Onkohan kenelläkään kokemuksia tai onko kuullut juttua, että joku olisi muuttanut Harrikan moottorin Big-Bang koneeksi eli "Twingleksi"? Eihän siinä mitään järkeä ole, mutta oishan se jännä!
Eli siis niin että molempien sylinterien työtahti ois samalla reissulla, eikä vuorotellen.
Helpon oloinen kokeilu ainakin teoriassa. Toisen pytyn nokat puoli kiekkaa eri asentoon ja joku sopiva sytkä, joka ampuu joka kiekalla molemmille puolille. Isompi kaasari varmaan, tai molemmile omat.
Jos löytyy aiheesta linkkiä niin oon kiinnostunut 8)
Jos nyt sattuisi hauskasti niin että sportsterin nokissa olisi parillinen määrä rattaan hampaita niin siinä olisi lyhyt tie mekaanisesti käypäiseen ratkaisuun. Kipunahan dualfiressä on luonnostaan oikeinpäin tommoselle. Pitäiskö kampe ahtaa hirveän suuren paisuntakammion kautta kun kun imusarjan stumpissa on hetkellistä kysyntää epätasaisesti?
Eikös dual firessä tule 1 kipinä/kampuran kierros. Big bangissä pitäis tulla 2 kipinää samalla kierroksella, yksi / pytty, ja seuraavalla kierroksella olla "hiljasta".
Imusarjasta tekisin molemmille sylintereille oma kanavan ja tupla kaasari/ruisku.
Enpä kyllä ole kuullut mokomasta virityksestä, mutta ihme jos ei joku Pelle Peloton ole jo kokeillut.
Mikäs Dual-fire semmonen on? Eikö tavallisessakin sytkässä tartte tulla joka kiekalla kipinä? Vuoron perään molemmille puolille? Mistä se nimi Dual tulee sitten?
Ja en ymmärrä miksi nokan hampaiden parillisella tai parittomalla määrällä olis merkitystä? Pysyyhän ne tahdissa toisiinsa nähden. Männätkään eivät ole ihan prikulleen samaan aikaan yläkuolokohdassa, joten pientä hienosäätöä tarttis asteiden suhteen.
Varmaan tarvis toisen pytyn nokat olla jokusen asteen/hampaan myöhemmällä kuin toisen ja kaks kaasaria vois toimittaa sopan jakoa.
Joo tulee dual firessä 2 kipinää, mutta ne tulee samaan aikaan molemille pytyille, joten siksi sanoin 1 kipinä/kierros. Toi big bamg tarttis sigle fire sytkän joka antas molemille pytyille oman kipinän oikeaan aikaan samalla kierrolsella.
Vai meniköhän mulla nyt singlet ja dualit sekasin :)
Niin, eikös normisytkän kanssa tule kuitemkin ongelmia.... tai ennakot on ainakin päin prinkkalaa.
Tarttis laittaa singlefire, johon pitäs tehdä itse uusiksi se pyörylä, joka määrittää sytytysajankohdan.
En sitten tiedä kuinka hyödyllinen tämä "bangs nearer each other" -modifikaatio olis (minkä mainitsi ketjun alottajakin). Ainakin on selvää, että moottorin ääni muuttuu merkittävästi ... Toisaalta olen kyllä varma, että Harley Davidsonin race department on joskus itsekin tehnyt tällaisen muunnoksen.
Mitenköhän se pyörylä on toteutettu Dual fire-systeemissä? Jos se lyö joka tahdilla molemmille puolille, niin eikö se sillon ole yhdessä merkissä se kipinäkohta?
Varmasti tätä on kokeiltu, mutta kiinnostais kyllä videomateriaalia löytää.
No vähintään tuon saa toimimaan sytkän osalta niin että tekee anturilevyn omilla mitoillaan tuplaanturein ja muokkaa sen kiekon, jossa on ajoituslovi, tarkoitukseen sopivaksi. Ja sitten sen perään joku sopiva ohjelmoitava sytkävehkes tai moottorinohjaus.
Kampiaxelille tulee uudenlaisia rasituksia kun kaulalla on kahta puristus ja työtahtia yhtäaikaa.
Ehdottomasti suosittelen ja yllytän kokeilemaan moisen rakentamista!
Vähän kun asiaa tutkin, niin ainakin race-virityksiä on kokeiltu XR750 flat trackereissa, ja ihan hyvällä menestykselläkin. Väittävät että perä lähtee luisuun helpommin, kun työtahdit vierekkäin.
lazyjonez... dual-firellä tulee ongelma (koska männät eri aikaan yläkuolossa), jonka näkee tästä ouch-kaaviosta. (http://www.daytona-twintec.com/dual_fire_graphic.gif).
Mikäs harriikka on kyseessä, siis mikä malli ja vuosi..?
Ajattelin itse evolaista ja (tietty sporaa ennen ---2004). Siis sellasta, jossa syttylaitteisto on tötterössä.
Mietin, että onnistuiskos sytkän modifiointi pelkästään uuden timing rotorin kanssa, siis esim Dynassa tai Ultima Singlefiressä...? Niin, että jos vaan tekee kiekon, jossa syttykohdan determinoivat lovet on peräkkäin (http://www.hammerperf.com/images/timingcup.jpg)
Saattaa jäädä liian vähän aikaa puolan energian keruuseen. Kaitpa V16 koneissa oli tuplat sytystyskamat jotka pelasi vuorotellen.
Single fire ja kaksi puolaa?
Anturien ja kiekon rakenteella jos pystyy kikkailemaan niin että kumpikin anturi näkee vain omat hahlonsa saisi toimimaan kahdentamalla sytkäboxit ja puolat. Tai sitten joku ohjelmoitava ECU tai joku elektroniikkaharrastaja apuun. Enemmän on paskartelemista imupuolella kun se melkein yhtäaikaa imeskely on epäedullinen täytöksien suhteen. Evo-BT:hen löytyisi jotakin 2 kanavaista ruiskuimusarjaa tai sitten S&S twothroat kaasutinsetti. Sportsterissa käy tila ahtaaksi sillä osastolla.
Juuri nyt olen Hoodeettomassa tilassa ja ajelen Endurolla. Tämmöstä työkaverin kans tossa pyöriteltiin ja tuumasin, että täältä löytyy monenlaista ajatusta aiheeseen.
Sportin kone se tulee olemaan kunhan tätä kokeillaan tai Buell. Eka suunnitellaan ja sitte hommataan moottori/pyörä jostain.
Ja tosta bensapuolesta, niin voiskohan sitä vaan kasvattaa kaasaria? Erilliset imusarjat ja kaasarit ois tietenki paras jos saa mahtumaan johonkin.
Selviät yhdellä kaasarilla, kun teet siitä 2T koneen ;D
Harleyn kampikammio muistuttaa muutenkin 2T koneen vastaavaa.
Über-karski olisi tämä yhdistettynä toisessa keskustelussa esillä olevaan â€kaksi etukanttaâ€-konversioon. Eikä olisi huolta että imutahdit sotkisivat toistensa virtauksia 8)