Tarkoitus olisi laittaa vuoden '92 sportsteriin paremmat takaiskarit. Ajatuksena on tuollainen Öhlinsin malli joka on tarkoitettu 2010-2018 malliin. Mitä eroavaisuuksia on uudemman ja vanhemman Sportsterin takaiskareissa?
HD 645 OHLINS 2 X SHOCK ABSORBER HARLEY SPORTSTER XL 1200 X FORTY-EIGHT 2010 2018
Pitäis olla sama iskari kaikissa 1986 eteenpäin. Pituudet vaihtelee malleittain.
Custom Chromen luettelo ilmoittaa Öhlinsin iskareiden sopivuuden 2000-2018 malleihin, en pysty heti keksimään mitä eroa olis sitä vanhemmissa.
Ostin taannoin 2000-jotain-mallisen Sportsterin takaiskarit, muutaman tuhat km ajetut, eli melkein uudesta pyörästä irroitetut, ja sopivat mun vm 83 rautapäähän. Siinä on sama runko kuin evo-malleissakin oli kunnes tuli ne kumiripustimet moottorin kiinnitykseen, olikse 03 vai 04?
Tämän yksittäistapauksen perusteella voisi kuvitella että sopiihan nuo varmaankin. Harmillisesti en nyt muista minkävuotisesta porsterista nuo olivat peräisin, mutta muistelisin että alle 10 vuotta niillä oli ikää kun ne ostin reilu vuosi sitten.
HD virallisen varaosaohjelman mukaan kiinnityspulttien koot on samat 1982 - 2016, jonka jalkeen muuttuu varaosanumero sellaiseksi etta ohjelma ei anna mitaan mittoja. Joten luulisi sopivan ainakin noiden vm sisalla iskarit.
Kiitos vastauksista! Öhlinsit tilattu 8)
Morjens,
On aika paljon puhuttu etuiskareista ja - jousista. Hyvä.
Entä takajouset / iskarit ?
Tiedän, rahalla saa öhlinssejä yms mutta onko jotain halvempaa tietä parempaan takajousitukseen ? Lyhyellä kokemuksellani olen huomanut, että nimenomaan takajousitus ja sen vaimennus on heikko kohta. Varsinkin jos on lastia kyydissä.
Kyseessä on 1990 Sportti. Iskareiden pituus on muistaakseni abt.13 tuumaa. Eivät siis matalimmat mahdolliset. Orkkis osia ovat kuitenkin.
Kysyn siis jotain DIY / halpaa parannusta, en tarvitse mitään high-tech juttuja. Niihin ei ole varaa.
-Vesa
Minä ostin, kun halvalla sain, käytetyt BiTubo-iskarit, ne on Dynaan tarkoitetut mutta Rautapäähän meinasin laittaa. Sama runko mulla kuin sittemmin Evo-malleissa. Ei ole vielä ajokokemuksia, mutta jos saan koottua itseni ja pyörän niin sitten...
Noissa on pitkä säätövara esijännitykselle, ja vaimennukselle kolme asentoa. Luulisi löytyvän sopivat säädöt. Uudet näyttäisivät olevan vajaan 500â,¬, ja nuo saa purettua ja huollettua (ei itse mutta erikoistyökaluilla), eli jos ovat kelvolliset, niin ovat pitkäikäisetkin.
Ja toki, jos jollain tuollaiset italopumput on Sportsterissa (tai Dynassa, FXR:ssä tms) niin mieluusti kuulisin kokemuksia jo etupeltoon :)
Muutamat bitubot on tullut laitettua asiakkaille, hyviä pumppuja ovat. Uusissa taitaa olla 5 vaimennuksen asentoa mutta säädin on portaaton, joten hienosäätöäkin voi harrastaa. Huomattava parannus joka tapauksessa.
Morjens,
Mun pähkäily mennee jo koomisen puolelle mutta kuitenkin : ostin joskus V-Rodin takaiskarit. Ne ovat liian pitkät ja jäykät Sporttiin. Mutta, kun vertailin jousen pituutta, kok. halkaisijaa yms, niin mittojen puolesta ei ole juurikaan eroa. Ovat vain pari senttiä pidemmät. Tarkoitan siis jousen mittoja.
Kokeilen ja lyhennän yhden "V-Rod" jousen vanhaan Sportin iskariin... Ja huom, vain toiselle puolelle ensin...
.. joo, tiedän. Ei ihan pro-versio. Viestin voi poistaa jos vaikuttaa liikaa kännisen jorinoilta. No worries.
-Vesa
Siinä voi käydä niin, että tulee vielä kovempi jousitus. Jousi jäykkenee kun sitä lyhentää. Mitenkäs jos laittaisi sportin jousen ja rodin iskunvaimentimen paketiksi? Saisit jäykemmän vaimennuksen, mutta jousto pysyisi ennallaan?
Tarkoitus on saada Sportin alkuperäiset hieman kovemmiksi.
Ei jousi jäykkene jos siitä ottaa palan pois. Mutta, tuota jousipakettia pähkäilin itsekin, mutta siihen settiin tarvitaan jonkinlainen holkki / prikka yms mikä erottaa jouset toisistaan. En saa sellaista teetettyä, nyt.