kuulostaa sepelimyllyiltä, vaikka kaikki on kunnossakin.
9,5:1 männät ja kansia ei oo oikaistu kuin kerran. Sytkää on aikaistettu asteittain ilman vaikutusta. Detonaatiota aluksikin epäilin mutta ei taida olla nyt siitä johtuva ääni?..
Sen verran pitkään laite ollut mulla ja kilometrejäkin takana että on tulleet äänet tutuiksi.
Miettinyt tässä voiko venttiilijousen löysyys tehdä moista? Tällöin keinu pääsisi rallattelemaan omiaan.
Tosiaan vastaavilla palikoilla oli kone ennen remppaa ja näillä ei esiintynyt tuota ääntä..
No auki otettava kun tuossa tiistaina kävin heittämässä lenkin ja kotipihassa huomasin vienon sinisen savun pakoputkesta.. Kävi kyllä edelleen nätisti pihassa ja ajossa joka äänialuetta vältellen suoritin.
Palataampas asiaan kun saan laitteen pukille ja hieman purettua.
Nostaja irti kannesta... ::)
Hyvinkin paljon mahdollista. No näin jälkiviisaana ois ehkä voinut heti kesällä ottaa auki...